Winter vliegen.... oplossingen???!!!

maar on-topic: werkt zo'n ding? kon vandaag amper 1 lipo leegvliegen voordat ik de schuur in dook om m'n handjes te warmen :mad:.

Tot nu toe prima. Anders droeg ik handschoenen, maar dit is wel makkelijker.
Het was trouwens Donderdag aanmerkelijk kouder (gevoelsmatig) dan Vrijdag en vandaag. Vrijdag zelfs nog zonder tentje en handschoenen gevlogen.

Vriendelijke groeten,
Aldert

gebruik zelf deze http://www.rc-heli-shop.nl/epages/H...Products/Radiowarm/SubProducts/Radiowarm-0001
Is wel redelijk prijzig maar ga ervan uit dat ik er meerdere jaren mee kan doen. Heb tot nog toe absoluut geen koude handen gehad tijdens het vliegen. Enige "probleem" is dat door condensering op het raampje je niks meer op het display van je zender kan zien.
En iedereen lacht me tot dusver uit met dat ding. Maar ik kan gewoon mijn tank leegvliegen terwijl de rest het na enkele minuten al voor gezien houdt.

Mhh, Ik werd door jou uitgelachen om mijn jaren 80 ''deerhunter look''.
Met bijpassende grote zonnebril.
En ook ik heb mijn tankjes leeg gevlogen. :mrgreen:
Maar het is een goed ding inderdaad, zeker als het nog kouder wordt.
Vergeet je majo niet de volgende keer. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Net weer terug na een koude oefen sessie, het was weer eens kouder dan ik dacht en mijn vingers wilde na 1.5 vlucht niet meer naar mij luisteren omdat ze te gevoelloos werden door de kou. Nog maar eens een ander soort handschoen geprobeerd maar met handschoenen vliegen is niets voor mij.

Ik zoek dus nog steeds iets om in de winter te kunnen vliegen, buiten een soort van tent om de zender dacht ik ook iets van verwarming te bedenken. In mijn zoektocht kwam ik iets tegen wat ik zocht, alleen snap ik niet wat voor een componenten ze gebruiken om de verwarming te maken. Iemand enig idee?

Winter flying mitt with a heater. - Page 1 - RunRyder RC Helicopter

warmte!

Je kunt er om lachen (of niet) je mag er alles van vinden, maar ik heb electrisch verwarmde sokken in mijn zendertent liggen.:D
Werkt prima.
Ik wil ook niets direct op of aan mijn handen hebben. Met vliegtuigen gebruik ik wel van die handschoenen waar de duim en wijsvinger van afgeknipt zijn, maar met de heli kan ik hier niet mee sturen.
Ik heb zo'n zendertent uit china. Klein beetje gemodificeerd. Het gat van het nekkoord heb ik verder naar voren gemaakt, de tent heeft nu meer vrijheid boven mijn handen zodat de tent niet op mijn handen ligt. (heb een kleine handzender). Heb een stokje aan mijn nekkoord gemaakt zodat de tent lekker hoog blijft hangen. Aan de ingangen voor de handen heb ik (eeuh..,bedankt ma) een stukje van de mouwen van een lekkere slobbe trui vastgestikt, dit voorkomt tocht. Dit is maar een klein stukje met een ruime doorgang waardoor het nog lukt om je hand er gauw in te steken als een handstart maak met een zwever of een schuimpje. Voor het zweefvliegen (1:1) gebruik ik electrisch verwarmde sokken van Gerbing, deze heb ik voor € 69,- gekocht op de motorbeurs. Deze sokken heb ik onder mijn zender op de bodem van mijn tent liggen. De sokken sluit ik aan op een NiMH accu pack van 12V 3,5Ah. Dit accupack zit in een buideltasje dat om mijn middel zit en aan mijn rugkant zit. De sokken worden ongeveer 40graden (21W) en geven net voldoende straling om geen koude vingers te krijgen (tenminste zolang je je handen in de tent houd, sjeezus wat was het koud vanochtend). Het raampje van de tent beslaat wel en het piepje van de timer is slecht te horen, maar ik kan wel lekker doorvliegen van de winter. Vanochtend 5 vluchtjes gemaakt en ik ben gestopt omdat ik het geheel koud kreeg, maar niet omdat mijn vingers echt te koud waren. Mijn heli had het ook koud, kapje bevroren (-2,5) dus voorzichtig losmaken, hoorde de accu (Turnigy 6s 2650 40C) lekker inkakken tijdens vol pitch bij high speed looping (56A). Het was vannochtend -3. De accu en de motor waren na de vlucht 13 graden, de tippen van de bladen waren -6 !?, zou dit komen door afkoeling door de luchtvochtigheid? (Tippen (500) gaan toch zo'n 470km/h)
Afijn, ik kom de winter wel door met mijn sokken:D

Groet,
Patrick
7027.jpg

7016.jpg

@patrick, lachen of niet jij hebt vandaag meer gevlogen dan ik ;-).

Ik ben ondertussen al een beetje op zoek gegaan, van electronica heb ik absoluut geen kaas gegeten dus wie kan mij vertellen dat deze weerstanden de warmte gaan produceren die ik nodig heb?

full

Een ventilator en 1 of twee koellichamen uit een pc heb ik waarschijnlijk ook al.

Laatst bewerkt door een moderator:
wat is men toch vindingrijk !
Ook ik heb afgelopen zondag 4 packs leeg gevlogen maar moet teogeven dat het geen pretje was, na elke vlucht minimaal 10minuten nodig gehad om de handen weer enigszins op temperatuur te krijgen. Ik kon met mijn lichaam nog tegen de wind in draaien anders had ik niet eens kunnen vliegen.

die tenten zijn allemaal wel leuk maar ik denk dat ze zonder extra warmtebron niet gaan werken, ze beschermen wel tegen de wind denk ik.

John, die weerstanden geven wel warmte af, amar het probleem zit hem denk ik in het feit om dat door te geven aan je handen.
Ik denk zelf dat het best idee tot nu toe de verwarmde sokken zijn, die geven direct de warmte aan je handen door, zonder verlies, en houden de warmte ook vast.
"het beste idee van nederland"!

Bas

...Nou het zit zo, ik ben een RC heli piloot en die zijn er best wel veel, dus dacht ik voor de winter, Handsokken.... :rolling:

Dan mijn verhaal:
Ik vlieg met regelmaat samen met m'n beste helimaat op het grote open veld.
We staan dan toch wel een dikke 2 uur te vliegen.
Hebben samen 40 Lipo packs te verschalken, vandaar het heerlijk kunnen uitleven.
Hij en ik gebruiken Spro handenwarmers met koolstiften om de handen warm te houden/krijgen tussen de vliegbeurten door.
Dat werkt kan ik zeggen.
Qua kleding pakken we ons goed in en we gebruiken handschoenen (van die dunne zomerhandschoentjes) om de ergste wind/kou gedurende het vliegen te weren.
We hebben vluchtjes van max 6 minuten en warmen ons daarna aan de handenwarmer.
Het enigste nadeel wat ik tot nu toe heb ervaren zijn de tenen in de schoenen.
Die koelen toch behoorlijk rap af.
Draag zelf legerkisten maar die trekken het ook niet met stilstaan op het open veld met minus onder nul.
Mijn motorlaarzen doen het wel iets beter, maar trekken het ook net.
Iemand een idee betreffende erg warme laarzen en waar te halen?
Zat te denken aan leger dumpzaken, maar weet niet welk schoeisel nou echt bewezen warm is.
Vr Gr E

Dan mijn verhaal:
Ik vlieg met regelmaat samen met m'n beste helimaat op het grote open veld.
We staan dan toch wel een dikke 2 uur te vliegen.
Hebben samen 40 Lipo packs te verschalken, vandaar het heerlijk kunnen uitleven.
Hij en ik gebruiken Spro handenwarmers met koolstiften om de handen warm te houden/krijgen tussen de vliegbeurten door.
Dat werkt kan ik zeggen.
Qua kleding pakken we ons goed in en we gebruiken handschoenen (van die dunne zomerhandschoentjes) om de ergste wind/kou gedurende het vliegen te weren.
We hebben vluchtjes van max 6 minuten en warmen ons daarna aan de handenwarmer.
Het enigste nadeel wat ik tot nu toe heb ervaren zijn de tenen in de schoenen.
Die koelen toch behoorlijk rap af.
Draag zelf legerkisten maar die trekken het ook niet met stilstaan op het open veld met minus onder nul.
Mijn motorlaarzen doen het wel iets beter, maar trekken het ook net.
Iemand een idee betreffende erg warme laarzen en waar te halen?
Zat te denken aan leger dumpzaken, maar weet niet welk schoeisel nou echt bewezen warm is.
Vr Gr E

Kistjes staan bekend om koude tenen in te krijgen, zelf met dikke sokken (spreek uit ervaring)!

TIP: Ik zelf en mijn vrouw hebben Columbia sneeuw schoenen (120 euro dacht ik, doet er ook wel lang mee) en garandeert warm en droog tot -54C en echt nooit koude voeten in de sneeuw of op het veld op wintersport in 2 meter sneeuw niet!

Deze heb ik:

Columbia_BM1428_Columbia_Sportswear_Men_Bugaboot_XTM_Omni_Tech_Snow_Boot.jpg

Ik zie zelf dat ze nu die schoenen hebben met warme systeem er in die je kunt opladen :) en kan regelen via een thermostaat :) mag wat kosten denk ik.

En hoe voelen de vingers en tenen bij deze vorst?

Een vraag over die 3W verwarmingsfolie van Conrad die Sleurhutje linkte, blijven die heel als je ze onderin je sokken/schoenen plakt en er met vol gewicht op gaat staan?

Wat me trouwens opvalt is dat hier niemand het gehad heeft over gewoon twee gaatjes in de handschoenen waardoor de sticks vol contact maken met de duimen. Niet voor pinched grip du(h)s.

met handschoenen is niet alleen de grip op de knuppels een probleem maar ook je zender vasthouden is een stuk minder prettig.

ik heb zelf geen verwarming oid in die zenderzak liggen maar ik had absoluut geen koude handen vorige week.
Warmte wordt op meerdere manieren overgedragen, convectie, straling en geleiding (als ik het me goed herinner). Door de zak heb je geen last meer van convectie (wind) en straling(koude oppervlaktes) en je lichaam zelf brengt de inhoud van de zenderzak best snel op temperatuur.

heb vandaag bij de boerenbond een thermo onderbroek gekocht. alleen jammer dat er vandaag met de vallende sneeuw niet te vliegen valt.

Ik vlieg nu (nou jah nu niet met die sneeuw) in de tuin met hele dunne handschoenen die ik gebruik voor het rijden van schaatswedstrijden. Werkt goed maar na elke LIPO is daar toch de schuur met het elektrische kacheltje. Zo kan ik het toch een aantal Lipo's volhouden. Best goed te doen.

Grip heb ik geen problemen mee. Zorg in ieder geval voor een neckstrap. Met duim- en wijsvinger is het geen probleem om de sticks te bedienen.

Ik weet wel dat je voor de fijnere motoriek in je vingers, voldoende warme handen moet hebben. Maar als je 10 á 20 minuten vliegt en dan een korte pauze met vanzelfsprekend opwarmende koffie neemt, zie ik het probleem eigenlijk niet zo.

Waarschijnlijk zal het vooral mensen treffen die niet in de eigen achtertuin vliegen of veel langduriger vliegen, want normaalgesproken is het winterse weer met sneeuw voor mij geen enkel probleem.

Vliegen met handschoenen dat is ook niets voor mij, dan is het gevoel van de sticks echt weg. Maar zodra ik stop met vliegen, doe ik wel handschoenen aan.

Als je tijdens die 10 minuten hele koude vingers krijgt, zou ik eens kijken naar andere invloeden die je kunt uitsluiten. Zoals bijvoorbeeld wind. Zet gewoon een windschermpje neer.

ik heb zelf geen verwarming oid in die zenderzak liggen maar ik had absoluut geen koude handen vorige week.
Warmte wordt op meerdere manieren overgedragen, convectie, straling en geleiding (als ik het me goed herinner). Door de zak heb je geen last meer van convectie (wind) en straling(koude oppervlaktes) en je lichaam zelf brengt de inhoud van de zenderzak best snel op temperatuur.

Interessant. Zo'n zak om je zender lijkt mij eigenlijk niets, maar dat is meer omdat je mogelijk voelt dat er iets om je zender zit. Hoe heb je dat eigenlijk ervaren?

(Het doet me ergens een beetje denken, zij het minder extreem, aan het helivliegen met een helm op ofzo, voor mijn gevoel ga je dat toch in negatieve zin merken?)

Back