Welke regelaar is voor mij het beste?

Bert, staat de timing van de regelaar goed?
Als ie te hoog staat dan wordt de motor warmer dan nodig is.
Binnenloper op low (1 tot 6 graden) en buitenloper op middle (10-15 graden)

GJ

Sorry Ernst, maar dat is totale onzin. Als er een FET zou 'doorslaan', zou de motor niet meer draaien, maar een wikkeling continue bekrachtigd worden en afbranden. Misschien vergis je je met borstel-motoren? Normaliter branden FETS gewoon door en wordt de wikkeling gewoon helemaal niet meer bekrachtigd, dus draait de motor ook niet meer.

Gerben

Dat is minder onzin dan je denkt Gerben. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk als de Fet's kortsluiten, dan is het een soort lawine effect en kan uiteindelijk de hele eindtrap uitfikken. Maar het vervelende feit doet zich voor dat bij Fet's die door overspanning doorslaan vaak de drain gate overgang doorslaat. De Fet wordt dan geen kortsluiting maar kan niet meer aangestuurd worden.
Meestal worden er meerdere Fet's parallel gezet om de stroom die geschakeld kan wordt te verhogen. Als daar één niet meer van meewerkt kan het zo zijn dat je er in eerste instantie niets van merkt. Pas bij grotere belasting kan die tak met de kapotte Fet problemen geven omdat de overgebleven Fet('s) meer te verwerken krijgen.

Dit probleem ken ik nog uit het tijdperk dat ik monitoren repareerde en dan bedoel ik die glazen gevallen met zo'n loodzware glazen beeldbuis erin. Daar zitten schakel Fet's in die voor het omschakelen van correctie condensatoren zorgen. Die dingen konden soms enorme spanningspieken voor hun kiezen krijgen en dan gebeurde precies wat ik heb omschreven.

hallo ernst,

wat gerben bedoeld is dat het onzin is dat een brushless motor vol vermogen zou gaan draaien doordat een fet doorgeslagen is. Je hebt uiteindelijk de 3 fasen die een bepaalde cyclus moeten hebben. de doorgeslagen fet zou dat in dit geval ernstig verstoren. Bij een borstel motor daarentegen weer niet.

Bertus, heb je bij het testen van je failsafe ook je zender weer aangezet (met het gas dicht uiteraard)? Wat ik namelijk meegemaakt heb is dat na zo'n actie het gas niet meer helemaal dicht wilde. Niet hetzelfde als jouw volgas-probleem, maar wel lastig als je wilt landen en hij blijft te veel toeren maken. Ik heb het als volgt verklaard: mijn (multiplex) ontvanger is van fabriekswege voorzien van een failsafe voor gas op kanaal 1. Als die failsafe nu lager is als het minimum signaal dat van je zender komt, zal de regelaar zich op dat nieuwe nulpunt recalibreren, en zodra het zendersignaal weer doorkomt ziet de regelaar dat niet meer als een gas-dicht signaal, maar als een laag toeren signaal. E.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van de software in de regelaar.

Back