Wil meer herrie!

• Topicstarter Topicstarter Andries
  • Startdatum Startdatum
ron van sommeren zei:
Barthol1988 vond het nodig om na een aantal opmerkingen toch nog even dom te gaan stangen, tsja ... En Gerard staat bepaald niet bekend om zijn diplomatieke gaven ;)

Thomas, als ik, als onbekende bij jou in de buurt was gaan racen, zou men het wel hinderlijk gevonden hebben, jouw activiteiten worden getolereerd omdat je een buurtgenoot bent: geven en nemen. Daar komt bij dat mensen door dit soort acties denken dat modelvliegtuigen in dezelfde geluidscategorie als RC auto's zitten. Het komt bij ons regelmatig voor dat mensen zeggen dat vliegtuigen weinig geluid maken, "lang niet zoveel als die autootjes bij mij in de straat". Altijd en overal goed gedempt rijden EN niet in een woonwijk rijden. Aangezien het merendeel van de RC rijders geen lid is van een club, zal het een zaak van lange adem zijn om dit voor elkaar te krijgen.

ben ik het mee eens dat je niet ergens in een woonwijk moet gaan rijden. maar het lijkt mij ook dat je uit je auto geluid wil horen komen.

@Andries
Wel geluid echter geen herrie.

@Bartol1988
Tuurlijk niet stoppen en je spullen wegdoen. Maar wel goed overwegen wat je doet (en zegt).

maar dr is herrie en herrie . je kan bedoelen een mooi hard en duidelijk geluid en je hebt zo'n pokke herrie dat je zere oren ervan krijgt en dat iis niet meer leuk

groeten andries

Af en toe vraag ik mij af hoe het werkelijk zit met het geluid....

Vanuit de EFRA zijn we (1:8 circuit) verbonden aan een Inlaat demper en een 3-kamer uitlaat met een keurmerk van de EFRA en ook nog eens de regel dat we niet meer dan 82dB herrie mogen maken. Het kromme in dit verhaal is dat je ondanks de EFRA goedgekeurde spullen met regelmaat boven die 82dB komt en geen hond hier in Nederland kan inzien dat deze 2 regels samen niet op gaan.

Waarom zo hameren op het geluid ?
Tuurlijk zijn er circuits in de buurt van een woonwijk maar ook heel veel op industriegebied of langs een snelweg. Het argument is dat er binnen Europa nogal wat circuits gesloten zijn vanwege het geluid maar dat lijkt overdreven. Tot zover echt bekend is er 1 circuit gesloten voor het geluid en dat was vanwege het geluid van de omroepinstallatie omdat die wat hoger het geluid maakt dan de laag bij de grond rijdende auto's. De rest van de circuits zijn gesloten venwege een verandering in een bestemmingsplan.

Dan kijkend naar Off-road. Deze jongens rijden met normale filters en een "ouderwetse" 2-kamer uitlaat. Nog leuker om te weten is dat het off-road circuit in Purmerent dicht tegen een woonwijk aan ligt.....

1 ding weet ik wel, Serpent heeft een hele goede inkomsten gehad met de verplichting van de INS-BOX omdat ze toen de enige waren die dat maakte en regeltechnisch had dat weer niet gemogen omdat een verplichting van een product van 1 merk niet zomaar kan in een open klasse...

toen m'n brandstof wagentje nog reed deed tijdens de exame periode heel lange slang op de uitlaat. Kwam amper geluid uit. Was tegek en ook eens iets anders. Maar als da goed was voor de motor weet k niet. in ieder geval veel tegendruk denk k

ik ben ook nu opzoek naar onderdelen om meer tegendruk te krijgen en hoe ik dat het beste kan doen. moet wel mooi zijn

Er zijn zo van die lieden die het nodig vinden anders te doen dan anderen. Dat zie ik ook hier op straat, waar er enkelen zijn met een scooter waarvan de motor is opgevoerd, de wettelijke verlichting niet aan de gestelde eisen voldoet en een uitlaat hebben die meer lawaai maakt dan is toegestaan. In het verkeer is dit gewoon onverantwoord en soms ook nog gevaarlijk. In de model wereld zijn er ook eisen aangaande het geluid en de veiligheid met name voor modelvliegers. De reactie van: het is altijd goed gegaan dus is het veilig gaat gewoon niet op, want het hoeft maar één keer fout te gaan en je hebt een probleem. Er hoeft maar één persoon te zijn die ergens aan de bel trekt en het is voor altijd verziekt voor de anderen welke zich wel aan de regels hebben gehouden. Wij hebben een prachtige locatie voor onze modelboten waar uitsluitend met schaalmodellen word gevaren en zeilboten. Eens was er iemand met een lawaaierige speedboot op het water geweest en gelijk werd er de regel ingesteld dat er niet mag worden gevaren met vebrandingsmotoren. Hier begon voor mij een probleem, omdat ik al meer dan 40 jaar uitsluitend schaalmodellen heb met een verbrandingsmotor. Deze zijn echter zo stil dat zelfs sommige electro aangedreven modellen meer geluid produceren dan de mijne! Hierbij is zelfs nog een rel ontstaan met het bestuur van de club, waarna ik na 25 jaar lidmaatschap ben opgestapt en meer dan 8 jaar ben weggeweest. Verleden jaar is de kwestie alsnog weer recht gezet en ben ik weer lid geworden, met de aantekening dat ik niet meer zou mogen varen als er mensen zouden klagen. Dit is uiteraard nog niet gebeurd omdat de reacties over het algemeen zeer positief zijn. Hiermee wil ik dus alleen aangeven dat een ondoordachte actie van een enkeling zéér grote gevolgen kan hebben voor anderen.

Groetjes Hans.

Vandaag tijdens chemie waren we over methanol bezig en natuurlijk ik met een trot voorbeeld van mijn eigen RC'tje en direct d8 de leerkracht al aan die kleine autookes met dat snerpend hoog lawaai :roll:

Nu weet ik wat jullie allemaal bedoelen...

Iedereen heeft andere mening over lawaai en geluid.
Maar wat je ook doet er zijn alltijd mensen die wel ergens over klagen, ik heb zelf al meegemaakt dat een vrouw rond 45 jaar, die met een waterpistool 8ter mijn elektro auto aan liep, zeg nu zelf hier komt toch weinig geluid uit, dus sommige die vinden het minste geluid al irritant.
En als je er zelf al iets aan doe om ergens te gaan rijden ( of wat dan ook ) b.v naar een plek gaan buiten stad of dorp dan is dat toch wel genoegt lijkt mij.

Ik heb niet het hele draadje doorgelezen.
Maar wij doen met model vliegen er alles aan om een vliegtuig stil te krijgen.
Het koste bij mijn Husky 450 euro alleen om hem stil te krijgen.
En jullie willen herrie maken?
Let wel als er mensen gaan klagen ben je te laat.

Als je veel herrie wil maken, bedenk dan ook dat je een ander zijn hobby, kapot kan maken.
Het levert vaak nog niet eens meer vermogen op dus kijk uit met wat je doe.
De vliegtuigen hebben vroeger ook veel herrie gemaakt, en we zijn er al zo'n 15 a 20 jaar mee bezig, om dat imago weg te poetsen van, vliegtuigen maaken herrie.

Je had inderdaad beter even het hele draadje door kunnen lezen Bertus, er zijn al een paar collegavliegers je voorgegaan, de boodschap was overduidelijk inmiddels, de autojongens zorgen te snel voor een slecht imago voor de vliegtuigjongens zonder er bij na te denken, we begrijpen het.

Het is heel simpel, heb je een standaard uitlaat, vervang die dan door een reso pijp. Meer geluid, meer vermogen, wat wil je nog meer. Nog meer herrie willen gaat ten koste van het vermogen, al haal je alleen het "tuutje" maar van de reso pijp af. Daar kan iedereen wel bijdehand over gaan doen maar het is een feit, verdiep je maar eens in deze materie dan kom je het vanzelf wel tegen.

En daarmee is naar mijn mening wel genoeg gezegd over dit onderwerp.

Maar laten we wel duidelijk stellen dat of je nu met auto rijd of dat je met vliegtuig rijd dat er in bijde toch geluid zit, en het is dus niet zo dat.
De auto rijders het verpesten voor de model vliegers.

Oei Tim, dat soort dingen moet je alleen denken en niet roepen op het forum 8) . Ik hoor de vliegtuigjongens al aan komen rennen. Feit is natuurlijk dat vliegtuigen zo stil mogelijk zijn en dat autojongens daar vaak iets minder strikt in zijn.. Pfeeww, net op tijd :wink:

Wat zitten jullie nu te zeveren over vermogengewin en geluid. Alsof meer pokke herrie je auto 100 km/u meer zal doen lopen of zo, tenzij je dag in dag uit aan competitie doet natuurlijk :twisted:

Als iemand een aangepaste resonantiepijp ( die ontworpen is om in ieder gegeven omstandigheid het beste vermogen te leveren) op zijn voertuig zet om er dan gelijk een tuut af te zagen dan moet die mens zich inderdaad dringend gaan verdiepen in die materie.

Jullie hebben één ding niet begrepen geloof ik : dat we allemaal met een zender in onze hand staan ons ding te doen en dat kortzichtige buren en al even kortzichtige groene jongens maar dit gegeven zien als ze je de duvel willen aandoen. In die zin hebben Ron, bertus en Gerard gelijk. En yup, mijn hoofdactiviteit is modelvliegen alhoewel ik ook een modelauto op brandstof heb die lekker rijd zonder overbodige herrie.

Ik vind het soms wel ook een beetje overdreven.
Als wij eens een half uur of een uur onze soms een beetje lawaaierige hobby doen dan beginnen de meeste mensen al te klagen dat ze niet tegen da geluid kunnen, maar als zij dan zo een tering cd van frans bauer keihard zetten dan hebben wij zeker niets te klagen ????? :x
En het gras maaien (elektro of benzine) maakt nog steeds meer lawaai dan de meeste model auto's, vliegtuigen, boten,...
En dan nog maar stilzwijgen over die ventjes met hun scootertjes die er een vreselijk lawaaierige pijp op hebben zitten om 5km/h sneller te gaan :showass: :evil:

Ik weet er alles van ik woon 20 meter naast een snelweg.
Dus ik heb veel herrie te verdragen.
Maar zo zit het hier in Nederland in elkaar.
Maar dat is met alles zo.
Zo werken ze in de Haag 26000 arsiezoekers het land uit en 2200 polen erin.
Niemand snapt iets van de regering,maar het gaat gewoon door.
Ik wordt er iook moe van,maar het is niet anders.
Bij een rustige modelbouw hobby mag niets en bij voetbal mag je alles slopen.
Maar laten we proberen onze hobby rustig te houden, wij zijn met veel te weinig om een keiharde vuist te maken.
helaas. :cry:

Je slaat de spijker op zijn kop Blackfox

Ik ben het helemaal met je eens, Iedereen wil wel eens hard geluid maken :) (Wat eigenlijk niet mag :lol: )

Ik heb wat pylon filmpjes gedowned maar als die lui daar met oorkleppen op staan moeten de vliegers eerst eens bij hun zelf gaan kijken :lol:

Maar ik snap het ook niet, toen ik voor het eerst op Rucphen ging rijden mocht je na 21:00 geen herrie maken. Naast het circuit op de vollybalvelden was er iets groots aan de hand en daar stonden de radio's volop te bulderen tot laat in de nacht. En als je dacht dat het rustig was begon er ergens een houseparty waarbij je je tentje uit trilde.....

Heemstede ook, daar mag je voor 10:00 geen herrie maken en ooit stond daar om 9:00 op het voetbalveld ernaast ook een blaaskapel te rammelen en te toeteren. En het leuke daar is dat alleen een paar illegale woonboten die op 50 meter afstand liggen nu na zoveel jaar een bestaansrecht hebben de enige zijn die volop klagen over het geluid.

En zo kan ik wel veel meer opnoemen......

Roelof ik moet eerlijk zeggen dat ik van pylon racen ook niets snap maar volgens mij zijn de filmpjes in buitenland opgenomen.
Maar ik vind dat als herrie te voorkomen is zonder dat het vermogen verlies opleverd moet je dat doen.
Bij vliegtuigen kan dat tegenwoordig.
Maar met auto's is dat misschien anders met die hoge toerentallen.

Back