Hier nog wat.
Het klopt dat er in Midden/Oost Brabant een "olievlek" ligt van mensen die volgas geven door de stick naar zich toe te trekken. Komt uit de tijd dat de lamme de blinde leidde en iemand heeft toen de theorie toegepast dat als je beide handles naar je toe trok, het model omhoog ging. Nog niet eens zo stom als je verder geen relatie met de grote vliegerij hebt.
Deze mensen die zo vliegen, vliegen er niet minder om, het is maar wat je gewend bent.
Verder is de discussie aardig maar gelijk een beetje zinloos, want (lees ik gelukkig hier vaker) ..NOOIT meer wisselen als je eenmaal aan een systeem gewend bent.
Ik ken slechts twéé mensen die "alle" systemen door elkaar vliegen kunnen, mij is het een raadsel, die kunnen kun hersenen snel omprogrammeren! Ik probeer al jaren aan een pult te wennen en nog steeds lukt dat niet erg (OK, ik ben geen 18 meer...).
Vanwege ruime ervaring in de 1/1 luchtvaart weet ik dat het in eerste instantie moeilijk is om en toestel van rechts uit te vliegen als je het vanuit links geleerd hebt. De gemiddelde sportvlieger moet er niet aan denken alle manouvres voor bvb een examen plotseling van rechts uit te moeten doen. Niet alleen is de oog-handcoordinatie anders maar ook het "plaatje". Crosswind landingen vanaf een andere plaats in de cockpit blijken dan in ene een stuk moeilijker.
Verkeersvliegtuigen mogen alleen vanaf wisselende plekken gevlogen worden als de vlieger tenminste éénmaal per jaar een extra test aflegt voor zijn niet-normale plek.
Het enige nadeel van al deze verschillende systemen binnen één club is dat daardoor het lesgeven beperkt wordt, in mijn club heb ik daardoor weinig leerlingen omdat we met een beperkte groep mode 1 vliegen en de rest met het gas naar zich toe.
Ook kun je mensen met minder ervaring niet helpen met het invliegen van een model of als ze besturingsproblemen hebben en roepen om hulp.