Willem Barentsz - Kolderstok

En dicht! Nu nog schuren....
5B5C320C-C612-457D-A413-89FCAF089E43.jpeg

Raden jullie schuren met de schotelschuurmachine af vwb de romp?

Ik heb zelf het idee dat op langzame toeren en de schotel horizontaal het juist prima zou kunnen werken?

Ik zou het met de hand doen, machinaal schuren gaat best heel erg snel en je heb er geen zicht op. gewoon lekker kalm aan met het handje. :D (zelf ooit door schade en schande wijs geworden proxxon met een schuurschijfje) :P

Geen idee wat je met schuurpapier op een plankje moet doen op een ronde romp. Ik schuur met het grofste 120 en het fijnste naar keuze van hout. Maar zeker niet machinaal. Daarnaast geeft dit dwarse machinale groefjes.

Laatst bewerkt:
Ik zou zeker geen schotelschuurmachine gebruiken voor de romp.
Naast de hiervoor aangehaalde nadelen, denk nog aan het volgende:
- de schuurschijf is meestal op de schotel bevestigd met een zelfklevende laag, je kan dus niet zomaar even van korrel wisselen, en de gebruikte korrel is meestal eerder grof, met verhoogd risico op het schuren van platte kanten.
- schuren van holle vlakken is niet mogelijk.
- geen goed zicht op het raakvlak van schuurpapier en romp.

Als je toch machinaal wil schuren, bijvoorbeeld omdat je romp toch een behoorlijke afmeting heeft, zou ik een schuurmachine gebruiken die je in de hand hebt en met vloeiende bewegingen over de romp gaan.
Bij deze machines is het schuurblad gewoonlijk met velcro bevestigd, wat een vlotte wissel tussen korrels mogelijk maakt.

Veel schuurplezier.

O ja, nog een tip: hoe weet je als het werkstuk glad genoeg geschuurd is? Je neemt een (oude) panty van je wederhelft (of van jezelf) en wrijft ermee over de romp. als er geen "ladders" in zitten is het glad genoeg. :)

Back