Wie heeft ervaring met de ASW15 van Robbe via Conrad

Willem,

Gefeliciteerd met de aankoop. Je zult er geen spijt van hebben. De ASW ziet er echt super uit.

In Foamie (Duits blad over "schuim modellen") krijgt hij een goede recentie.

Kurtz gesagt: ein sowohl optisch als auch fliegerisch sehr empfehlenswertes Modell

Heb inmiddels de servo's in de vleugels en romp gebouwd. Motor zit ook op zijn plaats.

De aansturing van het richtings- en hoogteroer gaat wat zwaar met de stangen die er standaard bij zitten. Hier ga ik dunnere of kunststof inzetten.

Gr Harry

Dank je Harry,
Kun je me vertellen welke maat servo's er in moeten dan kan ik daar alvast rekening mee houden bij de inbouw.
heeft de draagvleugel aan de onderzijde en vlak of hol profiel?
Is de plaatsing van de accu nog een probleem geworden?

Als ze klaar zijn mischien een keer samen de lucht in?

gr Wim

Willem,

Ik heb er HXT900 servo's in zitten. Deze passen perfect

full

Size : 21x12x22 mm / 0.74x0.42x0.78 in
Voltage : 3v ~ 6v
Weight: 9g / 0.32oz
Speed : 0.12 sec/60(4.8V)
Torque : 1.6 kg-cm
Working Temp : -30C~60C
Teflon Bushing, 15cm wire, coreless motor
Servo arms & screw included

Kosten $3,65 Deze heb ik gekozen omdat de trekkracht 1,6 kg is, en uiteraard de prijs. Zijn te koop bij Hobbycity.

Het profiel van de ASW is nagenoeg vlak. Wat betreft de lipo's, ga ik morgen bepalen. Daarvoor moet de ASW uitgewogen worden, en dan kijken wat het gewicht is wat overblijft voor de accu.

Uiteraard kan er wat gespeeld worden met het zwaartepunt. Dit ligt tussen 50-80 mm van de voorlijst volgens de opgaaf van Robbe. Rijkelijk veel..... Ik zal morgen mijn bevindingen laten weten.

Lijkt me erg leuk om ze samen te zien vliegen. Gaan we zeker afspreken.

Gr Harry

Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks Harry,
Ik vind de beschrijving die er bij zit via Conrad erg sumier zonder veel technische informatie over bv servo maten, motor en prop afmetingen. Wel bestelnummers voor de onderdelen maar verder geen gegevens.
We gaan eerst bij de brievenbus zitten en daarna bouwen.

groeten Wim.

hxt900 zijn superdingen, gewoon een zooi bestellen. en we willen natuurlijk ook fotos zien van deze kist ;)

Moet jij RoBert nog niet naar bed?? zo laat nog , morgen weer naar school of heb je herfstvakantie??? dan lekker blijven zitten

BEDANKT voor je advies

Foto's volgen...filmpje ook

Willem,

De beschrijving die je kunt downloaden bij Conrad is dezelfde als in de doos zit.

Ik heb ook al zitten zoeken naar meer info. Hier en daar kan je wat uit de forums halen.

Motor en prop zijn het zelfde als voor de Arcus. Op de prop staat geen info.
Motor: Roxxy BL 2827/26

Betriebsspannung:7,2-12 Zellen
Li-Po:2-3 Serie
Dauerstrom:6-10 A max.
Strom Kurzzeitig:60 sec. 12 A
U/min/V (ohne Getriebe):930
Ø Motor/Welle:28,8/3,17 mm
Länge (ohne Welle):29 mm
Gewicht:57 g
Luftschrauben/Empfehlung(en):7x4...8x5

Prijs 29,90 bij Schweighofer

Prop: 9,8x5 (set voor de Arcus)
Voor de prop heb ik wat bij elkaar gezocht uit de rommeldoos. De propbladen en het aluminium midden stuk komen van de Arcus.

Propadapter 3,17 mm (3,2)
Spinner zit bij de ASW

Je kunt ook de orginele set bestellen.
Klapprop met spinner: bestelnummer: 31950004
Alu middenstuk : bestelnummer: 31950009

Gr Harry

Willem,

Ik moet eerst een foutje recht zetten.

Uiteraard kan er wat gespeelt worden met het zwaartepunt. Dit ligt tussen 50-80 mm van de voorlijst volgens de opgaaf van Robbe.

Er was weinig licht en mijn ogen zijn niet weer wat ze waren toen ik 18 was.....:squarewink: Het zwaarte punt ligt tussen de 50 en 60 mm van de voorlijst.

Bij het uitwegen (55mm van voorlijst) hoef ik nog maar 43 gram toe te voegen. Er blijft dus heel weinig over voor de accu.

Er loopt een max stroom van 12A. Dus niet enorm veel.

Ik kan er een andere regelaar inzetten (12A max) besparing 10 gr.
Inkorten van de bekabeling besparing ongeveer 10gr

Blijf ik hangen op ongeeer 60 gram voor de accu.

De lipo waar ik nu naar zit te kijken is een Lipo van Zippy.
Capacity : 1550mAh
Constant discharge: 20C
Burst rate: 30C (15sec)
Configuration : 3S 11.1v
Pack size: 89x20x32mm
Weight : 140g

Kost $15,95

Ik moet dus 80 gram compenseren.

Ontlaad stroom mag 20x1,55=31A zijn. Met de 12A max van de motor zal de accu niet echt warm worden.

De capaciteid zal voldoende zijn voor 4 a 5 keer op hoogte krijgen van de ASW.

De Lipo past netjes in de romp. Moet eens kijken of hij aan de onderkant van het cockpit kapje gehangen kan worden met klittenband. Hierdoor kan het gewicht ook wat naar achteren.

Heb je de ASW al binnen?

Gr Harry

Hoi Harry,
dat foutje had ik al ontdekt, ook ik heb vaak mijn bril nodig om het goed te zien!
Als je nog maar 43 gram hoeft toe te voegen wil dat zeggen dat de staart relatief licht is of de neus erg lang is. Opzich wel gunstig maar zonde om gewicht in de staart aan te brengen!
Een lipo 3s van 2200mAh weegt 170 gram, dus moet die accu naar achteren...en de servo's naar voren.
Mijn motor trekt 20 tot 25 A met een prop van 9,5 x 5 ik denk ruim voldoende
Mijn vraag was inderdaad ook: is de canopy van EPP of plastic en is deze hol zodat je er inderdaad een accu in kunt monteren

Helaas is ie nog niet binnen...woensdag denk ik

gr Wim

Laatst bewerkt:
Willem,

Een lipo 3s van 2200mAh weegt 170 gram, dus moet die accu naar achteren...en de servo's naar voren.

Weinig kans om met eea te schuiven. Plaats van de servo's is bepaald. tenzij je gaat snijden.

full

Zoals je ziet is er onder de vleugel ook geen plaats.
full

Ik denk dat de accu niet te zwaar gekozen moet worden. Er is gewoonweg geen plaats om ook maar iets te verschuiven..........

Gr Harry

Harry, ik zie het probleem. Blijft misschien de cocpitkap nog over om de accu in op te bergen, of heel drastisch de servo´s in de staart. Ik ben bang dat het mes waarschijnlijk dan toch terhand genomen moet worden.
Vandaag pakketdienst aan de deur geweest, niemand thuis, ik ga hem vanavond ophalen in het distributiecentrum.

groetjes

En Willem, heb je hem al?

Ik denk dat ik het ABS deel onder de romp (starthaak) weg ga snijden. het ontsiert het model en het scheeld weer een paar gram.
Aan de andere kant, het beschermt wel de romp tegen krassen. Misschiem een dun laagje 2 componenten lijm op het laagste punt...........

Ik heb nog 2 stuks 850mAh 3s1p lipo's liggen. als het in het weekend mooi weer is ga ik hem eens probelen..........:cool:

Altijd goed voor 2 starts.

Gr Harry

idd..... ik heb hem inmiddels opgehaald. Jij bent geloof ik net zo nieuwsgierig als ik zelf.
Maar je weet NIEUWSGIERIGHEID IS HET BEGIN VAN ALLE KENNIS.

Hij ziet er idd mooi uit en goed afgewerkt. Wat opvalt zijn z´n ranke vleugels en romp.
Daarmee vergeleken zijn de Graupner junior S en de Easy Glyder relatief plomp.De vleugels zijn ook dunner dan de andere twee zwevers.
Het lukt om na het wegsnijden van het tussenschot bij de servo´s een 2200mAh lipo3S 30C te plaatsen. Uiteindelijk past denk ik alles er wel in. Er hoeft dan zeker geen ballast extra bij. Ik zal hem eerst zo proberen. Het is beter eerst een beedje neuslastig te zijn dan staartlastig
De bevestiging van de draagvleugel lijkt mij wel oke...maar ik ben wel vanplan om dat kleine lipje van EPP die aan de achterkand van de vleugel in de romp schuift, te vervangen voor iets stevigers.
Waarschijnlijk zal ik de accu in de cocpitkap gaan monteren waardoor meer ruimte overblijft voor de ontvanger en regelaar.
De cocpitkap zit ook erg stevig vast met die twee magneetjes. Je kunt het hele toestel optillen aan de cocpitkap. Maar als de accu in de kap gaat, komt er toch een elastiek omheen. Bij een buitenwaardse looping met de GRaupner JS ben ik hem al eens verloren..
Voor iedereen en speciaal op verzoek van RoBert zal ik enige foto´s plaatsen en de Maiden proberen te filmen!

Voorlopig nog even op Bidproducts wachten voor onderdelen...kunnen niet lang meer onderweg zijn.

Tot binnenkort.

Willem.

:bday:

Willem,

Van harte met je nieuwe aankoop. Alles lijkt inderdaad wat steviger en beter afgewerkt dan bij de Easy Glider en de Arcus.

Ben erg benieuwd hoe je alles op gaat bergen in de beperke ruimte.

Succes!!!

Gr Harry

Foto's Foto's Foto's

Speciaal op verzoek van RoBert
Hierbij enige fotos voor de eerste indruk van de ASW15 2,05 m
70 Euro, kale kit incl 10% korting bij Conrad, gratis thuisbezorgd

750449022ee815e1d.jpg

750449022ee83ef67.jpg

750449022ee883eec.jpg

750449022f87891e8.jpg

750449022f87d02e2.jpg

750449022f87a8dd2.jpg

De accu kan ook nog in de Cocpit kap

75044902301b5c869.jpg

Mogelijk ga ik de servo's naar hier verplaatsen..onder de draagvleugel. Er komt dan meer ruimte in de cocpit.
75044902301b854de.jpg

ziet er supergoed uit, hmm toch maar eens werk zoeken en ook zon ding kopen. maarja er is ook weer te veel wat ik wil :lol:
eerst maar eens mn brevet...

spinner en prop standaard meegeleverd??

Willem,

Ziet er fraai uit!!!
icon14.gif
Hoe is het met het zwaartepunt, of moet je veel gewicht naar achter brengen?

Robbert,

Deze uitvoering heeft alleen de spinner en een "dop" met plaat als je geen motor gebruikt. Deze kan je plaatsen zodat de neus netjes is afgewerkt.

Gr Harry

hallo, ik vlieg de rtf versie, licht aangepast, met 2,4 ghz ontvanger, digitale servo's, 3s 2200 mha accu, 30-40A regelaar, Het zweefde/vloog standaard met 1050mha accu niet erg goed. Na destijds gewoon 2 penlites als gewicht in de neus te hebben gelegd was het goed . Met de nieuwe 3s accu 120 ipv80 gram (zonder extra penlites als balansgewicht) is hij helemaal ok. IK zou helemaal niet gaan snijden in de asw, is helemaal niet nodig (ik weet niet wat voor megagrote lipo´s sommige personen hier gebruiken; in grootte en gewicht dan...er is genoeg grootte voor een 3s 2200)

mvg Ferdinand

Ferdinand,

Wat voor motor heb je er inliggen? Heeft de RTF versie de zelfde motor als de ARCUS?

Ik denk dat ik opnieuw moet gaan wegen.............:confused:

Gr Harry

Back