D
Doedelzak
Guest
Mocht iemand hier connecties hebben en toevallig de eigenaar van de PH-GVH kennen, of de luchthaven waar ie staat, hou ik mij aanbevolen.
Deze kwam ik nog tegen, de bouw van een Lancair ES kit, de 1:1 dus.. angstwekkend hoeveel dat op gewone modelbouw lijkt..
Ben ook aan het onderzoeken geweest, op sommige punten, zoals bv. flaps, is dit een 'makkelijke schaalkist'. Geen ingewikkelde scharnierconstructies maar rechttoe/rechtaan.
Op dit moment heb ik nog een aantal pijnpunten waar ik over aan het twijfelen ben, alvorens de zaag voor het eerst in het hout gaat.
1) De schaal. 3m span is geen kleine kist, en de romp wordt dan grofweg 2m10. Ik heb een stationcar en hij past er dan wel in, maar zal dan met neus of staart wel tussen voorstoelen komen. Los daarvan kom je dan bijna zeker wel op 10s of 12s uit, wat ook een kostenplaatje kent. Aan de andere kant maakt schaal zo'n kist wel mooier/indrukwekkender.
2) De tekeningen zelf. Het is een werkend recept, maar zoals al eerder vastgesteld, wel relatief zwaar getekend. Daarbij krijg je door het 'centrale doos' ontwerp, in de cockpit erg dikke 'muren'
3) een glas romp kost bij fiberglass specialities 300 dollar. Dat is goedkoop. Ik wil bouwen, maar wil ook een lichte/nette kist. Eerst maar eens vragen of ze de rompen uberhaupt nog hebben, en wat verschepen ervan zou kosten
4) de cowl. De tekeningen gaan er blind vanuit dat je een cowl bestelt bij een glasspecialist zoals fiberglass specialities. Nu vragen ze daar niet de hoofdprijs voor, E50, maar ik wil het liefst alles zelf doen. Daarnaast hoort de neuspoot, wil je schaal bouwen, verder naar voren. Wendell heeft op de tekeningen ook de schaal-locatie van de neuspoot aangegeven, deze valt met de huidige tekeningen in de cowl. Dit is natuurijk gedaan omdat je met een brandstofmotor die ruimte nodig hebt. Met electro hoeft dat niet, en kan de poot dus op de schaal locatie gezet worden.
Hostetler heeft voor zijn tekeningen de originele fabriekstekeningen gebruikt. Ik ga er dus vanuit dat ze wel goed schaal zijn. Het is nog mogelijk dat ik deze tekeningen ga gebruiken als maatvoering, en dan e.e.a. zelf opnieuw ga tekenen.
Al moet ik zeggen, het bouwbloed kriebelt, de kans is ook erg groot dat hier morgen de eerste foto's van zaagwerk staan.
Wat ik jammer vind, in de voorfase vind ik het ook altijd leuk om sites en filmpjes te bekijken. Afgezien van een RC-Universe draadje waar iemand hem prachtig (maar veel en veel te zwaar) bouwt, kan ik eigenlijk niets vinden over de Hostetler Lancair. Geen filmpjes, foto's, etc. Als iemand zich verveeld en die wel kan vinden..
Deze kwam ik nog tegen, de bouw van een Lancair ES kit, de 1:1 dus.. angstwekkend hoeveel dat op gewone modelbouw lijkt..
Ben ook aan het onderzoeken geweest, op sommige punten, zoals bv. flaps, is dit een 'makkelijke schaalkist'. Geen ingewikkelde scharnierconstructies maar rechttoe/rechtaan.
Op dit moment heb ik nog een aantal pijnpunten waar ik over aan het twijfelen ben, alvorens de zaag voor het eerst in het hout gaat.
1) De schaal. 3m span is geen kleine kist, en de romp wordt dan grofweg 2m10. Ik heb een stationcar en hij past er dan wel in, maar zal dan met neus of staart wel tussen voorstoelen komen. Los daarvan kom je dan bijna zeker wel op 10s of 12s uit, wat ook een kostenplaatje kent. Aan de andere kant maakt schaal zo'n kist wel mooier/indrukwekkender.
2) De tekeningen zelf. Het is een werkend recept, maar zoals al eerder vastgesteld, wel relatief zwaar getekend. Daarbij krijg je door het 'centrale doos' ontwerp, in de cockpit erg dikke 'muren'
3) een glas romp kost bij fiberglass specialities 300 dollar. Dat is goedkoop. Ik wil bouwen, maar wil ook een lichte/nette kist. Eerst maar eens vragen of ze de rompen uberhaupt nog hebben, en wat verschepen ervan zou kosten
4) de cowl. De tekeningen gaan er blind vanuit dat je een cowl bestelt bij een glasspecialist zoals fiberglass specialities. Nu vragen ze daar niet de hoofdprijs voor, E50, maar ik wil het liefst alles zelf doen. Daarnaast hoort de neuspoot, wil je schaal bouwen, verder naar voren. Wendell heeft op de tekeningen ook de schaal-locatie van de neuspoot aangegeven, deze valt met de huidige tekeningen in de cowl. Dit is natuurijk gedaan omdat je met een brandstofmotor die ruimte nodig hebt. Met electro hoeft dat niet, en kan de poot dus op de schaal locatie gezet worden.
Hostetler heeft voor zijn tekeningen de originele fabriekstekeningen gebruikt. Ik ga er dus vanuit dat ze wel goed schaal zijn. Het is nog mogelijk dat ik deze tekeningen ga gebruiken als maatvoering, en dan e.e.a. zelf opnieuw ga tekenen.
Al moet ik zeggen, het bouwbloed kriebelt, de kans is ook erg groot dat hier morgen de eerste foto's van zaagwerk staan.
Wat ik jammer vind, in de voorfase vind ik het ook altijd leuk om sites en filmpjes te bekijken. Afgezien van een RC-Universe draadje waar iemand hem prachtig (maar veel en veel te zwaar) bouwt, kan ik eigenlijk niets vinden over de Hostetler Lancair. Geen filmpjes, foto's, etc. Als iemand zich verveeld en die wel kan vinden..