Winter vliegen.... oplossingen???!!!

Die handenwarmers uit je eerste link kun je vergeten: de temperatuur is gewoon té laag om enige merkbare warmte in een zendertent af te geven, als ze niet TEGEN je huid aan liggen. Tenminste, dat is mijn ervaring met die chemische handenwarmers (die worden 45 graden), en temperatuur is temperatuur, warmte is warmte, ik verwacht niet dat het echt veel anders zal zijn met deze dingen.

Die handschoenen uit de tweede link, mischien, als je het prettig vind zitten.... Dat is heel persoonlijk, ik heb ooit wel eens iemand letterlijk met gebreide wollen wanten (ja, écht!) zien vliegen. Zelf heb ik van die handschoenen gebruikt die ze in de sportviswinkel verkopen, met van die wegklapbare vingertoppen, maar ik vind het waardeloos, geen voldoende bewegingsvrijheid.... Nogmaals, dat is heel persoonlijk. Maar ik denk dat die handschoenen wél je handen heel behoorlijk warm houden tiussen het vliegen door, en daarmee ben je al op de helft. Ik denk dat die electrische handschoenen dus op zijn minst de moeite waard zijn om even in het achterhoofd te houden...

Groet, Bert

Haha, het zou nog wel eens kunnen werken ook....

Tenminste, ik heb eigenlijk altijd hoofdzakelijk last van steenkoude en gevoelloze vingertoppen.....

Wel lullig als er wat fout gaat en je brand je vingers....

Groet, Bert

Ik vind het niet zo prettig vliegen deze, want mn vingers komen tegen het plastic.
Maar als het sneeuwt ga ik deze zeker gebruiken en gewoon rustig vliegen.
Dat is op te lossen door een strip carbon (6x1,5mm) langs de ritsen te maken. Hierdoor gaat het "deksel" vanzelf bol staan zodat je vingers vrij zijn van de bovenkant.

Ik zit eraan te denken om zon zender zak te kopen ergens, en dan gewoon onderin een of ander handwarmertje.
Dat kan zijn zon zakje met een munt die je moet knikken en dan wordt de smurrie die erin zit warm,
of zon apparaatje die je op moet laden en die dan 4 uur warmte (40'c) kan geven.
Plak twee van deze verwarmingsfolie's aan de onderkant van de tent, net waar je vingers aan de onderkant van de zender zitten. Zorg voor een beetje LiPo (3S 2200mAh is goed) en je hebt een behagelijke 35°C op je vingers. Je duimen, tsja.... :? Inderdaad een paar 5W weerstanden aan de sticks plakken en voeden vanuit dezelfde LiPo. :mrgreen:

Overigens zijn een paar van die folie's in een goed geïsoleerde koffer en een 7Ah loodaccu ook erg fijn om je accu's in te leggen. Zijn ze lekker op temperatuur als je gaat vliegen. 8)

Dat is op te lossen door een strip carbon (6x1,5mm) langs de ritsen te maken. Hierdoor gaat het "deksel" vanzelf bol staan zodat je vingers vrij zijn van de bovenkant.

Plak twee van deze verwarmingsfolie's aan de onderkant van de tent, net waar je vingers aan de onderkant van de zender zitten. Zorg voor een beetje LiPo (3S 2200mAh is goed) en je hebt een behagelijke 35°C op je vingers. Je duimen, tsja.... :? Inderdaad een paar 5W weerstanden aan de sticks plakken en voeden vanuit dezelfde LiPo. :mrgreen:

Overigens zijn een paar van die folie's in een goed geïsoleerde koffer en een 7Ah loodaccu ook erg fijn om je accu's in te leggen. Zijn ze lekker op temperatuur als je gaat vliegen. 8)

Dat waren ze, ja, ik was die thread al kwijt....

Heb er gelijk 10 besteld.... (heb soms ERG koude handen....)

Groet, Bert

Iemand interesse om meerdere paren van de handschoenen in de tweede link te bestellen?

Groet Guus

Ik dacht dus aan deze dingen:
DealExtreme: $22.92 2-in-1 USB Rechargeable 2-Mode Hand Warmer + 2000mAh Rechargeable External Power Pack (Black)
5~7 uur aan 44'c, dat is niet warm genoeg dan?

En hmm warmte dekens, daar zeg je zo wat.
DealExtreme: $14.50 USB Heated Warm Gloves (Pair)
Vingerloze handschoenen met warmte elementjes erin, zou dat enig zin hebben?
Zelf ben ik geen fan van die vingertoploze dingen, ze zitten ongemakkelijk als je het mij vraagt.

Of anders dit:
DealExtreme: $11.75 USB Powered Cute Cat Paw Feet Warmer Cushion for Cold Winters (Assorted Color)
Sloop het element eruit en plak het in je zender zak, volgens klantenfotos 50'c.

Met handschoenen aan in de tent? 8O :mrgreen:

Je kunt ook verwarmingsveter op/in je handschoenen plakken of om je vingers wikkelen. ;)

Nee, van die verwarmingsfolie....

Twee op de pult, daar waar je handen komen te rusten, en een paar aan de binnenkant van de tent, en met plm 30 Watt verwarmend vermogen, moet het toch wel een beetje behaaglijk gaan worden, dacht ik zo.....
3 cells LiPo's zat om het een hele middag uit te houden....
Moet alleen nog iets verzinnen om de LiPo's tegen diep ontladen te beveiligen, maar dat zal niet zo moeilijk zijn....

Groet, Bert

Kan je die folies direct op de lipo aansluiten, gaat dat goed?
Als ik het goed hebt dan verbruiken 2 van die folies samen 3W/11,1V*2 =~540mA, dus dan heb je met een 2200MAh pack ruim 3 uur warme handen als je hem 80% leeg trekt?

Klink erg goed!

Kan je die folies direct op de lipo aansluiten, gaat dat goed?
Als ik het goed hebt dan verbruiken 2 van die folies samen 3W/11,1V*2 =~540mA, dus dan heb je met een 2200MAh pack ruim 3 uur warme handen als je hem 80% leeg trekt?

Klink erg goed!
Ja, geen enkel probleem. Als ze het op een volle loodaccu van 12V 7Ah doen dan kan dat ook prima op een 3S LiPo. Een volle loodaccu start op zo'n 13,8V en zakt richting de 12,2V en een volle LiPo begint op 12,6V en zakt dan richting de 11,1V. Dus geen enkel bezwaar. Even een LiPo-piepertje erop en klaar. Dienen de oude LiPo's toch nog een goed doel. ;)

Ik volg dit draadje met grote belangstelling maar hoe houden jullie de accu's een beetje warm? Hebben jullie hier ook iets bij je om ze op temperatuur te houden?

Verder ben ik wel een beetje benieuwd tot welke temperaturen de kunststof onderdelen het allemaal houden?

In het verleden reed ik ook bet mijn off road Buggy met koude temperaturen en dan braken de kunststof draagarmen gewoon af doordat het plastic te koud en dus erg bros werd.Tja een auto reed dan de hekken in maar een heli......

De sterkte van het kunststof verandert in principe niet.
Als het koud wordt kan het wel brosser worden maar dat merk je pas bij een crash, dus als je de sterktegrens benadert of overschrijdt. Er zit dan geen rek meer in en het zegt gewoon pang.
De kans is dus groot dat bij een crash bij 0 graden meer stuk gaat dan op een zomerdag van 30 graden.

Verder ben ik wel een beetje benieuwd tot welke temperaturen de kunststof onderdelen het allemaal houden?

In het verleden reed ik ook bet mijn off road Buggy met koude temperaturen en dan braken de kunststof draagarmen gewoon af doordat het plastic te koud en dus erg bros werd.Tja een auto reed dan de hekken in maar een heli......

Ik volg dit draadje met grote belangstelling maar hoe houden jullie de accu's een beetje warm? Hebben jullie hier ook iets bij je om ze op temperatuur te houden?
Zoals gezegd, een stel van die verwarmingsfolies in een koffertje van de Praxis/Gamma. Aan de binnenkant bekleed met Fermacel (gipsvezelplaat dat goed warmte isolerend is). Beetje accu erbij (7Ah/12Ah) en de hele dag een lekker warm koffertje voor de accu's. Ik heb mijn koffer met een externe aansluiting zodat ik thuis al kan voorverwarmen. Tevens zit er een Pb-lader in zodat de accu van de koffer geladen wordt als de boel thuis op een externe voeding zit en/of in de auto via de aanstekerplug.

Voor de geintereseerden:
mijn prototype "verwarmde zendertent" is een feit.
De tent is een al zeker 6 jaar oude Graupner tent voor pultzenders.

Ik heb aan weerszijden net voorbij de armgaten drie verwarmingsstickers geplakt (die uit de link van Sleurhutje), omdat ik na wat expirimenteren het vermoeden had dat ik toch wel gauw meer dan een sticker per hand nodig zou hebben (zoals ik al zei, ik heb nu eenmaal erg snel last van steenkoude handen)

Dus totaal 2 x 3 van die stickers ofwel 2 x 9 Watt.

Helaas is het nu nét vandaag zowel geen vliegweer als ook absoluut niet koud, dus van een échte praktijktest is geen sprake. Maar het voelt goed aan, er is een duidelijke "verwarming" in de tent.

Het gewicht van de Lipo doet de tent zijn vorm verliezen, dus dat heb ik opgelost met een GSM hoesje met clip, waarmee de 2100 mAh 3C Lipo keurig aan de draagriem komt te hangen.
Hopelijk komt er van de week nog een koude gure dag om eens wat meer "praktijkgericht" te kunnen testen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Klinkt veelbelovend. :thumbsup: Anders bij de slager om de hoek in de koelcel gaan staan. :mrgreen:

Overigens is het heel belangrijk dat de openingen waar je handen in gaan ook goed luchtdicht afsluiten. Als de wind nog lekker doos de tent waait, schiet het ook niet op. Wat ook werkt is pluche op de onderkant plakken. Klinkt dus maar dat zachte spul stimuleert de bloedsomloop als je er telkens met je vingers over beweegt (hoe minimaal ook). 8)

Laatst bewerkt:
Was er zelf ook niet helemaal ontevreden over.
Ik moet nog wat kleinigheidjes regelen/oplossen, zoals een LiPo piepertje, en ik moet nog iets verzinnen om de tent wat vormvaster te maken (die tip met stripjes carbon lijkt me een goed idee, maar wegens gebrek aan carbon strip in de hobbyvoorraad.... je kent dat wel) en uiteraard moet de bedrading nog netjes weggewerkt worden.
Maar ik heb zojuist het ding een uurtje aan laten staan, en het lijkt op een stroomverbruik (of beter, bijgeladen hoeveelheid) van een kleine 1000 mAh, wat er op wijst dat de elementen zelf regelend zijn, want ongeveer 160 mA per element, en dat zou volgens opgave toch ongeveer 250 mA moeten zijn.

Zoals het nu lijkt word de temperatuur in de tent (met "losjes" afgedichte armgaten) ongeveer 8 graden boven omgevingstemperatuur, wat al een aardige winst zou zijn als je dat buiten ook haalt. Meestal is een dergelijk verschil al voldoende om koude handen te voorkomen, ook al omdat bij hogere temperaturen de bloeddoorstroming ook beter blijft
Als de elementen inderdaad zelfregelend zijn, zal de stroomopname, en dus het afgegeven vermogen ook nog wat beter uitpakken.

We gaan het zien.

Groet, Bert

Maar ik heb zojuist het ding een uurtje aan laten staan, en het lijkt op een stroomverbruik (of beter, bijgeladen hoeveelheid) van een kleine 1000 mAh, wat er op wijst dat de elementen zelf regelend zijn, want ongeveer 160 mA per element, en dat zou volgens opgave toch ongeveer 250 mA moeten zijn.
Yep, da's een eigenschap van koolstof weerstanden. Bij het absolute nulpunt zou de weerstand gewoon 0 Ohm zijn (supergeleiding). Naarmate de temperatuur toeneemt, zal ook de weerstand stijgen (positieve temperatuurcoëfficiënt = PTC). Hoe hoger de weerstand des te lager de stroom wordt. Er zal op een gegeven moment een verzadigingspunt bereikt worden waarbij de temperatuur niet meer stijgt of daalt en de weerstand min of meer constant blijft. Extra gratis bijverschijnsel. ;)

Als je meer warmte wilt hebben, kun je de stroken op aluminium plaatjes plakken om de warmte aan de achterkant ook af te voeren.

Dat van die aluminium folie is een heel goed idee.
Al denk ik dat ik er niet super veel mee win, want de plek waar de stickers zitten is geïsoleerd (laagje schuimrubber tussen twee lagen textiel), dus de warmte moet wel naar binnen toe....

Maar alle beetjes helpen

Vorm van het tentje is ook al wat beter, zonder carbon strip (leek me te breukgevoelig) in plaats daarvan dikke nylon snaar die ook gebruikt word om bijvoorbeeld bedrading door ingemetselde PVC buizen te trekken. Heel flexibel dus breekt niet als je de tent in de zomer niet gebruikt en je gooit er wat boven op, en voor 5 Euro heb je 10 meter van dat spul (kun je wel 20 tentjes ermee voorzien....)

En het is maar een idee, maar ik heb het gevoel dat als d tent goed in vorm blijft, dat de warmte zich dan makkelijker kan verspreiden, tenminste, ik kreeg bij de tweede test gewoon zweethanden, haha...

(Tweede test met dezelfde 3cel 2100 mAh 15C LiPo, dit keer EXACT 2 uur tijdsduur: volgens Lipotester restspanning 11.05 V en ladingstoestand 6%. Bij weer opladen ging er 1900 mAh in. Anderhalf uur warmte moet er dus in zitten, voor de gemiddelde hobbyvlieger ruim voldoend voor een hele middag....)

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Goed bezig Bert!

Vraagje: die Graupner tent van jou, enig idee hoe het met de kwaliteit daarvan is t.o.v. andere types, zoals bv die van Hobbycity? Is het een beetje dik/gevoerd? Ik heb die van Hobbycity in m'n handen gehad maardie is wel dun. Ander vergelijkingsmateriaal heb ik niet.
Gebruik je jouw versie ook met een pultzender?
Ik heb nu een Dx8 en vraag me af of een handzenderversie wel groot genoeg is om al die warmtefolies, bedrading en accu kwijt te kunnen.

Bert

De tent die ik heb, is van een of ander duits merk, maar die van mij heeft Graupner opdruk ( en word ook via Graupner verkocht). Hij is dus met verschillende opdruk te krijgen denk ik.
Het is een tent voor pultzender, en ik gebruik hem ook met pult zender.

Ik vind de kwaliteit goed, de mijne is 6 jaar oud en ik ben er niet echt zuinig mee, toch is hij nog helemaal 100% in orde qua stiksels ritsen en klitteband, en hij heeft ook nog geen slijtplekken o.i.d.

Ik ken de andere tenten niet, dus ik kan erg weinig over de kwaliteit zeggen in vergelijking tot...

Één ding is me vanaf het begin tegen gevallen en dat was de vormvastheid van de baleinen aan weerszijden van het venster. Dat heb ik toevallig eergisteren opgelost, en het is gewoon een fijn ding nu, met lekker veel bewegingsvrijheid voor je handen.

Voor alle duidelijkheid: Ik heb de accu buiten de tent, maar een 2 Ah LiPo is niet veel groter dan een wat oudere GSM. De elementen nemen letterlijk GEEN ruimte in (het zijn vlakke stickers) en die bedrading, nou, daar zou ik me geen zorgen over maken....

Groet, Bert

Back