erm.. bij lage snelheid. is het aan te raden om vierkante vleugeltips te hebben..
neem bijvoorbeeld de Grumman tracker. een groot zwaar toestel dat op een vliedekschip met lage snelheid moest (moet) kunnen landen..
of een cessna... of helemaal mooi: fiessler storch!!
vierkante vleugels zijn perféct hier..
nl je hoofddoel is niet efficient vliegen, maar langzaam..
(geinduceerde weerstand is groot, maar relatief aan de snelheid valt dat reuze mee) en waarom is dat handig? nou..
door grote koorde aan de tip heb je hier veel lift. en dus veel stabieliteit. ook bij lage snelheden.. (krachtarm is groot)
een straaljager daarentegen moet juist snel vliegen..
dus geinduceerde weerstand moet laag zijn..
bij lage snelheden worden ze sneller instabiel omdat op die zelfde krachtarm het draagvlak veel kleider is.. dus heb je weinig stabiliteit.
een langzaam electrovliegtuig kan in sommige situaties dus beter af zijn met een vierkante dan een tapse vleugel..
rede dat het toetsel met (aangeplakte) wingtips misschien weer stabieler vliegt dan die zonder.. ja. je totale spanwijdte is groter..
maar bekijk je de afzonderlijke vleugels met de zelfde spanwijdte, dan gedraagt de vierkante vleugel zich beschaafder bij een grote invalhoek
(vinden jullie de serval ook niet verdacht makkelijk landen!!

)
mvg
Rico