Welke regelaar is voor mij het beste?

Bertus, ik denk dat Gerben je wel Low ESR gestuurd heeft want daar heb ik er een stuk of 100 van geregeld voor de F5B regelaars.
Het blijft altijd komisch te lezen wat een onzin sommige mensen uitkramen.
Volgens mij kan de regelaar niet op hol slaan omdat er een condensator geploft is.
Zelfs al zullen ze allemaal ploffen, dan is de kans heel klein dat ie aanslaat.
Ik denk dat het probleem ergens anders zit.
Maar je kan de regelaar meenemen naar de sleepmeeting, dan gaan we daar even ter plekke solderen.

Ik heb nog een Jeti 130 of 135 liggen.
Maar die kon geen F5B motor aansturen.
En 105 ampere continu gaat je ook niet lukken met die regelaar.
Je zou minimaal een 200A regelaar moeten hebben om aan de veilige kant te zitten.
Dus.. een Jeti Spin 200 zou perfect zijn en die kan ik wel zo rond de 250 euro voor je krijgen.

Maar we zien elkaar wel volgende week, dan praten we wel verder.

Gert-Jan

Bertus, 12x 4,2 Volt is 50 Volt, dus 50 Volt elco's voldoen prima.
Ze kunnen makkelijk 55 Volt hebben.
Ik neem wel soldeerspullen en krimpkous mee.
Help me de vrijdagavond ervoor even herinneren.

Een Dlux zit in en aluminium huisje toch?
Ik had er ook 1 en daar viel een onderdeel af toen ik hem uit het huisje haalde.

Wat betreft het aanlopen.
Een regelaar moet in principe een signaal krijgen om de motor te laten draaien.
Het kan (volgens een Schulze technicus) gebeuren dat de motor bij het aansluiten van de accu aanloopt.
Dan zal hij na 1 a 2 seconden weer uitgaan omdat hij geen geldig signaal krijgt.
Als ie blijft lopen dan zou het toch een geldig signaal moeten zijn, dus dan komt het uit de ontvanger.
Meest logische is dan inderdaad de failsave.

Maar dan nog, dan zou je signaal op de grond wegvallen, en nog raarder, als je de rest kan bewegen dan is het ook geen signaalverlies.

Ik zou alles even goed nalopen, eventueel de ontvanger even in een goedkoop modelletje stoppen om te kijken wat ie dan doet.

We moeten 7 September natuurlijk geen schade hebben!

GJ

Ik heb Bertus een setje 50V Rubycon ZL's gestuurd, een van de beste low-ESR condensatoren voor zover mij bekend. Ik dacht dat ik 63V had liggen, maar bleek 50V te zijn, zou netaan moeten kunnen.

ZLH en ZLK zijn natuurlijk ook prima, evenals Panasonic FM (gebruikt Castle bijv op de ICE serie).

Gerben

O ja Bertus, zet de zender eens uit, met de regelaar nog aangesloten, dan weet je meteen wat je failsave doet.. (zonder prop natuurlijk..)

50V is aan de te lage kant voor de elco's. 63V is echt minimum maar 75 en meer is aanbevolen.

Kan wel degelijk een link met elkaar hebben.

Elektronica vind pieken en dippen nou eenmaal niet leuk.

een relais aansturen geen optie dat lijkt me praktischer met dit soort stromen.

servo die een schakelaar bediend in een bepaalde stand. Fail save zo zetten dat de servo de schakelaar los laat en de regelaar afkoppelt.

Relais aansluiten via het NO contact en de schakelaar ook.

maar ik zou dat niet voor eeuwig laten zitten die schakeling. En beter een regelaar die vol vermogen geeft dan een regelaar die ermee stopt volgens mij in de meeste vliegtuigen? accu gaat vanzelf leeg raken waardoor de motor stopt / langzaam gaat draaien maar de servos nog werken.

Bert, een extra relais aansluiten moet je absoluut niet doen, dit levert hooguit kans op problemen. Een motor kan uiteraard niet uit eigen beweging op hol slaan, een brushless regelaar kan dat ook niet. De ontvanger moet de regelaar vol gas hebben gestuurd, dit kan niet anders (of de regelaar moet wel heel erg beroerde software aan boord hebben). Heb je al gekeken hoe de failsafe staat ingesteld? Uiteraard moet het gas dicht gaan als de ontvanger buiten bereik komt of als je de zender uit zet.

De elco's hebben uitsluitend als functie om de regelaar heel te houden, ze hebben geen invloed op de werking ervan. Wat ze doen is inductiepieken kortsluiten. Daardoor worden ze ook warm. Doen ze hun werk onvoldoende of niet goed, dan ontstaan er zeer kortstondig veel te hoge spanningen en gaat de regelaar onherroepelijk stuk, zowel het stuurdeel als het vermogensdeel. Dit kan gepaard gaan met een grote rookwolk, maar het kan ook heel stilletjes zonder dat je iets ziet of hoort. Dit stuk gaan is dan ook definitief, het is onmogelijk dat-ie daarna weer gaat werken.

de elco's die onderweg zijn. zijn dat die 50V elco's? dan zou ik toch even wachten op minimaal de 63V elco's.

Nou, Jan bevestigde al wat ik zei, de regelaar kan niet zomaar de motor aan laten slaan.
Het probleem zit dus in iets anders.
Allereerst, de regelaar moet een geldig signaal krijgen om geactiveerd te worden, dus een signaal onder 900 microseconde (gas dicht).
Dan wordt ie veilig gesteld en daarna reageert ie op je gasknuppel.
Zou het kunnen dat er ergens een schakelaar geactiveerd staat die je gas aanstuurt (mixer)?
Of.. misschien de potmeter in de knuppel niet helemaal in orde, ik weet niet wat voor merk besturing je hebt en wat daarvan dan de waarden van de potmeter zijn als het gas dicht staat (dat weet Jan wel).

Dus laten we er vanuit gaan dat de regelaar OK is.
De condensatoren van 50 Volt kunnen de spanningen prima aan, ik heb ze via mijn werk direct van Rubycon uit Japan en die hebben die info gegeven, 55 Volt zonder problemen (10% hoger dan aangegeven).
Dus onzin om er dan 63 Volt in te hangen van een "minder" merk.

GJ

Back