Welke servo voor flaps/ailerons

Ik begin wat meer eisen te stellen aan mijn servos in mijn vleugels. De boel iedere keer als je gaat vliegen weer netjes neutraal stellen is vervelend. Ook werkt mijn instelling van de 'flugphasen' niet precies genoeg. Als ik de schakelaar omzet zakken ailerons en flaps een paar milimeter maar heel precies is het niet...

Ik gebruik nu Hobbyking servos en dan de Corona CS 239mg Corona CS-239MG Slim-Wing Analog Servo 4.6kg/22g / 0.14sec

In een ander toestel gebruik ik de TGY-9018MG
Turnigy TGY-9018MG Metal Gear Servo 2.5kg/13g/0.10 (DE Warehouse)

Over beide servos Ben ik best tevreden, zeker voor de prijs, maar ik ben van plan mijn Climaxx van Hollein te 'upgraden' (ik had van het weekend een kortsluiting en brandde 3 servos door. De boel moet uit elkaar en ik moet nieuwe servos plaatsen. Dus ik wil nu een kwaliteits stap omhoog maken)

Als winterproject ben ik van plan een Cirrus te kopen, maar om daar nou servos van 8 euro in te stoppen...

Aan de andere kant, ik heb eigenlijk ook geen trek in 4 x 65 euro voor wat ik begrijp wat de standaard is: de MKS 6125 H Servo MKS DS 6125 H, Digi-Servo, 30x10x30mm, MG, 2 KL, # S0015003 | MKS | Servos | Radio controls, servos, receivers and crystals

Dus wat is wijsheid? Ik lees goede recencies over deze servo. Een MKS kloon: TGY-S712G.
Turnigy TGY-S712G Alloy Case Digital Slim Wing Servo (Metal Gear) 7kg / .12sec / 28g

Wat vinden jullie van deze kloon? En of wat zouden jullie aanraden?

Dank

Wij hebben in F5B goede ervaringen met Graupner DES 428 en 448.
Zeer hoge stelkracht en komen altijd terug in hun middenpositie.
Ook zeer dun, 8mm.
Je moet wel zorgen dat je hele mechanische aansturing klopt, dus bouwen alsof je geen computerzender hebt maar dat geldt voor elk model en servo.
UItslag van de servo moet 100% gebruikt worden.

GJ

Laatst bewerkt:
Standaard, maar voor wat? Daar bedoel ik mee dat mij niet duidelijk is om welk model het gaat. Voor een Climax zijn servo's van 28 gram veel te sterk en te zwaar. Daarvoor zijn de door GJVO aangegeven servo's zeker geschikt.
En ook geldt: waarom slim wing servo's gebruiken als dat door de dikte van de vleugel niet echt nodig is? Hoe dunner de servo, hoe groter de kans op speling, vroeger of later.

Ook voor een Cirrus (ik neem aan die van Reichard) zijn servo's van 28 gram onnodig zwaar en te sterk. Ik wijk ook af va de moderne "MKS-standaard" en gebruik in de Mandarin (nieuw "zusje" van de Cirrus) lowbudgetservo's en wel uit de Corona DS929 en 939 reeks (12,5 gram). Daar verbouwde ik er de afgelopen jaren zeker 40 van (zowel analoge, digitale als HV versies) in diverse modellen, slechts 1 ging er stuk door eigen schuld (geblokkeerde stuurstang). Nog nooit ging er een tandwiel kapot. Gebruik van de lichtere 928's is af te raden.
Sinds kort gebruik ik ook de lichtere XGD10HM, XGD11MB en XGD11HMB van HK, tot op heden naar volle tevredenheid. Vooral laatstgenoemde is sterk, en snel en nauwkeurig genoeg, bij een gewicht van 11 gram.

Dank, voor de suggesties, zeker meer inzicht gekregen in wat goede servos zijn. Ik ben het eens met de opmerking dat 'de standaard' niet bestaat.

Maar toch nog even over die Hobbyking servo die ik op het oog heb.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Turnigy TGY-S712G Alloy Case Digital Slim Wing Servo (Metal Gear) 7kg / .12sec / 28g

Deze servo lijkt overigens verdacht veel op deze..... De specificaties zijn bijna helemaal gelijk!

DYMOND DS 1800 MG digital (Alugehäuse) | DYMOND | Servos | Elektronik

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze servo,

Groet,

Dat zijn KST servo's.
Ik denk de DS225MG
DS09A_T810_KST_digital servo_helicopter|KST Digital Technology Limited|??
De specs moet je met een korreltje zout nemen.
Ik heb van KST van dezelfde servo 3 verschillende specs gekregen.
Dus ze gokken maar wat.
Zijn ze goed, geen idee.
Maar voor het geld (douane, verzenden) kan je net zo goed Graupner DES 428 of 448 kopen, dan weet je zeker dat het goed is.
En de 448 zijn iets van 32 euro per stuk.

GJ

Dat zijn KST servo's.
....
Zijn ze goed, geen idee.

We (Stefan Bernardy, Frits Donker-Duyvis en ik) zijn pas bij Sloperacer langs geweest.
Hij voert KST in en is met de huidige series tevreden. De eersten hadden kwaliteits (betrouwbaarheids) problemen, tegenwoordig niet meer.
De nauwkeurigheid is niet op MKS niveau, maar volgens Tony Fu voor velen voldoende.
Over koppel specs heb ik geen info.

Rick

De nauwkeurigheid is niet op MKS niveau
Voor wat het waard is; ik heb nog nooit spijt gehad van kwaliteitsservo's, wel terugkerende frustatie over servo's die net niet nauwkeurig genoeg zijn.
In mijn Cirrus F5J zitten rondom MKS servo's en dat is iedere vlucht weer een genot. Juist in zo'n toestel zou ik niet voor (veel) minder gaan. Lees nog even je openingsbericht, je bent juist op zoek naar nauwkeurigheid!

Als je toch wilt besparen zou ik zelf voor alles behalve het hoogteroer alternarieven zoeken. Je hoogteroer is naar mijn idee het stuurvlak wat het hele "gevoel" van een vliegtuig bepaalt. Dat moet gewoon tiptop in orde zijn (al komt daar meer bij kijken dan de servo).

Je zou eigenlijk eens met mijn Cirrus moeten sturen of iets soortgelijks. Ik denk dat je dan wel snapt waar je voor betaalt :-)

Je zou eigenlijk eens met mijn Cirrus moeten sturen of iets soortgelijks.:-)

Met plezier, maar ik heb ook niet voor niets alle servo's in de 2 pace's van MKS!
Zou daar niets anders voor willen.

Verder natuurlijk dient de mechanica van de roeren en aansturing op het zelfde niveau te zijn, maar die opmerking is naar jou toe overbodig.

Wanneer je wilt sparen ben ik het met je eens, niet op het hoogteroer, maar op de rolroeren is het ook heerlijk dat rechtuit inderdaad rechtuit is.

Rick

Waarom ga je überhaupt besparen op je elektronica als je zo'n mooie
kist koopt?? Kijk voor een schuimpje oid kan ik er wel in komen dat je daar wat HK in stopt maar in jou aangekochte kist niet.

Je gaat er echt spijt van krijgen.

Investeer in goede servo's met servorhamen en je gaat er veel plezier
van beleven, echt!

De Des serie van Graupner zijn goede betaalbare servos, MKS kan ook maar ik weet niet hoever je budget rijkt....

Deze Cirrus.....

In een model van dit gewicht zou ik de MKS 6100 toepassen met een bearing kit. Bij Sloperacer of T9-hobbysport.

Met 10 gram redelijk licht, met 26 pond redelijk betaalbaar en 10 mm dik. Met de bearing kit is de precisie en levensduur gegarandeerd.
Ik vlieg de Pace VXL met de 6100 op de rolroeren, dat is voor 2.5 meter F3F bij 2.4 kg geballast ruim voldoende.
De VXH voor alles, en de VXL op flaps hebben de MKS-6125Mini.

Rick

Haha Rick, het aanbod van het sturen was meer aan RJA gericht....die vraagt zich af wat hij moet kopen :-)

En het goedkoopste adres, ja, zelfs als je de verzendkosten erbij rekent, voor de MKS.
MKS DS6100 Servo - 10mm 9.5g 3.3Kg.cm - Servos - MKS Servos

Alleen uitkijken met landen en landkleppen, ik heb al meerdere mailtjes ontvangen dat de tandwielen makkelijk gestript worden, daarom worden ze in F5B niet meer in modellen ingebouwd, daar gaan toch nog steeds de DES, of Hitec HV7115 in, hoewel ik daar ook al weer rare verhalen over hoor, 12 ingebouwd en nu al 6 stuk..
En ze maken een rot geluid, toen ik ze zelf voor het eerst aansloot dacht ik dat de tandwielen gaar waren.

GJ

Haha Rick, het aanbod van het sturen was meer aan RJA gericht....die vraagt zich af wat hij moet kopen :-)

Nou Arjan, dat ik wel een heel leuk aanbod. Ik zou die Cirrus graag willen zien. Ik weet niet of je zondag nog gaat vliegen en ik weet nog niet of ik de hele dag vrij heb en vroeg op pad kan, (het is wel een paar uur rijden vanuit waar ik woon en ben dan toch de hele dag weg... ) Maar laat maar weten of ik langs kan komen, neem ik ook wat toestellen mee.. Anders doen we het een andere keer!

Voor die Cirrus, die er van de winter wellicht komen gaat, koop ik zeker goede sservos. De boodschap is doorgekomen hoor. Voor de Climax zocht ik ook een upgrade, zal nog even kijken welke van de suggesties hier inkomen.

Roger

Voor je Climaxx kan ik Hitec HS-82MG aanbevelen voor de flaps en eventueel alle andere stuurvlakken; op alles behalve de flaps zou je ook Dymond D-60 kunnen gebruiken.
Deze twee servo's gebruik ik in heel veel vliegtuigen, is wel zo handig om een "standaard" te hebben zodat je makkelijk 1 of twee servo's op voorraad kunt houden als er iets stuk gaat.

Back