Wie heeft ervaring met de ASW15 van Robbe via Conrad

Daar ben ik niet mee eens. Ze hebben dezelfde afmetingen echter een C261 is een stuk robuuster. Maakt de servo maar eens open en je ziet het verschil. Ook in prijs is dit merkbaar.

Ach ja, het lijkt me dat beide servos beter zijn dan degene die er standaard inzitten.

ik heb een c261 op het rudder van mijn dlg gehad op 3.6 volt. traag? jep maar wel erg nauwkeurig. helaas die gesneuveld.

Heb sinds kort een asw 15 , nog niet mee gevlogen, op het forum hoor ik vaker dat ie beter vliegt met een iets zwaardere accu, maar waar ligt het zwaartepunt dan? (kan iemand een minimum en maximum afstand vanaf voorkant vleugel adviseren) heb zelf een 1800mAh zippy van 153gr. en zwaartepunt ligt nu op 36mm vanaf de voorrand van de vleugel. Volgens opgaaf in de manual zou deze 50 á 60 moeten zijn.

Laatst bewerkt:
Hoi,
Welkom op het forum :-)
Het zwaartepunt moet altijd op dezelfde plek liggen. Kan, afhankelijk van je voorkeur, een paar mm naar voor of naar achter ten opzichte van de fabrieksopgave.
Als je een zwaardere accu monteert is het de bedoeling dat je daar mee schuift tot het zwaartepunt weer goed ligt (55 mm dus ongeveer, afgaand op wat jij opgeeft)

Welkom op het forum, leuk dat dit draadje z'n werk kan doen.
Deze ASW15 vliegt goed met wat meer gewicht en het zwaartepunt liever meer naar voren dan achter. Ik hou de vuistregel 1/3 van de vleugelbreedte van de voorlijst aan.
Daarna kun je naar persoonlijke wens naar voor of achter schuiven. Bij minder wind kun je meer naar achteren bij meer wind naar voren.
als je zwever erg langzaam gaat vliegen reageerd hij over het algemeen ook slecht op de besturing omdat er minder kracht op de roeren uitgeoefend wordt.

Gewoon proberen, succes

Bedankt voor jullie reacties!, Zal dan eerst ff proberen te vliegen met een lichtere accu zodat zwaartepunt meer in de buurt van de voorgeschreven afstand van de voorlijst komt, want met die 1800mAh kan ik niet echt schuiven, weinig ruimte in de cockpit.

Hallo mensen, vandaag heeft de asw15 z'n luchtdoop gehad, hij had wel de neiging om te blijven klimmen (bij 3 beaufort), zelfs na trimmen bleef hij niet level, en zwaartepunt lag al iets voor het geadviseerde punt. Had er even een 1300mAh (96gr.) lipo uit mijn Arttech Corsair ingefrut. Volgende keer toch de 1800mAh lipo van 153gr. indoen.
Was wel mooi om hem te zien langsscheren, echt een gracieuze verschijning en ook makkelijk te handlen. Hoop volgende keer wel op een beetje minder wind

Laatst bewerkt:
Proficiat

Welkom op het forum, leuk dat dit draadje z'n werk kan doen.
Deze ASW15 vliegt goed met wat meer gewicht en het zwaartepunt liever meer naar voren dan achter. Ik hou de vuistregel 1/3 van de vleugelbreedte van de voorlijst aan.
Daarna kun je naar persoonlijke wens naar voor of achter schuiven. Bij minder wind kun je meer naar achteren bij meer wind naar voren.
als je zwever erg langzaam gaat vliegen reageerd hij over het algemeen ook slecht op de besturing omdat er minder kracht op de roeren uitgeoefend wordt.

Gewoon proberen, succes

Proficiat met de maiden. Als ik het zo lees is mijn eerdere verhaal helemaal van toepassing op jou ervaring van vandaag.
Liever iets teveel gewicht in de neus dan te weinig.

Succes en nog vele vluchten toegewenst:D

Back