Wie heeft ervaring met de ASW15 van Robbe via Conrad

Waauw wat een mooie plaatjes. Een aanwinst voor dit draadje!!
Jou beschrijving komt helemaal overeen met mijn ervaringen die ik al eerder in dit draadje beschreven heb. Ik begrijp dat je de RTF versie gekocht hebt. Ik heb de kale kist gekocht en zelf een setup in gemaakt.
Hoe kom je zo op die lokatie terrecht? en had je dit draadje gezien voor dat je hem kocht of daarna?

groet, willem

stoorkleppen, luchtbalonnen en zo

0kee, dus als ik het goed begrijp kan ik de stoorkleppen onder een bepaalde. knop zetten.:confused:

omhoog is storen, een klein beetje naar beneden kan em helpen om efficienter te kunnen zwever zonder te stallen.:eek:

ieder die kan bevestigen, graag commentaar :)

FF:offtopic: ik heb net een ufo-baloon opgelaten, hij ging zo hoog dat ik hem niet meer kon zien, terwijl er toch een behoorlijke vlam onder vlamd. Ik ben hem op de fiets achterna gegaan, maar kon achter in de de straat stoppen: ik hoefde alleen nog maar omhooog te kijken:zon:

nu weer ff :ontopic:

geweldige fotos trouwens hierboven, ik ga morgen eens even kijken of ik asw weer de lucht in kan krijgen:):grin:

MVG Ferdi

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ferdi,
Je conclusie is helemaal juist....alleen moet je zender/ontvanger wel voorzien zijn van een dergelijke mogelijkheid, minimaal 5 of 6 kanalen. Dan kun je bij het landen door de rolroeren omhoog te zetten afremmen. Hou wel rekening met de eventueele consequenties mbt de bestuurbaarheid. Andere kunnen de rolroeren gewoon blijven gebruiken. Ik kan dan alleen nog maar sturen met het richtingsroer van de staart.

succes

Dank je dank je. De eer voor de foto's gaat geheel naar Hans Schilleman.

Ik kwam hem tegen op een camping in Oostenrijk in het Zillertal (geheel toevallig, ken ik jou niet ergens van en jawel de link was gevonden, de zweefmeetings in Moerstraten). Hans had een Easyglider bij en wist wel een leuke lokatie: de Tannenalm.

Nu had ik al eens eerder gelezen in het tijdschrift Modell over deze plek en ik ga er absoluut nog eens terug voor een weekje of zo. Naast dat je er heerlijk kunt vliegen kun je er heerlijk vertoeven in het hotel met stube :D

Wij daar samen naar toe en gevragen of we mochten vliegen op de alm. Normaal gesproken is deze alm alleen voor gasten voor het hotel maar het was niet zo druk dus het kon wel. Een superlokatie. Hier zaten we op 1200m hoogte en ze hebben nog een plek op 1600m.

Deze lokatie is zo populair dat hij op het moment dat wij daar zaten al voor het komende jaar volgeboekt zat. Hij is dan ook flink aan het uitbreiden. Zie :: Gasthaus Pension Tannen-Alm ::

Goed wij vliegen en tijdens mijn vluchten heeft Hans foto's van de ASW gemaakt. Nu is fotograferen wat ik van hem begreep ook een beetje een hobby van hem, hij had een camera van meer dan 10Mb met een lens van bijna een halve meter erop, dus niet zomaar een camera. Ik was dan zelf ook verbijsterd toen ik de foto's kreeg zo mooi :D (hij had ze nog wat nabewerkt met photoshop, om het contrast te verhogen).

Je moest landen tegen een schuine helling aan van 50 meter lang, wel een beetje uitkienen en maar 1 kans, dus goed aankomen vliegen met de juiste snelheid, bovendien vloog je dat stukje ook wind mee. De eigenaar van het pension vloog zelf met een 6 meter bak op de hellnjg en dat liet hij zien ook ik zal dadelijk een foto plaatsen.

De ASW had ik al gekocht voordat ik dit draadje zag, ik was al een tijdje op zoek naar een zwever voor erbij (ik bouw normaal gesproken schaalmodellen) voor op windstille avonden en op vakantie. Ik had eigenlijk maar 1 strenge eis en dat was dat het wel een schaal/semi-schaal model moest zijn. Als je dan een keus maakt uit de huidige schuimpjes dan blijft er al snel niet veel keus over dan de ASW15. De ARF heb ik gekozen omdat hij vliegklaar in de doos zit. Met vliegklaar bedoel ik ook echt vliegklaar. Ontvanger erin en je kunt vliegen. Alleen de stickers moet je zelf nog plakken.

Een landingshulp (rolroeren omhoog) is mijn inziens echt nioet noodzakelijk bij zit model. Hij heeft zo'n lage vleugelbelasting dat hij heel langzaam te zweven is. Gevaar zou kunnen zijn dat je bij het omhoogzetten van de roloeren (flaperon) zoveel snelheid eruit haalt dat hij overtrekt.

Overigens heb ik er nog geen looping mee durven draaien omdat ik het middenstuk (sterk kunststof) toch niet helemaal die belasting toevertrouw. De koolstof strips zitten verlijms in een kunststof middendeel. Nu heb ik de ASW ook niet aangeschaft om looping mee te draaien maar puur om lekker rustig mee rond te zweven en dat doet hij uitstekend.

Ik ben benieuwd naar jullie vorderingen!

Gr.
Alex

Laatst bewerkt:

De vloot van de eigenaar, de opslagruimte voor de hotelgasten en de bagage. De eigenaar op weg naar de afschiet-rampe. De zwever weegt overigens 11 kg.

Nu weer on-topic.

Gr.
Alex

Zo off topic vindt ik het nou ook weer niet bovendien had ik er zelf om gevraagd. bedankt voor de info en mogelijk een nieuwe bestemming voor onze hollandse avonturiers in de bergen.
De ASW heb ik al uitgetest met loopings en rollen....alles blijft gewoon heel.
Aan de foto's kon ik zien dat ze niet zomaar met het eerste de beste toestel gemaakt waren. Het is lastig om zo'n relatief klein object, in de lucht bewegend, scherp op het beeld te krijgen. Je moet wel een beetje kennis van zaken hebben. De meeste foto's zijn of niet scherp of niet in de juiste positie.
Ik begrijp dat je bij een club vliegt. Ik zelf vlieg met toestemming van de landeigenaar in de Hoevense Polder op een veld van 300 x 300m Als je van een uitstapje houdt, ben je altijd welkom!
Een andere omgeving is altijd weer leuk. Met vakanties gaat de zwever en FlyCam one ook altijd mee.
Mijn ASW15 is de opvolger van mijn Graupner Junior S die van de zomer op 300m heeft besloten om zijn eigen weg te gaan.

Groeten, willem

Laatst bewerkt:
mogelijk een nieuwe bestemming voor onze hollandse avonturiers in de bergen. De ASW heb ik al uitgetest met loopings en rollen....alles blijft gewoon heel. Groeten zei:
Okee, vind ik leuk om te horen, maar hoe maak je in *****naam een rol met een asw15 van robbe?:confused:

Afgezien hij hier natuurlijk niet voor bedoeld is, wil het wel? :) Gaaf hoor om een 2050,5 mm lange EPP zwever een rol te zien maken.:p

MVG Ferd

P.S. Oneindige loopings geen probleem, nu nog een rol!:murder:

Nou inderdaad Bart, ik dacht ook even
blab.gif
help.gif

Zo off topic vindt ik het nou ook weer niet bovendien had ik er zelf om gevraagd. bedankt voor de info en mogelijk een nieuwe bestemming voor onze hollandse avonturiers in de bergen.
De ASW heb ik al uitgetest met loopings en rollen....alles blijft gewoon heel.
Aan de foto's kon ik zien dat ze niet zomaar met het eerste de beste toestel gemaakt waren. Het is lastig om zo'n relatief klein object, in de lucht bewegend, scherp op het beeld te krijgen. Je moet wel een beetje kennis van zaken hebben. De meeste foto's zijn of niet scherp of niet in de juiste positie.
Ik begrijp dat je bij een club vliegt. Ik zelf vlieg met toestemming van de landeigenaar in de Hoevense Polder op een veld van 300 x 300m Als je van een uitstapje houdt, ben je altijd welkom!
Een andere omgeving is altijd weer leuk. Met vakanties gaat de zwever en FlyCam one ook altijd mee.
Mijn ASW15 is de opvolger van mijn Graupner Junior S die van de zomer op 300m heeft besloten om zijn eigen weg te gaan.

Groeten, willem

Het off-topic bedoelde ik voor de reclame van de Tannen-alm.
Op de foto's zie je goed dat of het onderwerk op de achtergrond scherp zijn.
Ik ben inderddad lid van een club, de RVB bij Kaatsheuvel, we hebben daar een prachtige lokatie op eigen veld. Bovendien ben ik nog lid van BIGGS (Benelux Interesse Groep Grote Schaalzwevers, slepen enzo) en nog van de MoSe-IG (in Nederland niet bekend, MOtorSEgler Interesse Gemeinschaft, puur gericht op motorzwevers).

Ik heb met de ASW ook luchtfoto;s gemaakt al valt dat niet mee, maar dat ligt aan de camera een Aiptec 1,4MB.

Groeten,

Alex

kaatsheuvel ben ik een tijd geleden geweest. echt een supermooi veld inderdaad! mooi afgezette pist ook!

jep ik was de dlg ;P
en later nog even met de easystar van iemand anders (weet de naam niet meer) die niet goed vloog (gewoon zwaartepunt te ver naar achteren)

...is het een gek idee om het met de ROLroeren te proberen?
;););)

Ja duh... Ik doel op het feit dat ik al vrij grote uitslagen op mijn rolroeren heb, en dat een volledige rol op dit moment niet tot de mogenlijkheid behoord.

mvg Ferdi

Ben je je ervan bewust dat je, zeker met een zwever, een flinke oversnelheid moet hebben om een rol te draaien? (weet je misschien allang, maar voor de zekerheid...)

@bdoets

Ik heb dat idd vliegenderwijs vernomen. Ik heb vanmiddag ook nog even gevlogen, en na dat ik de rolroeren nog eventjes 2 gaatjes verzet heb is hij veel bewegenlijker geworden.:D

Het lijkt me dat ik met wat meer hoogte (wolkhoogte lag vanmiddag wel heel erg laag (+/-30meter) een rol wel veilig voor elkaar krijg, hij verliest wel hoogte als ik ga rollen vermoed ik.:p

Maar goed, om perfecte rollen te maken schaft men geen asw15 aan.
Zweven daarintegen doet hij als de beste;)

Mvg Ferdi

PS als het morgen beter weer is ga ik voor de rol met de asw.

hoi

valt best mee hoe hoog je moet zitten. Als je het laag wilt doen dan kan je ook met motor aan rollen. Ik denk dat het ongeveer hetzelfde is maar bij het 1:1 zweefvliegen is het dat je ongeveer 2 keer zo snel moet vliegen. Als ik een rol maak met een ask-21 dan vlieg ik normaal 90 á 100 km/h maar als ik een rol of looping maak dan moet ik ongeveer 200 vliegen.
Het probleem is dat als je te snel gaat dan doen de rolroeren het bijna niet meer omdat de roeren aan de tip kant gewoon plat worden gedrukt. hier moet je dus een beetje mee oppassen.

Jan-Willem

mijn rollen lukken inderdaad alleen goed als ik het gas er goed op heb zitten
rollen vanuit de zweef situatie gaat niet lukken, heb je met deze kist te weinig snelheid voor. In dat geval moet ik Ferdi gelijk geven.
En.....zweven doet ie als de beste

Zo, mijn rollen zijn gelukt.:D Ik heb de rolroeren toch nog wat meer uitslag moeten geven, hij stuurd zo ook veel beter met op de rolroeren.

Al met al begint het toch een leuk vliegtuig te worden om mee te vliegen.8)

Mvg Ferdi

PS Goed ik ga weer vliegen, even op het veldje stukje verder dan mn huis:p

Back