Werken aan de Hans Waasdorp RC Collectie (DE PH-SAM ELEKTRONICA CLUB)

ik heb zo'n zender ook. interessante schema's. mooi die zendmodule, schema. opvallend Zetex transistoren, varicap in serie met kristal.
ik pak die zender er eens bij en vergelijk met deze in het kanaal (niet zo te pakken nu)

(het is een microprop euro-sport)

heb em opengemaakt, nog best fris! 2 printplaatjes. 1 ic NE5044N

zie de HF module ook (meeste onderdeeltjes van beide bordjes), zie de varicap, 2 to-92 mini (zullen de Zetex torren zijn). to-126 eindtor.
35 Mhz kan. 62

ik kan niet zien waar "de rode draad" heen gaat (heeft deze niet)
 
Laatst bewerkt:
We...hij dus..druk aan het werk met weerbarstige zenders...

20250124_111944.jpg


Met de groeten vanuit Chateau Bleriot.
 
mooi bezig! dit is ook exact een "plaatje" van hoe ik mijn leven binnenkort voorstel (dwz de momenten dat ik toch thuis ben). zo vermaak ik me dan prima! en modellen mee naar de club enz.
als ik anderen dit uitleg, uitbeeld, snappen ze niet! zucht.
komt goed zelf ben ik er mee bezig! die kant op.
 
Misschien tijd om phsam lid er bij te worden?

We hebben een uitgebeid eigen deel op het mbf wat alleen door phsam leden zichtbaar is..
Daar nog veel mee van dit soort moois!!

Zie topic.." Over phsam"...1 druk op de knop daar... en je bent al bijna binnen..
 
ik heb me voorgenomen, pas verder iets te doen met groepen, club enz, als mijn situatie verbeterd is. dit omdat ik anders steeds zeg "mijn plek is niet goed. ben ermee bezig. nu nog niet maar binnenkort".
zelf lijkt het me wel leuk! ik kan die excuses ook niet goed meer uitspreken en dan denk ik weer "eerst afmaken, dan leven". het ligt dus echt aan mijn situatie, anders zou ik best "erbij" willen.
ik heb vandaag ook weer een mail gestuurd aan de gemeente, of er echt niks te doen is om mijn situatie te verbeteren. (heb al vaker iets geprobeerd maar zij snappen het ook niet echt, weten niet wat ze met me aanmoeten)
het is op zich heel simpel! op zich de foto is al 1000 woorden! dit komt wel echt goed, en dan ben ik "vrij". ik zit als het ware in een soort PTSS situatie erdoor nu. komt wel goed! (ik probeer zo open en duidelijk mogelijk te zijn)
ik heb ook wel andere dingen geprobeerd, yoga, psychotherapie, helpt me niet. er is maar 1, simpele oplossing! als ik in zo'n woontoestand kom, is het klaar. komt echt goed! ben alleen in de put gekomen en moet er weer uit.
 
Die ligt bij Bruno.
Hier zijn 2 extra ontvangers aangekomen.

Over een weekje of 2 gaan hier de e wzh weer verder..nu eerst voor 3 kisten de houtbouw doen.
 
We hebben al wel geconstateerd dat die steek verbindingen t.b.v. de stickpots en mixers tamelijk gammel zijn.
Maar zelfs met dat provisorisch hersteld zit er weinig leven in.
Wel een keurige 50Hz startpuls voor het schuifregister, maar daarna bekoelt het enthousiasme.
Tussendoor nog veel anders omhanden gehad.
 
In het bouwen en vliegen topic "Een vintage kist bij een Vintage zender" zagen we dat ik een klein aantal vintage zenders ga toepassen of geschikt ga maken voor gebruik bij passende kisten. We draaien het hier even om en dan wordt het "Een vintage zender bij een vintage kist."

De 1e die ik aanpak is de gemakkelijkste..de buizenzender Typhoon..gelijkend op de E.D. zender...deze dus:

Het is nu een 1 kanaal zender tw met een drukknop op een handkastje is een escapement te bedienen voor de richting functies neutraal, link en rechts.


20250309_120042-jpg.611918



Het plan.

De zender wordt uitgebreid en krijgt de volgende functies:
- richting neutraal, links en rechts
- up
- vol gas, half gas.

En die functies komen in een klein handkastje met een 3 tal schakelaars.

Daar gaan we..

De kast helemaal kaal gemaakt zodat deze opnieuw in de verf kan...

20250309_172921.jpg




De ampère meter hebben we nog nodig en de rest komt er ook weer op maar zal geen functie hebben

20250309_172925.jpg





Er komt een extra gat in het deksel en daar gaat dit merkwaardige ding uitsteken..exact onder het handvat..

20250309_173410.jpg





Je begrijpt het al..er zit een T7 2,4 gHz zender in de kast.

20250309_173421.jpg




De T7 aan/uit schakelaar wordt doorgetrokken naar de Tyfoon schakelaar..de ampère meter komt er tussen zodat je van buitenaf kunt zien of de zender aan staat. De laadplug van de T7 wordt ook doorgetrokken tot aan de Tyfoon kast en er worden een 3 tal schakelaars dmv verlengsnoeren gemonteerd in een handkastje (gelijk zoals ik dat gedaan heb bij de Good Brs zender). De T7 zender wordt ingesteld voor de Radio Queen en er wordt dus maar 1 model met deze Futaba/Typhoon gestuurd.

De gemakken van draairichting en servoweg instellen blijven dus bestaan. Er is geen trimfunctie dus gewoon old skool een instel mogelijkheid in de diverse stuurstangen.
 
Hmmmmmmmm........een 2,4 GHz zender met de antenne vlak boven een metalen kast, daar nog een metalen handvat vlak boven, en een stationaire zender die niet meedraait in de richting waar de piloot zijn vliegtuig ziet. En een over het algemeen laag boven de grond zittende antenne.........Allemaal niet erg positief v.w.b. de reikwijdte van genoemde antenne.
Of zie ik het weer te zwart....
 
De zender komt achterin de kast..anders blijkt het oude zenddeel er niet in te passen. Dus de plaat met o.a. de buis...en de dikke originele ronde accu moet er ook bij in.

Dat past allemaal.

Dus de 2,4 antenne komt verder naar achter en niet onder het handvat.

Gebruikelijk heb ik altijd de antennen plat geklapt..
Zou nu rechtop staand beter zijn?

De zenderkast..en ook die rep Good brs...komen op een laag camping tafeltje te staan..of op de modellen koffer


Dan krijg je dit zo omgeveer..

20250310_135530.jpg
 
Was overigens wel ff klooien om de T7 geschikt te krijgen

Hij moest op heli..dan is de 3 standenschakelaar actief...en met een mix moest ik een schakelaar werkend krijgen op kanaal 6..daar zit normaal de VR draaiknop op...en zodra op heli is die draaiknop niet werkend meer..pfff.

Maar ik heb nu een 3 standen schakelaar voor richting...een terug verende schakelaar voor tikkie op..en een 2 standen schakelaar voor een beetje motorregeling.

Morgen een bos dun snoer halen en die uitgebouwde printjes met schakelaars aan een 1 meter verlenging zetten.


Aan/uit was ook nog een dingetje..

Zender aan...schakelaar op de Typhoon aan..die zit in de plus van de accu ..en de ampere meter zit in serie met de schakelaar.

Nu is er spannimg op de zender.

Wil ik laden dan moet de Futaba schakelaar uit..en de Typhoon schakelaar aan zijn
De laadaansluiting wordt met een korte laadkabel male en female naar de Typhoon kast geleid

Normaal is het al genoeg om de Typhoon schakelaar op uit te zetten om de Futaba uit te schakelen.
 
Gebruikelijk heb ik altijd de antennen plat geklapt..
Zou nu rechtop staand beter zijn?
Ik durf daar geen antwoord op te geven.
De reikwijdte in alle richtingen wordt gewoonlijk voorgesteld als een donut waar de antenne in het midden doorheen prikt. Waar de donut het dikste is heb je de grootste reikwijdte, dus daarom leg je de antenne vlak, zodat de donut op z'n kant komt te staan. En als je dan de zender (niet de antenne) naar het vliegtuig richt vliegt je vliegtuig door de donut, en heeft dus dan de beste ontvangst.
Maar ik heb geen idee hoe jouw metalen kast die donut beïnvloed, en door de vaste positie draait die dus ook niet mee.

Als je de antenne rechtop zet ligt de donut dus vlak en dicht boven de grond, lijkt mij geen goed idee.
 
Laatst bewerkt:
In de power down opgestart...zender in de kast met het deksel er op en op een tuinbank en antenne rechtop...bij 200 meter afstand gestopt..nog steeds kwam de fale safe niet in..dus bereik genoeg.

Volgende test als alles af is en dan in de P dw op het veld.
 
  • Like
Reactions: jef
Back
Top