zo de eerste 2 vluchten met de jet trainer zitten erop
wat een dag (2e kerstdag)
veel crosswind , maar goed we waren nu eenmaal daar op het veld
veel problemen met de kist gehad , sinds de gehele kist een nieuw ontwerp is , wisten we totaal niet hoe de kist zich zou gedragen
na de take off met nogal wat veel drift van links naar rechts (euvel:te zwaar neuswiel , verholpen door de achterwielen wat naar voor te zetten)
na de start ging deze recht op zijn staart staan en was aleen maar net als een heli de bocht om te krijgen , nadat we full flaps gaven duikte hij gelukkig met de neus omlaag
nadat we geland waren een kritische kijk op de instel hoek en zwaarte punt , nadat we zeker wisten dat het het zwaartepunt niet kon zijn werd er gekeken naar de aanvalshoek , deze stond toch netjes op 0,-0,25
stabilo idem -0.57
dit kan toch niet? vreemd gedrag
toch maar eens 2 bierviltjes (tja) achter onder vleugel geplaatst.
2e vlucht stukken beter , nog vreemder: richtings roer stuurde prima
ailerons veel te gevoelig en continu up trekken...
weer geland ( land als een echte charter)
terug naar huis , conclusie turbine stond niet op 0 maar op +1
nu we over nadachten , de maximale druk ligt zo een 1 tot 2 meter achter de kist , dus 1 graad bij de turbine is al gauw zo een 20 tot 30 cm achter het toestel omlaag!
in ieder geval we hebben dus de turbine voorin hoger gezet zodat we wat meer neerwaartse druk krijgen
achter wielen 5 cm naar voren om sneller los te zijn
de turbine hadden we op een maximum van 105000 toeren gezet (ongeveer 6.5 tot 7 kilo)
wat betekende dat we al incl de start zo een 7 minuten erop hadden zitten en de tank nog niet leeg was (2.3 liter)
hier zien jullie een video van het gebeuren
mpeg kwaliteit 14MB Breedband
start eerste vlucht / landing / 2e vlucht
http://209.15.85.5/neelix/turbines/jetslet.mpg
Landing: half flaps , eerste landing van de kist
http://209.15.85.5/neelix/turbines/landing.mpg (sorry zag net pas dat hij er bij de eerste opname niet erbij zat (1.3MB)
voor degene die nog ietsmeer willen zien
er staan nog wat oude opnames van de turboprop testen vorig jaar
met een extra 300S van Great Planes
http://209.15.85.5/neelix/turbines/
binnenkort meer!
grt sandor