Ik heb de afgelopen maand toen ik op de berg zat voldoende tijd gehad om na te denken over de lageregler en gyroscopen, want ik zat/zit met hetzelfde dilema. Volgens mij werkt een lageregler wel goed, maar kan deze volgens mij het verschil tussen het stampen of het versnelling/vertraging van de boot niet herkennen. Je kan elektronisch wel het één en ander filteren, maar uiteindelijk zal een bepaalde vertraging/versnelling toch als hoek tov. de horizon worden geregistreerd met de bijbehorende ongewenste correctie tot gevolg. De allereerste lagereglers van Norbert werkten met kamertje met twee elektroden erin, gevuld met alcohol. De geleiding van de elektroden is gerelateerd aan de stand van de alcohol in het kamertje, dat weer gerelateerd is met de hoek van de sensor tov. de horizon. Ik vermoed dat de huidige lageregler met een xy gravitatiesensor werkt, zoiets als deze:
Memsic 2125 Dual-axis Accelerometer
Ik heb zelf ook aan een gyroscoop zitten denken, want die heeft geen last van dat ie tilt en versnelling door elkaar haalt. Maar een gyroscoop heeft één groot ander nadeel: de as van een gyroscoop blijft stabiel in de ruimte als de gyroscoop eenmaal is opgestart. Maar wat doet de aarde? Juist, die draait rond. De as van de gyroscoop blijft stabiel en dus draait de gyroscoop per etmaal één maal om zijn as. Of eigenlijk staat de gyroscoop stil en draait de aarde één maal om de gyroscoop heen. Dat is op te lossen door de as van de gyroscoop parallel met de aardas te leggen, maar dan moet je voor elke vaarlocatie de breedtegraad weten en dan de stand van de gyroscoop daarop aanpassen. Dat je tijdens het helivliegen geen last hebt van deze gyrodrift is omdat je constant de heli aan het corrigeren bent en je vliegt met een heli toch maar een paar minuutjes en dan is de batterij leeg of de tank leeg. Met een sub vaar je al gauw een uurtje en dan heb je tot 16 graden afwijking te pakken.
Ik heb ook naar een 'kunstmatige horizon' of 'attitude indicator' uit de luchtvaart zitten kijken, want daar zit ook een gyroscoop in en die lijkt geen last van drift te hebben. Maar daar kom ik nog niet zo goed uit, dus wie kan daar zijn licht eens op laten schijnen?
Tevens kwam ik op de site van SparkFun Electronics een enigszins betaalbare 3-assige magneetveld sensor waarmee je met behulp van het aardmagnetisch veld de stand van de sensor tov. de aarde kan bepalen. In theorie ideaal dus, maar ik vraag me af of dat goed werkt met als dat metaal aan boord van een boot.