Wildvliegen in Twente

hoi

ik heb ook lekker gevlogen en veel gekletst,het was gezellig .
en inderdaad zeker voor herhaling vatbaar .
ook lekker gevlogen met de funcub(voor de 2de keer ),wat een lache ding !
nu heb ik gesproken met iemand ,die had een zwever van staufenbiel die een span had van 4 meter en was elecktra aangedreven ,ingedekte vleugels .
maar nu weer ik het type niet meer .
ik ben al een tijd op zoek naar zo,n soort zwever ,die goed op thermiek zweeft ,en ook waar je hard mee kan vliegen .
of was het deze EPSILON Competition mit HIMAX Motor, 60A Regler, Spinner, Luftschraube | Elektro-Segelflugzeuge | Flugmodelle | Modelle ?????

gr paulus

inflight video

Het valt mij vaak op dat de datum/tijd weergave van de opnames gemaakt met een 'hongkong' camera niet klopt. Toch is het simpel het cameraatje op de juiste datum/tijd te zetten.

Zet de volgende tag als .txt (kladblok tekstbetand) in de root van het miniSD kaartje;

[date]
2010/05/11
14:40:00

Uiteraard na de gegevens te actualiseren! Mijn ervaring betreft de Turnigy van HobbyKing.

wel viel me op dat menigeen met een achterlijk zwaartepunt vlogen (niet veel maar net te veel )
de gene die me nog in het geheugen staan zijn de countryeman (die zal met hooguit 10 tot 15 gram in de neus extra veel beter gaaan ) en de pappilon .

deze mogen beide even een duiktest doen . nu is een zwaartepunt dicht bij het drukpunt wel lekker in de thermiek voor kort draaien met weinig hoogte verlies . maar het vliegen tussen de bellen in is dan wat lastig .het mooie is de grens opzoeken . het progje van arjan is een mooie voor een basis afstelling Aircraft Center of Gravity Calculator ,maar daarna mag je in de lucht exact je zwaartepunt invliegen aangezien dit per profiel verschilt .daarvoor de duiktest .

op een goede hoogte dwars voor langs .vlak aanvliegen in een duik van 45 graden zetten . roeren los ,het toestel moet ideaal zich rustig herstellen uit de duik . minder ideaal is toestel zet de duik door of gaat richting verticaal , direct de duik stoppen en landen ,je zwaarte punt is te achterlijk.
je duik wordt door het toestel afgebroken door snel omhoog te komen en gaat in buitelingen verder . zwaarte punt is te ver naar voren .

tevens bij een paar een propje gehoord die nog wat aandacht verdienen .
zal de volgende keer wel een propbalancer mee nemen .meende de cirrus van hendrik ook te horen dat ie wat minder kan trillen .

is niet betweterig bedoeld ,maar wil gewoon graag helpen

Bedankt voor je tips. Ik ga van de week Arjan's progje en je aangegeven duiktest checken en uitproberen.
Het probleem met mijn Papilion is het smalle neusje, waarin ik de motordomp (buitenloper met ook altijd die draden dichtbij) niet verder kan vergroten. Bij motorloop moet ik dus down drukken en dat lukt me niet altijd even gelijkmatig. Misschien moet ik dan toch maar motorloop en hoogteroer gaan mixen (is eigenlijk ook niet echt een elegante oplossing, maar ja...).
Eenmaal op hoogte en met de motor uit vliegt de Papilion voor mijn gevoel wel lekker stabiel. Neemt niet weg dat ik de duiktest beslist ga uitvoeren.
En geen zorg voor je eventuele "betweterigheid"... Ik aanvaard alle tips en hulp in grote dankbaarheid! :)

Groeten,
Frans Hoppenbrouwer.

Arjan,

Nick is een hele tijd aan het zoeken geweest en heeft uiteindelijk uitgedokterd wat ik nu precies heb. Het schijnt een heel zeldzaam kistje te zijn waar er misschien maar 6 van gemaakt zijn, een Graupner K8b. Nick heeft dit op een of ander forum gelezen.
Het verschil met de ''normale'' K8 zit hem in de kap. Die van mij is niet helemaal doorlopend naar voren toe. Andere K8 zwevers hebben dat wel. Het schijnt dat Graupner de doorlopende kap pas na die uitvoering van mijne heeft ontworpen. Hier een foto van een andere, lijkt exact op mijne :

cub_and_k8b.jpg

Als je goed kijkt zie je aan de voorkant een vlak stuk van de kap, hij heeft dat rood geschilderd. Dan de mijne, lijkt precies dezelfde uitvoering :

Foto-P6UCPKFN.jpg

Ik wil er nog eens verder induiken maar als het inderdaad zo is dan heb ik wel een heeel apart kistje gescoord :-).

Graag jou en andere meningen...

Groeten,

Paul.

Het is net andersom, de eerste Ka-8 had de kleine kap. Zie 20081010_0488
De Ka-8B en C hebben de grotere kap, waarbij de C het wiel verder naar voren heeft zitten, een langere neus heeft en de grote schaats voor het wiel mist.

Het zou best kunnen dat je een model van de eerste Ka-8 hebt. Ik heb alleen het idee dat dan de rompvorm en de vleugels niet erg schaal zijn.

Het is net andersom, de eerste Ka-8 had de kleine kap. Zie 20081010_0488
De Ka-8B en C hebben de grotere kap, waarbij de C het wiel verder naar voren heeft zitten, een langere neus heeft en de grote schaats voor het wiel mist.

Het zou best kunnen dat je een model van de eerste Ka-8 hebt. Ik heb alleen het idee dat dan de rompvorm en de vleugels niet erg schaal zijn.

Volgens mij is het niet andersom, ik heb er juist een met een kleine kap. Die van mij is daardoor ouder dan de latere versie met de grote, doorlopende kap. Of zit ik nu weer verkeerd ???

Het kan wel zo zijn dat ie niet erg schaal is, hij is volgens mij wel helemaal origineel Graupner.

Mooie foto's trouwens van die grote K8, het blijven erg mooie toestellen :-).

Groeten,

Paul.

Het type zoals ik heb is de B, wat jij hebt is inderdaad ouder maar dus de voorloper van de B...ofwel gewoon Ka-8 :-)

Ja ja, daar zijn ze dan! Het is misschien geen Bart Doets kwaliteit maar toch leuk:p Een filmpje gaat nog even duren, daar zit wat tijd in. Enjoy:

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full

Groeten Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
mag ik hier bij de meute van het vgg uitnodigen op het herfstfeest op de mvc in elten op 24 september .
een lijntje leggen is geen optie ivm andere vliegers ,maar alles wat gesleept of met electro omhoog kan is welkom (klitterband slepen is dan ook altijd mogelijk)

er is 220 en 12volt voorziening . de vrouwen zorgen op onze club voor kuchen .

zou zeggen kom langs voor een gezellig middagje vliegen met het geen je hebt (ook non vintage ).

ik zal er nog en draad je bij openen

Het type zoals ik heb is de B, wat jij hebt is inderdaad ouder maar dus de voorloper van de B...ofwel gewoon Ka-8 :-)

Helemaal goed Arjan, zijn we daar dus uit :p!
Ik weet niet of ik hem dit seizoen nog vliegend krijg.. Ik denk dat ik er maar een winterproject van maak samen met de Mini Nimbus. Heb ik er volgend jaar 2 mooie vintage kissies bij ;-).
In neem de kleurstelling van de grote kist in jou link, eenvoudig maar errug mooi :D.

Strakke foto's Rick !

Groeten,

Paul.

Ik heb de laatste filmpjes toch weer terug. Als het goed is is nu een ieder zijn zwever in beeld geweest:

Eergister met mijn Twinstar en TR800 Camera aan het vliegen geweest,
bij thuiskomst bleek er ook nog een filmpje op te staan van het wildvlieg festijn in Twente.
't is niet veel, amper 2 minuten, maar alles is beter dan niets.

Op naar de volgende meeting :)

Back