welke stuwkracht?

Het heeft "even" geduurd maar de Vulcan is vrijwel vliegklaar. Het was een behoorlijke klus en absoluut niet aan te bevelen voor iemand die nog nooit van tekening heeft gebouwd.
Ik heb tóch gekozen voor twee RC Lander 76 mm fans en dat betekende een paar ingrijpende veranderingen in de rompconstructie (ruimte voor de fans en beide uitlaten).
Ook de bevestiging van de beide vleugels was een probleem. De buis waar ze opgeschoven moesten worden liep dwars door de uitlaten en dat zou veel te veel vermogensverlies hebben opgeleverd. Uiteindelijk lukte het om m.b.v. extra multiplex en koolstofmat om de uitlaten een sterke en stijve constructie te krijgen. Helaas kostte dat flink wat extra gewicht achter het zwaartepunt en dat moest ik later weer compenseren met ballast in de neus.
Het intrekbare landingsgestel is pneumatisch (Robart).
De kant en klare romp alleen weegt 2900 gram en dat is niet slecht voor zo'n groot model maar dan komt de rest .... batterijen en fan samen 2500 gram, ontvanger accu, landingsgestel, servo's enz. Al met al komt het vliegklare gewicht op 6200 gram.
De stuwkracht (statisch) is 3500 gram. Gemeten m.b.v. een keukenweegschaal tegen de muur, de neus ertegen aan en dan volgas. Prachtig geluid trouwens!
Omdat ik de afgelopen jaren veel te weinig heb kunnen vliegen wil ik eerst weer wat ervaring (en zelfvertrouwen) opdoen voor ik het aandurf om te gaan vliegen maar dit jaar is zéker de bedoeling.
Voor de liefhebbers; in mijn fotoalbum staan een paar foto's van de bouw.
Opmerkingen of vragen zijn van harte welkom.
 
Gefeliciteerd met het voltooien van de Vulcan!
Ik denk wel dat het heel spannend gaat worden bij de eerste start van gras...
Eenmaal in de lucht verwacht ik geen probleem voor "schaalvliegen" (mits profiel goed is gekozen;)).
Maar die start zal -zo die al lukt- zeer kritisch worden. Ik heb redelijk wat ervaring met edf's en starten van gras. De meest extreme verhouding die ik heb is bij een MiG-15. Vliegklaar gewicht inkl lipo's is 4,2 kg. De statische stuwkracht is 2,7 kg. Gras start lukt redelijk goed (afhankelijk wind 40 tot 80 m nodig) maar deze kist heeft dan ook wel al een redelijke AOA (aanvalshoek van de vleugel) die wat extra lift genereert en een relatief lage vleugelbelasting!
Veel succes!
Grtz, Hans
 
Ik denk dat het wel mee zal vallen met een grondstart.
Heb onlangs taxiproeven gedaan en kon het natuurlijk niet laten om even volgas te geven. Na minder dan 30 meter kwam hij al los. Dat was helemaal niet de bedoeling (alle servo's waren nog niet afgesteld) maar het geeft wel een goed gevoel voor straks!
Het is natuurlijk één grote vliegende (delta)vleugel waardoor de vleugelbelasting ongeveer 75 gr/dm2 is en dat is heel redelijk.
Maar we gaan het zien!
 
Back
Top