Wendel Hostetler Lancair IV/ES

• Topicstarter Topicstarter Doedelzak
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Doedelzak

Guest
Na er lang tegenaan gehikt hebben, is vandaag de kogel door de kerk gegaan; ik heb bij Wendell Hostetler de plannen besteld voor een Lancair IV/ES. Welke versie (IV of ES, retracts vs fixed gear) ik ga bouwen, weet ik nog niet 100% zeker, maar zoals de vlag er nu bij hangt zo'n 80% kans dat het de retract versie gaat worden. Electro, uiteraard.

De bouw hiervan kan rustig een paar jaar in beslag nemen, en zal ik hier documenteren. Het begint natuurlijk met de voorpret, informatie opzoeken over het toestel, keuze's mbt schema, enzovoort.

Wendell heeft op z'n site een wat oubollige foto staan:
HosLancaires.jpg

Gegevens:

span: 100" (2m50)
lengte: 82.8" (2m10)
gewicht: 10kg (opgave Wendell, ik wil lichter)

Ik ga 'm geheel hout bouwen, zelf, zonder gebruik te maken van een kit. Het is ook de bedoeling zoveel mogelijk, zo niet alles, zelf te doen, en geen gebruik te maken van prefab onderdelen. Schaaltechnisch zal het 'sportschaal' worden, oftewel, schaal genoeg voor de leek, maar een echte schaalkenner zal z'n neus er voor ophalen.

Schema ben ik nog niet uit, wat voorbeelden van wat ik mooi vind.. het mag wel wat 'flashy' zijn voor mij.

ph-gvh-untitled-lancair-lancair-super-es_PlanespottersNet_213001.jpg

ph-gvh-private-lancair-lancair-super-es_PlanespottersNet_560153.jpg

Het leuke van bovenstaande kist, is dat ie in NL gestationeerd is. Dat geeft mogelijkheden mbt. het meer schaal maken van e.e.a. Het is wel een fixed gear versie.

Als je electro gaat, dan kan je een paar kilo besparen door even wat andere materiaal keuze te doen.
Er wordt veel met erg zwaar en dik triplex gewerkt, wat prima is als er een benzine shacker op komt, maar voor electro niet echt nodig.
Ontwerpen zijn netjes maar erg klassiek qua bouw wijze....

Je kan om toch aan de dikte van het materiaal te komen bv werken met balsa met dan aan beide zijden tripplex (0.8/1mm) verlijmd.

Mooi project succes

Nou op deze maat is het met brandstof nog niet helemaal dramatisch (geen methanol maar benzine) maar ik heb toch liever een wel betrouwbare lichtere aandrijving welke een lichtere bouw toestaat en niet zal proberen je kist te vernietigen zelfs als ie stationair op de grond staat.

En schaalgeluid.. dat ding klinkt in het echt ook niet als een grasmaaier :)

De plannen zijn een goed uitgangspunt, maar volgens mij niet bijster schaal. Als ik bv. kijk naar de foto van hostetler en de 1:1 die ik postte, dan is de romp aan achterzijde voor het kielvlak hoger, en is de motorkap aan de onderkant beduidend anders. Dat laatste is goed zelf te veranderen, het eerste is erger. Baal daar wel een beetje van. Als blijkt dat het echt niet klopt, gaan de tekeningen de kliko in. Maar eerst maar eens kijken hoe het er in het echt uitziet :)

@wvr: het hobbytriplex van de NL bouwmarkten is al een laminaat met balsa.

Precies, electro is schoon, betrouwbaar, eenvoudig en krachtig :), ik snap die 'uiteraard electro' wel :). Ik vlieg alles op electro, grootste kist is 2,75m span / 8,5 kg en ook dat gaat fantastisch!

Ik zie inderdaad wat verschillen op de foto, maar de meeste lijken me echt eenvoudig aanpasbaar (rondingen hoeken v/d ramen zijn in het echt veel kleiner, het middelste raam is te lang t.o.v. de echte, de vorm van de wielkapjes klopt net niet).

Wat je zegt van de romp voor het kielvlak is volgens niet zo. Op de foto hierboven van het model valt veel licht op de romp op die plek, waardoor je de vorm niet goed kunt zien, maar het loop daar wel degelijk door. Zie
HosLancairv.jpg

Dan blijft alleen de onderkant van de motorkap nog over en ben je een heel eind. En lichter bouwen kan wellicht ook door dunnere sheeting te gebruiken, maar ken de Wendel plans zelf niet, alleen de Amerikaanse bouwwijze (van Top-Flite), en dat is zeker aan de stevige kant, maar een goed uitgangspunt als je creatief bent (vind ik zelf wat lastiger om af te wijken van tekening, maar dat terzijde...).

Ps.: grappig detail: de foto is op een andere plek genomen en van een ander model, maar de dame in kwestie zit op exact dezelfde plek, in dezelfde houding en met dezelfde trui op de foto.. lol :)

Ik denk dat het een bordkartonnen dame is.. ze staat zo op alle foto's.

Hostetler heeft de plannen gisteren op de bus gedaan. Zijn site is daarin wat verwarrend, je hebt de IV (rectracts) en de ES. Beiden hebben een romp met dezelfde lengte (82.8" of 2m10), maar de IV een span van 100" (2.5m) en de ES een span van 118" (3m).

Na goed rondkijken en ook gebaseerd op het 1:1 toestel, heb ik besloten om, hoewel 2.5m mij beter was uitgekomen dan 3m, toch de ES te gaan bouwen.

Retracts zijn natuurlijk technisch mooi, maar specifiek de normale retracts van een Lancair, zijn vrij lelijk uitstaande poten. De ES is dan veel mooier. Verder zijn de retracts niet leverbaar, of je moet er al zo'n 600 dollar voor willen uittrekken (!!), of ze zelf maken.

Laat ik mijzelf dan het leven eenvoudiger maken, en het ook nog schaal houden met de 1:1 kist, en gewoon de ES bouwen.

Als je bij Hostetler een willekeurige versie besteld (IV of ES) krijg je van beide de plannen.

Nu is het afwachten tot de plannen arriveren, alvorens ik de figuurzaag uit het vet kan trekken.

Nog wat foto's van de 1:1.. het gaat definitief dit schema worden. Dat het een Nederlandse kist is, is hetgeen mij hierin overhaalt. Afgezien van dat het een schitterend ding is.

PHGVH%20(1).JPG

PH-GVH_20091121_023.jpg

4070074502_0f761d82e4_z_1.jpg

PH-GVH_20091121_020.jpg

4452386540_0ea0fd79ff.jpg

5746102343_fece480acb_b.jpg

3680-21.jpg

5442460241_e3cbe28f09_b.jpg

Het is een mooi project!
Ik heb deze tekeningen ook in bezit en staat nog op mijn bouwlijst.
Voor electro zou ik inderdaad de constructie wat ranker en slanker uitvoeren. Het is een ontwerp met veel triplex. Nu hebben de USA-ontwerpen daar waar meer last van.

Veel succes met de bouw!

Tekeningen zijn binnen. 2 vellen. 1 met romp en 1 met vleugels. Nog prachtige ouderwetse tekeningen, zelfs nog wit/blauw afgedrukt (niet 'echt' helaas). Snel geleverd ook. Jammer genoeg wel gevouwen, niet gerold.

Nu maar eens kijken hoe ik dit ga verwerken, ik wil de originele tekeningen behouden. Waarschijnlijk ga ik voor de snelle optie en dat is gewoon de benodigde spanten op vloeipapier overtrekken.

20151219_231208_resized.jpg

20151219_231312_resized.jpg

Ze zijn op 1:1 schaal, dus iets langer dan 2m.

Waarschijnlijk ga ik voor de snelle optie en dat is gewoon de benodigde spanten op vloeipapier overtrekken.

Dan zou ik zeggen: op naar de copy-shop! . . .

(Indekken van de romp wordt een mooie klus!)

jan.

Mij lijkt het ook makkelijker om kopieën van de spanten te maken en deze met niet-permanente fotolijm-spray of Gudy op het hout te plakken, zodat je de kopieën eraf kunt halen zodra de spanten klaar zijn.

Tsja, wat is makkelijker.. in 1 keer kopieren kan door het formaat domweg niet, dan kom je al aan het vouwen en klooien, waarbij je nog minimaal een A3 machine nodig hebt. Als ik het zou kopieren, zou ik de tekening gewoon overstrijken op het hout, kopieermachines werken met toner, een printje kun je met strijkbout overbrengen op hout. Of gewoon plakken met prittstift.

Maar uiteindelijk denk ik dat ik er handwerk van ga maken, temeer ook daar ik de kist lichter wil hebben en dus spanten wil aanpassen (oa). En zo heel veel werk is het overtrekken niet.

En ja, het indekken, als ik eenmaal zo ver zou zijn, zal een leuke lastige klus worden. Veel rondingen, en ondanks de sportschaal-wens, wil ik 'm dan wel strak gebouwd hebben.

Ik heb de tekeningen wat beter bekeken en het besluit staat nu wel vast.. het wordt de ES versie. Ook al zou ik de retracts wel kunnen krijgen. Reden: beide toestellen gebruiken dezelfde romp, maar de ES heeft een grotere vleugel (3m ipv 2.5m) met een dikker profiel. Hoewel de lancair een snel toestel is, wil ik niet een kist die ook geraced moet worden om 'm een beetje goed in de lucht te houden.

De tekening is wel schaal, waar hij afwijkt van schaal staat dit ook op de foto, dit is bv. gedaan voor de motorkap, zodat er een standaardmaat spinner op past. Die motorkap is wel een problematisch iets, want daar schieten de tekeningen tekort. Hij staat getekend, maar geen spanten ervoor oid. Dat wordt dus nog uitzoeken.

.
Gaaf, weer een nieuw project!
Succes met de bouw, laat de foto`s maar komen!
Ik blijf het volgen,

Groeten, Ramses
.

Hier iemand die er een bouwt:
http://www.rcuniverse.com/forum/kit-building-121/10889873-hostetler-lancair-es-build-retracts.html

Het eindresultaat wordt vast prachtig, maar wat hebben die Amerikanen toch een blind spot voor gewicht. In dat draadje is ook iemand die zegt 'je moet deze kist snel vliegen, hij is gemeen, tipstalls, etc'.. tsja als de helft van je kist uit plamuur bestaat en al het hout massief is.. ja dan wil elke kist wel lastig gaan vliegen.

Als ik dit zie:
Bg93375.jpg

Daar kan 80% van het hout nog weg.. die doosconstructie is mooi, maar uit die grote 'zijkanten' kan toch een groot deel hout weg lijkt mij zo.

Hier zie je het verschil in de vleugels.. als je goed kijkt, zie je dat de ES vleugel gestippeld is weergegeven, ook iets hoger zit, dikker is en een grotere koorde heeft.

20151220_190849_resized.jpg

Hostetler adviseert een moki 3.6cu twin (=grofweg 60cc). Die motor weegt krap aan 2.3 kg zonder uitlaat, is een methanolmotor. Ik bouw nog liever de kist om dan zelf de lol te hebben het ding de kliko in te trappen, dan dat er een methanolmotor opkomt. 2.3kg zonder uitlaat, zeg 150 gram voor uitlaat + bochten, 150 gram voor een 20" drieblads brandstof prop, en 40 gram gasservo, en 100 gram overigen (slangen, tuitjes, stangen, enzovoort). Kom je in totaal op een besteedbaar gewicht van 2740 gram uit voor aandrijving. Dat is met lege tank, zeg een 500cc tank, is 500 gram, dus zeg een 3.2kg getanked klaar voor de vlucht. Ook als je bv. een 80cc 3w pakt, dan komt er nog de ontsteking en de accu's voor de ontsteking bij (motor weegt grofweg hetzelfde) zeg een 300 gram.

De bouw zal het leren. Als ik bv. kijk naar een setup met een Hacker A100, kom je op zo'n 4.2kg uit voor de aandrijving inc accu's en regelaar. Maar dat is wellicht overgemotoriseerd. Met de A80 kom je al op zo'n 3.5kg, en dat zou voor dit model afdoende moeten zijn. De gewichten tijdens de bouw zullen de doorslag moeten gaan geven, ik wil wel dat het toestel straks voldoende vermogen heeft om ruim te kunnen vliegen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back