Inderdaad erg leuk. Het zwaarste waar ik ooit mee geschoten heb is een 25 mm Oerlikon (en dat is al 23 jaar geleden). Belangrijk bij vuurleiding was dat je de doelen aangaf, deze verdeelde en het richten en vuren echt aan de schutters zelf overliet. Deze vuurregelaar doet eigenlijk hetzelfde.
Je wijst bij het bewegen eigenlijk continu alleen het doel aan met de zender (stick op-neer en links-rechts) de microprocessoren doen de rest en laten de kanonnen volgen. Het aanwijzen van het doel loopt ook iets voor op de bewegingen van de turrets, dit maakt het iets vloeiender.
Wat het verder realistisch maakt is de mogelijkheid om de kanonnen één voor één te koppelen (scheen vroeger ook zo te gaan met de centrale, mechanische vuurregelaars). Je hebt hier de keus of je met één, twee of drie turrets het doel volgt. Een kanon wat gekoppeld wordt draait zelf naar het doel toe.
Het bereik van het kanon is ook geprogrammeerd. Mocht een kanon op het eind van zijn (draai)bereik zijn gekomen, dan blijft deze staan en zal bij een eventuele vuuropdracht niet mee vuren. Hetzelfde geldt voor een kanon wat nog bezig is met richten, alleen werkelijk gerichte kanonnen vuren.
Draait het doel naar de andere kant van het bereik van een gekoppeld kanon (bijvoorbeeld bij de Y-Turret draait het doel een keer voor de boeg langs), dan zal deze turret helemaal omzwenken naar de andere kant van zijn bereik en het doel hier eventueel opwachten. Dit is ook leuk te zien op de video.
Ontkoppelde kanonnen keren terug naar hun ruststand. Meerdere doelen tegelijk volgen is met deze regelaar niet mogelijk en eigenlijk ook niet meer te bedienen met twee kanalen.
Verder is het makkelijk te programmeren om de loop iets te laten opwippen bij het vuren, wat ook een realistischer effect geeft. Ook de tijden voor het laden zijn geprogrammeerd, er wordt niet (mee)gevuurd als er nog geladen wordt. Dit komt ook goed uit i.v.m. het opladen van de elco voor de hoogspanning.
Al met al ben ik tevreden, vooral de flits en de droge knal bij het vuren zijn indrukwekkend (al komen deze op video toch niet zo over). Ik ben er echter nog niet. Deze PIC moet ook nog een vierde kanon aansturen (een 75 mm, werd op de HrMs Soemba ook gebruikt voor luchtafweer) en de tweede PIC moet ook nog geprogrammeerd worden op de resterende uitgangen.