Welke zender/ontv. bij Manderin ??

Taranis wedstrijdtimer

taranis Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Japie.G
Voor de taranis heb ik nog een eepe file met ingebouwde wedstrijdtimer voor de mandarin f5j.
Je wilt niet weten wat er mogelijk is met dat ding. Bizar!

Hallo Japie , hoe heet die eepe file met ingebouwde wedstrijdtimer of beter waar te Downloaden ?
Heb al gezocht op R/C Settings ?
Mvg. xat

Ik heb nog eens op het internet gezocht op de taranis. Er is zo verschrikkelijk veel info over deze zender dat ik er duizelig van wordt. ;):help:
Er is erg veel wat je op de computer kunt doen om alles in te stellen en te veranderen. In ieder geval wel een uitdaging deze zender.

Taranis

Waar heb je hem besteld ? levertijd ?
icon6.gif

Bij Engel modellbau. Levertijd weet ik niet. Daar moet ik nog bericht van krijgen. Zal wel even duren. Lijkt mij op dit moment een erg populaire zender.

Ik heb ongeveer een maand geleden een Taranis binnen gekregen, vanuit Hobbyking, en zonder "plus" op het front. Wat is nou het verschil?
Er zit al een 2000 mAh accu in. Ook ik raak een beetje overspoeld door de internet informatie. Is er een Nederlandse manual te vinden?
Ik heb hem aan de laptop gehangen en kan er mee communiceren. Is het nu het handigst om alle instellingen op de laptop te maken?

De plus heeft wat modificatie's;

De sticks zijn anders ik moet zeggen ik merk het verschil niet, dan zit er een ander LCD in die is wat duidelijker wat contras betreft en heeft een wit of blauw backlite, voor de rest hebben ze de speaker aangepast zodat de brom toon weg is.
De menu buttons zijn vervangen al weet ik niet waarom want de oude doen het ook goed.
Ik heb bij mijn gewone zilverfolie rond de speaker kabel gedaan en het is over.
Software matig zit de SWR functie er niet meer in.
Oja en hij heeft een trilfunctie

Jij heb al een soort tussen oplossing waar ze de sticks, accu en schakelaars al vervangen hebben.
Ik zal intern eens wat beter gaan kijken ik heb ze momenteel toch uit elkaar liggen om te spuiten. Ik heb al twee keer de verkeerde zender mee genomen :(.

Wat programmeren betreft vind ik het persoonlijk fijner om het met de laptop te programmeren zodat je de een beter overzicht heb en je niet steeds van pagina naar pagina moet zappen.

Wat handleiding betreft is er niks meer als wat je bij je zender hebt gekregen
van companion is geen handleiding. Wat ik heb gedaan is een ontvanger vol servos op een plankje gedaan en ben aan het spelen gegaan.

Laatst bewerkt:
Nee geen Nederlandse handleiding wel een hele goede Duitse. Zie openRCForums. Het probleem met de Taranis is eigenlijk dat die zoveel kan waardoor je door de "bomen"het "bos"niet meer ziet. Beperk je in eerste instantie tot de simpele zaken. De leercurve is steil vanwege de logische manier van programmeren. Ik heb een Taranis uit de eerste serie en ben er heel gelukkig mee. Sommigen stellen de veerkracht van de knuppels af op maximum en vinden dit nog niet genoeg. Ikzelf houd ook van een duidelijke nulstelling. De veren vervangen door Futaba exemplaren kan uitkomst bieden.
Henk

Ik heb ongeveer een maand geleden een Taranis binnen gekregen, vanuit Hobbyking, en zonder "plus" op het front. Wat is nou het verschil?
Er zit al een 2000 mAh accu in. Ook ik raak een beetje overspoeld door de internet informatie. Is er een Nederlandse manual te vinden?
Ik heb hem aan de laptop gehangen en kan er mee communiceren. Is het nu het handigst om alle instellingen op de laptop te maken?

Hoe heb je dat geregeld met de douane ? Formeel moet je natuurlijk invoerrechten betalen !
Ik zie dat Hobbyking de eerste generatie nog kan leveren maar op de plus zit weer onbekende levertijd.

Groet Wim.

Als ik zo op de rekening kijk wordt er ongeveer 1/3 van de prijs aan de buitenkant vermeld. Ik maak me daar niet druk over. Zij versturen hem en ik krijg hem aan de deur geleverd. Vaag kan ik me herrinneren dat ik apart voor transport moest bijbetalen.

Hoe heb je dat geregeld met de douane ? Formeel moet je natuurlijk invoerrechten betalen !
Ik zie dat Hobbyking de eerste generatie nog kan leveren maar op de plus zit weer onbekende levertijd.

Groet Wim.

Dit is vaak afhankelijk van de koerier die van mij heb ik rechtstreeks bij FrSky vandaan bij de standaard moest ik 13 euro inklaringskosten betalen en die kwam in Engeland de EU binnen en bij de plus niks die kwam via Frankrijk.

Ik vlieg met een Taranis (model B) en moet zeggen dat ik het een prettiger systeem vind dan mijn Graupner HoTT.

HoTT telemetrie word alleen nog iets beter ondersteund bij derden dan FrSky telemetrie helaas.
(Altis bijvoorbeeld).

Laatst bewerkt:
Er zitten geen nieuwe sticks in de plus versie, die zijn hetzelfde als de sticks in de B versie. De eerste A serie had wat probleempjes met speling op de potmeters. Dat is bij de B serie al verholpen.

Nee geen Nederlandse handleiding wel een hele goede Duitse. Zie openRCForums.

Op de site van Microtechnics staat deze ook:

http://www.microtechnics.eu/downloads/Taranis%20OpenTX%20Manual%20Deutsch.pdf

Ik heb, nog voor ik de zender binnen had, de moeite genomen om deze handleiding uit te printen. Veel van geleerd. Ik heb hem het hele seizoen meegesleept maar hem eigenlijk nooit meer nodig gehad. Dat geeft wel aan dat, als het kwartje is gevallen, het programmeren met deze zender erg gemakkelijk en zelfverklarend is.

Mede op verzoek van Adrie, hieronder een korte uiteenzetting over hoe ik deze bijzondere zender in gebruik heb genomen.
Het is een persoonlijke keuze of je veel voorbereidt op de computer (zoals Robert) of zelfs templates binnenhaalt, of dat je vooral met de zender programmeert. Ik heb het laatste gedaan.
Omdat ik eerst de ontvangers op betrouwbaarheid en bereik wilde testen, ben ik met een oud model zonder kleppen begonnen. Vervolgens naar een 4 kleppenzwever gegaan, nog zonder vliegfases. En dan steeds een stapje verder. H/L correctie bij kleppen, vliegfases (thermiek/normaal/speed); kleppen meesturen met de rolroeren, etc.
Ik deed dit meestal op het vliegveld, en door steeds een vlucht te maken en dan kleine aanpassingen te doen tot het helemaal naar het zin was.

Het zijn vooral de menuschermen 6 (mixer) en 7 (uitgangen) die je voor het instellen van een zweefmodel gebruikt.
In 7 leg je de richting, de middenstand, en de maximale uitslag vast. En maximaal is hier echt maximaal: je kunt mixers stapelen zoveel je wilt, de servo zal nooit verder gaan dan het ingestelde maximum.
Bij deze zender moet je jezelf vragen: wat wil ik dat de servo doet, en dan per servo een mixerregel aanmaken. Als je een thermiekstand wenst in te stellen, dan moeten 4 servo´s iets doen, dus moet je (voor deze fase) 4 mixerregels aanmaken/kopieren. Idem voor de speedstand. In het doorklikscherm doe je dan per regel de instellingen, zoals bron (stick, schakelaar etc.), middenstand, mate van uitslag, expo, diffential etc. Elke mixerregel geef je een naam, opdat je hem gemakkelijk kunt vinden als je iets in de instellingen wenst te wijzigen. Handig is dat de mixerregel vet verschijnt als deze via een bepaalde schakelaarstand actief is.
Een F5J-model heeft bij mij zo inmiddels 25 mixerregels.
Bij ingebruikname van een nieuw model maak je een kopie, en pas je de variabelen aan.

Nog een tip: een heel interessante nieuwe ontvanger is de X4R, en dan vooral de SB-versie daarvan. Deze heeft 3 normale uitgangen en een vaste SBUS uitgang, waarmee 16 kanalen kunnen worden aangestuurd (het is evenwel niet aan te bevelen om 16 servo´s aan dit ene poortje te hangen ;)).
Aan de normale uitgangen hang je dan motor, L/R en HL, en aan de SBUS een 4-kanaals decoder met daaraan de 4 (normale) vleugelservo´s. Dit is vooral interessant bij een vleugel met een centraal middenstuk. Als je de decoder daarin plaatst, heb je slechts 1 normaal servokabeltje als verbinding naar de romp/ontvanger. Ik neem daarvoor dan wel een 22AWG kabel, overigens.
De X4R heeft nog een telemetrieingang ook (smart port).

Tot zover dan maar.

Juun

Back