winglets zelf bouwen

hoi,

ik heb besloten dat mijn ASW27 winglets moet krijgen, en ik wou ze zelf gaan maken.

het begint natuurlijk met een soort tekening, zodat ik ze op schaal kan maken. helaas heb ik nog niet echt duidelijk wat nou de maten zijn. als er iemand is (die zijn er) die een ASW27 met winglets heeft, zou die dan wat foto's van deze kunnen maken. bij voorkeur met cm er naast zodat ik de verhoudingen kan overnemen.

zelf denk ik wel iets van de werking van winglets te weten, maar hoe het allemaal precies zit weet ik niet, ik zou dan ook heel erg blij zijn als iemand mij er veel over kan vertellen of een adres weet waar ik er info over kan vinden. misschien zelfs bijbehorende formules ed. daar de vorm al vast licht (schaalmodel) ben ik vooral nieuwschierig naar profielen en instelhoeken.

zelf al even gekeken naar de constructie:
eerst de oude tip er af zagen
100_5960.JPG


en dan van wat slechte plaatjes een winglet gemaakt. de maten kloppen hier zeker niet.
100_5961.JPG


ik hoor van jullie

Groeten Halmar
 
http://www.sailplanes.com/winglet.htm
http://www.mandhsoaring.com/articles/Winglet_Design.pdf
http://www.soaridaho.com/Schreder/Technical/Winglets/Masak.htm
http://www.cb-roter-baron.de/winglets.html
http://www.aerodesign.de/aero/randbogen.htm

http://www.alexander-schleicher.de/englisch/produkte/asw27/e_asw27_ansicht.htm
Volgens mij zijn de winglets van de 28 hetzelfde als van de 27:
asw28-03.jpg

Helemaal op schaal krijg je het allemaal toch niet, kan me niet voorstellen dat de vleugels van je model dezelfde slankheid hebben als die van de 'echte' ASW27.

Succes!
groetjes,
Bart
 
ik vlieg met de asw 27 van multiples ( de 2m versie ) met winglets op, ook vlieg ik met verschillende modellen met winglets
 
ik denk dat ik het model van de winglet nu wat beter te pakken heb:

DSCN1449.JPG


met name de overgang van vleugel naar winglet verdient nog wat aandacht, maar deze zal ook nog wat veranderen door het profiel van de winglets.

uit de informatie die Berrie mij toegezonden heeft heb ik het volgende profiel gehaald wat ik nu denk te gaan gebruiken.

HQ-winglet.jpg


het profiel heel precies namaken zal wel moeilijk worden daar de koorde van de winglet op zijn grootst 5cm is.

wat denken jullie over de hoek van de winglet. heb ze nu onderaan op 0graden getekend, dus parrallel aan de vliegrichting. bovenaan heb ik ze 3 graden naar buiten staan.

tot zover voor nu,

Groeten Halmar
 
kan je die winglets van de ASW28 bij Thermofluegel bestellen? volgens mij is dat net zo duur.
 
Halmar zei:
ik
wat denken jullie over de hoek van de winglet. heb ze nu onderaan op 0graden getekend, dus parrallel aan de vliegrichting. bovenaan heb ik ze 3 graden naar buiten staan.

Helmut Quabeck verteld precies onder welke hoeken de winglet moet staan in het artikel wat ik je toezond! Het staat ergens in deel 2
 
hoi halmar
zou er veel verschil zitten tussen die van de asw 28?
ik heb namelijk een asw 28 met winglets (4 mtr)
ik kan er evt foto s van posten met maten
groeten gertjan
 
Berrie zei:
Helmut Quabeck verteld precies onder welke hoeken de winglet moet staan in het artikel wat ik je toezond! Het staat ergens in deel 2
heb het artikel nu bijna helemaal doorgenomen...
hij geeft op pagina 4 idd een richting om mee te beginnen, 2 graden onderaan, en deze zou nagenoeg gelijk kunnen blijven over de lengte van de winglet. een precieze re hoek moet middels testen gevonden worden :?

een probleem wat ik ook gevonden heb is dat mijn winglet zo smal zou worden dat ik met erg lage Re getallen uit kom, aan het uitend zelf zo laag dat de stroming loslaat waardoor dit deel van de winglet geen zin meer heeft. als het een beetje mee zit moet het nog mogelijk zijn om het thermieken wat te stabiliseren en de rolroerwerking bij lage snelheden verbeteren.

Groeten Halmar
 
Halmar zei:
als het een beetje mee zit moet het nog mogelijk zijn om het thermieken wat te stabiliseren en de rolroerwerking bij lage snelheden verbeteren.

Ik zal vanavond thuis ff kijken hoe het zat.

Ik was van plan, maar daar ben ik nu weer vanaf gestapt, om ook winglets volgens dit artikel te bouwen voor mijn bouwproject:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=37095&start=0

Als jij nu ff doorbouwt kan ik gebruik maken van jouw ervaringen om ze wellicht toch nog toe passen :!: :wink:
 
Halmar zei:
warom nu niet meer? bij zo'n eigen ontwerp kun je joust nog een werkende winglet ontwerpen.


Tja, keuze maken valt niet altijd mee! Eerst was ik enthousiast en vast van plan winglets te maken. Maar als je om je heen kijkt naar dergelijke zwevers zie je er geen een met winglets. En dat is natuurlijk ook niet voor niets. Want de jongens die Pike's, Starlight's etc. bouwen zijn ook niet gek. Als er een voordeel in gezeten zou hebben (zonder een groot nadeel te creeren) waren winglets vast snel gemeengoed geworden in de thermiekelarij. Ook vondt ik Helmut Quebeck erg kort door de bocht met zijn oordeel over de toepassing voor F3J/B toepassingen. Als je zijn eigen ontwerpen bekijkt heeft hij ze ook nooit toegepast. Daarnaast heb ik mensen gesproken die winglets als nadeel ervaren hebben bij winderig weer. Het schijnt moeilijker zijn om te steken. Ik heb dus bakzeil gehaald en besloten maar geen winglets op mijn zwever te zetten. Tja, ze zitten ook in de weg bij transport.... Dat heeft de doorslag gegeven.
 
Halmar,

toevallig heeft mijn vader een 1:1 Asw-27. Hij staat hier momenteel nog bij ons in de "lange garage" om de mylarband te vervangen. Ik kan alsje wil zeer gedetaileerde foto's geven van de winglet. Of hebje al genoeg materiaal?
 
voorlopig heb ik genoeg fotomateriaal om de winglets na te bouwen, als ik nog details zoek zal ik wel contakt met je opnemen.

welke registratie heeft die 27 van je vader? als ik het goed heb zijn er in nederland maar vier, en is er dus een riele kan dat ik zonder het te weten die van je vader heb nagemaakt. heb er namelijk (willekeurig) een bestaande asw 27 registratie op geplakt.

Groeten Halmar
 
Halmar zei:
voorlopig heb ik genoeg fotomateriaal om de winglets na te bouwen, als ik nog details zoek zal ik wel contakt met je opnemen.

welke registratie heeft die 27 van je vader? als ik het goed heb zijn er in nederland maar vier, en is er dus een riele kan dat ik zonder het te weten die van je vader heb nagemaakt. heb er namelijk (willekeurig) een bestaande asw 27 registratie op geplakt.

Groeten Halmar

Er vliegen er wel meer, maar sommige zijn duits geregistreerd. Deze ken ik in NL:
PH-1217, FLY: vliegt op Eindhoven.
PH-??, 1R: Schinveld. Hiermee vloog Steven op het EK2005
PH-??, LR: Terlet, kist van o.a. Max Bloch, Rob Looisen
PH-??, 3W: Francesco/ Grietje Bruinsma. Vliegtuig staat meestal in Australie op corowa. (zie segelflug.de, staat te koop..)

Kan je voor je 27 geen tippen bouwen, dan heb je een mooie ASG29 : :D
 
Back
Top