Hoi Jan,
In antwoord op je eerdere vraag, bij een brandstofmodel ga je voor het zwaartepunt altijd uit van een kist met lege tank. De standaard bouw heeft dus de neiging om, met lege tank, neuslastig te zijn. Dat maak ik op uit dat Wendell de ontvangeraccu helemaal in de staart gemonteerd heeft. Dat dat iets is wat 'achteraf' gebeurd is, is te zien aan het feit dat hij de servoplank met servo's voor rudder en elevators, wel een beetje in het midden heeft zitten. Die gaan bij mij dus de staart in, dan kan de ontvangeraccu weer naar voren. Verder verwacht ik, doordat ik electro ga, minder problemen te hebben met neuslastigheid.
Qua motor, de HobbyCity motor was een grapje van mij. Hoewel ze prima motoren hebben, ga je niet zo'n motor op een schaalbak zetten waar je vele uren werk in hebt zitten. Voor 99% zeker ga ik er een AXI motor opzetten, te weten de Axi 5345/18 HD, op 10 cellen. Met een Castle Creations Edge 120HV ESC. Die combinatie zou nog aerobatic moeten vliegen met 9kg AUW en voor 'gewone vlucht' geeft Axi een AUW van 12kg op. Als prop zal er dan waarschijnlijk een 20x12 drieblad op komen. Mocht het dan toch te weinig zijn, mag die motor ook op 12 cellen. Gewicht motor: 995 gram. Gewicht regelaar (inc draden etc): 150 gram. Gewicht 10s 5800mAh pack: 1350 gram. Dat zou een vliegtijd van rond de 10-12 minuten moeten geven, met reserve. Wordt het korter, kan ik altijd nog naar 8000mAh toegaan, of 12s.
Voor wat de prop betreft: de echte prop is (afgerond) 2m met variabele spoed. Bij 27,6% schaal, levert dat een prop op van 21 inch. Dat behoort dus tot de mogelijkheden.
Totaalgewicht aandrijving wordt daarmee 2.5kg. Dit exclusief motorsteun, prop, etc. Dat is lichter dan de brandstofsetup met lege tank (!!) en ipv dat al dat gewicht helemaal in de neus zit, zit de motor (1kg) in de neus, maar de regelaar/accu (1.5kg) verder naar achteren. Vandaar dat ik geen problemen met een te voorlijk zwaartepunt verwacht.
Voor wat betreft het indekken; elk nadeel heeft z'n voordeel. 2mm is wel het dunste wat ik aandurf voor de romp (niet zozeer qua sterkte, maar qua verwerkbaarheid), maar 3.1mm is echt ondoenlijk. Die hele romp is 1 en al curve, een 3.1mm balsaplank nog een beetje deftig gebogen krijgen gaat je zonder veel warmte of bv. glasex (amoniak) niet lukken. Nadeel van beide methodes, is dat de kans groot is dat je je balsa 'ontvlakt', dus zelf putten en dalen gaat maken, en dan veel schuurwerk krijgt.
Ik ga voor 2mm, dan is het goed te buigen en, mits het mij lukt om het beplanken goed te doen, hoeft er amper aan geschuurd te worden. Ervaring leert mij dat juist schuren van beplanking voor oneffenheden zorgt. Hoe meer je dingen uit 1 plank kunt krijgen zonder nabewerking, hoe beter. Starving horse ben ik met een ribafstand van zo'n 5cm en een kist die geglast gaat worden, niet zo bang voor. Hij wordt niet gefolied ofzo.
Het scheelt
wel veel gewicht, namelijk 1/3 op je beplanking. Aangezien er zo'n 20 plankjes in zullen gaan, scheelt dat aanmerkelijk (meer dan 100g).
Ik had overigens 'de knik' in de romp wel degelijk goed gezien. De onderlijn van de romplijn naar achteren toe, bestaat in feite uit 3 rechte lijnen met daartussen 2 bochtstukjes van ca. 3cm lang. Er zitten dus 2 knikken in, 1 inderdaad vlak voor het kielvlak en 1 vlak na de vleugel. Dit is bij de echte ook zo.
Ik heb getwijfeld om slechts de outlines van de tekening te gebruiken en zelf opnieuw te tekenen, maar kies er bewust voor dat niet te doen. Van deze tekening weet ik dat het een vliegende kist oplevert, en alles zelf uit gaat tekenen is veel werk. Het enige wat ik verander, is de vleugel/landingsgestelconstructie. Wendell wil de hele vleugel uit 3 delen opbouwen, en deze in 1 stuk verlijmd gebruiken. Je krijgt dan dus een lap van 3m vleugel, waar het landingsgestel aan vast zit, welke met 2 deuvels en 2 schroeven aan de romp vastgezet wordt. Dat vind ik helemaal niets. Ik kan het niet vervoeren, en consequentie is ook dat je in het midden in de romp een stuk geheel opgebouwde en ingedekte vleugel krijgt voor jan doedel (=gewicht).
Ik ga dus het middenstuk min of meer laten vervallen en de twee buitenhelften als steekvleugel gebruiken. Het landingsgestel kan dan gelijk ook gewoon vast aan de romp. Scheelt gewicht, en is makkelijker vervoerbaar, voor zover een kist van deze schaal nog vervoerbaar te noemen is.
Daarbij is dit ook nog eens schaal, want zo is het bij de echte ook. Je krijgt dan dus 2 vleugel'stompjes' inclusief fairing aan de romp, vast, en dan 2 steekvleugels welke daar ingaan.
Je ziet hier dat het rode gedeelte aan de romp vastzit, en bij splitsing rood/wit zit de deelnaad. Zo gaat het bij mij dus ook worden.