Welke prop, motor & accu voor Tiger 2 te kopen

Ik stop er maar even mee.

Had hem net op zijn pootjes staan en wilde even voelen hoeveel trekkracht deze setup heeft...........Was vergeten dat de prop niet aangedraaid zat.

Prop gebroken
Prop adapter uitgeleuterd
Zijkant neus zwaar beschadigd (dus foliewerk is sowieso naar de klote)
(Meubels niet geraakt gelukkig.)

Dan hier maar gelijk een oproep: Is er iemand in de buurt van Tilburg die het toestel voor me kan repareren en de spullen die ik nog ga kopen kan inbouwen? Het enige wat ik nu wil is met het ding vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Ik stop er maar even mee.

Had hem net op zijn pootjes staan en wilde even voelen hoeveel trekkracht deze setup heeft...........Was vergeten dat de prop niet aangedraaid zat.

Prop gebroken
Prop adapter uitgeleuterd
Zijkant neus zwaar beschadigd (dus foliewerk is sowieso naar de klote)

(Meubels niet geraakt gelukkig.)
Oei!
Gelukkig geen letsel!
Snel weer repareren!
 
Dat is heftig!
Ik heb eens een e-motor op een stand gehad. 500kv en 14 x 8... 6S 5000
Een Great Planes motor mount, op een bok, en die mount ging in twee...
Ging richting werkbank als een projectiel... heftig. Garage...
Zooi alu... nieuw gemonteerd... maar de voetenmattten vlogen plat tegen de garage deur...

En altijd met een kist naar buiten, en niet in een woonkamer.
Kist buiten aan een paal met een koffer-spanbandje...
Das achteraf lullen. Maar het spul is link! En hakt gewoon door.
Props moeten goed aangedraaid zijn. De meenemers goed passen op de as.
En de verkoper kan je het niet verwijten. Je moet altijd alles verrekte goed nalopen.

Repareren moet je zelf doen. Je aanleren. Listig is het niet.
Maar je juiste gereedschap moet je wel hebben
Er is altijd wat te fixen aan zo ding. Is een 'constante'.
Met varen gaat niets stuk. Met vliegen kan je een kist pardoes afschrijven.

Njaw! Is wat zeg!
Gr Bas
 
Verwijt de verkoper niets, kan ook niet want er zit een andere motor op de kist en de prop is er al meerdere keren op en afgegaan.
Ik verwijt het mezelf dat ik zonodig moest testen en er weer een p*&^ezooi van gemaakt heb. Man, wat was ik gefrustreerd.

Maar goed, ik ga vanavond nog een poging wagen denk ik, al wat klaargezet:
upload_2022-5-26_19-24-0.png


De triplex is ook gescheurd ongeveer tpv de blauwe lijnen. Die wil ik met epoxy verlijmen, als dat uitgehard is wil ik een laagje secondenlijm over de "blauwe" naad leggen en daarna met houtlijm de balsa teruglijmen.
Daarna vlakschuren en een stukje folie eroverheen nadat ik de oude folie een beetje recht heb afgesneden.
 
Ik zou alles met dunne secondenlijm doen.
En die epoxy is helemaal niet nodig.
Gewoon alleen CA en dan opvullen met een stukje balsa met witte houtlijm en dat gelijk schuren met de rest.
Het is ook geen structureel deel, het krijgt weinig krachten.

GJ
 
Ik stop er maar even mee.

Had hem net op zijn pootjes staan en wilde even voelen hoeveel trekkracht deze setup heeft...........Was vergeten dat de prop niet aangedraaid zat.

Prop gebroken
Prop adapter uitgeleuterd
Zijkant neus zwaar beschadigd (dus foliewerk is sowieso naar de klote)
(Meubels niet geraakt gelukkig.)

Dan hier maar gelijk een oproep: Is er iemand in de buurt van Tilburg die het toestel voor me kan repareren en de spullen die ik nog ga kopen kan inbouwen? Het enige wat ik nu wil is met het ding vliegen.
geluk gehad man ....
ik vind electro veel leiper dan brandstof, als het draaid dan ben je wel wakker.... met electro kan het elk moment gaan draaien...... je moet echt uitkijken wat je doet.. en bij electro gaat het vaak nog meer geweld ook
mijn eerste electro kistje bracht mij op de eerste hulp en geniet er nog elke dag van.... klote gevoel blijft als je een vingertop met de APC blender hebt opgemalen :mad:
 
Electro kan nooit zomaar uit zichzelf gaan draaien.
Maar ik roep al vanaf het begin, electro is veel gevaarlijker.
Een brandstofmotor slaat meestal uit als er iets in de prop komt, electro hakt gewoon door.
En in het begin waren het nog niet eens van die sterke borstelmotortjes.
Tegenwoordig zit er in een simpel trainertje al 8 a 900 watt waar vroeger een 6,5cc brandstofmotortje in zat.
Vrijwel alle electro is zwaar overpowered

En electroprops zijn ook nog eens dunner en scherper, snijd stukken beter dan een brandstofprop.

GJ
 
Electro kan nooit zomaar uit zichzelf gaan draaien.
Maar ik roep al vanaf het begin, electro is veel gevaarlijker.
Een brandstofmotor slaat meestal uit als er iets in de prop komt, electro hakt gewoon door.
En in het begin waren het nog niet eens van die sterke borstelmotortjes.
Tegenwoordig zit er in een simpel trainertje al 8 a 900 watt waar vroeger een 6,5cc brandstofmotortje in zat.
Vrijwel alle electro is zwaar overpowered

En electroprops zijn ook nog eens dunner en scherper, snijd stukken beter dan een brandstofprop.

GJ
Dat bedoel ik… als ik bijvoorbeeld eens kijk hoe bijvoorbeeld een calmato .40 trainertje met een 7,5cc gaat en dat vergelijk met een hoop electro calmato’s ……… ik heb toch wel een 20 mtr nodig om op snelheid te komen en een de meeste electro”s komen met 4-5 meter al los..

ennuh, een 14x8 op een calmato 40. Dat komt gewoon neer op een 17cc 4t :D Zal eens kijken of zoiets past :D
 
Laatst bewerkt:
17 x 8… past op Rascal. Onderstel wel aangepatst!
Dan een Hacker A50 16S VX… op 6S… 5 a 6 kliko trekkracht. Best aardig voor een ranke .40 semi zwever!
No substitute for cubic lipo!


Maaarrrrrr…. Een Tigertje moet je terug rekenen vanuit streefgewicht.
En vleugeloppervlak.

Dat kan in ecalc heel goed.
Veel power is leuk. Maar ergens gemiddeld en lange vliegduur heeft ook wel wat.

Maar alles is een keuze.
Met een Tiger kan je ‘bezig’ vliegen.
Meerdere lichte pakketten en snelle wissels, of een grote reep lipo met meer massa en laadtijd.

Die Rascal heb ik doorgerekend op wat past bij het vliegbeeld.
Het is geen jakker kist.
Oogt klassiek. Airframe kan als sleper. Maar beestje zo uit de doos heeft ook grillen.
Ding pikt thermiek op, kan op 6,5A Jeti gemeten, in schoolslag. Maar licht RC1 kan ook.

Tiger is een sport vlieger.
Komt uit een ver verleden.
Gestookt op .40 en .45… OS FSR-rutjes. Vroeger prima tuffers.
Met een 46AX kwam er beter leven in.
Met 10cc kocht je de Tiger 60.

Normaalgesproken doe je eerst de calculaties, en dan pas de spullen.
En zeker de accu’s op de eindbeslissing. Accu’s hebben niet het eeuwige leven.

Ecalc heb mijzelf aangeleerd. Naja… leren?
In het betaalde programma komen de reeksen motoren boven water. En de oudere niet meer leverbare is nog historie.

Gewicht er in, vleugeloppervlak.

En dan ga je pielen met accus en motoren, propjes.
En hoe hoger het gewicht, boven het gestreefde, des te hoger de stall speed…
Maar alle data komt naar boven.

Heb ik een iets wat goed is, trek ik er een pdf van, screendump kan ook.
En de setup geef je een naam aan de hand van de ingeharkte hardware.
Met meerdere opties kan je dan overwogen keuze maken.
Altijd is er een concessie.

Big altijd better? Nope, je wilt ook ontspannen kunnen vliegen.
Zeker als ik je zo tussen de regels doorlees.

Maak het niet te bont. Bijgevoegd de manual Tiger 2.
Daarin is goed te zien hoe het model ineen steekt.
De ARF manual is helder in de gewichtsgegevens.
Tegen de 3 kilo... het wordt wat zwaar.
Maar een Calmato doet het ook nog met 3 kilo... maar een 500 gram lichter
nee... dat lukte me niet...

Als een motorschot er vandoor gaat is het niet goed geborgd.
Het is te dun, of hoeklatten erlangs missen. Deze hoeklatten geven verband
via een vergroot lijmoppervlak. Met hoeklatten wordt de zaak ook veel torsiestijver
in een goed kast-verband.

Dan... de layout van de motorafhanging is niet goed.
De motor moet verder naar achter, en de prop moet op positie van de tekening komen te staan.

De montage plaat als deze is bedoeld om de motor niet er voor te zetten maar er achter.
De hefboomkrachten komen gunstiger op het schot te staan.
Dat schot is overigens heel erg dun. Veel te dun om er zo een motor op te zetten.

Bestudeerd goed de tekening en de manual die ik je gezonden heb...

Hier een voorbeeld waarbij een 400kv motor achter de mount wordt geschroefd.
En behoorlijk sterk gemaakt en goed verankerd in het hout van de snuit.
Deze zwiepte 14 x 10 met grof geweld. Het mag echt niet los knallen.
Alles is verlijmd met 30 minuten epoxy van Zapp...
Kist in de bouwfase...


DSCN6584-LR.jpg DSCN6583-LR.jpg


Nadat met een foute zenderinstelling de neus een halve meter de klei
in was geheid. Neus mankeerde niets... alles er achter was... kli & Co...
Paar jaar knal-narrig geweest... Herstel...
Een herbouw getekend en opgezet... Maar ook weer met de motor achter
het schot bedacht, de prop er voor... gyroscopische krachten komen op
het voorste lager te staan, daar waar het eigenlijk moet...
Hoe verder de prop van dat punt komt te staan, deste meer een tik of een prop-onbalans zich manifesteerd als hefboomkracht op dat punt. En wel als een vijzel!

Ben ik iets doorgeslagen met de constructie... maar je maakt met plezier in detail...
Ook hier weer in de snuit het een en ander aangepast.
Torsie stijfheid aan gebracht. Zodat de krachten goed verdelen over
de lengte van het hout, niet kan gaan wrikken en loskomen...


DSC_1964-LR.jpg DSC_2161-LR.jpg

Gr Bas
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Inmiddels wat "gerepareerd".

uitgangspunt:
neus met scheurlijn.png


- Het ply deel rechts van de blauwe lijn met epoxy teruggelijmd op de zijkant van de motorplaat.
- Daarna de blauwe lijn met CA nagelijmd (had ik ook met epoxy kunnen doen bedacht ik later)
- Daarna met houtlijm de balsa stukken teruggelijmd, naad met epoxy nagestreken
IMG_20220527_122501.jpg


- Daarna de binnenzijde nagestreken met epoxy.
IMG_20220527_122254.jpg


Kan aan de plaat trekken zonder iets van beweging te voelen maar ik vraag me af of ik niet de zijkant van de neus opnieuw moet bouwen om overlap terug te krijgen in de ply.
Zou dit voldoen of moet de zijkant van de neus opnieuw?

upload_2022-5-27_12-40-15.png

Onderaanzicht motorruimte, rechts is voorzijde:
groen: balsa (linkerdeel bestaand)
blauw: bestaande delen
geel: nieuwe ply
 
Ik zou voorop ook nog een hardhout hoeklat zetten.
Je kunt op de neus nog meer sterkte inbrengen door het balsa
te vervangen door ingelaten plywood. Op dat punt wordt de zaak dan stijver.
Aan de binnenkanten boven en onder exrta plywood instukken.
Repen van 15 tot 20 mm... en goed aagesloten op het hout, epoxy verlijmd.
Dan kan het weer een stuk minder torderen...

Onderdek is 1 mm vliegtuigtripex met daarop een laagje balsa.
Om een betere foliehechting en het balsa kan in model worden geschuurd.
Met dik triplex lastiger. Balsa ademt, triplex niet, dus het folieen gaat wat makkelijker...
Dan heb ik dwarsverband aangebracht. Een strip 3 mm triplex.
Wel doorlaat voor een luchthapper. Maar toch is de zaak aal behoorlijk stijf.
Aan de binnenzijde ook hoekstukken, goed aansluitend om het lijmoppervlak te vergroten.


DSC_2087-LR.jpg


Opbouw van een sterk verband in een Calmato Sport.
Deze is van de latere editie... houtwerk nader tot karton.
Voor elektro sterk genoeg... de folie is zeik...
Maar met brandstof vond ik het te zwak. Kist had een redelijke optater van de eerste eigenaar gehad.
Te veel schade motorschot, dus daar nieuwbouw.
Verder kwam er een steviger motor op met trilfunctie en resonatiepijp.
Kans op sterkere trillingen. Verbeterde neuspoot, en trildempers om binnen de 80dB norm
motorkisten te blijven.
Nu zullen velen zeggen... is het niet wat zwaar... ja iets... maar zo wel sterk.
Dat het niet bij het minste of geringste het begeeft.
Zijn mijn landingen niet goed?... nope... die zijn perfect.
Maar keer op keer is er weer iets loos met een Calmato in het lesgebeuren...
ratst het bij minste of geringste aan gort... safe voor mij, is ook safe voor anderen...
Plaatjes puur voor reflectie en inspiratie... niet meer dan dat...
Voor bevestigingen van boutjes in geperste slagmoeren. Je perst ze in de bankschroef
Wel met beschermhout tussen de klauwen...
of je perst ze op een stuk draadeind en wat moertjes...
maar dat geeft safe montage punten.


DSC_2974-LR.jpg DSC_2968-LR.jpg DSC_2970-LR.jpg IMG_1367 2.jpg


Fractioneel sterker... en stijver... meer hechtvlak voor lijm...


Schermafbeelding 2022-05-27 om 13.22.28.png



Onder de moeren ringen, met grote flens. Hout geeft mee... de zaak comprimeerd
en het krijgt ongewenste ruimte. En slaat het weer los...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
in wezen hoeft het maar een kilo of 5-6 trekkracht te weerstaan, dat is al flink voor een tiger2 .40
ik zou hier al zeker voldoende vertrouwen in hebben, je hebt de barst vol laten trekken met CA en vervolgens met epoxy afgesmeerd, dan heeft het zn sterkte al weer terug.... dit is een tiger wat geen arf is dus vaak al steviger gebouwd
met een stampende 4takt of een flinke 2takt mag het idd wel wat bulletproof.... voor electro is dit een keurige reparatie
beetje folie erop, alles goed bevestigen, controleren, nog en extra controle en vliegen maar :thumbsup:
 
Trekkracht van een propellor zegt eigenlijk niet heel veel.
Het gaat om de vliegconditie van de propellor. 4 van mijn rc1 / f3a modellen vliegen met een 12 inch spoed propellor. Op de grond is de trekkracht laag. Echter, zodra de kist "los" komt tijdens de start zie je het model versnellen. "In flight" werkt de prop uitstekend op deze modellen.
Op een trainer model heeft 12 inch spoed geen zin, de kist zal de optimale snelheid van de prop nooit halen. Hier zul je dus een prop met lagere spoed moeten kiezen. Op de grond is hierdoor de trekkracht groter, in de lucht is de snelheid lager.

Mvrgrt,

Arnoud.
 
Vanmiddag 2 props en een nieuwe adapter gehaald.

Morgen gaat hij eraan geloven in gerepareerde versie, zal niet de schoonheidsprijs verdienen maar die zal ik zelf ook niet winnen :cool:.

IMG_20220527_174132.jpg


Heb nog even geen 4S 4000 accu gehaald dus zal het met de 3S 5000 accu's gaan doen, als het toestel beslist dat het in een vliegramp eindigt heb ik tenminste niet voor niets een accu van 65 euro gekocht.

(Heb 2 rollen folie van HK in huis met witte rug, plakt voor geen meter. Misschien moet ik daar ook een folie vanaf halen maar krijg dat niet voor elkaar, daarom gele patch ipv rode)
 
Back
Top