wing of glider

Goedenavond. Ik vlieg al tijd met multirotors, dji f550 en laatst de walkera h500 tali aangeschaft. Erg mooi en leuk, maar wil ik toch verder vliegen met echt goede fpv gear(rond de 10 km). Nu lijkt me een wing of een vliegtuig daar idealer voor.
Nu heb ik een aantal vragen. De besturing, ik neem aan de ezuhf erg goed is voor long range. Welke zender en module kan ik het beste daarvoor gaan gebruiken. Als ik video op 2,4 ghz neem zou ik daar dan rond de 10 km mee kunnen halen, met goede antenne (welke aan te raden?) en eventueel antennetracker erbij. En welk vliegtuig of wing is geschikt kwa vliegtijden en fpv gear om die afstanden te kunnen halen?

Met een Easy Star vlieg je al makkelijk 10 km heen en terug. ( een 5800 mAh lipo brengt een actieradius van een km of 30).
En ja een 5800 gaat precies in de neus van de oude vertrouwde Easy Star en ook het gewicht is geen probleem. ( servos gaan in de staart en RC/UHF ontvanger halverwege de staartboom... zomaar om een indruk te geven.. zwaartepunt).

Natuurlijk kan alles beter, verder, sneller.. maar een gewoon ongecompliceerd/goedkoop kistje zoals een Easy Star is zeker voor een FPV beginner een prima " FPV ervaring opdoen" kistje.

En elke kist (zelfs een zg FPV kist) moet je verder naar behoefte optimaliseren .. standaard is vaak niet voldoende FPV waardig.

Inzake de gestelde 10 km video afstand..
Met video op 5.8 lukt dit goed, op 2.4 makkelijk en 1.2 nog makkelijker.
Alles hangt af van de antennes. Met name die op de ontvanger.
Richtantennes (high gain), wel of niet op een tracker, is dan een vereiste.
Immersion spul (5.8 en 2.4) is vaak gebruikt vanwege stabiliteit, performance en onderlinge connectivity en uitbreidingsmogelijkheden.

Een OSD die tevens de telemetry en GPS info zichtbaar maakt, maar ook doorgeeft via de video zender (audiokanaal), via de video ontvanger naar een eventuele tracker en/of Mobiel app. om de kist real life te tracken.

EzUHF heb je zowel als module, als los kastje, welke je achterop of via kabel op je leraar/leerling poort aansluit. (kan je desnoods de UHFzender op een paal zetten).

Het klinkt echter allemaal makkelijk, maar zomaar de (beste) FPV spullen in een kistje bouwen en afstanden maken, gaat meestal niet direct lukken.
De bedrading (met name groundlussen), goede motor en ESC ( en vooral de bedrading ervan) zijn zeer belangrijke factoren, in relatie tot een storingsvrij beeld.

Evenals de positionering.. scheiding/afstand tussen RC ontvanger ( geldt ook voor UHF) en gekozen video zender/antenne.

Een nette cleane setup werkt vaak het beste.

Probeer op 1.2 GHz, de 500 mW als richtlijn aan te houden inzake maximaal zend vermogen.
Voor 5.8 en 2.4 ligt dit rond de 600 a 700 mW, als de meest populaire.

FPV is wat dat betreft met als PVV: minder..minder..

Maar ook bij UHF.. rond de 200mW is ruim voldoende .. Immers je hebt dan nog een O-Shit switch.
Ook hier.. teveel power heb je alleen maar last van.

Koop dus geen 1 Watt zenders die volop door de chinezen worden aangeprezen.
Het vermogen is sowieso een issue (wetgeving).. mooist is als je onder de 25 a 50 mW weet te blijven.
Ook daarmee kan je behoorlijk afstanden halen. (ook weer vanwege de gekozen antennes).

Vooral veel lezen, lezen en lezen.. en als het kan een FPV meet bezoeken.
Daar worden vaak de fijne kneepjes getoond/uitgelegd, waardoor je in de gaten gaat krijgen waar de belangrijke elementen aan de orde zijn, die het mogelijk maken om op een veilige, betrouwbare manier te FPV-en.
En daar hoef je natuurlijk geen km's voor weg te vliegen.
(afstand doe je meestal maar een enkele x.. om het gewoon eens mee te maken).
Maar genieten boven je vliegveld en af en toe een thermiekje meepakken is eigenlijk nog veel meer kikken.
Als zender kan ik je de Taranis aanbevelen. Heeft mogelijkheid voor EzUHF module en externe EzUHF.
Deze Taranis is niet duur en intussen en heeft inmiddels een wereldwijd enthousiast gebruikers-publiek.

Maar in feite is elke veel voorkomende RC zender goed. Wel aandacht inzake de Spectrum... hetgeen overigens ook een erge goede zender is, maar die bij gebruik van een UHF soms ( dus niet altijd...) problemen kan gaan vertonen vanwege het feit dat deze slecht tegen inkomend Hoog Frequent kan. (dus in dit geval van de UHF)
(wat je sowieso bij normaal RC gebruik niet tegenkomt).

Maar leuk, dat je dit uitdagend deel van de modelbouw hobbie wilt aangaan.
Je leert er super veel van, maar hou het voornamelijk veilig en beheerst.. niemand mag overlast ervaren.

Laatst bewerkt:
zo das een mooie uitleg!!,thanks!!!!.Ga me zeker eens verdiepen in de easystar, klinkt erg goed namelijk. Wil uiteindelijk met een richtantenne en een tracker werken. Begin eerst met de besturing aan te schaffen en de ezuhf zender en ontvanger. En dus video zou ik het beste op de 1,2 kunnen nemen en ong 500 mw moet genoeg zijn. Ik ga er eens mee bezig lekker knutselen dit najaar

easystar 2 vloog ik ruim 2 uur op een 4000Ma 3s accu.

ik heb een wing (fpv49 eigenbouw) die op dezelfde accu na 20 min ter aarde komt.

voor grote afstanden dus beter geen wing maar inderdaad de easystar

beetje racen en stunten is een wing echt vet.

easystar 2 vloog ik ruim 2 uur op een 4000Ma 3s accu.

ik heb een wing (fpv49 eigenbouw) die op dezelfde accu na 20 min ter aarde komt.

voor grote afstanden dus beter geen wing maar inderdaad de easystar

beetje racen en stunten is een wing echt vet.

2 uur op 4Ah 3S? Da's wel heel optimistisch.... :confused:

Een wing is efficiencter omdat je geen romp en staart hebt, er is geen "nutteloze" weerstand. Je hebt alleen een vleuger. Aerodynamisch gezien is een wing het meest effectieve platform dat je kunt krijgen.

Als je wing minder lang vliegt dan je EZ* dan heb je of een te lichte accu in je wing, of een inefficiente motor/prop setup, of je zwaartepunt niet goed, of het ding heeft een slecht profiel waardoor de efficientie niet goed is.

Either way, wings zijn efficienter. Period. Je kunt ze wel minder lang laten vliegen, maargoed, die easystar is ook in no-time leeg als je vol gas geeft zullen we maar zeggen.

Overigens moet je kijken naar cruise speed, dus de meest efficiente snelheid. Daarmee kun je de cruise current bepalen en daarmee je maximale vliegtijd (geen hellingzweven of thermiek meegerekend).

Als je 2 uur kunt vliegen op 4Ah dan betekent dat dat je een cruise current hebt van 2Ah, en op 3S is dat ERG laag, zelfs onmogelijk zou ik zeggen. Je ziet op 4S setups vaak dat ze met erg efficiente zwevers op zo'n 5A terecht komen.

En dan nog even meerekenen dat je fpv gear en besturing ook nog zo'n halve ampere trekt... 2 uur zei je? :rolleyes:

Ter vergelijking: mijn lanyu raptor 1600 met 4Ah aan boord vliegt ongeveer drie kwartier, en dat met een losse ontvanger & video accu. En dat is een aardig efficient platform ;)

That being said, een easystar is geen slecht toestel hoor! Alleen als het om efficientie gaat is een wing beter (mits goed gebouwd). Als beginner zou ik echter wel voor de easystar gaan, vliegt leuk, kun je een aardig eind mee komen en kun je je als beginner voorlopig wel mee vermaken ;)

Heb eens 75 min gehaald met mijn 110cm wint op 3s3300
Wel op een mooie dag met hier en daar thermiek.

Grote spanwijdte kleine koorde is denk ik de beste optie.

Die van mij had PW-106

Sommige wings hebben een erg dik profiel wat niet echt in het voordeel werkt.

Om te vliegen is 50Watt/Kg genoeg. Is ongeveer 4A op 3s lipo.
Goed efficiënt vliegtuig misschien nog iets zuiniger.

2 uur is mijn record met de easystar 2. na een drukke dag heerlijk thermiek zoeken en langdurig in de lucht blijven zonder motor. dit uiteraard zonder fpv.

buiten dat denk ik dat een glider de beste keus is om VER te vliegen.

Laatst bewerkt:
Heb eens 75 min gehaald met mijn 110cm wint op 3s3300
Wel op een mooie dag met hier en daar thermiek.

Grote spanwijdte kleine koorde is denk ik de beste optie.

Yep, waarom denk je dat zwevers er zo uit zien? Enige reden dat dat geen "wings" zijn is omdat er ook nog een piloot in moet ;)

Hoe veel weegt je wing? Scheelt ook nog natuurlijk, minder gewicht = lagere stall-speed, minder lift-induced drag en over het algemeen betere performance (wat vliegtijd betreft) ;)

Sommige wings hebben een erg dik profiel wat niet echt in het voordeel werkt.

Zeker waar, maar als je een vergelijkbaar profiel aanneemt zijn wings effectiever (aangenomen alle andere variabelen (indien mogelijk) hetzelfde ;))

Ligt er maar net aan hoe zwaar je EZ* is. Die van mij was volledig beladen met 5Ah bijna 1.5kg, en die trok zo'n 8A ;)

2 uur is mijn record met de easystar 2. na een drukke dag heerlijk thermiek zoeken en langdurig in de lucht blijven zonder motor. dit uiteraard zonder fpv.

Aha! Thermieken, ja, da's een heel ander verhaal natuurlijk ;)

Ken je R. Montiel? 5 uur vliegen op ongeveer 3Ah, alleen maar thermiek, 3Ah op 3S naar de servo's, cam, alle avionics en vtx ;)

Met thermiek kun je in principe de hele dag blijven vliegen als je het goed doet (en een beetje mazzel hebt), maar met een motor aan ga je die 2 uur niet halen denk ik :p

Die ene van 2:20 uur vliegt ook op thermiek:

....But gets me to altitude a lot faster now, so my thermal soaring is longer....

buiten dat denk ik dat een glider de beste keus is om VER te vliegen.

Ik denk dat zoiets als een grote efficiente wing met zonnepanelen erover heen de beste keuze is, maar met een glider kom je ook een heel end. Meneer Montiel (met z'n deftige high-performance Fascination, maar dat ter zijde) kwam wel 100km. En volgens mij draaide ie om omdat ie er genoeg van had, niet omdat ie niet verder kon ;)

Dat is redelijk ruim volgens mij. Mijn record zuinig vliegen staat op 12W@600g, dat is dus 20W/kg. Statisch gemeten dus in de lucht is het nog wat minder.

Er is volgens mij optimum accugewicht dat je mee kunt slepen. Een zwaardere accu betekent niet altijd een langere vluchtduur want je hebt meer lift nodig, dus meer vermogen.

Martin

Dus... Weer wat geleerd. Neem het mee.

Mn vleugeltje zat over de 800 gram meer motor kist dan zwever.
Bedoeling was 130cm maar kon dat niet snijden. Had het idee om er nog tipjes aan te plakken van 10cm maar nooit gedaan. :-)

Voor een motorkist kom je in dat geval meer richting de 50W/kg maar Idd een goed model met laag gewicht en goede zweef eigenschappen zal vast met veel minder vermogen in de lucht kunnen blijven.
De EZ is ook niet echt een aerodynamisch wonder.

Laatst bewerkt:
Dus... Weer wat geleerd. Neem het mee.

Mn vleugeltje zat over de 800 gram meer motor kist dan zwever.
Bedoeling was 130cm maar kon dat niet snijden. Had het idee om er nog stipjes aan te plakken van 10cm maar nooit gedaan. :-)

Voor een motorkist kom je in dat geval meer richting de 50W/kg maar Idd een goed model met laag gewicht en goede zweef eigenschappen zal vast met veel minder vermogen in de lucht kunnen blijven.
De EZ is ook niet echt een aerodynamisch wonder.

ik ben verre van expert en leer steeds meer bij. wellicht was het vergelijken van vliegtijden tussen mijn wing en de EZ toch een appels en peren verhaal. een kleinere wing zal zeker langer vliegen.

EDIT: laat maar :)

Sven, probeer eens te testen wat je wing redt als je 'm op cruise speed laat vliegen (dus net iets boven stall speed zegmaar), de stroom bekijken (dan weet je het vermogen/gewicht) en dan kijken hoe lang ie daadwerkelijk vliegt. En dat dan eens vergelijken met je EZ*, dan durf ik eigenlijk haast te zeggen dat die wing iets vergelijkbaars gaat tonen (aangenomen EZ* ook op cruise speed), ondanks de lagere efficientie van die prop op je wing op die snelheid ;)

Martin, netjes! Dat red ik niet ben ik bang :p
Ik zit op zo'n 6A, da's dus al doodleuk zo'n 70W... Voor een kistje van 1.5kg, dus ik zit net iets onder de 47W/kg. Aangezien dat ook een motorzwever is kan dat nog wel iets beter dus.... :p

Maargoed, vliegt leuk verder, en in die tijd kun je toch een aardig eind komen ;)

Bottomline: EZ* is een leuk toestel en kun je die 10km wel mee vliegen als je het goed doet: cruise vliegtijd van 30 minuten is wel haalbaar, cruise speed van 50km/h, kun je toch 25km vliegen, en als je dan heen-terug gaat is 10km wel te doen.

Ik vlieg zelf ook op 2.4GHz, met een 14dBi patch antenne (beetje overkill, maargoed ;)) kan ik 15km redden. Dus zo'n afstand is wel haalbaar ;)

That being said, vind er weinig aan. Motor aan, naar 500m oid klimmen en aan één stuk recht uit. Gaat snel vervelen hoor ;)

heel langzaam vliegen met die wing dat lukt best redelijk. zal hem eens helemaal leeg vliegen op die manier. (leeg is dan als de bat checker gaat zeuren) en daarvan de tijd opnemen.

begrijp ik je dan goed dat je zegt dat de EZ gevlogen op dezelfde manier een soortgelijke tijd gaat neerzetten? of ga ik dan voorbij aan een rekensommetje?

wing zojuist even gewogen die komt op 830 gram EZ zit op 550 gram.

Geladen capaciteit terug rekenen als referentie is beter voor je accu ;-).
Beetje laad verlies heb je Altijd maar verwaarloos dat maar.

Dus bv 4000mAh accu.
3000 weer geladen na 1 uur vliegen dan heb je 3A gemiddeld verbruikt in een uur.

Laatst bewerkt:
Back