Wendel Hostetler Lancair IV/ES

  • Topicstarter Topicstarter Doedelzak
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Mocht iemand hier connecties hebben en toevallig de eigenaar van de PH-GVH kennen, of de luchthaven waar ie staat, hou ik mij aanbevolen.

Deze kwam ik nog tegen, de bouw van een Lancair ES kit, de 1:1 dus.. angstwekkend hoeveel dat op gewone modelbouw lijkt..



Ben ook aan het onderzoeken geweest, op sommige punten, zoals bv. flaps, is dit een 'makkelijke schaalkist'. Geen ingewikkelde scharnierconstructies maar rechttoe/rechtaan.

Op dit moment heb ik nog een aantal pijnpunten waar ik over aan het twijfelen ben, alvorens de zaag voor het eerst in het hout gaat.

1) De schaal. 3m span is geen kleine kist, en de romp wordt dan grofweg 2m10. Ik heb een stationcar en hij past er dan wel in, maar zal dan met neus of staart wel tussen voorstoelen komen. Los daarvan kom je dan bijna zeker wel op 10s of 12s uit, wat ook een kostenplaatje kent. Aan de andere kant maakt schaal zo'n kist wel mooier/indrukwekkender.

2) De tekeningen zelf. Het is een werkend recept, maar zoals al eerder vastgesteld, wel relatief zwaar getekend. Daarbij krijg je door het 'centrale doos' ontwerp, in de cockpit erg dikke 'muren'

3) een glas romp kost bij fiberglass specialities 300 dollar. Dat is goedkoop. Ik wil bouwen, maar wil ook een lichte/nette kist. Eerst maar eens vragen of ze de rompen uberhaupt nog hebben, en wat verschepen ervan zou kosten

4) de cowl. De tekeningen gaan er blind vanuit dat je een cowl bestelt bij een glasspecialist zoals fiberglass specialities. Nu vragen ze daar niet de hoofdprijs voor, E50, maar ik wil het liefst alles zelf doen. Daarnaast hoort de neuspoot, wil je schaal bouwen, verder naar voren. Wendell heeft op de tekeningen ook de schaal-locatie van de neuspoot aangegeven, deze valt met de huidige tekeningen in de cowl. Dit is natuurijk gedaan omdat je met een brandstofmotor die ruimte nodig hebt. Met electro hoeft dat niet, en kan de poot dus op de schaal locatie gezet worden.

Hostetler heeft voor zijn tekeningen de originele fabriekstekeningen gebruikt. Ik ga er dus vanuit dat ze wel goed schaal zijn. Het is nog mogelijk dat ik deze tekeningen ga gebruiken als maatvoering, en dan e.e.a. zelf opnieuw ga tekenen.

Al moet ik zeggen, het bouwbloed kriebelt, de kans is ook erg groot dat hier morgen de eerste foto's van zaagwerk staan.

Wat ik jammer vind, in de voorfase vind ik het ook altijd leuk om sites en filmpjes te bekijken. Afgezien van een RC-Universe draadje waar iemand hem prachtig (maar veel en veel te zwaar) bouwt, kan ik eigenlijk niets vinden over de Hostetler Lancair. Geen filmpjes, foto's, etc. Als iemand zich verveeld en die wel kan vinden..
 
Zo aan de foto's te zien is het vliegveld Seppe. Of tegenwoordig genoemd Breda International AirPort.


Gravity sucks
 
Wow, bedankt Onno.. op zoek naar H. van Gangelen. Ergens anders las ik dat ie student was, dus niet al te oud.
 
img071027122804.jpg


img051127952356.jpg


img029697117447.jpg


img061383694373.jpg


img041143410963.jpg


Ik vind het een schoonheid. Smaken verschillen natuurlijk :)

Nog geen foto's van gezaag, dat zal toch moeten wachten tot ik de gewenste materialen binnenheb. Ik heb wel een aardige voorraad hout liggen, maar net allemaal in andere maten, en wil dit project netjes uitvoeren.

Voorbeeldje van volgens mij Amerikaans zwaar:

20151226_221530_resized.jpg


Het gaat mij hier om het kielvlak. Daarin zit aan rompzijde als scharnierlijn een 6mm dik lindenhoute plank, 40cm lang, en op breedste punt 2.5cm breed. Nu komen er robart penscharnieren in (en hol/bol scharnieren) dus wil je wel wat vlees om op te lijmen, maar dit is overdreven. De bovenkant van het het kielvlak icm het rudder is massief balsa, 15cm x 5cm x ~1.5cm. De ribben zijn van 3mm balsa massief zonder gaten. Voor in het midden zit een balsa 3x3 lat door alle ribben, om uit te lijnen.

Die 'rudderpost' van lindenhout komt dan ook nog eens het hol (van hol/bol scharnier) bovenop van balsa. Erg veel hout dus. Ik ga 'm maken van 3mm timmerplaat, met alleen op de plekken waar scharnieren komen, balsa blokken aan de achterzijde erop voor het 'vlees'. De top ga ik uithollen. Ik denk wel dat ik de lat voor het uitlijnen behoudt.

Het zijn allemaal geen kilo's, eerder grammen, als je zo in totaal 10-20 gram bespaart is het al veel, en dat lijkt wellicht niet veel op een 3m span kist, maar pak alles consequent op die manier aan, en het gaat aantikken.

Op de tekening zie je ook dat Hostetler de accu helemaal in de staart wil. Daaruit haal ik dat ie met de voorgestelde brandstofoplossing, neuslastig is. Dat komt goed uit, de staart is een lastig stuk om echt veel gewicht op te besparen, de romp zelf en neus is veel makkelijker. Daarbij, met een electromotor heb je het voordeel dat het grootste gewicht niet helemaal vooraan zit. De motor zelf is veel lichter dan de brandstofvariant, en de zware accu's kun je veel dichter bij of zelfs op het zwaartepunt kwijt.
 
Al moet ik zeggen, het bouwbloed kriebelt, de kans is ook erg groot dat hier morgen de eerste foto's van zaagwerk staan.

Mooi zo, laat maar komen!
Die foto recht op het dashboard kan je erg goed gebruiken voor een schaal-paneeltje straks!! :thumbsup:
En ook ook die foto recht naar achteren geschoten van het interieur is erg bruikbaar.

Lichte kisten vliegen beter, dat is een waarheid als een koe!
Dit is een bewezen ontwerp en vliegt goed zoals hij ontworpen is.
Je kan er voor kiezen (zeker als je voor electro aandrijving gaat) om de kist her en der te verlichten.
Het zal de vliegeigenschappen ten goede komen, maar staar je niet blind op een paar gram, zeker niet in deze schaal.

De tekening is in imperiale maten, ga je hout in Engeland bestellen of zet je alles om naar metrische maten?
Dat is belangrijk bij "interlocking" delen!

Succes en veel plezier met de bouw.

Groeten, Ramses
.
 
Qua aandrijving, vermoed ik dat het deze motor gaat worden:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/...oMax_50cc_Size_Brushless_Outrunner_Motor.html

Met een 20x12 drieblads prop. 20" is de juiste schaalafmeting en past goed op die motor. Hij zou dan > 10kg thrust moeten leveren, wat voor deze kist meer dan voldoende is, daarmee zou hij zelfs ongelimiteerd verticaal moeten kunnen. De bedoeling is dan om op 10s te gaan vliegen. Met 5800mAh accu's en een normale vliegstijl zouden dan vliegtijden boven de 10 minuten mogelijk moeten zijn, met reserve.

@Rames: ik ga de kist zoveel mogelijk uitmelken qua gewicht, en wel op elke gram letten. Ik weet dat dit niet zo gebruikelijk is voor een 3m kist, maar geloof er heilig in dat als je echt elke gram overweegt, je de lichtste en dus best vliegende kisten bouwt. Plus, doordat ik wil glassen/spuiten, en schaal wil bouwen, zal er toch wel wat gewicht aan gaan komen. Gezien dat hostetler 22-26lbs als gewicht opgeeft (10-12kg) wil ik proberen op een AUW van 9kg uit te komen. Dat is verder nergens op gebaseerd, en misschien wel helemaal niet haalbaar, maar je moet iets hebben om je op te richten.

De constructie is simpel, geen 'interlocking' gedeeltes. Ik ga gewoon metrische maten gebruiken, en de tekeningen aanpassen daar waar nodig. Ook ga ik niet overal dezelfde diktes of houtsoorten gebruiken, ik zal dus sowieso her en der moeten aanpassen.
 
Ik had op de gok de eigenaar van de echte gemailed, en val ontzettend met mijn neus in de boter. Hij is zelf ook modelbouwer geweest, actief, ook bij de KNVvL actief geweest, enzovoort. Naar eigen zeggen is ie 'gewoon groter gaan bouwen'. Geen student zoals ik dacht.

Ik mag langskomen op het vliegveld voor detailfoto's, hij heeft mij al een aantal foto's verstuurd. Ik mag mogelijk zelfs een keer mee een vlucht maken!

Wat detailfoto's van de 1:1

image1.jpg


image2.jpg


image3.jpg


image4.jpg]


image5.jpg


image6.jpg


image7.jpg


image8.jpg


Met zoveel informatie beschikbaar, wordt 'echt schaalbouwen' ipv sportschaal wel aantrekkelijker..
 
De eigenaar wist mij ook te vertellen dat het een vrij uniek model is, want hij heeft 2 deuren. Daar schijnen er maar 5 van gemaakt te zijn, waarvan maar 2 vliegen. De romp zou gelijk zijn aan de Columbia, wat nu de Corvalis is van Cessna. De versie die ik ga bouwen (PH-GVH) is in het echt een Super ES met 310pk, en in het echt ook neuslastig aangelegd.

Balsahout is besteld, straks even langs de bouwmarkt voor timmerplaat, en dan kan de zaag uit het vet gehaald worden!

Ik heb lang nagedacht over wat ik ga doen tav. het ontwerp, of ik de hostetler tekening zou gebruiken voor maatvoering, en zelf een andere binnenkant tekenen, meer op electro gericht, maar heb besloten dat te laten. Ik ga deze bouwen zoals ik vroeger met lego bouwde, gewoon beginnen en onderweg de zaken aanpassen die mij niet aanstaan. Grootste veranderingen zullen met name de bevestiging van het langdinsgestel, de motor/motorkap zijn. Verder moet ik nog een ei leggen over hoe de accu's in dit toestel te krijgen. Het kan zomaar zijn dat ik voor een oplossing ga waarbij de accu's 'op het veld' niet verwijderbaar zijn, en via externe aansluitingen geladen kunnen worden. Dit is een schaalkist, die hoeft niet maximaal gevlogen te worden, na een vlucht een uurtje laden is prima.

Via de deuren zou het wellicht mogelijk zijn de accu's te verwisselen, maar dan kom je al snel in de knoei met het interieur.

Iets anders wat mij nu al hoofdbrekens bezorgd, maar waar ik tijdens de bouw ongetwijfeld wel een oplossing voor ga vinden, is datzelfde interieur. Door de manier waarop Hostetler het getekend heeft, krijg je dikke wanden in het interieur, wat in totaal niet schaal is. Afhankelijk van hoe de bouw straks gaat, hoe e.e.a. eruit komt te zien, enz, kan het ook nog zijn dat ik besluit de romp als plug te gebruiken.
 
Als het allemaal doorgaat, zal ik zaterdag aanstaande het 1:1 toestel in het echt zien, en er zelfs in mogen meevliegen. Uiteraard gaan er veeeeeeel foto's gemaakt worden.

Ook het eerste stuk is gezaagd, en daar heb ik direct al spijt van. Het bloed kriebelde, er moest gezaagd worden, maar zo zie je maar weer, haastig zagen, leidt tot klagen.

20151229_235114_resized.jpg


Reden.. ik heb hier nog de tekening gevolgd, en dan zie je dat de vleugelzitting uit de romp wordt gehaald. De vleugel bestaat uit 3 delen, alle drie geheel opgebouwd en ingedekt. Een middenstuk wat net buiten de romp ophoudt, en dan de linker- en rechtervleugel.

De bedoeling is dan dat je hier 1 vleugel van maakt (3m) die op het veld op de kist geschroefd wordt met 2 bouten (het trainersysteem, 2 deuvels vooraan, 2 schroeven achteraan).

Ik vind dat een constructie van niets. Een 3m vleugel in 1 stuk is totaal onpraktisch voor vervoer etc, en zelfs al laat je 'm in drie stukken, dan heb je in de romp een compleet stuk ingedekt en opgebouwd vleugel zitten. Zonde van het gewicht.

Daarbij zit het landingsgestel bij de hostetler-opzet vast aan de vleugel, en komt de belasting ervan dus ook op de vleugelbouten. Als laatste is de constructie ervan vrij licht.

Ik ga dit dus toch anders aanpakken. Het middenstuk gaat integraal onderdeel van de romp zijn, en er structureel aan vast zitten. Zo kan de landing gear plate in die zijwanden vallen, en bespaar ik het gewicht van een heel stuk nutteloos ingedekt vleugel in je romp.

Helaas heb ik inmiddels wat meer gezien alweer van het forum, en zal ik het bouwverslag hier niet voortzetten.
 
Goed idee, een flinke aanpassing van de bouwtekening lijkt me, maar wel een goede.

Wat bedoel je met dat je inmiddels meer van het forum gezien hebt? En kun je toelichten waarom je het bouwverslag hier niet zult voorzetten? En waar kunnen we je dan wel volgen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een aantal personen hebben mij te kennen gegeven dat mijn toon hun niet aanstaat, inclusief verwensingen dat ik een doedelzak ben waar alleen maar lucht inzit, en wat dies meer zij. Ik zie daarin ook een patroon, er is duidelijk een clubje van mensen die dat doen, en inmiddels is ook het begin al gemaakt mijn postings afzonderlijk onder een loupe te leggen en, waar mogelijk, mij te trollen. Zo'n incrowd clubje pas ik voor.

Vooralsnog zet ik het niet elders voort.
 
Dat klinkt vreemd, wel erg jammer! Had juist het idee dat er weer wat leven in het forum kwam..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Hey... wat is dit?
Toch niet in dit draadje, via PB dan ofzo?
Gewoon verder bouwen en hier updaten!

*Edit*
Heb het net gelezen, maar het heeft toch helemaal niets met dit bouwverslag te maken?
Gewoon verder gaan hier met je verslag van je Lancair IV/ES

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie in dit verslag geen rare opmerkingen , alleen aanmoedingen.
Als je ze via de PB binnen krijgt moet je ze gewoon negeren.
Ga a.u.b. verder met je verslag.
Het word de moeite waard.

Ton
 
Hoi, ik sluit me hierbij aan!
Ik zou het erg jammer vinden wanneer je je verslag van deze prachtige kist niet wil voortzetten... dat andere heeft hiermee inderdaad niets te maken.
Groeten, Eddy
 
Hallo Doedelzak,

Meestal houd ik mij wat afzijdig, al genietend van de bouwverslagen.
Toch maar even mee bemoeien:
Ik zou het reuze jammer vinden dat je, door gezeur mensen die nieteens in het openbaar durfen te schrijven, zou stoppen op dit forum.

Ik zou zeggen, gewoon negeren, je eigen plan volgen en je eigen niet gek laten maken door dit soort mensen!

Een doedelzak zit trouwens alleen maar lucht in om er muziek mee te maken!
Hopelijk ga je gewoon door met "muziek" maken!

Groeten Arnold
 
Mijn idee! Als je een lekker bouwverslag te brengen hebt, gewoon hier door hobbelen!
Andere visies geven nieuwe inzichten. Door timmeren, lijkt me het devies. Neus in de wind, zoals het hoort!
Gr Bas
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top