Winterbouwproject MBC Weert: de Impressivo van Hoellein

Hoi Jan,

ik vlieg 'm met de setup zoals Richel 'm voorstelde.
En ik heb 'm vooralsnog met 3S gevlogen. Hij ging goed vooruit, dat moet ik zeggen. In mijn 37 jarige modelvliegbestaan toch de snelste..
Wie weet stop ik er woensdag een 4S in. Kijken wat dat brengt..

Grtzz Frank

Nog een opmerking over dit verrekte duvelke..
Ik trok 'm gister kaarsrecht omhoog tot op ruim 100 meter hoogte. Daar haalde ik het gas eraf en liet 'm achteruit zakken. Wat er toen gebeurde is de schrik van elke piloot: hij overtrok volledig en kwam als een vijgenblad in de herfst naar beneden. Vanwege de hoogte had ik ruim de tijd om hem hier uit te halen. Hoog-laag-links-rechts-troelala... volgas-gas dicht... niks hielp. En op 50 meter hoogte wist ik dat ie in de akkers terecht zou komen. En zo geschiedde het. Als een soort van autorotatie kwam hij toch van flinke hoogte op de grond. En wat schetste mijn verbazing: geen schrammetje.
Later in de middag heb ik er nog 2 of 3 vluchten mee gemaakt. En een gewaarschuwd man telt voor twee: heb er daarna goed de sokken in gehouden..

... het is een bitch...

.. maar vliegt heerlijk..

Grtz Frank

...... Vanwege de hoogte had ik ruim de tijd om hem hier uit te halen. Hoog-laag-links-rechts-troelala... volgas-gas dicht... niks hielp. ......

Dan is het inderdaad heel duidelijk dat de gehele vleugel echt overtrokken was. Op dat moment heeft geen enkel roer meer effect omdat er geen "normale" luchtstroom meer langs gaat.
Bij een "gewoon" vliegtuig zal het richtingroer nog wel enig effect hebben en is dat ook het enige roer dat een vrille kan stoppen. De vleugel is in zo'n geval overtrokken dus doen de rolroeren niet veel. Het neergaande roer zou zelfs het tegengestelde effect kunnen hebben van wat je zou willen.
Dit model heeft geen richtingroer(en) maar wie weet zou dat toch de oplossing kunnen zijn om dit model in zo'n geval weer in bedwang te krijgen. Of het zal werken kan ik niet met zekerheid voorspellen, voorkomen is ook in dit geval beter dan genezen. ;)

Precies voorkomen is beter dan genezen.
Gewoon zorgen dat er de vaart in bijft (zo denken ze ook bij Hamburg SV.. ;-) )

Gister eens met 4S gevlogen... donnerwetter...

Grzt Frank

Belofte maakt schuld, dat is een uitspraak met een waarheid als een koe... In dit geval gaat het om een belofte die ik gemaakt heb met Frank.
Maar laten we eerst eens bij het begin beginnen.
Ik was een tijdje geleden op zoek naar een eventuele vervanger voor m´n Skyfun van Skyartec, dit omdat deze toch wel wat ouderdoms sporen aan het vertonen is.
Natuurlijk moest het wel weer een delta worden en mij haalde het weinig uit of het nu een schuimpje of een woody zou worden. Na wat speur werk kwam ik dus de Impressivo tegen en deze vlieger beviel mij eigenlijk wel. Na wat meer google werk, kwam ik ook al snel op dit draadje hier uit en vond ik al ook vrij snel de bouw beschrijving, alleen de tekening, dat is een ander verhaal... vandaar ook mijn belofte, mijn belofte om een soort bouw verslagje hier op dit forum te typen...

Van te voren hadden we ook al bedacht dat er wel een paar wijzigingen ten opzichte van het origineel plaats zou gaan vinden, waaronder een iets langere romp (1cm) en een ander vleugel profiel in de hoop dat er ook wat langzamer mee te vliegen is. In plaats van het vol symmetrische profiel, zijn wij voor een eigen ontwerp half (of semi) symmetrisch profiel gegaan.
Die langere romp was eigenlijk alleen maar vanuit een esthetisch oogpunt, ik vind die standaard vierkante achterkant namelijk echt niet mooi en wou deze dus afgerond hebben en hiervoor wou ik iets meer ruimte hebben...

Nadat we de digitale tekening hebben mogen ontvangen, hebben we deze vrij snel uit geplot (makkelijk als je familie heb met een plotter) en zijn we langs de lokale hobby winkel gereden voor een stapeltje hout en wat koolstof pijp
DSC_0270_zpscwgrm2z2.jpg

En zoals je kan zien, zijn we vrij snel daarna al aan het zagen geweest ook...
Nu kwamen we er alleen ook achter dat er een paar kleine foutjes in de tekening zitten ten opzichte van de bouw beschrijving, waaronder één van de romp schotten, deze is een kwart slag verdraaid op de tekening en hier kom je natuurlijk pas achter nadat je hem al gezaagd hebt... Maar niet erg, het is immers modelbouw, we maken wel weer een nieuwe.
Nadat de schotten gezaagd waren, werd het tijd voor de romp beplanking. Eerst de zijkanten maar, volgens de bouw beschrijving bestaan de linker en rechter zij plaat uit twee planken, dus we snijden netjes 4 planken zoals de beschrijving aangeeft en plakken we deze aan elkaar zodat we netjes een linker en een rechter zijkant hebben.
Toen maar even kijken hoe alles paste, dus schotten los in de zijkanten en even op de tekening leggen... Oeps, ergens een foutje? m'n rompje zou zo maar 6mm breder worden als op tekening... zou er dan nog een foutje in de tekening zitten? of gaat de tekening er van uit dat de zijkanten maar enkele planken zijn... Ik ben maar even van het laatste uit gegaan... Gelukkig hadden de schotten nog genoeg vlees dat ik aan de zijkanten 3mm er vanaf kon halen, zodat het rompje weer de juiste breedte zou krijgen. Alleen nu het volgende probleem, het rompje loopt van smal, naar breed en weer terug naar smal, dus moet je de zijkanten best een beetje buigen, dit gaat dus niet zo heel erg makkelijk met 6mm dikken planken...
Niet erg, hoort bij de modelbouw, gewoon de plankjes nat maken met ammoniak, even in laten trekken en inklemmen onder de juiste radius, iets meer zelfs voor het terug veren. Nu maar even uitzoeken waar dit nou weer mis is gegaan en er dan achter komen dat origineel de plankjes eigenlijk maar 2mm dik horen te zijn... Ach we waren al zo ver, gewoon door gaan met dit rompje, een beetje extra gewicht is vaak nog niet eens erg ook. En toen hadden we dus het begin van het rompje!
DSC_0271_zps6wtefp3s.jpg

Alleen het motorschot zat hier nog niet in.
Verder komen we in de bouwbeschrijving spontaan een batterij plank tegen... ehm deze moest er dus eigenlijk ook tussen, met een beetje gefröbel met een plankje 2,5mm multiplex en wat 2 componentenlijm, kwamen we toch ook weer een heel eind, ook meteen maar het achterste schot er in gelijmd, we waren immers toch bezig:
DSC_0272_zpshmjfvtsu.jpg

Volgende stap is het beplanken van de onderkant, natuurlijk wel eerst een klittenband strip om het batterij plankje knopen, dat gaat later anders zo lastig en de neuskegel zien te creëren. Dit laatste stelt natuurlijk ook niet al teveel voor. 4 grove driehoeken zagen uit een 10mm dikke balsa plank en deze op elkaar verlijmen, vervolgens deze op het rompje plakken en met een schuurblok het neusje in vorm schuren... voor ik hier aan begon, wist ik toch zeker dat ik een donkere broek aan had, nadat ik klaar was, was daar weinig meer van te zien, maar het resultaat, daar was ik wel content mee
DSC_0276_zpsf2vfsfum.jpg

De bovenkant kon nu ook voorzien worden van wat plankjes balsa en natuurlijk kon ook meteen het batterij luik gefabriceerd worden.
De randen horen ook netjes afgrond te worden en dan begint het spontaan al ergens op te lijken!
DSC_0281_zpslyalmbt7.jpg

Het achterste "service" luikje kon ook gemaakt worden en die hebben we ook weer net wat anders gemaakt als origineel bedacht. Normaal gesproken staat hier een luchthappertje bovenop, dat moest natuurlijk ook netter kunnen, dit is dus een NACA-duct geworden.
Aangezien het rompje nu dus zo goed als klaar was, konden we aan de vleugels beginnen.
Eerst beginnen met de wortel ribben. Volgens bouw beschrijving bestaan deze uit een sandwich van multiplex en 5mm balsa, dus eerst netjes de multiplex ribben gezaagd, een stuk balsa er tussen en dat afschuren naar de vorm van het multiplex en dan er vervolgens achter komen dat je per ongeluk 3mm balsa gepakt hebt, ach, niet erg, compenseert wel een beetje voor de te dikke zij beplating van het rompje, toch?
De tweede ribben uitsnijden stelt ook niet veel voor en de derde is weer zo een mooie stapel van 2 x 2,5mm multiplex met er tussen 5mm balsa, hier zat wel weer wat meer werk in natuurlijk vanwege de verticale finnen, iets met een zaagtand vormig deel in het balsa, maar als je een beetje secuur werkt, is ook dit niet echt een uitdaging.
Natuurlijk moet er regelmatig gekeken worden hoe het er allemaal uit ziet als je het los in elkaar steekt...
DSC_0026_zpsafsshx0z.jpg

Verder met ribben snijden en de eind ribben zagen, aangezien deze weer van multiplex mochten worden.
Vervolgens de voor en achterlijst maken, de voorlijst van 3x10 vuren en de achterlijst van 10x10 balsa. De tekening hield echter geen rekening met de "dikke" ribben , dus moest er zelf maar uitgemeten worden waar de inkepingen allemaal moesten komen. Her en der moesten er verschillende ribben nog iets bijgewerkt worden voor het allemaal netjes in de "mal" paste, maar goed, dat heb je als je alles met het handje mag maken/snijden
DSC_0028_zpstli6vs24.jpg

Op de bovenstaande foto is ook te zien dat mijn vleugels een ietsje langer uit zijn gevallen als op tekening, is per kant "maar" 10mm. Vond ik dit erg? absoluut niet, ik kon hier heel prima mee leven!
Nadat allebei de vleugels grotendeels klaar waren, je raad het al, moest dat natuurlijk weer even proef gepast worden...
DSC_0029_zpsq8ecgu8p.jpg

Het begint nu echt ergens op te lijken en dat betekend natuurlijk weer dat je er steeds meer tijd aan gaat besteden, dit drijft m'n vriendin natuurlijk weer bijna tot wanhoop, dus moet je zo af en toe ook een dagje de hobby aan de kant zetten en haar ook maar even wat aandacht geven...
Voor dat de trailing edge er tegenaan geplakt kon worden moest de achterlijst eerst nog even bewerkt worden met een schuurblokje, aangezien deze dus 10x10 was en de trailing edge 8x40...
Ook moesten er nog wat afdekplaatjes gemaakt en gemonteerd worden voor de servo's en ook de wing tips mochten niet ontbreken, aangezien deze 10mm dik zijn, is de totale spanwijdte gegroeid tot 930mm, toch een slordige 45mm meer dan het origineel, nog steeds deed ik me hier niet druk over maken, al helemaal niet als je ziet hoe die er nu uit ziet...
DSC_0288_zpsm8akqwtj.jpg

Als je dit zo ziet, dan weet je gewoon dat het eind eigenlijk al in zicht is, wat zou er nu namelijk nog moeten gebeuren... als eerst maar de servo's er in knoeien en natuurlijk sleuf gaten in de afdek plaatjes voor de servo hevels, daarna een tijdje knoeien met Oracover en dan ziet je project er toch spontaan heeeeeeeeel anders uit
DSC_0289_zpst4swyudw.jpg

De laatste loodjes, de laatste kleine dingetjes, om te beginnen het "service" luikje, deze was natuurlijk niet te doen met Oracover, dus mocht deze gespoten worden. Natuurlijk had ik nog wat zwarte verf staan, dit was alleen natuurlijk weer metallic en dat ziet er weer niet uit, eerst maar weer een spuitbus ergens zien te regelen dus. Ook moesten de elevons nog voorzien worden van de hoorntjes en ook van een laagje Oracover en deze monteren. Na wat wikken en wegen, verschillende opties zitten bekijken en uiteindelijk besloten de elevons te monteren met scharniertape (blenderm tape). De stuurstangetjes nog, ontvanger er in en toen was het lijstje met "things to do" eigenlijk spontaan leeg... Nou ja, op één ding na dan...
DSC_0298_zpslijocqqa.jpg

Afgelopen donderdag avond (08-10-2015) met knikkende knieën op het veld, niemand om op m'n vingers te kijken, de laatste checks, gaan de elevons echt wel de goede kant op bij de verschillende stick bewegingen? draait de motor ook echt wel de goede kant op? Er was geen reden meer de eerste vlucht uit te stellen, 3 kwart gas, een ferme gooi en ze vloog! Ze zakte iets na de gooi en ik moest 2 klikjes rechts trim geven, maar verder vloog ze als op rails!! Na de eerste paar rondjes werd het toch wel tijd voor de eerste landing... Hier had ik echter wel een paar pogingen voor nodig, wat houd dit ding z´n energie vast zeg!!
Landing was iets sportief dus om het zo te zeggen, maar het was een geslaagde landing aangezien alles nog heel was... Verse lipo er in en voor het echt te donker werd nog even een paar rondjes gedraaid om af te sluiten met wederom een rappe landing, hier moet ik duidelijk nog even mee oefenen.
We zijn uiteindelijk voor een 2650Kv inrunner gegaan op 3s (2200 of 2500mah) met een 5x5 apc prop, dit trekt vol gas zo'n 26 a 27 ampère
M´n uiteindelijke oordeel: AWESOME!!!

Greetz,
Sjaak

Zit bij mij ook een binnenloper in hoor ;) Om precies te zijn een Robbe Roxxy 2835/12
De rest van de setup was ook simpel te kiezen, ik heb voornamelijk 3s lipos's... De 4s lipo´s die ik heb liggen zijn iets te groot en te zwaar voor dit model en had geen zin om speciaal voor dit model aparte lipo´s aan te schaffen...

Sjaak

Back