Wie vliegt er op welke MODE

Wie vliegt er op welke MODE???

• Total voters
    186
Harpert zei:
Ik begrijp dat het kiezen van de mode bij vleugelvliegers iets van inhoud heeft. Immers een aantal moet zijn vliegtuig zelf in de lucht gooien.
Bij Helikopter vliegen is deze discussie vrijwel zinloos. Je leert het op een bepaalde manier en.... dat houdt je vast.....
Bij Heli's bestaat een "vrije hand" niet en muggen doodslaan is niet je eerste prioriteit als je met een modelheli aan het vliegen bent.
Ik vlieg gas en roer links (maar wel gas trekkend) en roll en nick rechts....
Persoonlijk denk ik dat het weinig uitmaakt..

Ik ben toevallig rechtshandig, en de stuurbewegingen nick en roll vragen grotere nauwkeurigheid dan gas/pitch en roer. Het zou dus voor een linkshandige een overweging kunnen zijn om Nick en roll met links te bedienen, maar 1 ding is zeker.... je hebt gewoon 2 handen nodig... en alles tegelijk.

Harpert
Ik ben linkshandig en vlieg toch mode 2

Hier nog wat.

Het klopt dat er in Midden/Oost Brabant een "olievlek" ligt van mensen die volgas geven door de stick naar zich toe te trekken. Komt uit de tijd dat de lamme de blinde leidde en iemand heeft toen de theorie toegepast dat als je beide handles naar je toe trok, het model omhoog ging. Nog niet eens zo stom als je verder geen relatie met de grote vliegerij hebt.
Deze mensen die zo vliegen, vliegen er niet minder om, het is maar wat je gewend bent.

Verder is de discussie aardig maar gelijk een beetje zinloos, want (lees ik gelukkig hier vaker) ..NOOIT meer wisselen als je eenmaal aan een systeem gewend bent.

Ik ken slechts twéé mensen die "alle" systemen door elkaar vliegen kunnen, mij is het een raadsel, die kunnen kun hersenen snel omprogrammeren! Ik probeer al jaren aan een pult te wennen en nog steeds lukt dat niet erg (OK, ik ben geen 18 meer...).

Vanwege ruime ervaring in de 1/1 luchtvaart weet ik dat het in eerste instantie moeilijk is om en toestel van rechts uit te vliegen als je het vanuit links geleerd hebt. De gemiddelde sportvlieger moet er niet aan denken alle manouvres voor bvb een examen plotseling van rechts uit te moeten doen. Niet alleen is de oog-handcoordinatie anders maar ook het "plaatje". Crosswind landingen vanaf een andere plaats in de cockpit blijken dan in ene een stuk moeilijker.
Verkeersvliegtuigen mogen alleen vanaf wisselende plekken gevlogen worden als de vlieger tenminste éénmaal per jaar een extra test aflegt voor zijn niet-normale plek.

Het enige nadeel van al deze verschillende systemen binnen één club is dat daardoor het lesgeven beperkt wordt, in mijn club heb ik daardoor weinig leerlingen omdat we met een beperkte groep mode 1 vliegen en de rest met het gas naar zich toe.
Ook kun je mensen met minder ervaring niet helpen met het invliegen van een model of als ze besturingsproblemen hebben en roepen om hulp.

Ten eerste richard, de groeten uit oss terug. En ten tweede, ik sanp het niet helemaal met die modes, heb er verder ook nog nooit iemand over horen praten (ben ook nog maar 14 hè :lol: ) Maar kan iemand mij vertellen welke mode ik bij de futaba 6EXA heb als ik : met de linker knuppel throttle en richtingsroer, en met de rechter knuppel hoogte- en rolroer bedien?

Bij voorbaat dank, Danny Mulders

( en klopt het ook dat je bij een charter de instelhoek van de vleugel moet wijzigen?)

Danny wat jij beschrijft is mode 2.

En wat die charter betrefd, welke motor komt erop?
Natuurlijk het liefste een 4 cc motor, dan hoef je namelijk niets aan te passen. Maar ik denk dat de winkelier en ook enkele clubleden je wel een 6,5 ccm motor hebben aangepraat. Met die 6,5 ccm motor moet je een wig van ongeveer 8 mm dikte onder de achterkant van de vleugel leggen. Maar ja dan wijzig je het vlieggedrag ook een beetje.

Ik vlieg met links gas en richting, en rechts hoogte en rol. Dit omdat ik altijd met mijn linker hand et vliegtuigje opgooi, en zo heb ik dus de belangrijkste stuur functies onder mijn rechter duim, zodat ik goede controle heb op dit moeilijke moment. :P

Back