Wie heeft er nog turbine olie nodig?

• Topicstarter Topicstarter Ger Kovacs
  • Startdatum Startdatum
G

Ger Kovacs

Guest
Sandor van Digitech heeft een voorraadje turbine olie staan.
Niet duur!
Ideaal om een paar blikjes van op stock te hebben.

Te koop voor 7,50 per blik.
Bij afname 1 doos (24 stuks) 7 euro per blik.
1 blik 1 quarter (920ml) prima voor 20 liter kero.

Alleen af te halen bij hem, maar goed te kombineren als je er toch moet zijn (na afspraak) voor turbine spulletjes.

Heb er dit jaar zelf ruim 9 liter olie doorheen gejaagd en dan scheelt het wel of je 12 euro of soms meer voor een blik uitgeeft, of 7 euro p/s voor 24 blikken.

Grtz Ger.

Heb er dit jaar zelf ruim 9 liter olie doorheen gejaagd

.....effe rekenen, 5% olie, kom je op ongeveer 190 liter brandsof verstookt totaal......is ruw bekeken ongeveer 90 vluchten....

Goed bezig die Ger!!!!

Groetjes,
Gerald

Gerald Rutten zei:
Heb er dit jaar zelf ruim 9 liter olie doorheen gejaagd

.....effe rekenen, 5% olie, kom je op ongeveer 190 liter brandsof verstookt totaal......is ruw bekeken ongeveer 90 vluchten....

Goed bezig die Ger!!!!

Groetjes,
Gerald

1 vluchtje is minimaal 3,5 tot 4 liter, peut, op de Sabre staan inmiddels 28 vluchten en de XL Boomie heeft goed z'n best gedaan met 35 vluchten.
P.S. de motor is voor inspectie gedemonteerd, heb al wat plaatjes gemaakt, staan bij "opknappertje".

Grtz Ger.

Ik heb ook nog wat turbineolie staan.
24 blikken van 1 us quart.
merk Royco 500
MFG date aug 2001
test date is 36 months from date of mfg.

Gratis voor de turbine mannen.
voorwaarde wel dat er niet verder mee gehandeld wordt. Dit kan ik zelf ook wel....

pietervisser zei:
merk Royco 500
MFG date aug 2001

voorwaarde wel dat er niet verder mee gehandeld wordt. Dit kan ik zelf ook wel....

Niemand interesse. Het spul wordt vernietigd...

robbedoes zei:
Te koop voor 7,50 per blik.

Ik wil niet lullig doen maar bij AMT kost een 5 liter blik iets van rond de 25 euro!

Ik zie 16,66 euro staan voor 1 liter aeroshell 500, 5 liter cans zie ik nergens staan.
Waar staan ze dan?

Grtz Ger.

Ik weet niet precies waar ze staan op de plank maar ik weet wel dat we begin dit jaar 5 liter turbine-olie hebben laten komen uit Helmond en dat die ongeveer 25 euries kostte excl. verzendkosten. Werd verstuurd in een wit blik.......

Groetjes Robert

pietervisser zei:
merk Royco 500
MFG date aug 2001

kijk sinterklaas is vroeg dit jaar...

robbedoes zei:
Ik weet niet precies waar ze staan op de plank maar ik weet wel dat we begin dit jaar 5 liter turbine-olie hebben laten komen uit Helmond en dat die ongeveer 25 euries kostte excl. verzendkosten. Werd verstuurd in een wit blik.......

Groetjes Robert

begin dit jaar , dat klopt
ik had toen ook 25 liter gekocht , helaas na navraag een tijdje geleden was alles al op.
dit was ook een meevallertje voor iedereen , daar turbine olie ongeveer 14,- euro exl btw kost (inkoop)
nu liep ik net als amt ook tegen een meevallertje aan en heb 280- liter op voorraad.
goedkoper kan niet , of je moet het voor niets aan klanten gaan weg geven.

pietervisser zei:
rare mannen hoor die turbine vliegers.... :-)

Tja, anders ga je geen turbine vliegen, toch?

Er is mij verteld bij dat na 3 jaar, na fabricage, de turbine olie z'n eigenschappen begint te verliezen, of zijn dit indianen verhalen?

Royco? da's toch soep? ik ken alleen de AeroShell 500 en B(ritish)P(etroleum)2380.

Grtz Ger.

Royco 500 sheet

Royco 500 Mil-PRF-23699Std 5cSt synthetic turbine oil for aero, marine, and industrial gas turbines.

Ik weet wel dat de olie vanwege het verlopen certificaat niet zomaar meer gebruikt mag worden in een full scale turbine. Of de kwaliteit echt achteruit gaat in een gesloten blik weet ik niet.

volgens mij niet ik gebruik ook olie die over de datum is
geen problemen mee

nee hoor voor ons is dit geen probleem.
als de olie nog binnen de datum was dan koste hij namelijk nog steeds 14 euro exl btw.
wij verbranden het goedje alleen maar af.

G J Broekhuizen zei:
Ik gebruik voor mijn turbine,s gewone 2takt olie over al verkrijg baar volgens mij prima toch.

probleem met tweetakt olie is dat het zo een troep achterlaat ,en alles vettig.
de lagers zien ook meestal glazig uit van de rest olie die verbrand.

nu liep ik net als amt ook tegen een meevallertje aan en heb 280- liter op voorraad.
goedkoper kan niet , of je moet het voor niets aan klanten gaan weg geven.

Voor niks gaat de zon op Sandor! Mischien een idee voor degene die voor gratis olie-sjeik willen spelen een model-boortoren in de achtertuin te maken?

Groetjes Robert

nee hoor voor ons is dit geen probleem.
wij verbranden het goedje alleen maar af.

Inderdaad wat Sandor zegt, maakt geen drol uit. Normaal gesproken zit deze olie bij de grotere jongens in een tankje die mee naar uch-duizend voet hoogte gaat (12 km) alwaar te temperatuur bijzonder laag is, gaat vervolgens een bijzonder hete motor in om vervolgens via coolers en filters weer terug in de tank gespoten te worden......en dan een hééle hoop uurtjes achter elkaar. Deze olie is volgens hoge specificatie in elkaar geknutseld maar wat deze olie dus betrekelijk duur maakt is de duurzaamheid die deze olie moet hebben bij die specificaties.

Duurzaamheid is bij ons totaal onbelangrijk, wij verbranden het idd meteen......

Merknaam maakt voor ons ook helemaal niet uit als er iets van "turbo-oil" op staat, zelfs bij de grotere jongens kun je deze vaak mixen hoewel fabrikanten er niet echt achter staan. (Zolang het allemaal van dezelfde spec. is kan het elkaar niet afbreken)

De meest gebruikte turbine olie in de luchtvaart is spec.: MIL-L-23699 en wordt ook wel onder de volgende brands verkocht:
- Aeroshell turbine oil 500
- Royco turbine oil 500
- MOBIL Jet oil II
- MOBIL Jet oil 254
- Castrol 5000
- BP/ESSO oil 2380 (Voorheen EXXON2380)
Bovenstaande is dus in feite allemaal hetzelfde, misschien met een ander kleurtje.

Groet,
Gerald

Back