Welke spuit voor het spuiten van rompen edg?

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Tadango, 16 nov 2022.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik koop de 2K PU bootlak bij de firma Polyservice onder de naam DD lak (ik word helaas niet gesponsord)
    Maar ik weet dat het bij de verffabriek "Den Oudsten" vandaan komt.
    Het is de ouderwetse stinkende lak.
    Is dus niet watergedragen, en heeft echt veel voordelen boven autolak, om er een paar te noemen:

    1- Is bijzonder krasvast.
    2- Is zeer goed chemisch bestendig (dus ook bestand tegen brandstof met nitro).
    3- Blijft heel lang flexibel.
    4 - Ik ben in de UK bij 2 spuiterijen geweest waar stoomlokomotieven gespoten worden, ook die zweren bij 2K op PU basis omdat dat hittebestendig is en niet verkleurd bij hitte.
    5- hecht goed op kunststof, zonder primer! (voor metaal is wel primer nodig)
    6- Er is een "langzame" kwastverdunning en een "snelle" spuitverdunning.
    7- Je kunt het zowel nat-in-nat spuiten als nat op droog (binnen 24 uur) zonder te schuren!
    8- Het vloeit goed uit en hard goed uit bij kamertemperatuur, moffelen is niet nodig.
    9 - Is er in hoogglans en in zijdeglans.
    10 - Te koop in alle RAL kleuren, al heb ik de basiskleuren in huis en meng ik ook zelf kleuren.
    11 - Blanke toplaag is ook mogelijk.
    12 - Je kunt er anti-slip poeder door mengen (soort fijn zand)

    Nadelen:
    1 - Het is slecht voor milieu en voor jezelf, gebruik in een goed geventileerde ruimte en gebruik bescherming.
    2 - Ik heb het nog niet gezien in metallic kleuren of goud of zilver kleur
    3 - Ik heb het nog niet in mat gezien (maar er is wel een matterende toevoeging)
    4 - het is niet goedkoop

    Groeten Willem
     
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Jammer dat het niet in mat is, ik wil de bovenzijde van een motorkap mat spuiten.
    Ik zoek kleine hoeveelheden om twee rompen te spuiten (dus geen KG verpakking)
    Kan je het lange tijd bewaren als je er geen harder bij doet?
    "Vroegah...." spoot ik mijn vliegtuigen met "echte" 2K autolak, maar dat is er volgens mij nergens meer....:(
     
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    DD lak is van De IJssel, daar heb ik vroeger heel wat van verspoten, is trouwens oom heel goed met de kwast te verwerken, als je het een paar keer gedaan hebt kan je met de kwast een resultaat halen die spuitwerk evenaard
    In tegenstelling tot veel lakken is dit een vol PU lak en heeft minimaal een week nodig om goed door te harden
    De blanke lak is trouwens ook in mat verkrijgbaar
     
  4. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Heb lang geleden veel DD lak gebruikt. Altijd met de kwast.
    Een punt is dat de lak heel erg dun is en dat je snel zakkers krijgt als je te veel opbrengt.
     
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Den IJssel is inderdaad de fabrikant (sorry foutje bedankt).
    Ik gebruik het nu al zeker 25 jaar.
    Over de houdbaarheid, de verf is vrijwel onbeperkt houdbaar (Ik heb potten staan van ruim 20 jaar oud)
    De harder is wat beperkter houdbaar, maar je kunt de verf en harder dus los kopen.
    Ik heb denk ik 15 potten DD lak staan en 2 potjes harder.
    Schrijf altijd de aankoop datum op het potje.
    In de pot is de verf vrij dik, je moet dus altijd verdunner gebruiken.
    Ik heb vrij veel ervaring met verven en spuiten (ook hele auto's gespoten) en na de eerste beginners fouten nooit meer een zakker gehad met dunne verf.
    En ja ik heb ook polyester race auto's gespoten met DD lak, lekker dun, bespaart gewicht ook. (was niet op zoek naar echte diepe glans).
    Verder heb ik ook het betonnen balkon van mijn huis gedaan met epoxy-antislip-blanke DD lak, zit al 14 jaar buiten in weer en wind.
    Dat met de schuimroller gedaan, die gaat na 30 minuten uit elkaar vallen!
    De drijvers van de Lazy Ace (zie mijn avatar) met een rollertje gedaan van siliconenrubber schuim. dat blijft wel heel.
    Zakkers krijg je als de verf te dik is en je dus ook een te dikke laag opbrengt.
    Echt een kwestie van RTFM
    Lees de gebruiksaanwijzing, gebruik verdunning, en ja dan heb je meerdere lagen nodig.
    De potlife van DD lak is bij kamertemperatuur een paar uur.
    Werk je nat in nat dan doe je dus de lagen met 20 tot 30 minuten tussentijd, kan dus met 1 menging.
    Maar heb je haast dan krijg je zakkers................

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2022
    nico v kooten vindt dit leuk.
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Nu nog iemand vinden die kleine hoeveelheden kan (en wil) leveren
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    DD lak op kleur of bedoel je blanke lak ?
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    DD op kleur, wit, rood en mat of anders zijdeglans zwart
     
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Dus 3 kleuren?
    rood
    wit
    zijdeglans zwart
    Hoeveel van elk heb je nodig denk je?
    Bestellen bij PS is dan 3x30 en 1x9 dus ruim 100€ inclusief verzending
    Verzenden in kleine hoeveelheden is lastig, ik heb geen goede kleine potjes, gebruik zelf glazen flesjes als ik meng.
     
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Wie/wat is PS?
    Ik heb 2 rompen van een 2.5m motorkist te spuiten.
    Hoofdkleur wit, met ongeveer 1/3 rood, en bovenkant motorkap zwart, totaal oppervlak van beide kappen ongeveer 30 x 60 cm

    Ik zal hier in de buurt bij een boot reparatie bedrijf eens vragen of ze DD lak hebben
     
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Een beetje laat maar PS is denk ik Polyservice.
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Had ik zelf ook kunnen bedenken...:rolleyes:
     
  13. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Sorry voor de late reaktie.
    PS is inderdaad PolyService
    Mijn ervaring dat als je kleine delen gaat spuiten ruim 50% van de verf de lucht in gaat.
    Daarom gebruiken de profs ook speciale spuitcabines met statische lading etc.
    Zelf meng ik DD lak voor hoeveelheden boven de 10 gram met een digitale brievenweegschaal.
    Voor zeer kleine hoeveelheden meng ik met wegwerp injectie spuiten , dus per ML en niet per gram (verf heeft vrijwel zelfde SG als de harder)
    Bij DD lak heb je dus geen primer nodig, maar omdat wit niet snel dekt zou ik het als volgt doen:
    1) Romp spuiten bij kamertemperatuur, dunne laag, hoeft niet 100% te dekken.
    2) 36 uur later de romp aflakken in wit, schuren is niet nodig, 2 lagen nat in nat moet werken.
    3) weer 36 uur later de romp afplakken voor de rode biezen, ook 2 lagen nat in nat.
    Langer dan 48 uur wachten kan ook, maar dan met een schuurpad dof maken.
    4) weer 36 uur later het zijdeglans (ZG) zwart doen, ik zou dat niet met de spuit doen maar met de roller.
    Ik gebruik rollertjes van
    https://modelbrouwers.nl/winkel/
    maar ik kan deze niet meer vinden op hun website.
    Gebruik je standaard rollers van PS dan gaat er schat ik 15 gram verf verloren wat opgezogen wordt in de roller.
    Alternatief kun een goede kwast gebruiken.
    Mijn zeer ruwe inschatting voor jouw verfgebruik (zonder harder meegerekend) is dan ook.
    Wit = 300 gram
    Rood = 75 gram
    Zwart = 25 gram (bij standaard roller 40 gram)
    Voor Wit is het dus aan te raden een hele set te kopen bij PS
    Ikzelf heb ook nog maar weinig Rood en ZG Zwart in huis.
    Koop je 3 x 500 gram verf bij PS dan ben je met Harder, verdunner, reiniger en verzenden denk ik 125€ kwijt.
    Daar kun je dus wel een paar tientjes op besparen als je ergens een kleine hoeveelheid rood en ZG zwart kunt halen.
    Zelf moet ik deze winter ook weer 2 nieuwe potten ZG Zwart en HG Zwart bij PS.

    Groeten Willem
     
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    DD lak kan je ook prima met de kwast strak aanbrengen…
    Bij een romp in meerdere kleuren zou ik zelf geen DD lak gebruiken voor alle kleuren, dan ben je een week bezig terwijl het ook in 1 dag kan met watergedragen kleur en 2k blank
     

Deel Deze Pagina