Welke zender

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Fred1963, 17 sep 2020.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Als Jeti dan toch genoemd wordt,

    Persoonlijk net overgestapt voor mn grotere en schaalheli naar een Jeti zender Ds12, mede omdat Spirit systems waar ik mijn fbl systeem vandaan haal een samenwerking heeft met Jeti. Ze hebben nu een special "spirit" edition

    Ik heb Futaba gehad, Spectrum, Opentx in diverse modellen, van alle is Jeti, de voor mij ook duurste optie maar wat ik er nu van zie ws ook de beste.De zender is niet zwaar, ligt fijn in de hand en eenvoudig te programmeren. Daarbij uit te breiden met vele extra opties.

    Als je het over een toekomstbestendig model hebt welke specifiek ingericht is voor helicopters...

    Maar idd zoals al meerdere malen gezegd..het is meestal persoonlijke voorkeur. Dat opentx bv moeilijk is is meer gebrek aan de moeite nemen en allesbehalve een feit.Voor mij is blokfluitspelen moeilijk, zeg maar onmogelijk, dat zegt niet dat het ook onmogelijk is Opentx is juist als je de moeite neemt heel erg logisch en goed te begrijpen.

    https://store.spirit-system.com/en/radio/53-duplex-ds-12.html

    Hier een voorbeeld van het programmeren van een heli in een jeti (ds14) maar is qua structuur vrijwel identiek)



    Gewoon om je zoektocht nog wat complexer te maken(-;
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Technisch is de Jeti een mooi ding.
    Maar je schrijft het al... of een zender prettig in de hand ligt.. en dat ligt ie niet.
    Ja de DS12 wel maar ik had een DS16 (sterker nog, ik had er 2) en ik had ook een DC16 voor Gerben besteld, daar kan ik al helemaal niet mee overweg.
    Ik heb met de DS16 in de winter staan vliegen, het ding is ijskoud, de trims zitten onlogisch, dus nee, IK vind het geen fijne zender, ongeacht wat ie technisch kan want dat is geweldig.
    Zet alles in een plastic behuizing zoals een Taranis of Horus heeft met trims op de juiste plek, tegen een normale prijs, en ik zou hem meteen kopen.
    Maar heb je dat nou echt nodig?
    Nee.
    Op de club hier vliegen 2 mensen met de DC24, waar vliegen ze mee, schuimpies.
    Jeti is ook een beetje een statussymbool aan het worden, beetje als Armani, heb ik vroeger ook gehad, voegt niets toe behalve dat mensen zien dat je het kan betalen.
    En daar maken dat soort merken gebruik van.
    De DS16 heb ik destijds inkoop voor 550 Euro gekocht, die heb ik verkocht omdat de eerste indruk al niet goed was, lag niet lekker.
    Toen, een paar maanden later, nog eens een DS16 besteld, toen al een paar honder euro duurder en de DC16 voor Gerben.
    Met die zender heb ik toen gevlogen maar ik kan er niet aan wennen, ding voelt niet goed.
    Als ik nu kijk dan is ie nog een paar honderd euro duurder geworden.
    Ik laat dan even de promoprijs van 550 buiten beschouwing, vergelegen met de 2e aankoop, dat was de "normale prijs" en nu is ie 300 euro inkoop duurder geworden, exact dezelfde zender.
    De pultzender kan ik niet meer vergelijken want de DC16 word niet meer geleverd.
    En ik heb niets op te merken over het programmeren of kwaliteit van Jeti.
    Maar er zijn ook merken die hetzelfde doen (Graupner/Futaba/MPX) en dan niet mensen een poot uitdraaien.
    Als het vroeger ging met een FC18 waarom zou je dan nu een wandelende computer nodig hebben die 1400 Euro kost?



    GJ
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Voor mij is blokfluitspelen moeilijk, zeg maar onmogelijk, dat zegt niet dat het ook onmogelijk is
    Gewoon om je zoektocht nog wat complexer te maken(-;[/QUOTE]

    Ik ben toevallig musicus. Leerlingen hebben een aanleg die varieert tussen matig en zeer veel.
    Mijn aanleg om met zenders om te gaan is matig. Daarom heb ik uiteindelijk voor een zender gekozen die zich makkelijk laat bedienen.
    Zelfs daar ben ik nog een hele poos mee bezig geweest.

    T.s. sla alle adviezen op in je. Laat het een paar dagen gisten. Vergeet niet af en toe even met je hoofd te schudden.
    Daarna weet je wat je moet doen. Veel succes.
    :D :D :D
     
  4. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland
    Na ruim 30 jaar Robbe/Futaba ( Eco8, Mars, Mars Rex,CMRex, FC28,T7C & FX22 ) te hebben gevlogen heb ik de overstap naar Jeti gemaakt , Ik heb de "goedkope" DS12 carbon uitvoering gekocht
    Daar zit voor de gemiddeld vlieger alles op en aan wat je nodig hebt , vooral de telemetrie in combinatie met zelf te bouwen sensors die dan spotgoedkoop zijn is een
    enorm pluspunt .,Ook de prijs van de onvangers is niet overdreven hoog zoals bij Futaba en hebben altijd standaard telemetrie .
    Omdat ik ook niet echt een computer wizzkid ben heb ik niet gekozen voor de Fry-sky met open Tx , dan heb je altijd iemand nodig die behoorlijk ervaring heeft met open TX
    De mogelijkheden zijn daarvan ongekend , maar de leercurve is me net even te . .
    Dan het instellen van je heli of vliegtuig op de DS12 , de software is ook voor niet PC "nerds" perfect te gebruiken en zeer overzichtelijk .
    Uiteraard is belangrijk dat je ten alle tijde , (en dat maakt niet uit welk merk zender je hebt) de handleiding goed leest .
    Ik heb de DS12 nu 3 maanden en heb er al mn heli's , en vliegtuigen er in geprogrammeerd zonder noemenswaardige problemen .
    De kwaliteit en het gebruiks gemak is ongekend en ik hoop daar de rest van mn modelvlieg "carrière" mee te doen , kortom zeer tevreden :thumbsup:

     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ja.. die handleiding...
    handig voor welke knop wat doet.
    maar tot nu toe, bij spectrum en futaba heb ik gemerkt dat wanneer je werkelijk iets in gaat stellen, je toch zelf de functies aan elkaar moet knopen
    Misschien dat ze bij jeti wel een paar real life voorbeelden geven?

    nu heb ik op dit moment een zender die alles wat meer beelden weergeeft.
    het is altijd wel ff kijken waar alles ook al weer zat, maar wat je wilt zit in de regel wel waar je het verwacht.
    maar, op mijn vorige zender is het ook altijd gelukt.
    gewoon goed in de gaten houden of alle functies doen wat ze moeten doen.
    kom je er altijd wel uit.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Het noemen van inkoopprijzen staat misschien wel interessant, maar is voor de gemiddelde consument van geen enkel belang. Heb ook geen idee wat een pak koffie inkoop kost, wel weet ik wat ik bij de kassa moet betalen. Ben ook heel benieuwd welke Jeti zender 300 euro duurder is geworden en dan geen gegoochel met introductie- of inkoopprijzen.
     
  7. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Drechterland


    Nou als je de topmodellen van Futaba en nu Multiplex ( powerbox) bekijkt en de prijzen , tussen de 1500 & 3000 € dan is Jeti zeker niet de duurste .
    Er is zelfs een vergulde Futaba van 5000 Euro ! https://www.hoelleinshop.com/Futaba...icle&ProdNr=AC-01000210&t=182&c=41433&p=41433

    Er zijn mensen die zijn tevreden met een VW polo , maar ook die zelfs met een Porsche niet tevreden zijn ., Zal altijd zo blijven .
    Zo veel smaken zoveel mensen . en gelukkig maar :)
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De topmodellen ja, maar die heb je niet nodig.
    Instapmodelletje Jeti met alle updates, 1000 euro.
    En ik heb een Porsche gehad, mooi model maar technisch is een moderne middenklasser japanner veel verder en kwalitatief beter.
    Alleen bij Porsche rij je in een Porsche, geeft een ander gevoel en mensen kijken je na.

    GJ
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat is bij MPX en Graupner ook.
    En als je dat trucje door hebt dan maakt het nog eens niet zo heel veel verschil uit met een spartaanse open TX variant, daar moet je ook alles aan elkaar knopen.

    Een beetje vergelijkbaar met de oude MC4000 van mpx als daar een lege configuratie gestart werd met preset universeel.
    Dan kon het feest beginnen.

    Zender keus, wat ligt goed in de hand en wat heb je nodig.
    En duur hoeft echt niet beter te zijn of meer te kunnen.

    Als ik een MPX SX12 vergelijk met een Graupner MZ12-pro.
    Die doen niet voor elkaar onder, beide hebben 12 kanalen en de Graupner kost minder dan de helft.

    Natuurlijk zit er wel wat verschil in en dat kan zomaar een functie zijn die je nodig hebt.
    Wat het kleine instapzendertje van Graupner niet aan boord heeft, zijn curves en vertraging.

    En wat de SX12 niet aan boord heeft, maar er wel als optie bij ingeplugd kan worden is draadloos leraar spelen.

    Wat GJ al aangeeft, wat ligt goed in de hand.
    Heb je curves en servo vertraging nodig op meer dan alleen de gas aansturing.
    Open TX kent dat en alle A merk zenders vanaf zo'n 300 euri consumenten prijs zouden dat ook moeten kunnen.

    Ook een puntje van aandacht, wat kost een ontvanger en als er indoor gevlogen wordt, wat is het kleinst leverbaar exemplaartje.
    Bij Jeti is dat mini spul beperkt tot 1 en geen.
    Graupner ken wel wat klein grut.
    Bij MPX is het zonder behuizing.
    En bij open TX (Taranis) zit er een module in de zender om compatibel te zijn met de China meuk.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2020
  10. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Standaard zit er bij FrSky alleen een module voor FrSky ontvangers. Er is wel een multiprotocol module beschikbaar die in een FrSky past, maar die past ook in andere merken. En ik denk dat alle ontvangers van alle merken in china geproduceerd worden.

    Wil je geen " china meuk" dan moet je lijnbesturing overwegen lijkt me ;)

    Verder wordt er vaak gezegd dan OpenTx complex is, maar dat is inherent aan de mogelijkheden. Op het moment dat je een zender hebt met heel veel mogelijkheden dan wordt het complexer. Dat geldt voor alle merken. Ik denk zelfs dat als je OpenTx eenmaal doorhebt, dan werkt het sneller en is overzichtelijker dan andere merken.

    Maar de allerbelangrijkste tip hier blijft, kies een zender die op je club bekend is. Veel kennis ontstaat door uitwisseling op de club.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat is een foute gedachte.
    Graupner heeft een tijdje geleden de productie in China gestaakt en alles overgeheveld naar Korea.

    Het maakt niet uit waar het geproduceerd wordt, van enkele A merken is het transmissie protocol een tikkeltje te geavanceerd.
    Of eigenlijk is de transmissie snelheid behoorlijk vlot.
    Klonen bouwers vind je niet bij die merken.

    Jeti schrijft duplex op de zender, een marketingkreet.
    Alle merken zenders met telemetrie aan boord zijn duplex zenders.
    Het mobieltje (GSM) is ook duplex.

    Ik heb een iets andere ervaring van zenderkennis van clubleden.
    De belangrijkste tip, lees zelf de handleiding door in een taal die je begrijpt en zorg er voor dat de zender ook op die taal staat.
    Neem er de tijd voor, loop alle functies een keer door en probeer dat op de zender uit.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Belangrijkste is, ga naar een winkel, of een club en hou de zender vast.
    Dat heb ik mogen doen bij Cumulus in Kampen, met dank aan Toostbeek.
    Ik twijfelde aan de Horus X10 of 12.
    Heb ze beiden vastgehouden en heb de X10 gekozen.
    Had ik ook met de Jeti moeten doen, had me een hoop geld gescheeld.
    Wat betreft Open TX.
    Als je een zender wilt zonder al te veel gedoe met computers en iets wat gewoon meteen werkt, neem AUB geen Open TX.
    Het kan een hobby op zich zijn.
    Elke gerenommeerde zender met 8 kanalen en een computer is geschikt voor een heli, dat kan vanaf een hondertde of 4.
    Dan heb je een goede zender met ontvanger.
    Kijk ook wat een ontvanger kost, Jeti is daarmee ook best wel weer duur (lekker geld binnenharken van gekke mensen).
    Graupner en Futaba liggen ongeveer gelijk, en er zijn ook zeker voor Futaba, goedkopere ontvangers te koop van een ander merk.

    GJ
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Nog even nadenkend over wat iedereen schrijft, blijft er 1 aspect boven komen: de summiere handleiding van de Multiplex Cockpit serie.
    Het is een flinterdun klein boekje, in diverse talen, behalve in het Nederlands natuurlijk, waar ik weinig mee kan.
    Via Netwerk.de heeft een Duitse vlieger voor mij een handleiding gemaakt in het Duits, die ik vertaald heb naar het Nederlands. Dat is toch niet normaal!?

    Toevallig kwam ik een handleiding tegen van Graupner. Die was in het Nederlands, met een keurige index voorin, waar alles overzichtelijk
    gerangschikt is. Klantvriendelijk dus!

    In Nederland is Multiplex weinig populair. Gek heh!
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Afgezien van de aanloop-periode, waarin ik geen kloot van dat OpenTX snapte, heb ik bij dat ding verder alleen een computer nodig gehad voor het raadplegen van dit forum... :D
    De programmering van een Taranis vond ik, nadat ik het eenmaal een beetje begreep, via het knoppenpaneeltje plus display van die zender, eigenlijk niet veel lastiger dan een FC-18, en een stuk vriendelijker dan van een FC-28

    Ik heb, ondanks dat ik die software wel op mijn laptop heb staan, nog nooit de laptop gebruikt voor de programmering.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  15. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Mij stoort het ook, het cliché dat je ICT expert zou moeten zijn om OpenTX te gebruiken. Ik ken meerdere voorbeelden van het tegendeel, waarbij 1 voorbeeld in het ook sprong, namelijk van iemand die een PC kon gebruiken om op internet te surfen en om foto's te bewaren. Op een paar dagen tijd kon die een Taranis programmeren alsof die nooit iets anders gedaan had.
    Het is voor de rest inderdaad persoonlijke smaak en voorkeur, maar de waarheid heeft ook zijn rechten.
    Met de zenders die op OpenTX draaien heb je wel een voordeel, namelijk dat je ineens alle opties beschikbaar hebt, m.a.w. als je ineens een kanaal meer nodig hebt voor een nieuw model, moet je niet direct een nieuwe zender en ontvanger kopen, je hebt standaard 16 kanalen ter beschikking, telemetrie inclusief.
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja dat Nederlands :beer: is altijd al een dingetje geweest.:D
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat... maar de onbegrensde mogelijkheden an sich spreken me meer aan: dat het niet uitmaakt hoeveel dingen je aan elkaar wilt knopen, dat het niet uitmaakt hoeveel curves je ergens aan vast plakt, dat het niet uitmaakt hoeveel instelbare punten je op zo'n curve wilt, dat het niet uitmaakt hoeveel gegevens je wilt loggen, Dat je telemetrie gegevens de exact zelfde functie kunt geven als een schakelaar (dus dat een gemeten waarde-limiet een functie aanstuurt), en dat het ook niet uitmaakt WAT je met zo'n terugkomend telemetrie signaal aan wilt sturen.... Dat zijn allemaal dingen die vrijwel geen enkele "gewone" zender heeft, omdat de functies "voorgekauwd" zijn, en min of meer gelimiteerd in aantal...
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik vind Nederlands al moeilijk :D.
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Fred, ben je er al uit?

    Wij gaan nu verder, elkaar verbaal de hersens in te slaan :D.
     
    hermor vindt dit leuk.
  20. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Ik denk dat Fred het spoor bijster is geraakt.
    Hij is over gestapt naar lijn besturing
     
    WillydeWoofer en Helikapoter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina