What is 'C' rate? / Welke stroom is 'C'?

Kijk....da's alweer een stukje duidelijker.
Het verschil tussen de inwendige weerstand van diverse lipo's zal dan aan de chemische samenstelling liggen ?

Dat durf ik niet te zeggen, de exacte chemische samenstelling van de diverse lipo's is iets waar fabrikanten erg graag over zwijgen.

Ik vermoed idd dat het daarmee te maken heeft, en met toleranties van materialen, dus dingen als kwaliteitscontrole etc.

1 OF 2 c maar hoeveel ampere is dat?

(sorry, ik ben niet te beroerd om zelf te zoeken maar dit gaat me iets te ver :p )

Groet,
Robert

Het staat in dit topic toch vrij duidelijk uitgelegd. C staat voor capaciteit. Je NiMH is 3600mAh. De capaciteit van je accu is dus 3600mAh. Dan is 1C dus 1*3600mAh = 3.6A of 2C: 2*3600mAh = 7.2A.

ah je zegt nu NiMH, robertc.... men ging ervan uit dat het om een LiPo ging denk ik.

Hangt van je lader af met hoeveel amps je gaat laden (o.a. of ie delta peak heeft).

Lees idd de FAQ !

@ C-waarde LiPo's. Even uitgerekend dat accu's meer dan 1% zwaarder worden (1,4 %) per 1C hogere ontlaadcapaciteit.

@ Ron:
[70890] scorpion-motors

Daar zie ik nog toeren/volt ? Lijkt me ook iets logischer:

"FWIW, the correct term is Kv. "K" is the scientific notation for a constant with "v" standing for volts. "

what does KV mean? [Archive] - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

Overigens is Volt natuurlijk afgekort met V, dus KV.

In principe wordt aangenomen dat een 4000 KV motor 33% sneller draait dan een 3000 KV motor. Zodoende kun je dus juiste tandwiel berekenen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste AeroTronic je zit hier toch echt fout. Ook op dat forum hebben ze je fout voorgelicht en iedereen die het leest.
KV betekend niets meer maar zeker ook niets minder dan KiloVolt. 3000KV betekend dus 3000KiloVolt of te wel 3.000.000Volt. Hieraan kan je al zien dat dit een onzinnige aanduiding is. Ik moet de eerste motor nog zien die dat kan verwerken.
De enige juiste aanduiding is kV! Dus de kleine letter k als aanduiding van constante en de hoofdletter V die voor Volt staat.
Een motor met een constante van 3000kV is dus een motor die 3000 omw/Volt maakt. Bij 10V voeding zal deze motor dus 30.000 omw/min maken.

Ernst,

kilo in de vorm van kilogram en kiloVolt schrijf je met een kleine letter k.
Waar de hoofdletter K voor staat weet ik eigenlijk niet....

Of de generatorconstante waar wij het over hebben dan officieel met een kleine k of grote K is weet ik niet. Het is eigenlijk toch wel duidelijk...

RPM/V is wat mij betreft een betere en duidelijker aanduiding, wat dat betreft..

Definitie voltage constante, (motor constante): K_V = tpm/V

Vanaf nu als definitie dus:

Kv = rpm/V = (toeren/min)/V

Control Tower - November 1998 - RC Groups

Aha, dus het moet een kleine v zijn! Het is een voltage constante en liever nog zou die v als subscript geschreven moeten worden en dan hoofdletter natuurlijk.

Het zal wel een K zijn i.v.m. het Duits...

@ Ernst, doh, dat wist ik ;-) Ik bepleitte dat het een grote K moet zijn, omdat het niet voor kilo staat zoals Ron zei, vandaar ook '@Ron'

En zoals Ron zei, kilovolt is inderdaad kV. Ik twijfelde ook aan de hoofdletter, omdat het een vermenigingsvuldigingsfactor is van boven de 1 en die zijn meestal groot geschreven...

hoe bedoel je verwarrend?????????

zeker op de late avond..

naar mijn wete is volt nog altijd hoofdletter V..... over die k ga ik me niet eens bezig houden.... zeker zolang er nog geen normaal forum of wat dan ook is dat kleine laag geplaatste letters ondersteunt... lang leve de wetenschap met zijn ontelbare mogelijkheden...

Maar waar komt de K vandaan? Dat moet toch ergens op slaan?

Wordt wel gebruikt als factor of constante ;)

Bv optimale carb. diameter voor een 2-taktmotor:

d= K x wortel (C x N)

d= carb. diameter/diameter venturi gemeten op nauwste punt
K = correctie, waarde tussen 0.65 - 0.9
C= slagvolume in liters (1liter = 1dm³)
N= toerental

Back