@Aad. Prima... maar ik schreef er een stukje beleving mee weg. Dat is echt alles.
Dat wat ik beschreef zit nog steeds in m'n Calmato kist, blijkt duurzaam te zijn.
Het is geen advies! Het is een medenkertje.
Richard heeft ervaring met lipo's. Auto's en multirotors. Aan z'n laders zal het niet liggen.
Tuurlijk mag een NiMH pakketje. Maar dat eeuwige geduldige gelaad, nacht tevoren op 0,2C, en instortende spanning cadeau.
Dan is een lipootje met een minieme laadtijd, die je met 2C kan laden, aan tijd vergelijkbaar met het doortrekken van de WC of het nemen van een stevige slok koffie.
De NiCad hadden een veel betere karakteristiek. Er werd tot dat de lipo kwam mee F5B gevlogen. Ontstond er een handel/industrie die met gematchte cellen aan kwam zetten. De afgekeurde gingen de markt in, de beste werden door de profi's ingezet om wedstrijden mee af te leggen (vliegtuig, auto of boot).
Competitie heeft men ook getracht met NiMH te doen. Maar deze cellen presteerden niet zoals NiCad. Storten in, totale treurnis. Gat van zowat 7 jaar? NiMH was het einde van de F5B, gebrek aan een goede accu.
NiCad werd als 'ongewenst' product uit de markt genomen wegens het giftige cadmium. In China stonden in de fabriek van GP de mensen in de troep te stampen om de stof te mengen.
De lipo gaf weer ruimte voor competitie, een hele brede revolutie in revolutie in elektrisch aandrijfland, niet veel later ook nog eens betaalbaar geworden.
Wel. Vandaag 1,5 liter Aerosave er doorheen gejast. Inlopen nieuwe OS46AXII afgerond. Boel wat schraler gesteld. Bende power! Leuk.
Laatste twee vluchten met intensief stuurwerk. Complete semi-RC1. Alleen vergeten achteruit te vliegen. Servo's mochte spierballen tonen. 12% capaciteit verstookt. Staat in schril contrast met NiMH prestaties.
In m'n F5B kistje zitten ook hele drukke digitale pestservootjes. Daar gaat een lipopakketje in van 500mA. Zippy. Het kost een scheet en drie knikkers.
Zal morgen eens kijken wat een vluchtje opgestookt heeft. Spanning reductie via een piep kleine Castle UBEC. Dat alles weegt amper wat.
Dat moet ook. Alles compact verpakt want het moet in een klein rompje gepropt passen.
Hele kist komt uit op 1450 gram bij 1Kw ingaand vermogen. Komt me erg goed uit.
@Richard. Controleer anders de verfjes op brandstof bestendigheid. Voor het zelfde geld is het gewone spanlak met een kleurtje. Spanfix van Graupner. En dat is zeer brandstofbestendig

Is nog steeds aan te komen. Als je het goedje een beetje verdund, kan het heel strak worden opgekwast. Mooi genoeg.
Spanlak. Ga je daar overheen met andere moderne lakken, dan heb je kans dat het de spanlak aanvreet, met elkaar reageert. Heb het getest. PU over Spanlak werd gelly plakmeuk. Een vieze bende. Krijg je blazen, lost helemaal op.
Kan zo maar ook zijn dat ie in 2K gelakt is? Daar kan alles overheen.
Motip heeft 2K lakken op polyurethaan basis. De dekkende lakken zouden redelijk brandstofbestendig moeten zijn. De Motip PU blanke lak zou het zeker moeten zijn, heb ik me laten vertellen. Nog niet getest. Moet nog gebeuren. De kist is bijna klaar voor spuiten.
Die lakken hebben wel een pittig prijskaartje. Het is dus niet het lakje uit het bekende standaard busje. Dat spul vreet weer weg, per omgaande, bij aanraken methanol, alcohol.
Ik zou hem eerst eens klaar maken voor vliegen? Gaat ie echt lekker, dan pas opstrakken.
Dan weet je wat je er aan hebt.
Gr Bas