Wereldkampioenschap schaal 2010 Polen

Hi scalefans,

Nog even voor de Kerst een extraatje:

2010-08-02_094823-kopie.jpg

2010-08-02_095132.jpg

2010-08-02_094908-kopie.jpg

2010-08-02_095142.jpg

2010-08-02_095003-kopie.jpg

2010-08-02_094913-kopie.jpg

2010-08-02_095152.jpg

2010-08-02_094526-kopie-kopie.jpg

2010-08-02_094934-kopie.jpg

2010-08-02_095207.jpg

2010-08-02_094539-kopie-kopie.jpg

2010-08-02_095236.jpg

2010-08-02_095047.jpg

2010-08-02_095246.jpg

2010-08-02_095257.jpg

2010-08-02_095321.jpg

2010-08-02_095334.jpg

2010-08-02_095344.jpg

2010-08-02_095438.jpg

2010-08-02_095446.jpg

2010-08-02_095529.jpg

2010-08-02_095544.jpg

2010-08-02_095557.jpg

2010-08-02_095608.jpg

2010-08-02_095619.jpg

2010-08-02_095633.jpg

2010-08-02_095643.jpg

2010-08-02_095656.jpg

2010-08-02_095710.jpg

2010-08-02_095739.jpg

Als kersverse voorzitter van de subcommissie schaal wil ik een blijvende poging ondernemen
om mensen warm te krijgen voor deelname aan de schaalwedstrijden.
Misschien dat wat extra foto's vlak voor Kerst hierbij helpt.
Graag maak ik ook van deze gelegenheid gebruik om Ton te bedanken voor het werk wat hij
als voorzitter van de subcommissie heeft gedaan. Ook hij heeft menige poging gedaan om
mensen warm te maken voor de schaalwedstrijden. Ton bedankt!

Prettige Kerstdagen toegewenst,

Bert

Kwijl kwijl wat een mooie toestellen en een lekker grote schaal.
Is het al bekend waar de kampioenschappen de komende jaren word gehouden?

Erg mooi hoor, er zitten echt huzarenstukjes bij. Maar wat me bij enkele modellen opvalt dat ze niet heel schaalgetrouw zijn qua afwerking misschien wel qua verhoudingen of vorm.
Bijvoorbeeld die kist van Brasilie (PTA?) Noorwegen (Zlin?), de Hurricane is ook wat gladjes? Zouden deze nog verder gedetaillerd moeten worden of de verwering nog moeten worden aangebracht? Ook lijkt me dat je met sommige modellen mooit hele hoge ogen kan gooien omdat ze bijvoorbeeld te gewoon zijn bv een kunstvlucht kist (Oracle Raven) of een christian eagle, wel een mooie kist maar een schaalwinnaar?
Dan kom je denkn ik verder met een "good oldie"" daar zitten veel frutsels op die je mooi na kan maken en komt het vakmanschap en de toewijding meer uit de verf. Bijvoorbeeld zo'n Ryan PTA 22 mooie detailering hoor!

groeten Michiel

Fenomenale schaalkisten... :D Blijf een zwak hebben voor WW2 warbirds, leuk om een minder bekende warbird zoals de Fairey Battle er tussen te zien. Blijf de foto's maar uploaden!

Kwijl kwijl wat een mooie toestellen en een lekker grote schaal.
Is het al bekend waar de kampioenschappen de komende jaren word gehouden?

Hi mao,

Nationaal worden de wedstrijden op de verschillende "standaard" plaatsen gehouden zoals bij Tilburg, Valkenburg, Genk en mogelijk weer Leeuwarden.

Internationaal zijn voor het EK Roemenië in 2011 en WK Spanje in 2012 aangewezen. Voor Roemenië is er al een site:
http://www.frmd.ro

Fijne feestdagen

Bert :x-mas:

Erg mooi hoor, er zitten echt huzarenstukjes bij. Maar wat me bij enkele modellen opvalt dat ze niet heel schaalgetrouw zijn qua afwerking misschien wel qua verhoudingen of vorm.
Bijvoorbeeld die kist van Brasilie (PTA?) Noorwegen (Zlin?), de Hurricane is ook wat gladjes? Zouden deze nog verder gedetaillerd moeten worden of de verwering nog moeten worden aangebracht? Ook lijkt me dat je met sommige modellen mooit hele hoge ogen kan gooien omdat ze bijvoorbeeld te gewoon zijn bv een kunstvlucht kist (Oracle Raven) of een christian eagle, wel een mooie kist maar een schaalwinnaar?
Dan kom je denkn ik verder met een "good oldie"" daar zitten veel frutsels op die je mooi na kan maken en komt het vakmanschap en de toewijding meer uit de verf. Bijvoorbeeld zo'n Ryan PTA 22 mooie detailering hoor!

groeten Michiel

Hi Michiel,

Niet alle kisten zijn winnaars natuurlijk, want de Olympische gedachte speelt ook hier een rol. Ook zijn er verschillende klassen, zoals F4B, F4C, F4H, F4G. Maar F4B (lijnbestuurde schaalmodellen) zal, vanwege een gebrek aan voldoende deelname, niet meer bij het WK verschijnen.
De foto's zijn door elkaar geplaatst, zodat het onderscheid daar moeilijk te zien is. Maar de Braziliaan is in de F4C onderaan geëindigd, goed gezien dus. De Hurricane daarentegen behoort tot de toppers. En ook de Ryan (F4H als ik het goed heb) zou het heel goed doen in de F4C. Maar de Engelsen hebben een zware competitie en als je mee wilt naar de internationale wedstrijden moet je bij de eerste 3 zitten. Fantastisch om daarom alternatieve groepen te hebben.

Groeten,

Bert :x-mas:

Bert,

Je bent als kersverse Voorzitter van de KNVvL schaal al lekker bezig hier de mannen te motiveren en hoop van harten dat waarin ik niet ben geslaagt jij de mannen met grote getalen naar de wedstrijden gaat krijgen.

De prachtige foto's zijn zeker mooie aandachttrekkers en wil daar nog wat video's aan toevoegen die ik tegen kwam op het net.

Kwam jou Fly Baby en de Beech van Gerard in de eerste vdo tegen maar helaas geen vliegbeelden. Wel heel veel andere mooie vliegbeelden die een mooie indruk geven van het vliegen en de modellen.

Championnat du Monde Maquettes 2010

Ton

Prachtige beelden! Hele aparte verschijning die Caudron G4, vliegt ook erg realistisch! Vreemde start van de Sea Hurricane, aanlopende wielen of teveel "toe-in" oid?

Grt, Ram6

Laatst bewerkt:
By deze Hurricane wordt een inschattingsfout gemaakt dat zie je regelmatig bij het echt proberen schaal te starten, met een Spitfire is dat helemaal lastig.
Up even iets laten terugkomen om de kist op de grond te houden en de takeoff roll te verlengen, maar ja dan iets te veel betekend voorover gaan en de prop hapt beton, op gras is dat direct een neusstand of zelfs flipover.
Had ook het idee dat hij nog maar weinig met de kist gevlogen had.
Wel een mooie kist en ja elektro is natuurlijk helemaal super in mijn ogen.

Ton

Ik heb eens een P-51B gemaakt waarbij het landingsgestel teveel "toe-in" had en die vertoonde dezelfde capriolen bij de start :oops: Maar het is inderdaad veel realistischer (en lastiger) de kist geforceerd langer aan de grond te houden bij take-off.

Wel een mooie kist en ja elektro is natuurlijk helemaal super in mijn ogen.
Ton

Purist! ;)
Zitten er dan speakers in, want tijdens de landing hoor je een soort RR geluid?!

Excuses: ON TOPIC, meer foto`s en video`s aub?! :D

Grt, Ram6

Laatst bewerkt:
Ja Bert die eeuwige discussie over geluid, jammer dat al die gedane moeite maar 3 punten opleverd.

Ben dan wel benieuwd wat de andere voor punten hebben gekregen want een benzine / viertakt / of welke andere motor klinkt toch ook voor geen meter in de lucht.

Maar goed het is maar net wat je als jury een lekker geluid vindt en of dat dan schaal klinkt !!!!

Turbine mannen hebben daarin wel weer een voordeel ben ook benieuw wat die voor punten hebben kregen.

De reden waarom dit ooit is ontstaan was om het geluidsniveau omlaag te krijgen.

Ton

een benzine / viertakt / of welke andere motor klinkt toch ook voor geen meter in de lucht.

Niet allemaal, nee. Ik vind die 3 cilinder stermotoren en boxermotoren (waar je dus juist mooi geluid van zou verwachten) flink tegenvallen. En de Beech van Han klonk super realistisch en had niet eens een sound-system. Blijkbaar kan je er zowel met brandstof als electro naast zitten met het geluid.

Om aan te geven hoe betrekkelijk is het volgende.

In Oostenrijk werd ons team, ik als TM als eerste, aangesproken door de Tsjechen dat de F15 van Gerald niet echt klonk en dus minder punten moest hebben voor het geluid. Het ging hier om de eerste en de tweede plek in het EK voor teams. Ik heb toen als tegen argument naar voren gebracht dat ik nog nooit een F15 vanaf gras, met heeel :wink:veel muizen gaten, had zien starten. De rest van de team managers waar het met me eens. Natuurlijk zat daar ook achter dat nu de traditie doorbroken werd van het feit dat altijd de Tsjechen wonnen.

Ik denk dat je de toonhoogte in de gaten moet houden. Ooit de Sunderland van Jan Hermkens zien vliegen met 4 gillende glow plugs. Echter ook een super schaal spitfire gezien met electro wat ook niet klonk. Had daar trouwens een goede referentie omdat zijn maatje met de zelf spit vloog en daarin een twee cilinder lijn motor.

Groeten Ray

Hi scalefans,

Nog even over de punten:
Over het algemeen wordt een 7 of een 8 gescoord. De jets hebben zeker geen nadeel en klinken ook het best. Ik vind wel dat het geluid eigenlijk geen doorslaggevende rol mag spelen, maar 1 punt verschil kan een verschil in het klassement betekenen.
Voort wat betreft de geluidsreductie die men nastreeft, even een voorbeeld uit het vorige jaar. Mick Reeves vloog met een Spitfire in de F4H en scoorde een 3 voor het geluid. Bij navraag antwoordde men hem dat zijn vliegtuig te weinig geluid voortbracht en dat was niet schaal.
Dus is het een uitdaging om vliegtuig en geluid bij elkaar passend te maken. Wat een probleem zal blijven zijn de relatief onbekende vliegtuigen. Wie heeft bijvoorbeeld de Fly Baby (met 5 cilinder stermotor) ooit gehoord? In deze configuratie is er maar één op de hele wereld en ik denk dat ik één van de weinigen ben die een idee heeft van het echte geluid.

Al met al blijven het algemeen bouwen, de documentatie en het vliegen met het model, de belangrijkste factoren bij de beoordeling. Daar moeten we ons dus op richten.

Bert

He dat is vervelend dan moet ik dus voor men spit 2 uitlaatcistemen maken
1 met 4 kamers om zo winig mogelijk geluid te produceren en 1 met 2 klepkamers om een zwaare rofol te verkrijgen met veel kabaal
uitgaande dat ik het aantal decibellen moet meeten wat een merlin produceert bij volgas en dat deelen door 4 of juist niet
Ik vind het raar dat geluid meegewogen word
Je zou maar en spruce goose bouwen
weinig kans dat iemand echt weet hoe dat klinken moet

Tja, dan zou je dus net als je documentatie voor de statische beoordeling, bij de vluchten een geluidsopname moeten laten horen van het origineel en dat is niet te realiseren (zeker niet voor oude cq niet meer bestaande vliegtuigen/motoren).

Nee hoor, het gaat er niet om of het geluid schaal is, maar of het realistisch (geloofwaardig) is. Het is al heel wat als de vliegjury een redelijke kennis heeft van historische + hedendaagse vliegtuigen ... dan ook nog alle geluiden kennen?!?

Algemeen gesproken denk ik dat we slechts een paar typische motorgeluiden kennen ... van straaljager, WWII, sportvliegtuig en pruttelende oldtimers ... vergeet ik er één? En dat die verwachting een beetje moet kloppen met het geluid dat je model heeft.

Het is geen exacte wetenschap en sowieso is beleving subjectief. Daarom zitten er ook drie mensen op die stoeltjes op het veld ... om met een gemiddelde enige objectiviteit te krijgen.

We moeten trouwens ook niet hebben dat het geluid zo belangrijk wordt dat je het niet meer redt met een gewone één cilinder viertakt. Dan raken goede resultaten voorbehouden aan degenen die een dure ster of lijn motor kunnen betalen of zelf maken en dan wordt het een elite sport ... yegh !!!

Laatst bewerkt:
Back