welke zwever om mee verder te gaan?

hallo,

Ik ben al enkele jaren bezig met modelbouwvliegen, vooral zweven en al sinds 3 jaar 1:1 zweven. nu begint het toch te kriebelen om eindelijk eens een echte schaalzwever te kopen/bouwen maar ik weet niet wat ik best neem.
Ik heb zoals gezegt al wat ervaring, ik ben begonnen met een silence van robbe dan verder gegaan met een alpha V2 van protec waar ik al enkele vleugels heb voor gemaakt, dan zelf een zwevertje ontworpen en jammer genoeg de grond in geboord. en nu vlieg ik met een EasyGlider. maar nu zou ik dus wat groter willen, liefst tussen de 2.6 en 3 meter ongeveer, is dat een goed idee? en wat neem ik best? een kit of ARF? Ik zou er graag een sleepkoppeling in bouwen een een wiel om later ook sleeps te kunnen doen
Ik heb al wat rond gekeken en gevraagt, en ben op 2 mooie kistjes gekomen.
SZD 36 cobra van Staufenbiel(ARF)
0314026_b_0.JPG

The model is ready built and covered with Oracover
the fuselage is made from fibreglass
It has siderudder, elevator and ailerons .

wingspan 2,6m
lenght 1,1m
wingarea 35 qdm
weight 900g
airfoil S3010

en
een ASK 13 van lenger(kit)
ASK_13-holz-seite.jpg

Spannweite: 2730 mm
Länge: 1320 mm
Flächeninhalt: 52 dm²
Gewicht: 1300 g
Profil: E 205
Ruder: Seite, Höhe, Quer
http://www.lenger.de/cgi-bin/neu_web_store.pl?page=ask13-2730-holz.htm&&cart_id=4346724_876

kwa prijs zou ik niet graag boven de 200 euro gaan

graag had ik jullie mening gehad en wat advies over wat ik best neem

Kijk af en toe ook eens bij de "KOOPJES" van Biggs.nl.
Worden af en toe ook schaalzwevers van de rond de €200,- aangeboden.
Tweedehands maar scheelt misschien wat in budget voor kwaliteit. Neem dan wel een ervaren piloot mee als je gaat kijken/kopen.
Toevallig heb ik dan wel een Belg op het oog :wink:

Hans

ik zou hem graag zelf bouwen/in elkaar steken maar als ik daar iets mooi vind wordt het mss ook wat
alvast bedankt voor de snelle reactie

@ Vjete

Lenger levert modellen van: HF Models CZ (zie link)
http://web.telecom.cz/hfmodell/

Zelf heb ik een Discus 2a van 3,75mtr van de firma Topmodel CZ (zie link)
http://www.topmodelcz.cz/index.php?&desktop=eshop&set_menu_eshop_id=6
Een super kwaliteit en je kan meestal kiezen uit 3 versies (ruwbouw, almost ready to fly en deluxe)
Dus elk model heeft 3 verschillende prijzen.

Ik heb de mijne opgehaalt bij Harry's modelbau service dit is onderaan de Wasserkuppe in Duitsland (3a4uurtje rijden) kan je gelijk s'middags met een modelletje langs de helling scheuren

Eric

is 3.75m niet wat aan de grote kant, en hoeveel mag ik ongeveer rekenen voor die kisten, ik vind niet direct een prijs op die site

Ik heb voor de discus 2a (deluxe versie) 620Euro neer geteld, maar ik weet Harry's ook ruw-bouw kisten heeft liggen bv. een K-8 van 4mtr voor 320Euro, Asw 28 van 3 mtr voor 280Euro.
Hij heeft helaas (nog) geen web-site (die waren ze in november nog aan het bouwen).

Ik vind dat een schaal zwever pas echt lekker vliegen bij zo'n 3,5 tot 4mtr, hoe groter de zwever hoe rustiger deze vliegt

Ik heb een een dubbel accu-pakket erin liggen van 2x 4 van 2000mAh penlites (parallel), ik moest toch wat lood in de neus hebben (dus dan maar bruikbaar gewicht)

Eric

mijn voorkeur begint toch uit te gaan naar de ask 13. goede of slechte keus? en waar moet ik op letten als ik hem effectief zou gaan bouwen?

hoe wil je ermee gaan vliegen ?

op de helling of op electro ombouwen ?

Peter

ik had deze ook al gevonden maar ik versta er niet te veel van, duits is nogal een probleem bij ik, waarom geven ze geen duits op school ipv die stomme godsdienst :lol: alvast bedankt om te helpen zoeken

--------------------------------------------------------------------------------

wat ik U zou aanraden, en dit is het volgende wel niet echt schaal maar wel zelf te bouwen
en een pracht van een zwever
Segler/E-Segler > Holzbaukästen
Elektro-Vogel 3000 Holz ( Dit is de moderne versie van een BIRD OF TIME )
http://www.lenger.de/cgi-bin/neu_web_store.pl?page=elektro-vogel-3000-holz.htm&&cart_id=1844134_3822
kan hem eventueel meebrengen van SINSHEIM voor U, ook een ander model he

deze is toch redelijk gelijkaardig kwa bouw van vleugel als de ASK 13 alleen de romp is wat makkelijker en hij is electro :?

kan hem ook bouwen zonder motor, ik heb dezelfde gevlogen zonder rolroeren en het was een droom van een zwever
ik hoor wel iets zeker. is wel geen schaal en 3 meter he

ik zou zeer graag een schaalmodel bouwen en vliegen daarom vraag ik of het te doen is voor iemand als ik die nog nooit zo'n groot model gebouwt heeft om deze te bouwen. als jullie me het echt afraden kijk ik voor deze is idd een mooi model en lekker groot 3 meter :lol:

ik heb na aanraden van Evert B eens gekeken naar de modellen van Rippin. hun Discus van 3 meter staat mij wel aan. Heeft iemand ervaring met dit model of met rippin?
alle sugesties en tips zijn welkom

Back