Winterproject

Goeiedag! Ik heb vorig jaar een mooie vliegtuig gekregen!
c36ce91be0a613ee9ddcaf064e2fb0ab.jpg
e692dcc613e435df30e914796132db85.jpg

Weet iemand een naam en model van dit? :)

Enn.. Ik vroeg me af, want zie bij elk vliegtuig dat er ook servo's in de vleugel zit voor de sturing.. En bij mij niet :) of dat gewoon zo hoort..?

Ik ben niks bekent met vliegtuigen dus dan is dat alvast bekend haha

Alleen multi's en heli's;)

..::Flip it, Roll it, Abuse it, Crash it!::..

Het lijkt een Robbe Charter, een trainer van lang geleden. En het klopt dat er geen servo in de vleugel zit. De Charter heeft Gas, richting(rudder) en hoogteroer.

Veel plezier ermee!

Beetje gezocht.. Was populair is de jaren 70/80!, dus oud modelletje, dus ff nieuwe servos en binnekort ff testen, heb startkit alles erbij dus ben benieuwt! Motor heeft nog goeie compressie ;)

Is met zekerheid een Charter. Heb de afgelopen weken er nog eentje gebouwd voor een clubgenoot.
Ik vermoed dat de vleugel vast zit met elastieken? Dan heb je waarschijnlijk geen rolroeren. Met rolroeren vliegt iets mooier, maar er zonder vliegt hij ook prima.

Mvg

Gust

Is met zekerheid een Charter. Heb de afgelopen weken er nog eentje gebouwd voor een clubgenoot.
Ik vermoed dat de vleugel vast zit met elastieken? Dan heb je waarschijnlijk geen rolroeren. Met rolroeren vliegt iets mooier, maar er zonder vliegt hij ook prima.

Mvg

Gust
Jep zit vast met elastiek ;)

dit model was zeer populair
a wegens de eenvoudige bouw maar toch leuke uitstraling
het model vliegt erg gemoedelijk
maar laat zich in de handen van de gedurfde pilot ook aardig racen
te motoriceren vanaf 4 tot 10cc
maar met een 6,5 a 7 cc speedmotor kun je er leterlijk alles mee
mits je hem wel uitrust met rolroeren
ze werden tot 6 jaar terug nog als kit maar ook als arf gelevert

Ze worden nu nog steeds gemaakt hoor. Die ik bouwde werd twee maanden geleden gekocht in een modelbouwzaak bij mij in de buurt.

Ja, Charter. Daar is ontstellend veel over geschreven, dus ook te vinden, ook op het MBF, emmers vol.
Maarrrr... Heb je wel vliegervaring? Zie dat je multicoptert, dat je een hoop postings hebt, stil heb je niet gezeten :-)

Heb je brandstofervaring met modelvliegen? Moeilijk is het niet, maar je moet even de 'weetjes' door hebben. Anders gaat het vierkant mis. En voor het vliegen zeker even laten coachen of instrueren. Ga er niet mee wildvliegen in je uppie, tenzij je een boer als goede buur hebt, in the middle of knowere. Beter is, stap naar een modelvliegclub om alle veiligheidsredenen en verzekeringskwesties uit te sluiten, de boel heel te houden. (Grootste gevaar zit in zelfoverschatting.)

Gebruik voor je motortje de juiste brandstof. Heb je van de vorige eigenaar nog gegevens daar over mee gekregen? Zo min of meer aan de kleur te zien van de brandstofresten, vermoedelijk een Metanol-Wonderoliemix, (wellicht 5% nitro daarbij gemengd)?
Beste is om daar dan voorlopig bij te blijven. Loopt het niet stuk.

Zorg dat de motor goed gangbaar is, of maak gangbaar zonder kracht en te forceren. Dan gaat het wederom stuk.
Gangbaar maken kan met de brandstof of met een beetje motorolie, naaimachine olie.
Beetje oppassen met methanol, het is giftig in een wondje, tast je zenuwstelsel aan. Autobenzine is ook niet gezond. Daar zooi je dus ook niet mee.

Zorg er ook voor dat de brandstoftoevoer schoon is gemaakt. Het niet stokt.
Oude branstof zet om in gelei/meuk. Dat verstopt alles, ook de carburateur.
Soms kan je niet anders dan het hele zaakje uit elkaar te nemen en spoelen. Brandstofslangen vervangen, of zelfs tank vernieuwen omdat ook de kunststof verouderd en broos wordt.

Laatst bewerkt:
Heb wel veel vlieguren erop zitten met helis en quadjes, heb alleen op simulator met vliegtuigen gevlogen! En dat ging goed :), heb vroegah wel met nitro autos gereden dus ben wel bekent met de motortjes;)

En met de eerste keer zal ik zeker wel iemand vragen voor hulp om in te vliegen! Een foutje is zo gemaakt;)

He jongens.. Even een vraagje.. Ivm de ontvanger voor de stroomvoorziening, ken ik er een lipo voor aansluiten, of moet ik er een batterijpack erin doen nihm? Van 6v dan ken ik dat alvast bestellen , heb nieuwe servos en leidingen in de winkelwagen al :)

Nimh zou het goed moeten doen, makkelijk laden... op de langzaamlader, ik neem aan analoge servo's, als je besteld bij Hobbyking dan zijn deze echt heel goed. Het lijkt weinig 1500 Mah. maar in de praktijk verstook ik met een 1.80 mtr Fourstar net 400 Mah met een hele middag (10 vluchten) vliegen. Dus is in de praktijk ruim voldoende ook voor je winterproject. Verder moet je afvragen of het verstandig is om een 6 volt pakket te gebruiken. Dit zijn 5 cellen met nominaal 1,2 volt per cel. Direct van de lader zijn ze meer dan 7,2 volt en daar kun je servo's mee opstoken(lees regel;Please Note: 6 volts really does mean 6 volts not 7+ as is likely with 5 fully charged 2nd generation NIMH cells), tevens kunnen servo's onprettig 'zenuwachtig' worden (bijvoorbeeld Hitec hs-225 en vele anderen). Verder lijken Eneloopjes ook goed maar kunnen aanmerkelijk minder 'current' (amperes) leveren dan de bovengenoemde, die gaan tot 15 ampere, Eneloop gaan bij 3 ampere al inkakken qua voltage en dat is met 2,4 ghz ontvangers erg ongewenst.

Laatst bewerkt:
Voor een vliegtuigje als dit met 3 servo's (gas, hoogteroer en richtingroer) is een NiMH accu van 4 cellen en 1500mAh ruimschoots voldoende. Toen ik begon met vliegen deden we het met een DEAC accu van 4cellen en niet meer dan 450mAh! DEAC (Deutsche Edison-Akkumulatoren-Company) was "het" merk voor NiCaD accu's destijds. Met die accuutjes konden probleemloos een hele middag vliegen. Nou ja een hele middag, meestal waren het een stuk of vijf a zes vluchten van een minuut of tien elk. Die accuutjes konden ook geen echt grote stromen leveren, waarschijnlijk zelfs nog minder dan de Eneloop NiMH van nu! Dus kan je voor dit model ook prima een goed NiMH pakket gebruiken.
En ga inderdaad niet meer dan 4 cellen gebruiken. Daar zullen de servo's je heel dankbaar voor zijn. Het lijkt wel alsof het een soort in de mensen is in geprogrammeerd, meer, meer, meer. Meer spanning, snellere servo's, sneller sturen, meer treksterkte van de servo's. Meer is dus beter????? Dat is dus lang niet altijd zo, verre van dat zelfs.
Meer spanning, snellere en sterkere servo's? Ja maar ook, veel hetere motor in de servo, meer kracht op de tandwielen die daardoor sneller slijten. Meer stroom gebruik door de servo's en daardoor een accu die sneller leeg is. Meer stroom door de draden en schakelaar daardoor meer verliezen en grotere kans op storingen. Enz. enz. enz.....
Houd het simpel, dan houd je het ook goedkoop en werkt alles uiteindelijk ook nog eens betrouwbaarder. Ik heb niets tegen vernieuwing als het ook een verbetering is. Een vernieuwing alleen maar omdat het andere ouderwets is voegt niets toe. Natuurlijk zijn de huidige accu's stukken beter dan die van dertig, veertig jaar geleden. Natuurlijk moet je nu de huidige accu's gebruiken want als je nu nog een DEAC hebt liggen zal die echt niet meer bruikbaar zijn. Maar ga niet met meer cellen knoeien, gebruik geen LiPo's want dan heb je ook weer extra elektronica nodig om te zorgen voor de juiste spanning (5V). Hou het bij de meest eenvoudige en al lang bewezen goede vervanging van de "ouderwetse" NiCad accu, de NiMH accu!

Nog even een andere ervaring om tot je te nemen...

Zelf totaal geen fan meer van NiMH cellen. In mijn zender zitten 6 Eneloop 2000 cellen. Zijn prima voor de zender. Pakket zelf gesoldeerd.
Die zijn mooi stabiel, houden lang hun spanning vast bij wegleggen. Een 2.4 zendsysteem verbruikt minder stroom dan een 40/35 Mhz.
Laad ik met 0,7C. Iets vlotter dan de meesten doen.
Maar gaan inmiddels al dik 6 jaar mee zonder een hik of protest. Ik trek het bijna nooit leeg.

Van het gebruik van 4S NiMH als ontvangerpakket? 4 cellen ben ik afgestapt.
Ik draaide geen analoge servo's maar digitale. Deze zijn altijd bezig met zich zelf te evalueren (net ambtenaren). En dat kost veel energie als je bere sterke Multiplex servo's in je kist hebt zitten.
Werkte toen met 4 cellen Sanyo 2650mA, en die storten binnen 10 minuten vliegduur behoorlijk in. Kist constant in de gevarenzone, aantal keren kiele kiele geweest. Toen was ik het zat. Want ik dacht ook eerst dat het aan de versheid van de cellen lag. Maar de 'beroemde' GP cellen waren net zo erg, zo niet nog erger. Er is behoorlijk wat budget aan accu's doorgegaan!
Ze zitten nu in allerhande tuinverlichting weg te rotten. Branden de hele nacht een LEDje op.

Overgestapt op 2S 2200mA Zippy + een UBEC spannings reductie.
Deze zet de spanning om van 7.4V over naar 5V of 6V naar keuze. Stekkers en schakelaars, want je mag de lipo niet volledig leeg dood laten lekken. Daar moet je altijd waaks bij blijven.
Met deze accu vlieg ik zowat een ruimhartige middag met 3 MPX Profi Digi's en twee Futaba 3105 stroomslupers. Eerste wat opraakt is dan de brandstof. De lipo is dan nog zeer happy.

De UBEC is een 15A type, HobbyKing, de accu kan constant zonder problemen de stroom leveren. De hele unit is lichter dan 4 cellen NiMH.

Inmiddels overgestapt op een nieuw 2100 LifePo4 pakketje. Na ook deze 7 jaar te hebben gebruikt op een nieuw pakketje dat gewoon met 2S laadstroom kan worden geladen. Zo kan ik een uur van tevoren zeer pragmatisch beslissen of ik wel of niet kan gaan vliegen, is het in een handomdraai weer vol.

Je zou met de analoge servo's aan een 500 tot 1000mA goed uit kunnen komen. Wegen doet het bijna niets.

De fabrikant geeft aan hoeveel volts je servo aankan. Futaba oude stijl is altijd 4,8V. Er zijn ook moderne servo's die 7,4 aankunnen. Maar dan moet je ook een moderne ontvanger hebben die dat aankan.
Je kan gaan vliegen op 40 of 35Mhz of 2,4Ghz. Gebruik geen pistoolzender, dat zal denk ik niet lekker vliegen, maar zal ook een instructeur net erg prettig vinden.
Bij ons op de club mag er op 40 gevlogen worden, zit er gezien de locatie weinig kans op inteferentie, doordat we zo afgelegen zitten.

Stap je af op een vliegclub, vraag met welke modus er gevlogen wordt.
Zelf vlieg ik mode 2. Mode 1 had ik prettiger gevonden. Maar de club was 2.
Had mijzelf net mode 1 aangeleerd op de flight sim. Probleem was het niet.

Gr Bas

Bas..

Met alle respect, het is maar een Charter zonder daar mee wat af te doen aan de kwaliteit van de kist. Vroeger ten tijde van de houten gulden vlogen we met 500 Mah cellen en dat ging ook prima. We spreken hierover een trainer en geen 2.50 meter super Extra met 9 digitale energieslurpers. Voor grote kisten ga ik helemaal met je mee. Maar voor dit, KISS (Keep It Stupid Simpel) ik zou echt gaan voor Nimh, en in zenders zijn Eneloopjes prima, daar lopen immers geen grote stromen.

Kort maar krachtig.. Me vliegtuig is geschilderd met een kwast.. Maar wil een andere kleur! Maar is het beter om dan te spuiten??

fc8cb13d6ccfe6725101cd6cd92501a7.jpg

Lekker oude brandstof! En het Brande nog goed!!:)

057bf1866ba02ebef03b834b8db37256.jpg

Pff flinke restauratie nodig!

@Aad. Prima... maar ik schreef er een stukje beleving mee weg. Dat is echt alles.
Dat wat ik beschreef zit nog steeds in m'n Calmato kist, blijkt duurzaam te zijn.
Het is geen advies! Het is een medenkertje.
Richard heeft ervaring met lipo's. Auto's en multirotors. Aan z'n laders zal het niet liggen.

Tuurlijk mag een NiMH pakketje. Maar dat eeuwige geduldige gelaad, nacht tevoren op 0,2C, en instortende spanning cadeau.
Dan is een lipootje met een minieme laadtijd, die je met 2C kan laden, aan tijd vergelijkbaar met het doortrekken van de WC of het nemen van een stevige slok koffie.

De NiCad hadden een veel betere karakteristiek. Er werd tot dat de lipo kwam mee F5B gevlogen. Ontstond er een handel/industrie die met gematchte cellen aan kwam zetten. De afgekeurde gingen de markt in, de beste werden door de profi's ingezet om wedstrijden mee af te leggen (vliegtuig, auto of boot).
Competitie heeft men ook getracht met NiMH te doen. Maar deze cellen presteerden niet zoals NiCad. Storten in, totale treurnis. Gat van zowat 7 jaar? NiMH was het einde van de F5B, gebrek aan een goede accu.
NiCad werd als 'ongewenst' product uit de markt genomen wegens het giftige cadmium. In China stonden in de fabriek van GP de mensen in de troep te stampen om de stof te mengen.
De lipo gaf weer ruimte voor competitie, een hele brede revolutie in revolutie in elektrisch aandrijfland, niet veel later ook nog eens betaalbaar geworden.

Wel. Vandaag 1,5 liter Aerosave er doorheen gejast. Inlopen nieuwe OS46AXII afgerond. Boel wat schraler gesteld. Bende power! Leuk.
Laatste twee vluchten met intensief stuurwerk. Complete semi-RC1. Alleen vergeten achteruit te vliegen. Servo's mochte spierballen tonen. 12% capaciteit verstookt. Staat in schril contrast met NiMH prestaties.

In m'n F5B kistje zitten ook hele drukke digitale pestservootjes. Daar gaat een lipopakketje in van 500mA. Zippy. Het kost een scheet en drie knikkers.
Zal morgen eens kijken wat een vluchtje opgestookt heeft. Spanning reductie via een piep kleine Castle UBEC. Dat alles weegt amper wat.
Dat moet ook. Alles compact verpakt want het moet in een klein rompje gepropt passen.
Hele kist komt uit op 1450 gram bij 1Kw ingaand vermogen. Komt me erg goed uit.

@Richard. Controleer anders de verfjes op brandstof bestendigheid. Voor het zelfde geld is het gewone spanlak met een kleurtje. Spanfix van Graupner. En dat is zeer brandstofbestendig :-) Is nog steeds aan te komen. Als je het goedje een beetje verdund, kan het heel strak worden opgekwast. Mooi genoeg.

Spanlak. Ga je daar overheen met andere moderne lakken, dan heb je kans dat het de spanlak aanvreet, met elkaar reageert. Heb het getest. PU over Spanlak werd gelly plakmeuk. Een vieze bende. Krijg je blazen, lost helemaal op.
Kan zo maar ook zijn dat ie in 2K gelakt is? Daar kan alles overheen.

Motip heeft 2K lakken op polyurethaan basis. De dekkende lakken zouden redelijk brandstofbestendig moeten zijn. De Motip PU blanke lak zou het zeker moeten zijn, heb ik me laten vertellen. Nog niet getest. Moet nog gebeuren. De kist is bijna klaar voor spuiten.
Die lakken hebben wel een pittig prijskaartje. Het is dus niet het lakje uit het bekende standaard busje. Dat spul vreet weer weg, per omgaande, bij aanraken methanol, alcohol.

Ik zou hem eerst eens klaar maken voor vliegen? Gaat ie echt lekker, dan pas opstrakken.
Dan weet je wat je er aan hebt.
Gr Bas

Laatst bewerkt:
485a023891d6ccecd9ae53f6c529bbbe.jpg
voor..

6be02d3e172e8baf60de8ac891792099.jpg
na..

nou nog wachten op servo's :) zat ook aan te denken aan nieuwe gloeiplugjes altijd makkelijk

Back