Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hallo allen,
Ikzelf gebruik het draadloos systeem van Multiplex met volle tevredenheid. Probleem : dit systeem werkt uitsluitend met 2.4Ghz van Multiplex. Net zoals het draadloos systeem van Futaba is dit merkgebonden.
Voor vééééééél goedkoper heb je nu een NIET-merkgebonden systeem bij Hobbyking :
HobbyKing R/C Hobby Store : Wireless Buddy Box System 8CH (Dual RX Controller)
Bestaat voor 4 en voor 7 kanalen. Nadeel : 2 ontvangers in model te plaatsen EN zelf 8 of meer kabels te voorzien van servo-connectors aan BEIDE eindes.
Kostprijs incl portkosten : +/- 20 Euro.
GROOOOOT VOORDEEL : MERKONGEBONDEN !!!! Elk merk van zender kan hiervoor gebruikt worden, ongeacht de kanaalvolgorde of impuls e.d.d.
Heb er in stock maar nog geen kabeltjes gemaakt.
Is eigenlijk ideaal voor in een club.
Olivier
Beste,Hallo allen,
Ikzelf gebruik het draadloos systeem van Multiplex met volle tevredenheid. Probleem : dit systeem werkt uitsluitend met 2.4Ghz van Multiplex. Net zoals het draadloos systeem van Futaba is dit merkgebonden.
Voor vééééééél goedkoper heb je nu een NIET-merkgebonden systeem bij Hobbyking :
Bestaat voor 4 en voor 7 kanalen. Nadeel : 2 ontvangers in model te plaatsen EN zelf 8 of meer kabels te voorzien van servo-connectors aan BEIDE eindes.
GROOOOOT VOORDEEL : MERKONGEBONDEN !!!! Elk merk van zender kan hiervoor gebruikt worden, ongeacht de kanaalvolgorde of impuls e.d.d.
Olivier
Bij Graupner kan je tussen de Hott-zenders volledig draadloos en zonder bijkomende modules gebruik maken van leerling-leraar.....
Wim
Dat klopt maar
1. Ze hebben dan zo'n rare manier van werken waar het model gebonden moet zijn aan de leerling zender ! Dat is echt niet logisch... Ook moet het model volledig geprogrammeerd zijn in de leerling zender.
R.
Hallo allen,
Olivier
Multiplex heeft ook iets dergelijks M-Link lehrer/schüler stick.
#45183 voor 65 euro en een bereik van 20-30 meter.
Voor het instellen kan je het beste de manual erop na slaan, zie hier voor de 6ex en hier is mogelijk ook een handleiding voor de fc9 te vinden.heb veel intressen in die frisky buddy om zelf toe te passen op een fc9 futaba naar een 6ex futaba kan iemand uitleggen hoe ik ik de pin bezetting is in die futaba stekker ?
en hoe ik bijde zenders in moet stellen
Met de originele Futaba wireless leraar-leerling oplossing heb ik geen ervaring, vanwege de prijs heb ik in 1e instantie gewoon een trainerkabel in elkaar gesoldeerd. Wel heb ik enige ervaring met het genoemde FrSky alternatief, zie ook link.
Deze ontvanger kan zonder extra voorzieningen tot 10V gevoed worden, dit gaat goed met de 2cellen LiPo of tot 6 cellen NiMH Futaba zenders zoals de T8FG en T12 typen. Ikzelf gebruik de T8FG als leraar zender (en als leerling zender de T6EX). Voor 8 NiMH/NiCd cellen gevoede zenders kan verwacht ik in plaats van de genoemde 7805 ook een serie circuit met een paar volt voltage 'drop' (b.v. zener diode of enkele diode's in serie) in de +voedingslijn gebruikt worden. Dit zou dan gewoon in de kabel opgenomen kunnen worden (heb ik nog niet getest maar ga ik mogelijk t.z.t. nog doen).
Voor montage heb ik op zowel de ontvanger als de zender een stukje klittenband geplakt, zie foto's.
![]()
Het gaat om een full range ontvanger, met vrij zicht zou de leraar-leerling tot een paar 2km uit elkaar kunnen staanOp korte afstand verwacht ik dus geen problemen, en deze heb ik tot nu toe ook niet waargenomen.
@Yuri, wij vliegen bij dezelfde club, ik kan 'm wel eens een meenemen als je 'm wilt zien of proberen (normaliter heb ik dit setje altijd in m'n zenderkoffer zitten).
Welke ontvanger gebruik jij hiervoor Erik?Elke ontvanger die cppm uit kan sturen. Dat signaal moet dan via de trainerpoort de leraar zender in.
Werkt super.
Eri,