Welke zwever om te beginnen

Hallo allemaal,

Ik ben Edwin en begin interesse te krijgen in het zweven ,op dit moment heb ik een easystar wat natuurlijk niet een echte zwever is alhoewel het wel lukt om een poosje boven te blijven.

Nu is mijn vraag: wat kan ik nu het beste gaan aanschaffen om heerlijk een middagje te zweven.
Voorwaarden zijn :rond de 2 meter,met een hulpmotor en enigsins vlot/mooi uitziend model.
En hij moet natuurlijk goede zweef eigenschappen hebben.

Graag ontvang ik reactie.

Al eens aan de EasyGlider gedacht ?

Als je hem niet overpowert en licht houd kan je zo snel een uurtje in de lucht blijven .

Vlieg de mijne met een borstenlose binnenloper met vertraging op 3S1500 . ;)

Mvg Johan

Gezien het feit dat je nog in de beginfase bent, zou ik inderdaad de Easy Glider overwegen. Daar zijn genoeg draadjes over op dit forum.
Ook de ASW15 van Robbe is een leuke zwever. Ik heb ze allebij.
De ASW15 kun je bestellen bij Conrad voorca 75 E gratis thuis bezorgd. Ook hiervan is een draadje op dit forum
Het advies is ook om eerst een paar dagen over dit forum te surfen om veel indrukken op te doen.

Succes

Ik heb zelf net dezelfde overstap gemaakt. Van een easystar (met zelf gemaakte rolroeren) naar een DG1000 van 2,6 m. Ik moet nog alles inbouwen, dus ervaring kan ik nog niet delen. Keuzes die ik overwoog was o.a. cularis, e-hawk 2000. De laatste voldoet vast aan je wensen, vlot model, 2 m en leek mij niet de moeilijkste om te vliegen. Al is het slim om dat laatste ook aan een expert te vragen, want dat ben ik (nog) niet.

Vlieg de mijne met een borstenlose binnenloper met vertraging op 3S1500 . ;)

Mvg Johan
hm, doe mij maar een motor met borsten :p

ontopic: al naar de Graupner Elektro Junior Plus gekeken? is 1,9m spanwijdte, ziet er goed uit, en wordt met borstelloze motor en klapprop geleverd voor 95 euro ongeveer.

Er zijn geweldig veel schuim-electro-zwevers, je ziet van de bomen het bos niet meer.
Maar, misschien wil je juist zelf bouwen? Het is (vind ik) extra kicken om te vliegen met een vliegtuig dat je zelf hebt gebouwd en dat eerst alleen een bos houtjes was...
En er is ook een boel te koop dat al keurig is gebouwd, voor prijzen waar je het zelf eigenlijk niet voor kan. Hoef je alleen de electronica nog in te stoppen.

als je een ECHTE zwever zoekt...

de AMIGO III is een heeeel goede beginnerskist... prestatiegericht is hij 1 van de betere zwevers, waar je in de verdere vliegcarriere nog naar zal terug grijpen.
hij is misschien wel iets duurder, maar het resulteert wel in een kwaliteit die super is.

ik raad je zeker deze aan...

aan de elastiek of op de stoel van de drager kan hij omhoog.
en hij is alleen staartgestuurd , dus zeker niet moeilijk om zelf te bouwen en in te stellen.

Kijk als je een poosje boven wil blijven nooit naar de prijs van een zwever.
Een goede zwever is aan de prijs.

Kijk er ook naar dat als het een beetje waait de zwever nog goed kan steken.
Anders kan je niet zoveel dagen per jaar zweven.

Ik vind de excel comp3 een erg goede zwever die ik met 1 accu heel de middag kan vliegen.
Alleen weet ik niet of de stap een beetje te groot is voor je.
Dat hangt er erg van af goed je met je huidige model kan vliegen.
Maar met deze zwever kan je het hele jaar vliegen met bijna ieder weer type.

de spirit is nog een goed toestelletje...

www.zwaluwmodelbouw.com/zwevers.htm

hij kost 70euro. dit is niet zo heel duur...

en elektro kan je altijd inbouwen, gewoon neus af en motor monteren.

Laatst bewerkt door een moderator:
ook kan je wel eens op marktplaats rondneuzen, of zelfs hier op het modelbouwforum vind je veel leuke toestellen te koop, om te beginnen

Eerst moet Elievaart maar eens zeggen of hij ARF of zelfbouw zoekt, wat het budget is, etc.
Er is trouwens ook een nieuw Modelbouwmarkt.nl
ontdekte ik vanmorgen. Hoewel ik me afvraag of er wel behoefte is aan een verkoopsite naast het betreffende deel van dit forum.

Hallo allemaal,

Bedankt ieder voor zijn reactie mijn keuze is nog niet gemaakt.
Ik zit op dit moment te denken/twijvelen tussen de asw 15 van Robbe, de graupner junior s en die exel comp 3 van simprop.

Ik denk dat mijn voorkeur toch een kunstof romp heeft en dan zou de asw 15 afvallen.
De bedoeling is om er ook mee te gaan wildvliegen vanuit mijn achtertuin in het weiland.
voordeel van epp is dat het heel makkelijk te repareren is maar ook makkelijk allemaal kan beschadigen.

Die exel comp 3 vind ik erg mooi ook, maar waar is deze verkrijgbaar in nederland?
Een voordeel van de exel comp 3(2,2 meter) is dat deze weer even een slag groter is dan de junior s (1.9 meter)

Ik ben dus een echte ARF-er , bouwen lijkt me leuk alleen gaat er zoveel tijd in zitten ;)

Mochten er nog tips zijn of denken jullie dat de junior s en de exel niks is dan hoor ik dat graag.

Laatst bewerkt:
De Excel Comp 3 is vast wel verkrijgbaar in Nederland - maar lijkt me geen instapmodel, als je die kraakt heb je toch wel een probleem... de vleugels zijn schuim met abachi, als je die kraakt is dat niet zomaar gerepareerd. Toestel lijkt me trouwens ook een andere prijsklasse dan de rest.
De Robbe ASW15 heeft wel degelijk een schuimromp (en vleugels) hoor.
De Junior S heb ik zelf, die gaat ook prima.
En zo zijn er nog wel een zooi schuimzwevers...

Nou dat is zeker bij simprop zelf staat hij te koop als ARC en ARF.
De ARf versie voor 347 euro dat is wel behoorlijk wanneer de rest er ook nog bij moet en dat is nog niet helemaal mijn bedoeling.
Nu staat er wel een te koop op dit forum voor 250 vraagprijs met 4 hs servo's.

Dus zoals het nu staat zal het de junior s worden wanneer ik niet tegen ietsanders aanloop.
Ik blijf nog even om me heen kijken.

PS er staat wel een leuke zwever op modelbouwmarkt.nl voor 550 euro HMMMM
Misschien het budget wat opschroeven en vrouw heeeeeeeel lief aankijken ;)

Laatst bewerkt:
even tegen verduidelijking, edwin is geen beginer...
ik lees dat iedereen daar een beetje van uitgaat..

edwin. lindinger.at heeft een leuke salto staan die gaat mn vader ook bestellen waarscheinlijk alleen kan daar geen motor in..

edwin dan zit je al over een F3J te spreken, en dat is toch wel wat duur om een namiddagje op het plein te gaan vliegen :)
maar jouw keuze natuurlijk...

Ik blijf de excel voor je een perfecte kist vinden ondanks de prijs.
Ik heb de excel comp3 en de mini excel. beide hebben ze perfecte vlieg eigenschappen.
Ze kunnen vri snel maar ook heel langzaam vliegen.
En voor in de polder te vliegen vind ik een V-staart altijd heel fijn.
Die blijft niet achter graspollen hangen.
En je kan zoals ik al zei erg lange vluchten maken met 1 accu.
Ook al wil je er mee raggen.
Wil je meer info hebben stuur je me maar een pb ik heb veel foto's van het afbouwen.
De vrouw zal je zelf lief aan moeten kijken ;)
Ik heb nog nooit iemand gehoord die spijt had van zijn excel.
Als je de schrik van de prijs vergeten ben, duurt het geluk van het goede product voort.

En iedereen kan als je een beetje gevoel heb met een excel vliegen.

Ok dit is wat mijn bevindingen zijn:

Easy glider
Asw 15
junior s

dit zijn dus allmaal schuim modellen wel leuk ook makkelijk en erg wit, de junior vind ik dan toch het mooist doordat zijn hoogteroer bovenop de richting ligt.

de excel 3 zeker de moeite waard en erg duur en van wat ik gelezen heb moet je ook nogal wat aanpassen verder lastig te verkrijgen in nederland de excel 2 arc wel.

Als 2e hand heb ik gevonden de windstar 230 xp en een Fvk zwever op marktplaats
Even zwever intoetsen en zoek aanklikken.

Marktplaats - De plek om Nieuwe en Tweedehands spullen te kopen en verkopen

En deze is ook erg mooi ook weer een stuk duurder

Modelbouwmarkt.nl / Carbo-kevlar elektro zwever

Jullie bevindingen graag.

ik zou voor relaxed achtertuinwerk vooral naar een elapor schuimpje kijken, zoals easy-glider en consorten. Tis echt een vliegtuig met prima thermiekeigenschappen en dead simple. geen gedoe, vliegt altijd en mooi vliegbeeld.. en lang boven is mijn ervaring..

Back