WiDV (HD Video voor FPV)

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door iVolo, 18 apr 2015.

  1. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Waarmee vloog je vriend als RC zender, 2.4 GHz of iets anders?
     
  2. DaKluit

    DaKluit

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Utrecht
    Die waar ik meeliftte, vloog met UHF.
     
  3. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Ik heb teveel storing van de 2.4 RC, was natuurlijk te verwachten. Misschien ombouwen naar 5.8 zoals de Connex.

    Heb ondertussen de telemetrie even uitgetest, gaat prima met een Android Nexus 7. Maar dan beperk je de FPV wel tot een scherm ipv goggles, anders is die tablet nogal lastig te bedienen.
     
  4. spikee

    spikee

    Lid geworden:
    26 okt 2014
    Berichten:
    1
    Dit is trouwens gewoon een oude rpi B? met raspberry pi cam , en een wifi module als ik dat zo zie...
    Voor ~100 euro kan je hetzelfde doen :)

    Ik gebruik nu deze software:
    http://elinux.org/RPi-Cam-Web-Interface
    Rpi 2 B , alfa 100mw ->2W wifi adapter
    En raspbian wheezy.

    De latency op full hd 100% quality is ~100-200ms met 2 clients (telefoon over wifi) en pc over kabel. Cpu gebruik met 2 clients 3-4% zonder overclocking.
    Als alternatieve is er ook nog gstreamer, netcap etc...
    De range is zover je antennes toelaten... 3Km is goed te doen.

    Deze stream kan je integreren met je mission planner op je laptop of tablet/tel om de osd overlay te krijgen.
    Het is ook mogelijk om osd te integreren aan de zend kant (zie url , ze hebben er een tutorial voor).

    Zou leerzaam zijn als iemand de case eens open maakt en wat fotos neemt.
     
  5. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Klopt, maar als je een iPhone opent zit daar ook maar voor een paar tientjes aan onderdelen in. Het gaat over een afgewerkt product met software die aangepast is voor FPV. Je kan bv een joystick aansluiten, telemetrie (MavLink) naar beide richtingen overdragen, opname aan beide kanten incl. telemetrie (GPS data!), OSD enz. Deze functies zitten niet in wat jij voorstelt. Maar aan hardware alleen is het inderdaad "maar" een RPi en een Wifi module + level shifter voor de Mavlink. En je kan video uitsturen naar een FPV goggles, zonder een smartphone of tablet (Die je dan beter gebruikt voor de telemetrieinterface).

    Het werkt trouwens erg goed voor die prijs, alleen mag je niet vliegen met 2.4GHz zender maar bv met de joystick of UHF.
     
  6. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Mijn setje is ondertussen aangepast naar 5.8 GHz!
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2015
  7. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Sinds de overschakeling naar 5.8GHz werkt mijn WiDV nu naar behoren. Ik kan blijven vliegen met mijn Jeti Tx op 2.4GHz zonder storingen en omdat ik veel in een club vlieg was overschakelen naar UHF geen optie.

    Het beeld is in vergelijking met een gewone FPV set echt wel stukken beter, van de latency rond de 100ms heb ik geen last. Binnenkort komt er FW uit met de telemetrie in dashbord vorm ipv tekst, benieuwd wat dat zal geven.

    Het bereik op 5.8GHz is natuurlijk wel iets minder, maar ik kreeg op 300m nog geen enkele storing, ik schat dat 600m best haalbaar is met de gewone staafantennes.

    Ik kan dit product aanbevelen, mits enkele wijzigingen.
    • Neem 5.8GHz versie, nu ook verkrijgbaar in de shop, als je geen UHF zender hebt voor de besturing.
    • Ik monteerde de WiFi zender afzonderlijk om de warmte beter weg te krijgen.
    • Koop de betere camera met M12 lens.
    • Monteer de camera op een "clean" platform, omdat het een CMOS camera is heb je snel last van jello.
    Ik gebruik wel een iets betere WiFi module, namelijk de Alfa 052nh.
    Zonde dat het door de grootte niet op een mini FPV race quad past.
     
  8. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Nogal saai filmpje, maar het toont wel de stabiliteit van de link met 5.8GHz. Op het einde een RTL op 10cm van de opgestegen plaats, geen toeval en enkel met GPS (geen beacon).
    Enkel moet ik die lastige jello er nog uit krijgen.

     
  9. DaKluit

    DaKluit

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Utrecht
    Hey Ivo,

    Ziet er goed uit dat beeld. Mooi strak (afgezien van de jello). Heb je die wifi module er zelf ingebouwd/aangekoppeld? Waar heb je die vandaan en hoe heb je dat gedaan? Ik ben wel benieuwd naar die 5.8 link, aangezien mijn analoge link ook 5.8 is en een vliegmaat van me 2.4 video analoog gebruikt welke niet super goed samen gaat met de widv.

    Ronald
     
  10. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Hey Ronald,

    Ik heb de Wifi module zowiezo uitgebouwd om een betere gewichtverdeling te bekomen voor mijn quad. De RPi moet redelijk ver naar voor wegens de korte camera flatcable dus plaats ik de Wifi achteraan. Gewoon module uitbouwen en de nieuwe verbinden met een korte USB kabel. Ik gebruikte de Awus Alpha 052nh, die heeft meer power en diversity antennes. Wil je later omschakelen naar 2.4 GHz dan vervang je gewoon de module terug naar de oude.

    Om dit alles te laten werken heb je wel de laatste versie van de WiDV nodig. Dat betekent een Rpi met UTP poort en een nieuwe WiDV dongle die op de IO poorten vastgesoldeerd zit als je een ouder model WiDV hebt. Degene die nu te koop zijn in de shop zijn universeel.

    Ik kocht de Awus in Duitsland, link volgt.

    Het beeld is inderdaad superstrak, geen enkele rimpel meer met 5.8 GHz in combinatie met mijn Jeti RC op 2.4 GHz. Best tevreden nu, al bereik je natuurlijk niet de opname kwaliteit van een goede GoPro. Maar dat is ook niet de bedoeling, ik wou gewoon scherper HD beeld bij het vliegen ipv het analoge.
     
  11. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
  12. rmuijtjens

    rmuijtjens

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    2
    Bij mij zit de wifi module verbonden via een USB kabeltje intern. Is dat dan de nieuwe versie of de oude?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  13. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Kan je zo niet zeggen. Je moet gewoon dat kabeltje lossolderen en verwijderen, maak eerst een foto van de kleurtjes zodat je het later kan terugplaatsen indien nodig. De nieuwe modules zijn nog altijd zo hoor, enkel de chip van het kleine printje dat vastgesoldeerd zit op de grote header is anders geprogrammeerd zodat hij ook de 5.8GHz modules herkent. Het hangt af van de aankoopdatum welke versie je hebt, vraag even aan Francisco.

    Ik vond trouwens ook dat beide samen in dat krappe doosje wel heel veel warmte maakten, kan niet goed zijn op langere termijn.
     
  14. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Ik kreeg net een antwoord van Francisco i.v.m. de upgrade naar 5.8GHz: hij vraagt een mailtje te sturen waarbij hij individueel zal nakijken of je al dan niet de nieuwere versie hebt en hoe je de benodigde onderdelen voor de upgrade bij hem kan bestellen. In de toekomst zal je met nieuwere FW ook kunnen switchen tussen 2.4GHz en 5.8GHz zonder dat de module verwisseld moet worden.
     
  15. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
  16. DaKluit

    DaKluit

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Utrecht
    Kleine update. Er lijkt eindelijke een module te zijn welke een hdmi-ingang verbind met de csi-aansluiting van de RaspberryPi:
    http://www.auvidea.eu/

    Ik heb er een besteld en zal zo snel mogelijk hier laten weten of die werkt.
     
  17. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Hi Ronald,

    Al enige ervaringen met de HDMI convertor? Benieuwd of je het aan de praat hebt gekregen!
     
  18. DaKluit

    DaKluit

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Utrecht
    Ja! Vandaag pas. Wilde eerst hem ombouwen naar 5.8. En toen had ik de GoPro uitgeleendVandaag geprobeerd en het werkte meteen:
     
  19. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Knap van je! Valt de lag mee met een GoPro en is het beeld nu iets scherper?
    BTW, je hebt dezelfde Awus 5.8 GHz modules genomen als ik, werken bij mij erg goed.
     
  20. DaKluit

    DaKluit

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Utrecht
    Ik zal binnenkort eens kijken of de lag anders is dan met de pi cam. Maar zag er best goed uit, zo op het eerste gezicht.
    Wordt bij de GoPro niets mee gedaan ook, gewoon gelijk naar de hdmi gestuurd.

    Ben benieuwd hoe die Wi-Fi modules zijn. :)
     

Deel Deze Pagina