wie heeft er ook een colibri?

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
Jongelui, ik denk dat Matthijs het nu wel begrijpt. Hij was, en is nog steeds, gewoon een tikkie enthousiast over zijn eerste vluchtje met zijn Colibri. Kunnen jullie je dat gevoel nog herinneren? Ik wel, vaag ... ;) En nu geen gez..k over mijn leeftijd graag ;)

Een Kolibri is een klein model vergeleken met bijv. een Charter.
Nu is die met een 4 cc (.25) al ruim voldoende gemotoriseerd, een Kolibri met een 4cc vlieg ik zo door het RC-3 programma (en dat zonder rolroeren..). Belangrijk is dat je hem licht houdt, onder de 1,5 kilo, want anders wordt het een -voor een beginner- gemeen kreng. Een 6,5 cc levert ongeveer het dubbele van wat je aan vermogen nodig hebt. Beetje zinloos (mercedes motor in een lelijke eend...)
Ik heb wel leerlingen met Kolibri's gehad en mijn indruk was, dat je iets meer talent moet meebrengen om zo'n kist 'onder de duim' te houden. Maar als je 'm uiteindelijk beheerst ben je dan ook meer piloot dan iemand die op een Charter is 'afgestudeerd'...

Ik heb ooit nog wel eens een colibri gehad maar dat vliegtuig heb ik ritueel verbrand :evil: .
Ik heb er wel mee leren vliegen maar daar is ook alles mee gezegd. Normaal gesproken zou je met opstijgen beginnen nadat je het vliegen een beetje onder de knie hebt. Ik ben maar begonnen met landen omdat da ding ontzettend kl*te opstijgt. (dus zet er een mee sturend staartwiel op).
Als het hard waaide was het absoluut niet fijn vliegen met da ding vanwege het lichte gewicht.
Er waren nog 2 andere mensen bij ons op de club die ook een colibri hadden maar deze hebben na een tijdje allebei een ander toestel gekocht omdat het vliegen met een colibri te "tricky" was.
Helaas kon ik het toen niet veroorloven om ook een ander vliegtuig te kopen anders had ik dat zeker gedaan.
Verder zou ik het toestel nooit aan iemand aanraden om mee te leren vliegen.
Het enige pluspunt aan het kistje was dat het zo ongelofelijk makkelijk bouwde maar ja daar heb je weinig profijt van in de lucht :wink: .

Bas_mvsb zei:
Normaal gesproken zou je met opstijgen beginnen nadat je het vliegen een beetje onder de knie hebt. Ik ben maar begonnen met landen
Opstijgen is het laatste wat je een leerling bijbrengt voordat 'ie solo gaat (normaal gesproken dan)

Bas_mvsb zei:
Als het hard waaide was het absoluut niet fijn vliegen met dat ding vanwege het lichte gewicht. Er waren nog 2 andere mensen bij ons op de club die ook een colibri hadden maar deze hebben na een tijdje allebei een ander toestel gekocht omdat het vliegen met een colibri te "tricky" was.
Beide een voorbeeld van niet voldoende of onjuiste begeleiding. Als instructeur loods ik mijn leerlingen door deze fasen heen.

Bas_mvsb zei:
Verder zou ik het toestel nooit aan iemand aanraden om mee te leren vliegen.
Ik wel (als eerste RC-model), maar niet nadat ze eerst wat ervaring met wat simpeler modellen hebben opgedaan.
Meteen beginnen met RC is voor 90% van de mensen eigenlijk een te zware opgave.

1 Ik leer altijd eerst het opstijgen en dat doe iedereen op de club omdat dit veel eenvoudiger is dan landen.
En dan hebben ze in iedergeval alvast de horizon achter het vliegtuig gezien, dat is vaak een angst voor beginners om inplaats van lucht grond achter hun model te zien.
Ook al zo ik het liever anderom doen dan kan je voor iemand opstijgen
en hoef je er daarna niet meer naar te kijken.(ook al is dat niet zo slim)

2 Ik ben het met je eens dat je moet vliegen met allen wind sterkte zolang het vliegtuig nog vooruit gaat dan durf je dat later ook wel geef ik dan wat aangepast les.

3 meteen beginnen met rc is geen enkel probleem ook niet met een rolroer kist als je maar de tijd neemt om het iemand te leren.
Ik heb verschillende mensen vliegen geleerd de enen doet er langer over dan de andere.
je kan tegenwoordig ook op je pc al aardig oefenen daardoor krijg je in iedergeval gevoel met je besturing.

Ik laat pas iemand los als ze een vliegtuig kunnen invliegen.
en ze kunnen landen zodat hun vliegtuig in een straal van 5 meter netjes op de grond komt.
dan verleren ze het nooit meer.
Ik laat ze wel eerder alleen vliegen maar ik geef ze regelmatig instucties.
En met dat laatste neem ik jaren de tijd voor.

ik vind bruno zijn uitspraak ook wel een stevige, er zijn er 100-en die sucessvol de rc in stappen zonder ooit lijngeslingerd, of freeflight te hebben gedaan.
tuurlijk steek je daar veel op van airodynamica, maar ik vind het absoluut geen noodzaak.

Bruno van Hoek zei:
Opstijgen is het laatste wat je een leerling bijbrengt voordat 'ie solo gaat (normaal gesproken dan)

Starten kan ik al wel...ben nu het landings circuit aan het oefenen en zo werken we naar een landing toe :)

Ja, mensen, je weet dat Bruno nog een modelbouwer/vlieger van "de oude stempel" is die is begonnen met "vrije vlucht", "lijnbesturing" en pas daarna aan radiobesturing is begonnen. Zo ben ik trouwens ook begonnen. Ik ben er van overtuigd dat je zo een completere modelbouwer/vlieger wordt dan wanneer je gelijk begint met (in het meest extreme geval) een Almost Ready To Fly trainer. Ik weet het, gelijk met radiobesturing beginnen is zeer verleidelijk en levert ook absoluut goede modelvliegers op, maar toch mis je wel een belangrijke achtergrond. Maar dat geldt voor meer dingen; hoeveel modelvliegers hebben nog nooit een modelvliegtuig bekleed met tissue of zijde, met behulp van spanlak. Je zou het absoluut eens moeten gaan doen. Enig belangrijk nadeel van spanlak is: het stinkt!

insteek van de mens van tegenwoordig is "waarom zouden we met die spanlak tisssue en consorten aan de gang gaan als er tegenwoordig mooie oracover is, werkt schoon en snel."
en om tegenwoordig een stel enthousiaste lijnslingeraars en freeflight mensen te vinden is denk ik geeneens zo heel gemakkelijk.
en als je ze dan gevonden hebt en ze staan op een modelvliegveld te vliegen, dan is de interesse voor het radiogestuurde spul meteen gewekt, het lijkt tenslotte leuker.

ik snap best hoe mensen van de "oude stempel" (hehe sorry bruno, paul :lol: ) er over denken, maar die tijden zijn geweest, mensen vliegen ook niet meer met dieseltjes en dergelijke maar met krachtigere 2 takt motoren.

time flys when you are having fun :wink:

Voor die moderne 2-takt kun je nog steeds dieselconversie kits krijgen en dan heb je nog meer vermogen dan de motor in originele staat heeft. Dit zou zelfs voor een aantal modellen voordelen hebben.

Ik ben er van overtuigd dat je zo een completere modelbouwer/vlieger wordt dan wanneer je gelijk begint met (in het meest extreme geval) een Almost Ready To Fly trainer. Ik weet het, gelijk met radiobesturing beginnen is zeer verleidelijk en levert ook absoluut goede modelvliegers op

Dan ben ik verkeerd gestart. Ik ben Jaaren geleden begonnen met een tweedehands Telemaster.
Daarna heb een colibri gebouwd en bespant, best leuk geworden.

Maar leden van de "oudere" garde, ik WIL NIET MEER bouwen.
Vindt bouwen niet leuk! Sorry, maar ben géén modelbouwer.
repareren is een helaas een noodzakelijk kwaad.
In mijn "hangar" staan tweedehandsjes en ARF modellen.
Dit is ook nog eens aanmerkelijk goedkoper, ja bouw mannen, tel
kosten maar eens op voordat je kan vliegen.

Wat ik leuk vindt is vliegen op het veld, gewoon lekker onspannen
vliegtuigje vliegen. Het geluid van de tweetakjes, sociale contacten op
het veld. Een zwoele zomer avond genieten van m'n protech 1,80 zwevertje...

Heren bouwers, geniet van het bouwen, de geur van spanlak,lijm aan je
vingers, vlekken in je kleren, de geur van seconde lijm. :twisted:
rommel op de "bouwplaats" :)

De enige manier om een goede rc-vlieger te worden, is:..........
Veel vliegen.........heel veel vliegen.

Dit in tegenstelling tot sommige bouwers die een zulks mooi vliegtuig hebben gebouwd, dat ze niet meer kunnen vliegen van de zenuwen.
( ohhhh, knikkende knieën en trillende vingers)

Is er nog hoop? :D

Johan

Ik heb altijd met veel plezier met mijn Colibri gevlogen... ik heb er zelfs luchtfoto's mee gemaakt.
(zie http://home.hetnet.nl/~grondpiloot/expir/fotograferen.htm)
Ik heb toch aardig kapriolen uitgehaald met dit ding zonder dat er tijdens de vlucht iets mee gebeurde... wat harder aanduiken was geen probleem. (wel heb ik de verbinding van de vleugels met een flink stuk glasvezel bedekt).
Ik heb wel een aantal aanpassingen gedaan omdat hij een taildragger is en daarom lastig is op de grond tijdens het opstijgen (uitbreken).

Verder ben ik absoluut geen bouwer... maar het hoort bij de hobby. Je komt er niet onderuit. Lekker vliegen daar gaat het bij mij voornameliik om.

Ik heb er ook 1 gehad.

Makkelijk vliegtuig alleen de vleugelverbinding is niet goed. Paar ik goed hard door de bocht gegaan......en de vleugel brak in twee stukken op het midden.....

Verder vind ik het vliegtuig erg duur voor hetgeen je er voor krijgt.

Mijn mening...... Niet kopen er zijn betere voor minder geld

Back