wil je eens met een turbine toestel vliegen? dat kan lees!

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Sandor, 27 okt 2003.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Net terug van het rookie treffen en ik moet zeggen het was een mooie dag en we hebben allemaal minstens een vlucht kunnen maken. De mode 2 piloten met de Kangeroo en de mode 1 piloten met de Harpoon en later met de Jetslet 3, en er was zelfs een gelukkige die met de Turbo Raven heeft mogen vliegen.

    Ik zelf heb mogen vliegen met de Kangeroo en ik moet zeggen dit model vliegt erg strak en makkelijk. De snelheid viel reuze mee.

    Verder heb ik een vluchtje gemaakt met mijn Pampa jetje en met mijn Rapster.
     
  2. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Sluit ik mij graag bij aan. Foto:
    [​IMG]
     
  3. toine

    toine

    Lid geworden:
    22 aug 2003
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik kan alleen maar beamen wat Theo en Hans zeggen.
    [​IMG]
    Meer foto's staan (en komen) op mijn eigen forum http://www.airtoi.com/ubb/Forum5/HTML/000174.html.
    moet zodra ik tijd heb, dat toch eens omzetten naar nieuwere software zoals bij dit forum. een bericht met foto's plaatsen is hier toch wat makkelijker. Helemaal met de voorbeeld knop
     
  4. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    Het was inderdaad een zeer geslaagde dag, waar niet alleen het vliegen met een turbine een hoogte punt was maar ook het onderlinge contact tussen formleden en "gastheren" zeer gemoedelijk was.
    Ik heb van vandaag zeker het een en ander opgestoken, en al wil het niet zeggen dat je na een rondje vliegen een jetpiloot bent, het heeft zeker wel de drempel verlaagd, waar ik als proppiloot nogal tegen aankeek.
    Na dat iedereen zijn jet doop gehad had werd de bbq onstoken en ook hier was het prima geregeld, en had iedereen even de tijd om zijn indrukken te verwerken en zijn ervaring met andere te delen.
    Er waren al een aantal leden hard aan het rekenen, omdat het toch goedkoper was als men in de eerste instantie dacht, een model + turbine voor nog geen € 2000,- dat mag toch niet het probleem zijn, toch?
    Langs deze weg wil ik iedereen bedanken die aan deze zeer geslaagde dag heeft meegewerkt, en in het bijzonder Sandor voor het initiatief en het ter beschiking stellen van het materiaal dat het helaas nogal te verduren heeft gehad, en aan Ron voor de persoonlijke begleiding van de club mode 1 vliegers, waarvan ik ook deel uitmaakte en ik de geklukkige was die vandaag met de Turbo Raven mocht vliegen. :D
     
  5. toine

    toine

    Lid geworden:
    22 aug 2003
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Amsterdam
    Sandor zelf leek ook wel tevreden na afloop
    [​IMG]
     
  6. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Toine VETTE bril joh ... 8)

    Is ie niet te donker? Het lijkt of de mijne net een tintje lichter is, of de mijne is al verouderd. :lol:

    Ik kom morgen ook eens een kijkje nemen in Nuth, gooi natuurlijk meteen wat electro jetjes achter in de auto ... :wink:

    Komen er nog meer electro jetjes? :)


    Grtz,
    Emile :p
     
  7. toine

    toine

    Lid geworden:
    22 aug 2003
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Amsterdam
    @Emile

    bril is perfect, Zurich Sunglasses, heb ik al jaren':D
    http://www.zurichusa.com/

    Morgen ben ik er niet bij. Nog een keer op en neer is me wat te ver vanuit Amsterdam.

    Of er nog meer electrojetjes komen weet ik niet, vandaag niet dus (behalve Theo dan).
    Had wel mijn Alpha-jet in de auto liggen, maar niet aan toe gekomen.
    Wel het Nicad pakket daarvan aan de 'meneer van www.tarabat.com ' laten zien voor een alternatief lipoly pakket. Zou op 3S2P 25 A 5000mAh komen a 18 euro per stuk (als ik nou die prijs had gewonnen: voor 150 euro lipo's)

    Had echter geen geld bij me, dus ik kijk nog wel.

    Misschien zijn er morgen meer electrojets.
    In elk geval kun je jou jets dan eens vergelijken qua snelheid.
     
  8. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Tja snelheid ... mijn F16 vliegt nog niet op lipo's he. We wachten wel af of er vandaag meer electro jets op de proppen komen. Iedereen is natuurlijk overgestapt op turbine. :lol:

    Jammer dat JéPé dit weekend niet kan, hij heeft zijn F16 nu op lipo's omgebouwd ... pfff, vlieggewicht ca. 1,4 kg, ca 2 kg thrust of zo en een vliegduur van makkelijk 10 minuten.

    Hopelijk kun je er in Keldonk bij zijn, want daar zal JéPé zeker van de partij zijn.


    Grtz,
    Emile 8)
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Grr.. en ik kan er helaaas niet bij zijn..
    Nog eens een datum prikken Sandor?
     
  10. Yves

    Yves

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Zwijndrecht (België)
  11. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Instructies voor de start:

    Instructeur: Ron

    Ernst, Modelvliegclub Woerden
    [​IMG]
    Jeroen, Modelvliegclub De Vier Poorten, Montfoort
    [​IMG]
     
  12. nou, ik heb zaterdag ook mijn eerste ervaring gehad met jetvliegen en het was..............[font=Arial, sans-serif][/font]GEWELDIG!!!!!!!!!!!
    het stuurt heel strak en in de lucht vliegt het gewoon geweldig(deze woorden uit de mond van een beginner :) ) het landen en opstijgen zal wel wat moeilijker zijn, maar dat hebben we niet geprobeerd
    daarvoor wil in sandor dus ook heel erg bedanken en de rest van de club natuurlijk ook die meegewerkt hebben, het was echt een hele leuke dag

    wat foto's van gister:
    [​IMG]
    Jetslet, was aan het eind van de dag de bodem van los, door een
    noodlanding in een aardappelveld
    [EDIT] is trouwens te koop aangeboden http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9024&highlight=
    [​IMG]
    Turbo Raven en Kangaroo

    Paar opmerkelijke Toestellen van vandaag:
    [​IMG]
    [​IMG]
    F-15 met prachtige cockpit
    [​IMG]
    [​IMG]
    Lijkt me een Swallow met ook weer een prachtige Cockpit
    [​IMG]
    en....nog een jager

    Theo Coenen vliegend:
    [​IMG]

    en Dimitri met mij aan de kabel:
    [​IMG]
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dennis geen F-16 maar een F-15 en die messerschmidt van jou is een Swallow beide van Bert en Dick van de Vecht.

    En je vloog best goed met die Kangaroo, dus nu nog meer kranten en folders rondbrengen zodat je dit ook kan aanschaffen.
     
  14. Sandor

    Sandor Guest

    bedankt allemaal

    voor ons was het ook een leuk maar vermoeiend weekend

    80 liter kersosine zijn erdoor gegaan
    we hebben er zelf ook veel lol aan gehad alleen jammer van het njeuswiel van de harpoon en de Jetslet beide hadden last van storing op kanaal 61 wat resulteerde met een failsafe melding op de regelingen van beide turbines.
    en natuurlijk wat schade maar dat valt allemaal nog wel mee
    het is inmiddels weer gemaakt
    in ieder geval hebben we besloten om er een jaarlijks evenement van te maken
    vreemd genoeg heeft het laatst aangeschafte toestel (gele-kangaroo)
    het beste gepresteerd
    met de handgestarte turbine (Wren) en 2 x 1850 accus en 1 accu voor de turbine (1400 mah)erin heeft dit toestel op een dag maar lieft 14 vluchten gemaakt zonder bij te laden!!!
    de motor had ook nog eens last van een zogenaamde "compressor stall"probleem , er is namelijk een blad licht verbogen hierdoor krijg je een onbalans in de hogere toeren , maar goed we hebben toch besloten om dit het hele weekend maar zo te laten , en hij loopt nog steeds goed

    de zondag was ook zeer leuk
    geen crashes , een paar keer last van wat storing op de 40Mhz band
    op de onze bekende hoeken in de omgeving
    ik hoop in ieder geval dat jullie er iets van opgestoken hebben
    en gezien dat turbine vliegen niet zo heel duur hoeft te zijn
    en het best wel allemaal meevalt wat er zo bij komt kijken
    meestal werken de simpelste dingen het beste
    zoals het met een aansteker starten van een turbine 8)
    in ieder geval tot volgend jaar?

    Groeten

    Ron van uum , Dimitri van brug , Sandor Kruise

    ps: het zou ook leuk zijn om iets te schrijven op ons forum onder jets en turbines voor ron en dimitri
    die lezen niet zo vaak hier.

    www.thermiek58.nl/board/
     
  15. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    @ Sandor
    wat zijn hier de eventule oorzaken van? op ons veld zijn er op de diagonalen ook meer storingen.
    lex
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Met mijn beperkte kennis weet ik dit dan niet echt zeker maar in de meeste gevallen kan dit liggen aan de hoeken die de antennes ten opzichte van elkaar hebben op dat korte moment, of door een afscherming van de ontvanger antenne door enkele metalen onderdelen in het model.
     
  17. FredF

    FredF Guest

    Sandor, Dimitri, Ron en de rest van de crew,

    Promotie van het Turbine (jet) vliegen kan niet beter worden vormgegeven dan afgelopen weekend. 5 minuten (zelf) vliegen met een Jet wekt meer indruk, en geeft een betere impressie hiervan dan er uren over discussiëren.

    De instructeurs gaven je volledig de vrije hand tijdens het vliegen, zonder dat ze na afloop direct naar een sigaret grepen :wink: , terwijl zij geen idee hadden wat voor een ervaring de “Rookies” hebben, en of de manoeuvres van het vliegtuig al dan niet bedoeld zijn.
    Het resultaat is dat je bij de tweede vlucht al een heel goede impressie krijgt over de capaciteit van het vliegtuig.

    Mijn ervaring is dat de jet waar ik mee vloog (gele Kangaroo) zeer goede vliegeigenschappen heeft bij zowel lage als hogere snelheid. De wendbaarheid was ook boven verwachting, bij relatief korte bochten gedraagt het vliegtuig zich heel netjes.

    De verzorging van de Bar en de Barbecue was uitstekend, het weer was goed, en bovendien is het leuk om een aantal Forumleden te ontmoeten. Kortom een zeer geslaagd weekend, wat (voor mij) zeker voor herhaling vatbaar is, echter hoop ik dan op de tweede dag mee te vliegen (dus Rookie af ).


    Mvgr, Fred.
     
  18. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Volgens mij heeft hij hem nu onder te koop staan Fred :wink:
     
  19. Sandor

    Sandor Guest

    nee dat is de harpoon
    de kangaroo is er nog voorlopig...
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wel laat (ik ben een week op vakantie geweest) maar ook ik wil het hele team bedanken voor de leuke vliegdag en de prima bbq. Ik heb een beetje geluk bij een ongeluk gehad en met twee verschillende jets gevlogen. Tijdens mijn eerste vlucht met de Harpoon sloeg na drie rondjes de motor af. Ron nam de besturing over maar de Harpoon had helaas nog iets te veel snelheid toen hij landde. Aan het einde van het vliegveld schoot hij het aardappelveld in en beschadigde daarbij het neuswiel. Later heb ik nog even met de Jetsled mogen vliegen. Dat was toch een behoorlijk verschil met de Harpoon. Beide vlogen goed maar de vermogens/gewicht verhouding was bij de Harpoon toch duidelijk beter. Hierdoor had de Jetsled een beetje de neiging om in de bochten door te zakken. Als je dat weet dan kan je daar rekening mee houden dus dat gaf geen grote problemen.
    Ik ben al lange tijd een fan van jets maar helaas is het voor mij tot nu toe nog steeds te duur. Als ik ga vergelijken met een jaar of 12 geleden, toen ik nog bij Fokker werkte, dan verdien ik nu ongeveer 180 euro netto per maand minder. In die 12 jaar is alles ook nog eens duurder geworden. Helaas is zo'n 2000 euro voor mij nog te veel. Maar ik ben wel aan het sparen!
     

Deel Deze Pagina