Welke prop, motor & accu voor Tiger 2 te kopen

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door LeoG, 23 mei 2022.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    er zit een doorzichtige folie aan de witte kleef zijde, kan soms een gepiel zijn om die eraf te halen, met 2 plakbandjes gaat dat erg makkelijk...
    dan met de strijkbout op 95 graden vast kleven en evt krimpen op een hogere temp

    ow, ennuh, als je met 3s verder gaat, dan niet te zwaar proppen, beste kan je de amperes meten om te voorkomen dat je straks de regelaar doorfikt
    een bl motor wil namelijk zijn toeren maken (1000 kv op 11 volt geeft plusminus 11000 rpm) als je zwaar gaat proppen dan trek te motor gewoon idioot veel amperes om die rpm te halen
    altijd licht beginnen
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Is een 11x8 prop te zwaar voor 3S (is de enige prop die ik nu heb)
    Deze wordt voor een 4S aanbevolen met deze 900kv motor.

    Eigenlijk snap ik nog helemaal geen nietsvan BL motoren (van brushed trouwens ook niet maar dat terzijde)

    Het aantal kv is het toerental dat de motor bij een bepaalde spanning onbelast draait.
    Dit impliceert dat de motor onder last deze kv waarde niet haalt.
    Een brushed motor commuteert zelf omdat dat keihard in de motor zit gebouwd.
    Een BL motor volgt een draaiveld dat door de ESC gemaakt moet worden, maar hoe weet de ESC wat voor kv de motor is??? En als het waar is dat de motor de kv waarde onder last niet haalt hoe weet de ESC dan welke "rpm" van het draaiveld de motor wel kan bijhouden?

    Een ESC moet volgens mij EN een draaiveld aanbieden zodanig dat de motor niet gaat slippen in het draaiveld EN een spanning door duty cycle binnen dat draaiveld.

    Kan iemand een draadje aanbevelen waarin dit staat uitgelegd?
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2022
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als die prop op 4S kan dan kan ie helemaal op 3S, een lagere spanning is in dit geval ook een lagere stroom.
    Alleen of je er genoeg snelheid in krijgt...
    En die folie van HK, ja, dat witte moet eraf.
    En nee, dat gaat niet makkelijk, dat gaat ook niet altijd met 2 plakbandjes.
    Ik gebruik het sinds kort ook en de ene kleur gaat goed en de andere kleur moet je echt minuten pielen om het los te krijgen.
    Maar het moet eraf.
    En wat je al heet gemaakt hebt komt echt nooit meer los.

    GJ
     
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    ik denk dat een 11x8 te veel is, op 3S en max 45 amp regelaar.... dan kan het goed zijn dat je motor aan de kleine kant is en te weinig vermogen heeft om een 11x8 te trekken
    dan rook je de motor op
    ik zal eens zoeken wat je voor motor hebt
     
  5. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    900 kv EDIT: 3548 met 100A regelaar, die 45A heb ik er al uitgehaald, 70A (van mezelf) is onderweg vanuit HK. (BMI motor die erbij zat gebruik ik ook niet, die gaat de la in voor als ik ooit een kleiner toestel heb)
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2022
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Vth.de (FMT) heeft boekjes waarin dit beschreven wordt. Stukje theorie en daarna praktijk helpt om te begrijpen hoe e.e.a. precies werkt.

    Grt,

    Arnoud.
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    ow, je gebruikt die BMI motor niet ...... dat maakt het een stuk makkelijker
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij wel.
    De motor is een Spitz 3548-05.
    En als je met minder cellen gaat vliegen dan moet de prop groter.
    Ik heb hem met 3 cellen berekend, dat is echt heel krap.
    Je hebt maar 365 Watt, dat is eigenlijk te weinig voor dat model.
    Op 4S zit je met dezelfde prop op 750 Watt en dat is prima.
    Ik zou niet op 3S gaan vliegen.
    Op 3S moet je minimaal een 12x10 erop zetten en dan nog heb je minder vermogen dan op 4S.
    Dan heb je 500 Watt, dat is echt weinig op een model van 3 kilo.

    GJ
     
  9. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    het BMI motortje heb ik gevonden :)
    vergeliikbaar met een 5cc methanoller..... die rook je waarschijnlijk wel op met een 11x8.... max vermogen is 480W en dat is dus 45 amp op 3S
    ik ken de specs van je nieuwe motor niet, maar ik persoonlijk zou een 42 serie hebben gekozen.... nu ga je van een 3742 naar 3648 :rolleyes: mijn gevoel zegt dat je er niet zo heel veel op vooruit gaat.... maar goed ik heb met electro aandrijving niet zo veel ervaring, misschien kan Arnoud, Bas of GJ hier wat over vertellen
    ik persoonlijk zou een 7,5cc uit de la trekken en erop schroeven, als je later meer wilt zet je er een reso aan (of een 10cc) :D

    ik heb zoveel als ik kon getracht mee te denken, maar laat het nu aan de kenners over.. suc6
    upload_2022-5-27_18-51-14.png upload_2022-5-27_18-50-32.png
     
  11. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    De motor die er nu in zit is 2x zo lang als de BMI motor, dat (BMI) is net een dronemotortje.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    het nummer op de motor gaf bij mij als resultaat een Spitz 30 (zie screenshot)
    voor de rest dacht ik met mn beperkte electro kennis aardig hetzelfde... heeft niet veel over o_O
    beetje kut dat hij een gelijke motor heeft gekocht, denk dat het torretje wat te licht is.... enige wat ik heb liggen is een predator 750 kv motor uit een gecrashte FMS PA-18 supercub skuimpie.... weet niet of die meer power heeft, want dan mag je die wel hebben van me
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je moet minimaal een 42 serie motor hebben en voor 3S moet je dan naar 1000-1100 KV.
    Maar ik zou dan toch op 4S en beter op 6S gaan vliegen met een lager KV motor.
    Veel efficienter.
    De 750kv motor die aangeboden word doet helemaal niets op 3S, dat toerental is veel te laag om het ding van de grond te krijgen met een normale prop.
    Het gekochte motortje kan wel maar dan wel op 4S.
    Dan doet ie het prima, hoewel ik er dan geen 11x8 op zou hangen maar een 12x8 of 12x10.

    GJ
     
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    GJ, zou dit motortje heel blijven met 2 x 3S in serie of word dat teveel van het goede ??
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, dat gaat stuk.
    Je zit dan op 16000 rpm, wat voor propje zou je daar op moeten zetten?
    Dat is leuk voor een klein slank snel model, niet voor dit.
    Op 6S, zelfs met een 10x4 propje gaat ie over de zeik, dan fikt ie af.

    GJ
     
  17. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Overzichtje.

    Huidige aanwezige setup:
    - Propdrive 3548 V2 900kv motor (niet van mezelf, wel op to buy lijstje)
    - 100A regelaar (niet van mezelf, 70A regelaar van mezelf onderweg)
    - 11x8 prop
    - 2stuks 3S 5000mAh accu's

    45A ESC en BMI motor uitgebouwd, worden niet overwogen voor dit toestel.

    Ik wil alleen een paar keer op 3S vliegen om te kijken of alles (toestel zelf) heel blijft, dan koop ik sowieso een 4S 4000 accu na geslaagde fit test met kartonnen nep accu.

    Als morgen de neus eraf dondert dan ben ik sowieso klaar met dit toestel en ga ik op zoek naar een andere tiger of calmato sport oid.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Leo, hij kan niet op 3S vliegen, hij komt niet eens los met die 11x8 prop op 3s.
    Dus niet doen.
    En als je dat motortje niet gekocht hebt dan zou ik dat ook niet kopen, neem een grotere maat.
    Regelaar is prima bruikbaar, ook bij een grotere motor.

    Dus ga alsjeblieft niet proberen of dit vliegt, ik kan je garantie geven dat het absoluut niet vliegt.

    Heb je trouwens vliegervaring?


    GJ
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    vooral dat laatste vraag ik me ook af o_O
     
  20. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren

Deel Deze Pagina