Ik zal het proberen uit te leggen. Tijdens de bouw zijn er 3 vleugeldelen. Links, rechts en midden. Het middenstuk is klein, dat is het stuk wat boven op de foto staat. Je bouwt ze afzonderlijk en als je het op Wendells manier doet, verlijm je daarna het geheel tot 1 vleugel, waar ook het landingsgestel aan vast zit. Door de hele vleugel lopen 2 liggers, voor en achter. Om de drie stukken aan elkaar te verbinden zijn aan de uiteinden van de vleugel en in het middenstuk, die liggers hol gemaakt, het zijn holle ruimtes met triplex rondom. In die ruimtes wordt een basswood (lindenhouten) koppelstuk geschoven.
Hier van mijn Amerikaanse collega een vleugeluiteinde. Je ziet hier de gaten waar dat koppelstuk ingaat:
Hier zie je hoe hij de 'hulzen' om de uitstekende delen al gemaakt heeft. Dit wordt dus 'het middenstuk' wat je hierboven op de foto zag. Dit wat je op deze foto ziet staan, is het enige wat ik behou. Dit wordt in zijn geheel in de romp verlijmd, daar zijn die uitsparingen voor bij het landingsgestel. De rest, neuslijst, achterlijst, ribben, indekking, enzovoort, laat ik weg.
Mijn Amerikaanse collega heeft het wel gebouwd:
Doe je het op die manier, krijg je een 3m vleugel uit 1 stuk en een niet schaal onderkant van de romp.
Ik ga het dus helemaal anders doen, en dat middenstuk integreren in de romp. Ik behou uit het oorspronkelijke middenstuk dus alleen de 'wing spar box' van beide liggers, oftewel, de liggers worden wel doorgetrokken door de romp. Dat zal zoiets worden, maar dan met normale indekking:
Dit is ook nog eens schaal; je krijgt dan steekvleugels waarbij de scheidslijn precies op de fairing en de wit/rode kleurovergang valt, EN de onderkant wordt vlak ipv dat je er een vleugelprofiel in ziet.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
Dit is ook gelijk een antwoord of ik een carbon buis ga gebruiken, nee dus. Ik behou het oorspronkelijke ontwerp op dat vlak. Ik zou liever een buis gehad hebben, maar om die erin te krijgen, moet er veel aan de tekeningen veranderd worden. Het is een vleugel met V-stelling, dus die buis moet dan op varierende hoogtes in de vleugelribben gezet worden, etc. Dat is iets teveel om zo even uit het handje om te denken.