Het heeft "even" geduurd maar de Vulcan is vrijwel vliegklaar. Het was een behoorlijke klus en absoluut niet aan te bevelen voor iemand die nog nooit van tekening heeft gebouwd.
Ik heb tóch gekozen voor twee RC Lander 76 mm fans en dat betekende een paar ingrijpende veranderingen in de rompconstructie (ruimte voor de fans en beide uitlaten).
Ook de bevestiging van de beide vleugels was een probleem. De buis waar ze opgeschoven moesten worden liep dwars door de uitlaten en dat zou veel te veel vermogensverlies hebben opgeleverd. Uiteindelijk lukte het om m.b.v. extra multiplex en koolstofmat om de uitlaten een sterke en stijve constructie te krijgen. Helaas kostte dat flink wat extra gewicht achter het zwaartepunt en dat moest ik later weer compenseren met ballast in de neus.
Het intrekbare landingsgestel is pneumatisch (Robart).
De kant en klare romp alleen weegt 2900 gram en dat is niet slecht voor zo'n groot model maar dan komt de rest .... batterijen en fan samen 2500 gram, ontvanger accu, landingsgestel, servo's enz. Al met al komt het vliegklare gewicht op 6200 gram.
De stuwkracht (statisch) is 3500 gram. Gemeten m.b.v. een keukenweegschaal tegen de muur, de neus ertegen aan en dan volgas. Prachtig geluid trouwens!
Omdat ik de afgelopen jaren veel te weinig heb kunnen vliegen wil ik eerst weer wat ervaring (en zelfvertrouwen) opdoen voor ik het aandurf om te gaan vliegen maar dit jaar is zéker de bedoeling.
Voor de liefhebbers; in mijn fotoalbum staan een paar foto's van de bouw.
Opmerkingen of vragen zijn van harte welkom.
Ik heb tóch gekozen voor twee RC Lander 76 mm fans en dat betekende een paar ingrijpende veranderingen in de rompconstructie (ruimte voor de fans en beide uitlaten).
Ook de bevestiging van de beide vleugels was een probleem. De buis waar ze opgeschoven moesten worden liep dwars door de uitlaten en dat zou veel te veel vermogensverlies hebben opgeleverd. Uiteindelijk lukte het om m.b.v. extra multiplex en koolstofmat om de uitlaten een sterke en stijve constructie te krijgen. Helaas kostte dat flink wat extra gewicht achter het zwaartepunt en dat moest ik later weer compenseren met ballast in de neus.
Het intrekbare landingsgestel is pneumatisch (Robart).
De kant en klare romp alleen weegt 2900 gram en dat is niet slecht voor zo'n groot model maar dan komt de rest .... batterijen en fan samen 2500 gram, ontvanger accu, landingsgestel, servo's enz. Al met al komt het vliegklare gewicht op 6200 gram.
De stuwkracht (statisch) is 3500 gram. Gemeten m.b.v. een keukenweegschaal tegen de muur, de neus ertegen aan en dan volgas. Prachtig geluid trouwens!
Omdat ik de afgelopen jaren veel te weinig heb kunnen vliegen wil ik eerst weer wat ervaring (en zelfvertrouwen) opdoen voor ik het aandurf om te gaan vliegen maar dit jaar is zéker de bedoeling.
Voor de liefhebbers; in mijn fotoalbum staan een paar foto's van de bouw.
Opmerkingen of vragen zijn van harte welkom.