Wie kent dit handige hulpmiddel ?

View media item 250625
Hiermee kan je bij het maken van sleuven voor de scharnier bevestigingen, de middellijn bepalen van bv.
de achterlijst, de aillerons etc. Het centreerpuntje is helaas praktisch versleten.
Geen idee wie het ooit geleverd heeft.
Ik heb ook een setje van Dubro, maar dit werkt beter.
Heeft iemand een idee, waar dit vandaan komt ?
Groet PHTB

Inderdaad...

Nog even verder gezocht. In de bouwbeschrijving van de Carl Golberg Piper Cub is dit hulpmiddel op een foto te zien.

PIper.jpg

Laatst bewerkt:
Klopt helemaal, zou dit nog te maken zijn ? Het is/was zo'n ontzettend handig hulpmiddel. Kan het niet geprint worden ?

Is het "hulpmiddel" te repareren door b.v. met een verwarmde spelt een klein gaatje in het plastic te smelten en daar de scherpe punt van een spelt in te plaatsen?

Is het "hulpmiddel" te repareren door b.v. met een verwarmde spelt een klein gaatje in het plastic te smelten en daar de scherpe punt van een spelt in te plaatsen?
Heb ik ook aan gedacht, minuscuul gaatje boren , maar hoe precies kan je dat doen ?

Eigenlijk doe ik het zelf gewoon op het oog.

Maar je zou met een schuifmaat de achterlijst kunnen opmeten en deze daarna stellen op de "helft".
Dan voorzichtig met de schuifmaat een krasje maken in de achterlijst.

Deze methode gebruik ik wel heel regelmatig.

Daar is bijvoorbeeld het kruishout voor bedacht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruishout

Maar je zou met een schuifmaat de achterlijst kunnen opmeten en deze daarna stellen op de "helft".
Dan voorzichtig met de schuifmaat een krasje maken in de achterlijst.
Als tie overal dezelfde dikte heeft, bij een taps toelopende achterlijst wordt het prutswerk.
Natuurlijk is dit een beetje overdreven, maar toch.

Printen is niet zo moeilijk, ik zal eens kijken of ik iets kan tekenen.
Ik doe het ook altijd op het oog want ik ben niet zo kritisch maar het is wel handig.

GJ

Dus ff tekenen en ff printen.
Tekenen enkele minuten.
Printen volgens Cura duurt 7 minuten.
Dit is exclusief het uit de stoel opstaan en de printer daadwerkelijk aanzetten.
Hoeveel mm moet er eigenlijk tussen die 2 cilinders zitten.
dingetje op het plaatje is 4mm dik en 20mm en tussen de cilinders 12 mm
dingetje.JPG

Back