Wie kan me meer vertellen over de Radian?

Hallo,

ik ben haye en nu ik vakantie heb leek het me leuk om te beginnen met modelvliegen.
ik heb al veel informatie gekregen bij een vliegclub bij me in de buurt
en ik heb ook al veel site´s bekeken.
zo kwam ik terecht bij de radian, een zwever met electromotor.
er zijn 2 modellen: de radian2 en de radian pro.
zijn er mischien mensen die ervaring hebben met de radian, en me er meer over kunnen vertellen?

Mvg, Haye

Laatst bewerkt:
Haye,

de radian pro heeft elevators en flaps ( kraaienstand mogelijk ) de radian is de voorloper zonder flaps.

Leuk kistje, maar niet met meer als windkracht 3. en dat is al weeeeeeken geleden dat we dat hadden :-(

wel ik kan je vertellen , ik ben de gelukkige bezitter van de PRO versie
ik vlieg met 3 cellen lipo 2200 ma ( heb materiaal weggehaald en een plankje gelijmd )
ik gebruik voor de rolroeren aparte kabels ( inplaats van de Y kabel )
een MIN punt is de tekorte kabels , en de plaats voor de langere op te bergen
maar zweeft goed, en in BUTTERFLY stand goed te remmen

bedankt voor de informatie.

simendewulf: het enige verschil met de radian2 en de pro is volgens mij dat de pro versie rolroeren heeft?

en wat zijn daar nou de voordelen van?

Ron: ik heb geinformeert bij de club en de instructeurs konden met beide radian´s goed omgaan en er les mee geven.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een radian, het is een geweldige en goedmoedige kist die het ook heel leuk doet in thermiek.

Radiian pro heeft heeft plattere vleugels (minder v-stelling) waardoor hij iets minder goedmoedig vliegt dan de radian, dit is iets om rekening mee te houden als beginner.

Het belangrijkste is goede begeleiding als je leert vliegen, dus goed dat je contact hebt opgenomen met die club en ga lekker met ze vliegen, dan komt het zeker goed.

van de plattere vleugel weet ik niet, maar de PRO heeft een 4 kleppen vleugel , en de gewone juist maar rolroeren , ook wil ik vertellen dat alles er een beetje speelgoedachtig uitziet , ik wil zeggen plastiek delen, en er zijn wel sterkere zwevers ( stabilo is zeer fragiel ) maar voor deze prijs een aanrader

De gewone radian heeft geen rolroeren.

van de plattere vleugel weet ik niet, maar de PRO heeft een 4 kleppen vleugel , en de gewone juist maar rolroeren , ook wil ik vertellen dat alles er een beetje speelgoedachtig uitziet , ik wil zeggen plastiek delen, en er zijn wel sterkere zwevers ( stabilo is zeer fragiel ) maar voor deze prijs een aanrader

ik kan bij de club een gewone radian voor 235 euro krijgen (nieuw) en een radian pro voor 300, daar moest namelijk nog een zender bij en een lipo batterij.
als het enige verschil is dat de pro versie rolroeren heeft ga ik toch voor de gewone gezien het prijsverschil.

dat kan ook nog, maar eerst maar niet.
ik moet eerst maar eens wennen aan de zender.
dan kan ik volgend jaar mischien wel weer iets nieuws kopen.
want zo´n ding leert erg snel hoorde ik.

ik kan bij de club een gewone radian voor 235 euro krijgen (nieuw) en een radian pro voor 300, daar moest namelijk nog een zender bij en een lipo batterij.
als het enige verschil is dat de pro versie rolroeren heeft ga ik toch voor de gewone gezien het prijsverschil.

Dat is duur, tenzij je nog in Guldens rekent.
De Radian kan je voor 115 euro kopen:
Parkzone PKZ 4775 , Radian Segler , 2 m , PNP , inkl. Servos , BL-Antrieb und BL-Regler | Modelle , Parkzone/Eflite , Parkzone/Eflite Segler
De Radian Pro voor 139 euro:
Parkzone Radian PRO Segler , 2 m , PNP , 4 Klappenflgel , PKZ5475 | Modelle , Parkzone/Eflite , Parkzone/Eflite Segler

Ik heb beide versies vanuit Duitsland besteld want daar hebben ze meestal lagere prijzen dan de Nederlandse webwinkels en meestal dezelfde en soms nog lagere verzendkosten. Ik heb mijn Radians alleen in het buitenland gevlogen tot nu toe waar het meestal niet zo veel waait en regent als in Nederland, dus als je ze hier wil vliegen moet je ook nog vaak wachten op goed weer.

Maar gezien je wil beginnen, kan je beter bij de standaard Radian beginnen. Het is leuk genoeg en niet onnodig complex.

Koop je de Pro versie, dan gelijk de ESC vervangen met een andere zoals de Turnigy Plush 30A omdat de BEC gedeelte van de Parkzone ESC is beperkt tot 0.7A. Zie ParkZone
Er zijn veel verhalen te lezen in fora over Pro versies die ineens onbestuurbaar werden. 0.7A is gewoon te weinig om 6 servo's aan te sturen onder last. De Turnigy ESC heeft een 2A BEC. Zelf ga ik een stapje verder qua veiligheid: Ik gebruik een Turnigy 3A UBEC in parallel met mijn ESC om mijn ontvanger en servo's te voeden zodat ze altijd stroom krijgen, ook wanneer de ESC overbelast wordt of stuk gaat.

Er zijn veel forum threads geschreven over de Radian (hier en o.a. in rcgroups) dus je kan eigenlijk alles al opzoeken wat je hoeft te weten.

Laatst bewerkt:
ik heb de gewone radian besteld, bij iemand van de vliegclub.
ik heb nooit iets via internet gekocht en zo lang het niet hoeft doe ik dat ook maar niet.
ik heb de beide radians ook voor deze prijzen gezien op andere site´s maar daar moest je nog een zender en lipo batterij bijbestellen.

Bekijk het filmpje op deze site eens.
Hierin wordt precies uitgelegd wat de verschillen zijn tussen de Radian en de Radian Pro.
Er zijn meer verschillen dan je denkt.

ParkZone

Groet Arthur.

ja dat heb ik al gezien.

maar ik denk toch dat de zender niet heel anders is, dan kan ik daar in iedergeval mee leren. en dan is het bij een volgend vliegtuig een extra uitdaging om met rolroeren te gaan vliegen, dan leer ik dan verder.

Back