Dank je dank je. De eer voor de foto's gaat geheel naar Hans Schilleman.
Ik kwam hem tegen op een camping in Oostenrijk in het Zillertal (geheel toevallig, ken ik jou niet ergens van en jawel de link was gevonden, de zweefmeetings in Moerstraten). Hans had een Easyglider bij en wist wel een leuke lokatie: de Tannenalm.
Nu had ik al eens eerder gelezen in het tijdschrift Modell over deze plek en ik ga er absoluut nog eens terug voor een weekje of zo. Naast dat je er heerlijk kunt vliegen kun je er heerlijk vertoeven in het hotel met stube
Wij daar samen naar toe en gevragen of we mochten vliegen op de alm. Normaal gesproken is deze alm alleen voor gasten voor het hotel maar het was niet zo druk dus het kon wel. Een superlokatie. Hier zaten we op 1200m hoogte en ze hebben nog een plek op 1600m.
Deze lokatie is zo populair dat hij op het moment dat wij daar zaten al voor het komende jaar volgeboekt zat. Hij is dan ook flink aan het uitbreiden. Zie
:: Gasthaus Pension Tannen-Alm ::
Goed wij vliegen en tijdens mijn vluchten heeft Hans foto's van de ASW gemaakt. Nu is fotograferen wat ik van hem begreep ook een beetje een hobby van hem, hij had een camera van meer dan 10Mb met een lens van bijna een halve meter erop, dus niet zomaar een camera. Ik was dan zelf ook verbijsterd toen ik de foto's kreeg zo mooi

(hij had ze nog wat nabewerkt met photoshop, om het contrast te verhogen).
Je moest landen tegen een schuine helling aan van 50 meter lang, wel een beetje uitkienen en maar 1 kans, dus goed aankomen vliegen met de juiste snelheid, bovendien vloog je dat stukje ook wind mee. De eigenaar van het pension vloog zelf met een 6 meter bak op de hellnjg en dat liet hij zien ook ik zal dadelijk een foto plaatsen.
De ASW had ik al gekocht voordat ik dit draadje zag, ik was al een tijdje op zoek naar een zwever voor erbij (ik bouw normaal gesproken schaalmodellen) voor op windstille avonden en op vakantie. Ik had eigenlijk maar 1 strenge eis en dat was dat het wel een schaal/semi-schaal model moest zijn. Als je dan een keus maakt uit de huidige schuimpjes dan blijft er al snel niet veel keus over dan de ASW15. De ARF heb ik gekozen omdat hij vliegklaar in de doos zit. Met vliegklaar bedoel ik ook echt vliegklaar. Ontvanger erin en je kunt vliegen. Alleen de stickers moet je zelf nog plakken.
Een landingshulp (rolroeren omhoog) is mijn inziens echt nioet noodzakelijk bij zit model. Hij heeft zo'n lage vleugelbelasting dat hij heel langzaam te zweven is. Gevaar zou kunnen zijn dat je bij het omhoogzetten van de roloeren (flaperon) zoveel snelheid eruit haalt dat hij overtrekt.
Overigens heb ik er nog geen looping mee durven draaien omdat ik het middenstuk (sterk kunststof) toch niet helemaal die belasting toevertrouw. De koolstof strips zitten verlijms in een kunststof middendeel. Nu heb ik de ASW ook niet aangeschaft om looping mee te draaien maar puur om lekker rustig mee rond te zweven en dat doet hij uitstekend.
Ik ben benieuwd naar jullie vorderingen!
Gr.
Alex