Werken met RVS

  • Topicstarter Topicstarter woop
  • Startdatum Startdatum
W

woop

Guest
Heeft er iemand nog tip's of verstand om met RVS een schip op schaal te maken???
Ik ben hier net nieuw en heb al het een en ander gelezen maar ben dat nog niet tegen gekomen.
Ik heb nl de bouwtekening van de Smit Rotterdam/London (1:50) liggen maar die is gebasseerd op hout.
Die moet ik dus omrekenen (is opzich geen probleem) maar ik wil graag weten welke plaatdikte ik daarvoor het beste zou kunnen gebruiken.
Ikzelf dacht aan 1mm of dunner ,maar...
 
1mm RVS :confused:
Volgens mij volledig ongeschikt om in de modelbouw te verwerken.
Misschien tenzij je er heel verstand van hebt om RVS te kunnen verwerken.
Ik vind 1mm messing al "vervelend sterk" om te verwerken.
 
ik zou eerder voor 0.5mm gaan (tenzij je een kantbank etc ter beschikking hebt :) )
het nadeel wat je dan hebt is echter dat je het niet kunt lassen. je hebt dus echt minimaal 1mm nodig (lijkt me) en dus heb je ook de machines nodig om het te kunnen kanten en boren. (RVS is vrij hard materiaal, met een accuboormachine en normale boortjes doe je niet veel )

Ik zit zelf ook met het idee om een schip van RVS te maken (al ruim 3 jaar :P ) heb echter nog geen plannen/tekeningen van een mooi te maken romp tegen gekomen. (ik zou de romp van 1 of 2 mm dik RVS maken, maar dan heb ik ook een kantbank, rollerbank, ponstafel en tig/mig- las apparaten ter beschikking. (en de professionele hulp van mensen die dagelijkt met RVS werken als ik ze vraag :) )
ik wil zelf (ooit een keer) een Dreadnought maken, omdat deze een mooi lompe romp hebben, en dat op zich wel zou moeten kunnen met rvs.
 
een kantelbank en freesbank etc. is geen probleem :zon:
maar ik zit wel te twijfelen over het matriaal dikte maar 2mm moet dus ook geen probleem zijn (als ik het goed lees) het schip wordt nl 1.5mtr lang dus hoe dikker hoe beter.
tevens wil ik strax alles werkend hebben maar dat is weer voor later een zorg :p
ene het lassen is helemaal geen probleem ;)
 
het voordeel wat rvs je geeft is dat je helemaal geen spanten nodig zult hebben (de bovenste rand van de romp geef je een 5mm kant, is ook erg stevig dan)
het probleem wat je zult hebben is het rvs samen te voegen in een mooie romp vorm. Ik denk dat je van hout het beste een mal (van de binnenkant van het schip) kunt maken, en dan het RVS er overheen leggen om te kijken of het goed in vorm is. en als je alle delen hebt, het ook op deze vorm in elkaar te (laten) lassen. (note: die mal moet dus goed stevig zijn, want RVS trekt behoorlijk krom bij het lassen voor zover ik weet, dus er zal zeker een hamer aan te pas komen ^^ )
1.5 meter lijkt me idd wel een mooit lengte, om eerlijk te zijn 1mm zal wel genoeg zijn (gezoen te plaat toch rond-achtig gewalst moet worden voor de romp vorm)
houd wel rekening met het gewicht! (RVS is zwaaaaaar :P )
 
houd wel rekening met het gewicht! (RVS is zwaaaaaar :P )

idd daarom wilde ik ook weten wat de beste maat is ,maar dan hou ik me aan 1mm.
en dat kromtrekken hou ik ook al rekening mee (zijn ook trukjes voor ;) )
maar bedankt voor de tip ;)
ga binnenkort er maar eens aan beginnen :p
 
idd daarom wilde ik ook weten wat de beste maat is ,maar dan hou ik me aan 1mm.
en dat kromtrekken hou ik ook al rekening mee (zijn ook trukjes voor ;) )
maar bedankt voor de tip ;)
ga binnenkort er maar eens aan beginnen :p

Beste lijkt mij het gewoon helemaal in spannen met lijmtanen (teminste, is wat ze hier altijd doen :P )
 
(RVS is vrij hard materiaal, met een accuboormachine en normale boortjes doe je niet veel ).

Beste Klamath,
Misschien kun je je iets beter laten informeren bij je collega's, deze zullen je vertellen dat rvs helemaal niet hard is. (het is wel taai en een slechte warmte geleider.)
Met normaal gereedschap goed te bewerken maar op een andere manier.
Te boren met een normaal staal boortje MAAR met zeer lage snijsnelheid en snijolie.
Je kunt er met een normaal tapje draad insnijden (geen Gamma kwaliteit natuurlijk).
Maar ook met goede snijolie natuurlijk.
Een gewoone ijzerzaag of met de dunne (1mm) slijpschijven op de haakse slijptol.
Wij boren er zelfs grote gaten in met een komboor bv rond 100mm in een plaat 10mm dik
rvs.
Wat betreft het TIG lassen.......het klopt inderdaad dat het materiaal erg gevoelig is voor vervorming, dit komt mede door de slechte warmte afvoer en het inbrengen van plaatselijk veel warmte.

Ik persoonlijk denk dan ook dat het niet geschikt is om een MODELBOOT te maken.
Een echte boot is natuurlijk wat anders.

mvg Rene
 
Beste Woop,

Kijk eens op deze site www.glasberg.nl hier worden schepen van 1mm verzinkte plaat gemaakt.

!:40 is al gauw te zwaar en 1:50 gaat net. In RVS 1 of 2 mm wordt zeker te zwaar.

Voordeel van de verzinkte plaat is dat je het "simpel" kunt solderen wat ik me heb laten vertellen door de heer glasberg.

Misschien heb je er wat aan.

gr. Gert.
 
hé bedankt dan ga ik me er nog maar eens goed in verdiepen (misschien dan toch maar 0.5mm).
Ik zal ook even contact opnemen met dhr. glasberg.
 
In 1mm plaat +/-8kg, in 2mm zo'n 16kg voor de lege romp. En de totale boot mag op 1:50 maar 18kg wegen. Het lijkt me dat dikker dan 1mm al uitgesloten is, tenminste als je RC wilt bouwen.
 
Een gewoone ijzerzaag of met de dunne (1mm) slijpschijven op de haakse slijptol.
Neem wel NIEUWE slijpschijven en geen schijven waar als eens PBS (PisBakkenStaal) mee geslepen is anders krijg je alsnog roestvorming.
 
Ik heb van de heer glasberg vernomen dat 1:50 niet gaat en dat het met een 1:40 kotter net aan wel gaat. 1:30 zou dan beter gaan of je moet alsnog overgaan op hout/kunststof

succes ermee.

Gr. Gert
 
Als je de boot niet met laser-last (dun plaatwerk)moet je als nog plamuren en schuren en er veel werk in heb zitten ,dan kun je hem net zo goed van kunststof maken.

Ik werk regelmatig met RVS en weet hoe lastig dun plaatwerk is te lassen,zelfs met alle hulpmiddelen die je ter beschikking hebt.

Het vervormen van RVS tijdens het lassen komt door dat die Nikkel die er in zit een veel groter uitzetting coëfecent heeft dan de rest van de legeringen die er in zitten.

Gr.Joop
 
Het vervormen van RVS tijdens het lassen komt door dat die Nikkel die er in zit een veel groter uitzetting coëfecent heeft dan de rest van de legeringen die er in zitten.

Gr.Joop


Niet echt. Een staalsoort krijgt een passieve gesloten oxidehuid als er minstens 12% Chroom aan toe wordt gevoegd. Dan is het al een "RVS" (Roest Vast Staal). Echter is de structuur van dit metaal nog te vergelijken met een "gewoon" koolstofstaal. De structuur is ferritisch.

De volgende uitgangspositie is een 18/8. Een materiaal met 18%Chroom en 8%Nikkel. deze structuur is austenitisch. De bekende 304. Als je er dan nog zo'n 2.5%Molybdeen in stopt heb je de 316.

Aan deze austenitische staalsoorten wordt meestal automatisch gedacht bij de kreet "RVS".

Deze staalsoorten, 304 en 316, hebben een uitzettingscoefficient van 0.016mm per meter per 1° temperatuursverschil. Voor de ongeleerde staalsoorten, als staal 35, is dat 0.012mm.

Vervormingen ten gevolge van lassen zijn een gevolg van het uitzetten van de las en de omgeving naast de las. Dit uitzetten wordt tegengewerkt door de rest van het materiaal dat niet zo warm wordt. Het gevolg is dat het materiaal tijdens dit uitzetten gehinderd word en dus plastisch zal vervormen. (reeds tijdens het opwarmen dus) Nu dit korter geworden materiaal afkoelt, zal het gaan "trekken". Zo veroorzaakt het de vervelende krimpvervormingen.
Hoe groter de uitzettingscoefficient, hoe groter dus de te verwachten vervormingen.

Nikkel heeft een uitzettingscoefficient die dicht in de buurt van de laag en ongeleerde koolstofstaalsoorten komt. Je ziet dan ook vaak dat laaggelegeerde staalsoorten in een thermisch belastte lasconstructie met een nikkelbasis toevoegmateriaal gelast worden. Nikkel is ductiel, kan dus goed de optredende krimpvervormingen wegwerken, en in bedrijf zet dit materiaal zo'n beetje net zo veel uit als het basismateriaal. Daarmee houdt je de optredende spanningen in het gareel.
 
Back
Top