Wendel Hostetler Lancair IV/ES

• Topicstarter Topicstarter Doedelzak
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
:offtopic: Ik zou het er zeker niet bij laten zitten. :mad:

Namen doorgeven aan de moderatoren, die blokkeert hun account, wegwezen, opzouten. :bye:

Inderdaad, net wat iemand zei: net nu het hier weer en beetje begint te lopen.

(Overigens (las alles even door):

Op de tekening zie je ook dat Hostetler de accu helemaal in de staart wil. Daaruit haal ik dat ie met de voorgestelde brandstofoplossing, neuslastig is.

Snap ik niet. Wat doe je dan als de tank bijna leeg is? Of is dit met een lege tank?

Maakt allemaal niet uit.)

Succes en we wachten op de volgende foto's/analyses/beschouwingen! :)

jan.

Laatst bewerkt:
Ik snap hier helemaal niets van! Kan forumbeheer dit niet uitzoeken?

Hoe is het mogelijk dat dergelijke trollen het plezier van vele liefhebbers (en zéker óók van de bouwer zelf) zo kunnen verzieken!
Als dit op meer plaatsen zou gebeuren dan is dat gewoon dodelijk voor het forum!

Ben het helemaal met Thieu eens, dit is wel heel erg sneu . . . :(

Had me er echt op verheugd: kijken hoe er met veel inzet en noeste arbeid een hele berg hout wordt omgetoverd tot een mooie kist :) . . .

jan.

Goed.. zo is het gelijk duidelijk over wie we het hebben, voor er weer allerlei andere users aan de oren bijgetrokken worden (ik hoorde oa. eenpitter al voorbijkomen, waar ik niets mee te maken heb).

Ik ben dus de bouwer van dit toestel. Ik ben een lange tijd afwezig geweest op het forum en voor mij was het draadje wat Corrien aanhaalde, een beetje een testcase. Je ziet dat ik gelijk allerlei mensen van de oude garde in mijn nek krijg, niet om wat ik zeg, maar om hoe ik het zeg, en vermoedens dat ik wel of niet een user zou zijn. Dat was voor mij reden om het maken van het bouwverslag hier, maar te laten, omdat ik geen zin heb in weer het hele verhaal met discussies waarbij de schuld bij mij gelegd worden (terwijl it toch echt 2 takes to tango).

Hoe dan ook, ik wil hier GEEN onderwerp van maken. Waarom dan weer een nieuw account en toch verder posten? Welnu, de eigenaar van deze 1:1 kist was enthousiast en zo vriendelijk mij uit te nodigen om een dag langs te komen. Wat ik ook gedaan heb. Ik heb dus de 1:1 gezien, er bakken vol foto's van gemaakt, en zelfs er in gevlogen, waarbij ik zelfs zelf heb mogen sturen kortstondig!

Daarvoor ben ik Henk natuurlijk ontzettend dankbaar. Henk gaf aan dat hij heel graag zou willen dat ik het bouwdraadje hier voortzet, ipv op RcUniverse. Zijn opdracht aan mij was om dan maar even over mijzelf heen te stappen. Gezien de behulpzaamheid nu en ook de toegezegde behulpzaamheid in de toekomst, kan ik het niet maken dit op z'n minst te proberen. Ik heb Robert en Burp hierover aangesproken. Daar heb ik nog geen reactie op gehad, waarschijnlijk is men in het 'ervaren forumusers' forumgedeelte nu elkaar de hersens aan het inslaan of dit stuk onverlaat wel of niet een bouwverslag mag bijhouden.

Ik neem gewoon een voorschot nu, en zie wel hoe het gaat. Als ik gebanned wordt, prima, dan is dat het definitieve einde van dit bouwverslag. Zo niet, dan ga ik hier door.

Ik wil iedereen vragen bovenstaande ter kennisgeving aan te nemen, en er verder niet op in te gaan of onnodig op te reageren. Laten we zo snel mogelijk verder gaan met het bouwverslag..

Zoals gezegd, mocht ik een dag langskomen bij Henk van Gangelen, eigenaar van dit toestel. Daar heb ik zeer dankbaar gebruik van gemaakt!

Takeoff

Landing

Henk heeft zelfs mij even zelf laten vliegen (nou ja, de stick, geen rudder) en wat bochten laten maken. Net zoals bij de 1e rijles, ik zat als een bezetene in die stick te knijpen, en hoogte houden in bochten is de grootste uitdaging. Ik heb denk ik 1 nette bocht gedraaid die goed op hoogt bleef, in alle andere zat variatie. Gevlogen tussen 900-1100 voet, ik denk dat Henk dacht in een achtbaan te zitten. Al met al een zeer leuke ervaring. Als kers op de taart kreeg ik bij het vertrek van Henk nog een USB stick mee met alle foto's die gemaakt zijn tijdens de bouw van de 1:1 en de volledige bouwhandleiding ervan!

Ik heb zelf een stuk of 250 foto's gemaakt

20160102_131403.jpg

20160102_131524.jpg

20160102_133356.jpg

Uiteraard ook foto's gemaakt van alle paneeltjes, knopjes, gaatjes, lampjes, enzovoort.. bakken vol van dit soort foto's:

20160102_133142.jpg

Laatst bewerkt:
.
Op rcuniverse heb ik de beelden en filmpjes gezien van je vlucht met de Lancair.
En ook gezien dat je vele vele foto`s hebt kunnen schieten van het grote voorbeeld.
Dat zal een prachtige dag/ervaring geweest zijn!!

EDIT: Ik zie ze hier nu ook ;)

Als kers op de taart kreeg ik bij het vertrek van Henk nog een USB stick mee met alle foto's die gemaakt zijn tijdens de bouw van de 1:1 en de volledige bouwhandleiding ervan!

Goud waard voor een schaalbouwer!! :thumbsup:
En laat die bouwfoto`s maar komen!

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
De bouw.. ik wil de tekeningen heel laten, dus trek alles over op overtrekpapier. 3 euro voor tig meter, dus dat mag de pret niet drukken.

Dit geeft mij gelijk ook de mogelijkheid om wijzigingen te maken, zoals bv. de constructie met het landinggestel, en het feit dat ik 2mm balsa ga gebruiken voor het indekken van de romp, ipv het door Wendell getekende 3.1mm (!). Verder heb ik ook een hoop 'lightning holes' toegevoegd. De romp bestaat uit een centrale doos waarvan de zijkanten uit triplex gemaakt zijn, zonder gaten, weegt dit 700 gram. Als ik straks alle gaten erin heb, kom ik op een 300 gram uit. Is toch even 400 gram gewichtsbesparing op maar 2 onderdelen. En dan gebruik ik de lichte 3m timmerplaat van de Gamma, ipv 4mm zwaar Amerikaans triplex.

De rompzijkant die ik het eerst gezaagd had (zie eerder in dit bouwverslag) is de kliko ingegaan (spreekwoordelijk) vanwege de vleugelzetting. Dat ga ik anders oplossen.

Eerst overtrekken

20151231_134348_resized.jpg

Om tot de lengte triplex te komen die ik nodig had, moest ik eerst stukken aan elkaar zetten. Dit met een soort zwaluwstaartverbinding gedaan, waardoor het uit zichzelf al klemt. Verlijmd met Bison Constructielijm ('bruislijm'). Deze verbinding is nu net zo sterk als het materiaal er omheen, en buigt op dezelfde manier.

20151231_224154_resized.jpg

Dan met prittstift de tekening op het hout en zagen maar..

20151229_210535_resized.jpg

20151231_224308_resized.jpg

De centrale doos wordt aan boven- en onderkant met balsa latjes aan elkaar gezet. Hiervoor gebruik ik een latjessnijder, waarmee ik ze zelf uit een plankje balsa snij

20160101_204741.jpg

20160101_205100.jpg

20160101_211235.jpg

Dan.. boven, onder en aan de zijkanten komt er dan balsa op (3mm) om de buitenvorm te bepalen. Deze allemaal overgetrokken en op 3mm balsa verlijmd met pritstift. Ik snij dit met een hobbymesje uit.

20160102_025307.jpg

.... meer volgt na het eten.

Indeed, mooi dat je verder gaat. Succes ermee. Ben zeer benieuwd naar de bouw en eindresultaat.

Freek

De zijkanten van de box maak ik samen in 1 keer, wat je op de foto ziet zijn dus 2 planken op elkaar. Om deze te fixeren, gebruik ik een dik soort naald (van een 'priksetje' van de kinderen) waarmee ik een gat prik door de twee planken, daar steek ik een sateprikkertje door en breek het dan af. Dit op 2 plaatsen, zodat hij goed gefixeerd is.

20160103_181905_resized.jpg

Dit is de stand nu. Van nog 2 spanten moet ik de balsa zij-, boven- en onderkant nog snijden, en de 'lightening holes' zijn nog niet allemaal uitgezaagd. Het middenstuk heeft ook nog wat aandacht nodig, bij het bezoek aan de echte bleek het main gear iets verder naar voren te staan dan op de tekening, wat mij eigenlijk wel uitkomt.

20160103_181851_resized.jpg

Alle delen worden te ruim uitgesneden/gezaagd en dan geschuurd tot ze exact kloppen met de tekening.

Het is wat meer werk, dan kopieren of een kitcutter, maar therapeutisch wel verantwoord en uiteindelijk een kick dat je het helemaal zelf gedaan hebt. Plus goedkoper. Tot nu toe ben ik 11 euro kwijt aan het triplex (2 timmerplaten 3mm van de Gamma) en 4 aan balsa (1x 6mm plank, 3x 3mm plank). De hele romp zal qua hout in totaal een keer 50 euro kosten, inclusief alles (qua hout). Voor een 'ful wood kit' betaal je 400 euro.

Daarmee heb ik bijna alle onderdelen voor de romp die ik nu nodig heb. Ik moet nog het brandschot (triplex) en de plaat voor het landingsgestel (triplex) uitzagen. Hostetler voegt zelf meer hout toe, dat laat ik allemaal weg, want overbodig. Het zal straks wel duidelijk worden op de foto's.

Wegen en ervaring met eerdere kisten, leveren mij op dat het mogelijk moet zijn de gehele romp inclusief kielvlak, glassen en spuiten, iets boven de kg uit te laten komen.

Hostetler gaat er vanuit dat je een fiberglas cowl koopt. Op de tekening staan niet genoeg doorsnedes om de cowl goed zelf te kunnenbouwen. Hem erover gemailed, en het antwoord komt kort samengevat neer op 'koop een fiberglass cowl'. Jammer.

Laatst bewerkt:
Ik blijf dit verslag volgen.
Je hebt echt veel geluk om de echte kist in de buurt te hebben.
Zo kan je alle details mooi nabouwen.
Succes met de bouw.

Ton

en het feit dat ik 2mm balsa ga gebruiken voor het indekken van de romp, ipv het door Wendell getekende 3.1mm (!).

Toch minder gek dan het lijkt.

Neem het lichtste 3 mm. balsa dat je kunt vinden.

Kun je lekker wat af schuren waar nodig, het voegt amper gewicht toe, en je voorkomt het zgn. 'starved horse syndrome'.

Mooi dat je er weer bent!

Succes.

jan.

Hoi Jan,

In antwoord op je eerdere vraag, bij een brandstofmodel ga je voor het zwaartepunt altijd uit van een kist met lege tank. De standaard bouw heeft dus de neiging om, met lege tank, neuslastig te zijn. Dat maak ik op uit dat Wendell de ontvangeraccu helemaal in de staart gemonteerd heeft. Dat dat iets is wat 'achteraf' gebeurd is, is te zien aan het feit dat hij de servoplank met servo's voor rudder en elevators, wel een beetje in het midden heeft zitten. Die gaan bij mij dus de staart in, dan kan de ontvangeraccu weer naar voren. Verder verwacht ik, doordat ik electro ga, minder problemen te hebben met neuslastigheid.

Qua motor, de HobbyCity motor was een grapje van mij. Hoewel ze prima motoren hebben, ga je niet zo'n motor op een schaalbak zetten waar je vele uren werk in hebt zitten. Voor 99% zeker ga ik er een AXI motor opzetten, te weten de Axi 5345/18 HD, op 10 cellen. Met een Castle Creations Edge 120HV ESC. Die combinatie zou nog aerobatic moeten vliegen met 9kg AUW en voor 'gewone vlucht' geeft Axi een AUW van 12kg op. Als prop zal er dan waarschijnlijk een 20x12 drieblad op komen. Mocht het dan toch te weinig zijn, mag die motor ook op 12 cellen. Gewicht motor: 995 gram. Gewicht regelaar (inc draden etc): 150 gram. Gewicht 10s 5800mAh pack: 1350 gram. Dat zou een vliegtijd van rond de 10-12 minuten moeten geven, met reserve. Wordt het korter, kan ik altijd nog naar 8000mAh toegaan, of 12s.

Voor wat de prop betreft: de echte prop is (afgerond) 2m met variabele spoed. Bij 27,6% schaal, levert dat een prop op van 21 inch. Dat behoort dus tot de mogelijkheden.

Totaalgewicht aandrijving wordt daarmee 2.5kg. Dit exclusief motorsteun, prop, etc. Dat is lichter dan de brandstofsetup met lege tank (!!) en ipv dat al dat gewicht helemaal in de neus zit, zit de motor (1kg) in de neus, maar de regelaar/accu (1.5kg) verder naar achteren. Vandaar dat ik geen problemen met een te voorlijk zwaartepunt verwacht.

Voor wat betreft het indekken; elk nadeel heeft z'n voordeel. 2mm is wel het dunste wat ik aandurf voor de romp (niet zozeer qua sterkte, maar qua verwerkbaarheid), maar 3.1mm is echt ondoenlijk. Die hele romp is 1 en al curve, een 3.1mm balsaplank nog een beetje deftig gebogen krijgen gaat je zonder veel warmte of bv. glasex (amoniak) niet lukken. Nadeel van beide methodes, is dat de kans groot is dat je je balsa 'ontvlakt', dus zelf putten en dalen gaat maken, en dan veel schuurwerk krijgt.

Ik ga voor 2mm, dan is het goed te buigen en, mits het mij lukt om het beplanken goed te doen, hoeft er amper aan geschuurd te worden. Ervaring leert mij dat juist schuren van beplanking voor oneffenheden zorgt. Hoe meer je dingen uit 1 plank kunt krijgen zonder nabewerking, hoe beter. Starving horse ben ik met een ribafstand van zo'n 5cm en een kist die geglast gaat worden, niet zo bang voor. Hij wordt niet gefolied ofzo.

Het scheelt wel veel gewicht, namelijk 1/3 op je beplanking. Aangezien er zo'n 20 plankjes in zullen gaan, scheelt dat aanmerkelijk (meer dan 100g).

Ik had overigens 'de knik' in de romp wel degelijk goed gezien. De onderlijn van de romplijn naar achteren toe, bestaat in feite uit 3 rechte lijnen met daartussen 2 bochtstukjes van ca. 3cm lang. Er zitten dus 2 knikken in, 1 inderdaad vlak voor het kielvlak en 1 vlak na de vleugel. Dit is bij de echte ook zo.

Ik heb getwijfeld om slechts de outlines van de tekening te gebruiken en zelf opnieuw te tekenen, maar kies er bewust voor dat niet te doen. Van deze tekening weet ik dat het een vliegende kist oplevert, en alles zelf uit gaat tekenen is veel werk. Het enige wat ik verander, is de vleugel/landingsgestelconstructie. Wendell wil de hele vleugel uit 3 delen opbouwen, en deze in 1 stuk verlijmd gebruiken. Je krijgt dan dus een lap van 3m vleugel, waar het landingsgestel aan vast zit, welke met 2 deuvels en 2 schroeven aan de romp vastgezet wordt. Dat vind ik helemaal niets. Ik kan het niet vervoeren, en consequentie is ook dat je in het midden in de romp een stuk geheel opgebouwde en ingedekte vleugel krijgt voor jan doedel (=gewicht).

Ik ga dus het middenstuk min of meer laten vervallen en de twee buitenhelften als steekvleugel gebruiken. Het landingsgestel kan dan gelijk ook gewoon vast aan de romp. Scheelt gewicht, en is makkelijker vervoerbaar, voor zover een kist van deze schaal nog vervoerbaar te noemen is.

Daarbij is dit ook nog eens schaal, want zo is het bij de echte ook. Je krijgt dan dus 2 vleugel'stompjes' inclusief fairing aan de romp, vast, en dan 2 steekvleugels welke daar ingaan.

20160102_130638.jpg

Je ziet hier dat het rode gedeelte aan de romp vastzit, en bij splitsing rood/wit zit de deelnaad. Zo gaat het bij mij dus ook worden.

Laatst bewerkt:
Voorzichtige schatting van gewichten, gebaseerd op daadwerkelijke gewichten waar mogelijk, ervaring met F3A kisten en een hele dikke duim:

Romp inc kielvlak stabilo cockpit, geglast, gespoten: 2.5 kg
Aandrijving: 3 kg
Vleugels geglast gespoten hevels etc: 2,5 kg
Electronica (servo's, ontvanger, ontvangeraccu, schakelaar, bedrading, etc): 1 kg
Gear + wielen/fairings/kapjes: 0,4 kg

Totaal : 9,4 kg

Bovenstaande is een kortere samenvatting van een uitgebreide berekening, waarbij alles zeer ruim is aangehouden. Ik moet dus lichter uit kunnen komen.

Dat is 20,7lbs AUW. Wendell geeft op 'vanaf' 22lbs (=10kg). Streefgewicht blijft dus 9kg.

Laatst bewerkt:
Leuk dat het verslag doorgaat! :koud:

Als ik de foto uit het RC-Universedraadje (post 19
Bg93375.jpg
) vergelijk met die van jouw (post 54 hierboven) dan win je alleen daar al veel aan gewicht, zéker als je dit doortrekt in de verdere bouw.:)

Even zonder lijm in elkaar gestoken en er wat balsa op gebalanceerd..

20160104_024750_resized.jpg

Het scheelt veel, gok ik. Zonder uitsparingen waren de twee zijkanten samen meer dan 700 gram. Nu 350 op de kop af. Als ze helemaal klaar zijn zal het zo'n 300 gram zijn, in totaal. Dat is dus al een besparing van 400 gram, op de 1e twee planken uit de romp.

Vooronder komen de accu's, daarboven de regelaar, de schuine lijn in de cocpit is de onderlijn van de buitendeuren. Dan daarachter de servo/radioplank, op de centerlijn.

Landingsgestel, daar komen nog vliegtuigtriples 'doublers' tegen de zijkanten, en die uitsparingen erboven, voor en achter, zijn de 'wing spar boxes'. In de breedte zal daar ook een vliegtuigtriplex spantje komen. De neus is nu nog te lang, daar komt het motorschot. Het geheel is dan op maat voor de cowl van fiberglas specialities, mocht ik hem niet zelf gaan maken.

Ik had er ook voor kunnen kiezen om de 'box' verder naar voren door te trekken, vanwege de keuze voor electro, dan had ik ook het neuswiel daarin naar voren kunnen halen, maar heb er bewust voor gekozen dat niet te doen. Zo zou de kist straks ook voor brandstof gebruikt kunnen worden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back