wireless trainer system

Hallo allen,

Ikzelf gebruik het draadloos systeem van Multiplex met volle tevredenheid. Probleem : dit systeem werkt uitsluitend met 2.4Ghz van Multiplex. Net zoals het draadloos systeem van Futaba is dit merkgebonden.

Voor vééééééél goedkoper heb je nu een NIET-merkgebonden systeem bij Hobbyking :
HobbyKing R/C Hobby Store : Wireless Buddy Box System 8CH (Dual RX Controller)

Bestaat voor 4 en voor 7 kanalen. Nadeel : 2 ontvangers in model te plaatsen EN zelf 8 of meer kabels te voorzien van servo-connectors aan BEIDE eindes.
Kostprijs incl portkosten : +/- 20 Euro.
GROOOOOT VOORDEEL : MERKONGEBONDEN !!!! Elk merk van zender kan hiervoor gebruikt worden, ongeacht de kanaalvolgorde of impuls e.d.d.

Heb er in stock maar nog geen kabeltjes gemaakt.

Is eigenlijk ideaal voor in een club.

Olivier

Laatst bewerkt:
Draadloos systeem van Multyplex

Hallo allen,

Ikzelf gebruik het draadloos systeem van Multiplex met volle tevredenheid. Probleem : dit systeem werkt uitsluitend met 2.4Ghz van Multiplex. Net zoals het draadloos systeem van Futaba is dit merkgebonden.

Voor vééééééél goedkoper heb je nu een NIET-merkgebonden systeem bij Hobbyking :

Bestaat voor 4 en voor 7 kanalen. Nadeel : 2 ontvangers in model te plaatsen EN zelf 8 of meer kabels te voorzien van servo-connectors aan BEIDE eindes.
GROOOOOT VOORDEEL : MERKONGEBONDEN !!!! Elk merk van zender kan hiervoor gebruikt worden, ongeacht de kanaalvolgorde of impuls e.d.d.

Olivier

:help: Kan iemand me helpen!!! Heb ook zo een draadloos systeem van Multyplex, heb mijn zender gebonden maar daar blijft het bij, mijn andere zender kan ik niet activeren en is ook een cockpit!! Ik vraag me af of je zo geen 2 stiks nodig hebt!?

Groetjes Robert

Laatst bewerkt:
Hott

Bij Graupner kan je tussen de Hott-zenders volledig draadloos en zonder bijkomende modules gebruik maken van leerling-leraar.....

Wim

Hallo allen,

Olivier
Beste,

Kan je me soms zeggen hoe ik dit moet afstellen? Want blijkbaar is het niet enkel een link maken tussen beide!!

Mvg Robby

De Jeti DC-16 heeft een draadloos leraar-leerling systeem standaard aan boord. Dit is mogelijk omdat de DC-16 standaard is uitgerust met twee gescheiden zend/ontvang modules. Eèn daarvan kan worden gebruikt voor de verbinding tussen de leraar- en de leerlingzender.

Bij Graupner kan je tussen de Hott-zenders volledig draadloos en zonder bijkomende modules gebruik maken van leerling-leraar.....

Wim

Dat klopt maar

1. Ze hebben dan zo'n rare manier van werken waar het model gebonden moet zijn aan de leerling zender ! Dat is echt niet logisch... Ook moet het model volledig geprogrammeerd zijn in de leerling zender.
2. Je hebt dan geen telemetrie. Dat is gewoon lu***g.

Ik gebruik een MX-20 en een MX-16 (leerling) gewoon via de goeie ouwe mono 3,5mm jack kabel. Werkt perfect. Heb telemetrie. En het model in de leerling zender is een simpel trainer model, nul instellingen.

R.

Dat klopt maar

1. Ze hebben dan zo'n rare manier van werken waar het model gebonden moet zijn aan de leerling zender ! Dat is echt niet logisch... Ook moet het model volledig geprogrammeerd zijn in de leerling zender.

R.

waarom niet logisch. de leerling komt met zijn kist en zender naar het veld. alles staat in zijn "leerling"zender. leraar koppelt zijn zender aan de leerling zender en vliegen... lijkt mij juist wel logisch..

Als er iets mis gaat met de link dan heeft de leerling de master zender vast aangezien het model gelinkt is met de leerling zender. Dat is gewoon niet goed.

Bij alle andere systemen hangt het model bij een onderbreking van de verbinding nog altijd netjes vast aan de leraarzender.

R.

Beste, ik heb dit al jaren van multiplex en het werkt niet!! Mijn zenders zijn gebonden! Welke instellingen moet ik nog doen om dit te doen werken!! Groetjes Roby

Hallo allen,

Olivier

Beste, ik heb dit al jaren van multiplex en het werkt niet!! Mijn zenders zijn gebonden! Welke instellingen moet ik nog doen om dit te doen werken!! Groetjes Roby

M-Link

Multiplex heeft ook iets dergelijks M-Link lehrer/schüler stick.
#45183 voor 65 euro en een bereik van 20-30 meter.

heb veel intressen in die frisky buddy om zelf toe te passen op een fc9 futaba naar een 6ex futaba kan iemand uitleggen hoe ik ik de pin bezetting is in die futaba stekker ?
en hoe ik bijde zenders in moet stellen

heb veel intressen in die frisky buddy om zelf toe te passen op een fc9 futaba naar een 6ex futaba kan iemand uitleggen hoe ik ik de pin bezetting is in die futaba stekker ?
en hoe ik bijde zenders in moet stellen
Voor het instellen kan je het beste de manual erop na slaan, zie hier voor de 6ex en hier is mogelijk ook een handleiding voor de fc9 te vinden.
Zie hier voor de trainer connector aansluitingen.

hallo daar even een reactie ,ik heb een spectrum zender een dx6 en heb wireless gevlogen en het ging heel goed ,ik ben leerling en heb als eerste vliegtuig een simpele delta ray

Met de originele Futaba wireless leraar-leerling oplossing heb ik geen ervaring, vanwege de prijs heb ik in 1e instantie gewoon een trainerkabel in elkaar gesoldeerd. Wel heb ik enige ervaring met het genoemde FrSky alternatief, zie ook link.
Deze ontvanger kan zonder extra voorzieningen tot 10V gevoed worden, dit gaat goed met de 2cellen LiPo of tot 6 cellen NiMH Futaba zenders zoals de T8FG en T12 typen. Ikzelf gebruik de T8FG als leraar zender (en als leerling zender de T6EX). Voor 8 NiMH/NiCd cellen gevoede zenders kan verwacht ik in plaats van de genoemde 7805 ook een serie circuit met een paar volt voltage 'drop' (b.v. zener diode of enkele diode's in serie) in de +voedingslijn gebruikt worden. Dit zou dan gewoon in de kabel opgenomen kunnen worden (heb ik nog niet getest maar ga ik mogelijk t.z.t. nog doen).

Voor montage heb ik op zowel de ontvanger als de zender een stukje klittenband geplakt, zie foto's.
full

Het gaat om een full range ontvanger, met vrij zicht zou de leraar-leerling tot een paar 2km uit elkaar kunnen staan:D Op korte afstand verwacht ik dus geen problemen, en deze heb ik tot nu toe ook niet waargenomen.

@Yuri, wij vliegen bij dezelfde club, ik kan 'm wel eens een meenemen als je 'm wilt zien of proberen (normaliter heb ik dit setje altijd in m'n zenderkoffer zitten).

Ik heb zojuist een stekkertje bij de chinees besteld: https://hobbyking.com/nl_nl/futaba-6pin-trainer-port-plug-to-jr-male-servo-plug-1pcs-bag.html
Kun je deze truc op alle FrSky Fasst ontvangers uitvoeren of is alleen de TFR4 hiervoor geschikt?

Het is gelukt, ik heb 2 Futaba 14SG's gekoppeld en kan nu wireless lessen.
Een TFR4 en een kabeltje (Hier te bestellen: https://hobbyking.com/nl_nl/futaba-6pin-trainer-port-plug-to-jr-male-servo-plug-1pcs-bag.html) zorgen dat dit werkt.
Een jumper, die meegeleverd wordt bij de ontvanger komt op de signaal pins van kanaal 3 en 4. Kanaal 1 wordt dan het CPPM kanaal en kanaal 2 is te gebruiken voor RSSI.

Deze plug je in de leraarzender, je bind de leerlingzender met de TFR4.
Daarna ga je in de leraarzender de "Trainer" configureren op het model waarmee je gaat vliegen. In de leerlingzender zet ik een multikanaal op met een motor of glider programma met de naam "Les". Het lessen kan beginnen.

482135858301a0ed680bb950f142572b.jpg

Laatst bewerkt:
Back