Wat weegt dat nou?
Het leuke van een 3D pakket als Rhino is dat je eenvoudig het volume van objecten op kunt vragen om dit dan vervolgens te vermenigvuldigen met het gewicht van het balsa hout.
Ik ga uit van een gewicht van balsa van 7 lbs/ft3 (pounds per cubic feet).
Dit is 1.837 gram/in3 (gram per cubic inch).
Als je alles in balsa zou uitvoeren (wat in werkelijkheid natuurlijk niet realistisch is omdat ik voor de spantjes die als vleugel/landingsgestel dienen ply of lite-ply zou overwegen!) dan geeft dit (uitgaande van ongewijzigde core en spantjes):
core: 54 in3 -> ~100gr (een enkel "vierkantje" van 6" X 6" weegt ~2.9gram)
cockpit: 16in3 -> ~30gr
spantjes: 120in3 -> ~220gr (bij 25 spantjes is dit gemiddeld ~8.8 gram/spant)
stringers: 28in3 -> ~50gr
-> Totaal voor de romp (alles in balsa en exclusief lijm en bekleding): ~400 gram.
Het huidoppervlak van de romp (excl motoren) is 5136 in2. Uitgaande van 3/32" balsa sheets geeft dit een volume van ~480in3. Bij 1.837 gr/in3 geeft dit een gewicht van ~885 gram. Dit is meer dan het dubbele van het gewicht van de romp (400 gram). Dit is een groter veschil dan ik had gedacht en dan hebben we het gewicht van de glasmat en epoxy nog niet meegerekend...
Mijn voorlopige conclusie is dat je met het weglaten van "vierkantjes" en het kiezen van een lichter spantje wellicht veel sterkte inleverd bij weinig besparing. Ik denk dat ik het ontwerp daarom ook op deze punten (vrijwel) ongewijzigd laat. Tijdens de bouw is het natuurlijk altijd mogelijk enkele "vierkantjes" (a ~3 gram per stuk) weg te laten. Ook spantjes kunnen eventueel makkelijk vereenvoudigd worden (tenminste voor ze geplaatst zijn) mocht de bouwer dat wenselijk lijken. Dit is per slot van rekening makkelijker dan er hout "bijgroeien"
Wat denken jullie?