werkend scheeps geschut

Discussie in 'Marineschepen' gestart door splinter85, 8 okt 2008.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik vind de foto's niet meer maar in frankrijk heb ik ook eens een schip zien ontploffen

    dit schip kon raketten lanceren die hoog in de lucht ontplofte

    dit ging een paar keer goed tot er een raket niet vertrok maar IN de romp tot ontploffing kwam en meteen ook de resterende raketten aan stak met als gevolg dat je de huidplanken zo van de spanten af zag vliegen

    spectakel was het wel maar die meneer was er niet gelukkig mee dat zijn mooi gebouwde model leterlijk de lucht in ging

    groetjes raf
     
  2. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Ja als je oorlogje wil spelen Raf dan kunnen er brokken gemaakt worden.:D
    Dit was ook opzet alleen voor de foto.

    In Duitsland is een modelbouwer doe maakt schijven in verschillende diameters waar metalen pijpjes opgelast waren, hier kon je lichtkogels in zetten deze werden weer door 4.5 MM alarmpistoolpatronen ontstoken.
     
  3. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    Hallo allemaal,
    Ik ben bezig met de productie van mijn Oto Breda 127 mm 1:100. Wat ik hier allemaal lees is bere interessant vooral de methode van lex verkuil

    Ik begrijp alleen niet hoe jullie aan de geluiden komen voor het kanon. Zijn dit de echte originele geluiden of geluiden die er op lijken? Hoe komen jullie daar aan? Wat voor soort geluid module gebruiken jullie? een geluid module waar je het geluid op kunt zetten(een hele dure dus) of een standaard printje waar je weerstanden enz. opzet?

    En bij de methode van Lex begrijp de opzet nog niet helemaal. Bij de grote Cnd zag ik een flitsmodule met gloeilamp(is deze geschikt?) deze sluit je aan op de accu. Van de flitsmodule gaat bedrading naar de geluid module. Van de geluidmodule gaat er bedrading naar de speaker. tussen de bedrading van de accu naar de flits module komt dan een "bestuurbare schakelaar". Met je zender zet je de schakelaar aan en uit en je kunt elektronisch schieten.Klopt dat op sla ik de plank mis.

    Een heleboel vragen. Hopelijk evenveel antwoorden:)
    Alvast bedankt.
    Gr Geert
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2011
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Was dat van Speyk Raf ?
    Dan liever de lucht in.:eek:nweer: :eek:nweer:
    mvg
    Frederik :D
     
  5. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    Even een tussen stand.
    Ondertussen ben ik er achter gekomen dat het geluid geproduceerd kan worden door een voice recorder. Ook heb ik een filmpje gevonden van het schietende kanon, zodat ik het originele geluid heb. Er is nu een probleem uit de wereld. Maar nu het volgende. De flash colliser van C kan 12 volt aan maar de voice recorder niet(4,5 V). Nu kan ik twee aparte voedingen gebruiken maar dan valt het geluid niet meer synchroon met het licht. Hoe moet ik dat oplossen en hoe maak ik dat afstand bestuurbaar? We gaan gewoon verder met research en ideen zijn heel erg welcom.

    Gr Geert
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    BEC/spanningsregelaar gebruiken om de spanning van de 12V omlaag te brengen voor de voice recorder, zodat alles met die ene 12V voeding kan worden gevoed?
     
  7. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    @Indoorvlieger,
    Ja dat is een mogelijkheid maar de flits module werkt op 6-12 V. Dus veel licht zal het lampje niet meer geven. Je kunt ook niet eerst de flitsmodule aansluiten met een paar weerstanden tussen de voice recorder en flitsmodule want de voice recorder wordt bestuurd met een servo door op de afspeelknop te drukken. De flits module komt dus achter de voice recorder en moet dus op de voice recorder aangesloten zijn wat weer niet kan met de voeding. Het worden dus toch 2 aparte voedingen. Nu kwam ik op het idee om aan de servo 1 drukschakelaartje te bevestigen(er zit er al een op de voice recorder) en dan de servo de knopjes tegelijk in te laten drukken. Alleen moet de flits module genoeg tijd overlaten voor het geluid(het geluid duurt langer dan de flits) zodat als je de servo een poosje op de zelfde stand laat staan het geluid nog steeds synchroon loopt. Ik ben een leek op dit gebied dus als het fout is geef een tik op de vingers!

    gr Geert
     
  8. Krijn_d_R

    Krijn_d_R

    Lid geworden:
    28 dec 2009
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Peterborough, Ontario, Canada
    ontploffend schip ?

    iemand zei dat hij jaren geleden een schip in de lucht had zien vliegen..

    een aantal jaren geleden had "Herman" een onderzeeer waar hij raketten uit lanceerde, dit ging echter tijdens een evenement in het zuiderpark te Rotterdam mis en de raket zat vast in de bovenbouw, de raket explodeerde en stukken onderzeeer werden door de explosie weg- geslingerd.
    diverse toeschouwers werden geraakt door stukjes glasvezel en de bovenbouw van de onderzeeer was verdwenen, dit was tevens een van de laatste evenementen voor scheepsmodelbouw in het zuiderpark te rotterdam.

    Herman is niet meer bij ons maar de herinnering aan de explosie en de gevolgen bestaat nog wel.

    zelfs bij ons waar de schepen kogeltjes afschieten komt een explosie zelden voor, de grootste klappen en de meeste schade wordt aangericht als 1 van de co2 leidingen losschiet of wordt opengescheurd. maar zelfs dan is de schade niet in de mate van explosieven.

    Krijn
     
  9. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    Hallo iedereen,

    Zo ik wou nog even inhaken op deze geluidsmodules met flitslampjes om een geschut ne te bootsen:
    Heb ik gevonden en zelfs gekocht,heb ik bij Ebay.de gezien en de prijs was gunstig.Ik zal de link van Ebay erbij doen,daar is ook een filmpje met 2 geluidsvoorgaven.Te weten zwaar geschut en middelzwaar geschut.Met de LEDjes erbij die echt heel fel zijn.Bij dit modul zijn 15 ledjes die aangesloten worden en bij ieder schot oplichten en dit achter elkaar,dus 15 schoten repeteer.
    In de beschrijving staat zelfs dat men het kan aansluiten op een auto-booster om het geheel echt overtuigend angstaanjagend te laten klinken.Dus dit is echt iets voor ons Oorlogsschipbouwers.Hier ff de link:

    Soundmodul SCHIFFSGESCHÜTZE - 2 Samples - max.15 Leds | eBay

    Ik hoop dat jullie ook plezier ervan hebben,mij heeft het overtuigd,daar ik al een maschinengeweer nabootser al eens had gekocht bij hun met 4 verschillende geluiden en intervallen,voor goede prijs en het geluid en dit "flikkeren"van deze heel felle LED is echt goed.

    Groet,John
     
  10. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Gaaaaaaffffff.
    en niet duur.
     
  11. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    Potjankonijnekeutels, dat is mooi spul. Is de hanleiding die er bij zit geschikt voor niet ervaren elektronica mensen?(kan nu al geen wijs uit die pinnetjes) Kun je ook maar een led aansluiten voor maar een kanon? Het geluid zit er bij als ik het goed begrijp. Laatste vraag, kun je hem aansluiten op je ontvanger?

    Bedankt alvast,
    Gr Geert
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Geert,

    Ik heb een LED flitsmodule gebruikt van Conrad. Een gloeilampje reageert te traag en geeft geen bundel. Die flits heb ik gemodificeerd (één weerstand groter maken) zodat hij langzamer flitst. Voor de zesponder in mijn geval moest ik een vuurcyclus van vier schoten hebben, ongeveer één per seconde. De flits heb ik dus op 1 flits per seconde afgestelt. Vervolgens zit er een tijdschakelaar voor die net lang genoeg stroom geeft om die vier flitsen 'af te vuren'.

    De geluidsmodule, bij mij ook een voicerecorder, stuur ik dan aan met het flitssignaal naar de LED in de loop. Dat trigert dan de voicerecorder. Het geluid is net korter dan 1 seconde, dus hoor je netjes vier schoten achter elkaar. Ik weet niet of jij ook slavo's af wilt vuren, of alleen enkele schoten. Bij dat laatste kun je de tijdschakelaar overslaan, en de tijd tussen de flitsen groot genoeg maken zodat je bij even bedienen van de schakelaar of knuppel maar één schot afgeeft.

    Spanningsverschil: Zou in deze opstelling geen probleem moeten zijn. Zet in de voeding naar de 4,5volt module een spaningsregelaar. Een 5 volt regelaar doet dat prima, dat halve voltje maakt niet uit. De trigger puls uit de flitsmodule is min, en de minnen liggen via de spanningregelaar toch al aan elkaar. Dat de plus spanningen dan verschillen maakt dan niet uit.

    Heb je hier iets aan?

    [edit] Ik moet zeggen dat ik die Ebay-module ook heel mooi vind werken!! [/edit]
     
  13. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    @ Geert en Han,

    @ Geert,

    Zo het is als volgt;de zwarte stekkers op de foto(3 stuk)daar soldeer je verlengd natuurlijk met stroomkabel de LEDjes aan,en deze stekers worden op de printplaat gezet.Het afvuren gebeurd meer naar het "toevalprincipe"dus niet alle geschutten vuren op een rijtje het ene geschut na het andere.Dus eigenlijk meer eerst schiet een toren voor op het schip dan achterop het schip en dan in het midden,zo`n beetje door elkaar zodat het een beetje realistieser werkt,dit natuurlijk ook daar bij ieder schot een LED oplicht.De vuursnelheid word doormiddel van een jumper ingesteld,ook door een jumper word de soort van geschut,zwaar middelzwaar.Het geheel heeft een versterking van 1 Watt,doormiddel van het aansluiten van een booster voor in de auto of een ander versterkertje word de weergave heftiger en zo ook echter.
    Doormiddel van een 1of 2 kanaalsschakelaar is zij op op de afstandbediening in te schakelen.Het geheel loopt op een spanning van 7-12 volt.

    Ook ik ben geen ster met elektriciteit,maar ik snap het en het is licht aan te sluiten
    ;-)

    @ Han,

    Ja het is heeeeeeeeeeel gaaf,tof enz.vooral voor de gunstige prijs ookal is het geen vaste prijs.Het ziet er realisties uit en goedkoper als die van Conrad enz.De maten zijn ook heel mooi klein gehouden.
    Voor de Tromp die ik nu bouw weet ik niet of het lukt haar in te bouwen,maar ga het in ieder geval proberen.

    Groet aan iedereen,John
     
  14. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    PS,het zijn geen konijnenkeutels maar LEDjes ;-)

    Bij de LEDjes wel oppassen voor + en - !! Annode-kathode,of andersom.
     
  15. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    @Lex,
    Heel erg bedankt, het is behoorlijk ingewikkeld. Ik ben een beetje aan het dubben welk systeem het beste is. Ik vermoed eigenlijk dat ik meer kans van slagen heb met de Ebay module. Aangezien ik een nitwit met elektronica ben.

    @John, klinkt heel erg verleidelijk;)

    Gr geert
     
  16. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi John,
    Nou ben ik nogal van de zelfbouw. Ik zat er al aan te denken om er zelf 's een te bouwen na het geploeter van Geert met losse Conrad modules. Ik vermoed dat dit aardig mijn eerste opzet benaderd.
    't ziet er uit als een PIC of ATMEL microcontroller met een DAC en eindversterker (die twee kleine IC-tjes op de print). De truc zit 'm er in dat je op een of andere manier digitaal geluid op de chip moet krijgen en het er vervolgens ook weer af moet halen.

    Gewoon uit nieuwsgierigheid. Zat er een schemaatje bij ?

    Han.
     
  17. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    Hi Han,

    Joh,heel eerlijk gezegd:geen flauw idee :-(
    Voor mij is het begrip:"Microprocessor "al heel ingewikkeld.
    Dus wat het precies is weet ik niet,maar je weet meer als ik hiervan zie ik.Een schema is er niet bij,dus niet iets waar je iets zou kunnen hebben om zoiets zelf te maken,zou nit verkeerd zijn geweest ;-)
    Ja dit gedoe met die zelfbouwmodules van Conrad was vroeger leuk maar nu niet meer up to date.Alhoewel Conrad ook zo`n Geluidsgenerator aanbied voor slappe 75 € geloof ik.Daar bestaat de mogelijkheid zelf geluiden op te spelen en weer te wissen,en dit per mini-usb door de computer.Om dit alles te versterken met een 10 Watt versterkertje van Conrad betaal je dan ook nog eens 49€,dan ben je ook niet goedkoper uit als bij Robbe met hun Navymodul.Maar een ieder weet hoe het af en toe met deze Conrad dingen afloopt en van de qualiteit kunnen we meestal ook niet naar huis schrijven.Dat wat ik heb lijkt mij een als alternatief niet slecht.

    Grtz,John
     
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Ik vraag me af bij het lezen van dit topic wat de organisatie van een treffen zegt als je met een boot komt die kan schieten.
    En dan bedoel ik dingen weggooit cq schiet van af de boot.
    Er zijn in het verleden wel eens boten ontploft.
    Bovenwater boten, stoomboten en duikboten.
    Die duikboot in Duitsland die raketten afschoot mag dat niet meer.
    Die moest de installatie onklaar maken van de politie.
    Wat doen ze hier in Nederland daar mee?
    Ik las ergens aan het begin dat iemand met spijkers schoot.
    En er wordt over carbid gesproken, wat overigens gewoon te koop is.
    Maar alleen op oudjaar met vergunning afgeschoten mag worden hier.
    Het lijkt me wel imposant als je ineens een gat in het water hebt als de boel ontploft.
    En ook link.

    Hein
     
  19. tim int veld

    tim int veld

    Lid geworden:
    4 jun 2012
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Moordrecht Zuid Holland
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik sta hein helemaal bij met zijn idee
    die site die je opgeeft licht wel een plasje verder dus america
    en als het daar mag dan redeneer je gewoon dat het hier ook wel zal mogen

    wel niet dus
    hier in belgië pakken ze u met je auto en je modelletje mee naar het bureau
    gij komt snel terug vrij maar de rest blijft aangeslagen
    je bent nog maar 12 dus we vergeven het je dat je zo denkt
    maar er bestaat nog altijd een wapen wet en die zegt dat er vanaf een bepaalde mondings snelheid van een wapen gespropken word
    gr raf
     

Deel Deze Pagina