wie heef ervaring met FUTABA FX-18

hoi
ik heb moeite om deze zender goed in te stellen
ik krijg mijn GYRO niet goed afgesteld
normaal kan je met een schakelaar de positie van tail veranderen
help ik ben een leek op dit gebied

Heb je mechanisch alles goed zitten?
Servo wiel 90 graden en de pitch van de staartrotor ook nul graden?

Wat voor een gyro en heli heb je eigenlijk?

groetjes mark

Ik heb er ervaring mee...

Heb mn hele noob periode met het apparaat gevlogen...

Je gyro moet je op een slider zetten. dit is in ieder het handigst.
Dan kanaal waar je je gevoeligheid mee regelt (dacht 5, kanaal 4 is volgens mij de servo input) helemaal onderin een waarde meegeven waarmee de Heading hold uit staat, slider naar boven zorgen dat de heading hold aanstaat.

Dit kun je doen in het endpoints menu.
De waarde zonder heading hold is in principe om (zeker voor een 401) te initialiseren, en als je de heli nog ff oppakt om de batterij oid los te halen je servo niet constant de hoek in stuurt.

Waarde met heading hold kun je dan manipuleren, om zo het hunten (kwispelen van de staart ) er uit te halen. Dit staat in erg veel post beschreven op dit forum.

Dit grapje kun je natuurlijk ook met een schakelaar uithalen, alleen is een slider wat handiger. Let wel even op: je zult zelf de kanaaltoewijzing van de schakelaar of slider in de zender goed moeten zetten. Dit doe je door het stekkertje wat aan de schakelaar vastzit op de juiste plaats in het printje te steken (FX18 eigenaren weten wat ik bedoel). Exacte locatie ed moet je even in je handleiding opzoeken.

Testen of het werkt kun je dan weer doen door even tijdelijk een servo op kanaal 5 in te steken, en kijken of het ongeveer klopt wat je hebt ingesteld.

Heel verhaal, maar simpeler in gebruik en afstelling dan het verhaal uit de handleiding.

Succes!

Heb je mechanisch alles goed zitten?
Servo wiel 90 graden en de pitch van de staartrotor ook nul graden?

Wat voor een gyro en heli heb je eigenlijk?

groetjes mark

een hk 450 met gyro Assan GA-410 Tail Lock Gyro ik weet dat deze gyro
werkt (heb dit met een ander zender uitgeprobeert)

@ Student en Mark bedankt
.[/QUOTE]
dit grapje kun je natuurlijk ook met een schakelaar uithalen, alleen is een slider wat handiger. Let wel even op: je zult zelf de kanaaltoewijzing van de schakelaar of slider in de zender goed moeten zetten. Dit doe je door het stekkertje wat aan de schakelaar vastzit op de juiste plaats in het printje te steken (FX18 eigenaren weten wat ik bedoel). Exacte locatie ed moet je even in je handleiding opzoeken.[/QUOTE]
dit bedoel ik maar dat krijg ik niet voor elkaar met deze zender

Laatst bewerkt:
Ik heb het even voor je opgezocht.

Het stekkertje wat van je lineare schuif afkomt is als het goed is een 3 polig stekkertje. Die moet je dus in een 3 polige bus steken op de printplaat van je fx 18 onder kanaal 5!!!!.

Kanaal 5 is namelijk voor de gain van je gyro op afstand te kunnen regelen..

Ik hoop dat het je zo lukt, mocht je nog vragen hebben, schroom niet.

Ik heb het even voor je opgezocht.

Het stekkertje wat van je lineare schuif afkomt is als het goed is een 3 polig stekkertje. Die moet je dus in een 3 polige bus steken op de printplaat van je fx 18 onder kanaal 5!!!!.

Kanaal 5 is namelijk voor de gain van je gyro op afstand te kunnen regelen..

Ik hoop dat het je zo lukt, mocht je nog vragen hebben, schroom niet.
jes dit werkt bedankt
maar kun je dit ook met een schakelaar doen
of is dit de beste manier

Dat weet ik niet, zelf heb ik t op een lineare schuif, waarschijnlijk werkt het ook op een schakelaar, maar wat het beste is zou ik niet weten.

Ik denk dat het niks uitmaakt, omdat het alleen dient om over te kunnen schakelen van normale flight modus naar heading hold. De gain regel je immers met de ATV van kanaal 5!!!!

laat maar even weten of het zo lukt.

;)

het beste is alles middels de schuif instellen. nu heb je de juiste instellingen voor je gain in HH en normal mode. Vervolgens kun je deze instellingen op een schakelaar zetten, zodat het kanaal middels de schakelaar wisselt tussen de uitslag van kanaal 5 voor HH en die voor Normal.

check ook eens finless video's over tail setup (googlen).. veel nuttige info over instellen van tail en gyro.

het beste is alles middels de schuif instellen. nu heb je de juiste instellingen voor je gain in HH en normal mode. Vervolgens kun je deze instellingen op een schakelaar zetten, zodat het kanaal middels de schakelaar wisselt tussen de uitslag van kanaal 5 voor HH en die voor Normal.

check ook eens finless video's over tail setup (googlen).. veel nuttige info over instellen van tail en gyro.

bedank ik zal zeker even kijken bij finless video's

Back