Wingbird Micro ornithopter R/C

Discussie in 'Ornithopters' gestart door Korobelnik, 12 jan 2006.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Stuurt bij jouw beter dan bij mij zie ik?

    De mijne heeft de neiging om of links of rechtsom te willen blijven gaan.
     
  2. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Bedoel je dat hij blijft doorgaan naar links als je naar links hebt gestuurd en naar rechts als je naar rechts hebt gestuurd?
    Misschien wat meer V-stelling in de staart geven. Voldoende uitslag van de roertjes?
     
  3. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Een filmpje buiten gemaakt van de Wingbird in actie, valt niet mee zonder cameraman :?
    Het was al een beetje aan de late kant, 20:30u, dus het begon al te schemeren, op de pc later de helderheid wat bijgewerkt om toch nog wat te zien, dat gaat helaas wel ten koste van de scherpte :|
    Je ziet de Wingbird steeds laag voorbij vliegen, dat is niet omdat ie niet wil klimmen, maar omdat ik hem steeds in het beeld van de camera (vast opgesteld op statief) probeer te laten vliegen 8O
    video: http://airtoimedia.nl/web/upload/fbk/Wingbird_experiments_fbk_VCD.mpg
     
  4. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Geen ornivliegweer de laatste week :(
    Dus maar eens wat geexperimenteerd met een andere Wingbird staart. Ik heb nu iets gefabriceerd van 1mm koolstofstaaf en Icarex doek. De aansturing gaat ongeveer op dezelfde manier als mijn V-mix systeem op de Eagle, echter net iets anders :wink:
    Ik wilde liever niet de servo's verplaatsen omdat ik nog niet zeker weet of deze staartaansturing op de Wingbird wel gaat werken. De servo's zitten dus op de originele plaats, maar toch werken ze nu als V-staart gemixed.
    Nu maar weer geduldig afwachten op geschikt weer om het te testen :wink:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
  6. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Vanavond eindelijk kunnen testen, na 9 uur was het nagenoeg windstil :)
    Een half uur de tijd om wat proeven uit te voeren voordat het echt donker is. Konklusie: stuurt slecht met de nieuwe staart, de Wingbird is een rare vogel, de meest gebruikte ornistaart stuurt hier niet goed, ik ga verder uitzoeken waarom......................................
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Frank, is op dit moment de conclusie dat de originele staart het beste werkt?
     
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Die stuurt ook niet lekker, getuige af en toe mijn poging tot vocal control (ben je bij geweest)
    "Bocht om kreng!"

    Hoor van Jan Bakker dat de de staart met een plattere hoek beter zou reageren.

    Fbk, misschien weer eens bezig met de lengte van de stangetjes?
     
  9. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Met de originele staart is mijn exemplaar goed bestuurbaar, zie de filmpjes waar ie binnen en buiten vliegt.
    binnen: http://airtoimedia.nl/web/upload/fbk/Wingbird_FBK_Nijmegen_april2007.mpg
    en buiten: http://airtoimedia.nl/web/upload/fbk/Wingbird_experiments_fbk_VCD.mpg
    Wel heb ik het zwaartepunt wat naar voren verplaatst en de instelhoek iets groter, omdat ik vond dat ie erg "zwabberde", dat was daarna een stuk beter.

    Ik geef het nog niet op met de nieuwe staart, nu reageert ie daarmee slecht op L/R sturen, hier ook maar eens experimenteren met het zwaartepunt en instelhoek.
    De lengte van de aandrijfstangetjes is wel in orde volgens mij, hij heeft een mooie gemiddelde Vstelling.
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Vanavond een prima vlucht met de nieuwe staart gemaakt :D
    Hij stuurt nu goed, de oplossing was om het zwaartepunt nog verder naar voren te brengen en de staart nog meer instelhoek te geven.
     
  11. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    De Wingbird vliegt nog steeds, zowel binnen als buiten, afgelopen zondag nog in Alphen indoor, buiten als er weinig wind is, max windkracht 2.
    De bronzen lagertjes in de krukstangen hebben het wel zwaar te verduren, er komt steeds meer speling in :(
    Ik ga nu een tweede Wingbird bouwen, met een andere motor met wat minder Kv en ik heb weer een andere staart in gedachten.
    Het is en blijft een heel leuk klein ornit'je :D
     
  12. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    Inmiddels heb ik de tweede Wingbird aan het vliegen, al diverse staartvarianten getest en de laatste test is de beste!
    Gebruik hierin een Feigao 1208429L motortje van 5166kv, deze heeft 1 winding meer dan in mijn Wingbird 1 (my first Wingbird ;)).
    Ik vind dit voor de Wingbird een optimaal motortje in combinatie met een Fullriver 2S1P 250mAh Lipo'tje van slechts 14gram! Totaal vlieggewicht is dan 99gram.
    Vliegtijd ca. 8 minuten, dus ongeveer 7.5C belasting voor het Lipo'tje, heel netjes dus.
    Zal binnenkort wat foto's plaatsen van Wingbird 2 :zon:
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2008
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.860
    Locatie:
    Nijmegen
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2008

Deel Deze Pagina